Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Hm, både ja og nei, tar poenget her men jeg har meget vanskelig for og tro at bare 10 km forskjell kan gjøre så stor skade, men som sagt i filmen det er mange som kjenner seg igjenn.. (ikke jeg, kjører ikke fortere enn 50 :grin: )

Skrevet

skal si jeg fikk gåsehud av den filmen, men det stemmer ganske godt da. prøv og stikk på en glattkjøringsbanen og ta samme testen selv. så får man seg et lite sjokk om hvor mye legner bremeseavstand man trenger, selv om det bare er 10 skarve kilometer ekstra det er snakk om. husker jeg ikke feil så er det vell

 

her har du en liten tabell

Ved hastighet i km/t

100 89 meter

90 73 meter

80 59 meter

70 47 meter

60 36 meter

50 27 meter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skrevet

Regner med disse hastighetene er under forhold som tørr asfalt og ABS bremser?

 

De av oss som virkelig har blitt nød til å putte bremsen i bånd, vet at det svært skjelden er lang nok bremselengde, selv om man selv tror at man holder en trygg hastighet.

Skrevet
tar poenget her men jeg har meget vanskelig for og tro at bare 10 km forskjell kan gjøre så stor skade

 

Så en dokumentar hvor man bl.a. fikk sett no forskere på Volvo krasj-senteret i aksjon.

 

Der demonstrerte de ganske enkelt med å plassere en dunge bruskasser på hverandre og sa til programlederen "still deg oppå toppen der og slipp deg ned mot gulvet, uten å ta deg for med hendene"

 

Programlederen takka selvsagt nei, og lurte på hva det skulle være godt for. "Det simulerer en krasj i ca. 20km/t.." Og da var det snakk om en høyde på 3-4 meter over bakken. Så jovisst, 10km/t er mye, og blir enda mer når man snakker om hastigheter 80 vs 90!

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Hmm. kommer litt ann på det ser du... jeg har hvert med på bremse tester med 911 Turbo og 911 GT2(sammen med Porsche), som har carbon skiver større en hjula på en normal bil, det stopper litt ser du.... ;)

Skrevet

Poenget var vel heller de store forskjellene som oppstår med små hastighetsvariasjoner i tilfeller der du ved å følge fartsgrensen bare akkurat vil klare å stoppe i tide (marginen måles i cm/mm)... Der er det neppe veldig stor forskjell mellom en Porche 911 GT2 og en gammel Lada... ;)

Skrevet

Poenget med disse filmene er vel å tenke på at myndighetene ønsker at ALLE som ferdes i trafikken skal komme trygt frem. Sånn tenker jeg i hvertfall.( og sånn ønsker jeg det også)

 

Det er flisespikkeri i å diskutere om det er 5-10 km/t når den er over fartsgrensa uansett. Det er vel ikke så mye kansje tenker man, men se på videoen en gang til....

 

Fartsgrensene er satt opp i tråd med veiens utforming, hvilken topografi den går igjenom, om det er i tettbebygde strøk, nær en skoe etc.

 

 

 

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Ok, der tror jeg du tar litt feil, jeg vet ikke om du bare har kjørt lada eller om du virkelig har testa bremser på det vi godt kan kalle en supercar, men okke som...

Skrevet

Du Geir de bilene du referer til har ingen relevans i sammenheng der trafiksikkerhet og minimale marginer er temaet. Att Jenson Button kan bremse hastigheten så hurtig att en vanlig person ville like gjerne svimt av er altså racing, og ikke trafik.

 

Når en først snakker om hastigheter som er tilpassa veiens kurvinger kan en like gjerne legge til att Norske veier er ofte lagt slik med hensikt å senke farten noe de ansvarlige selvfølgelig har bomma stort på. De fleste gjør riktignok det men det hjelper ikke med "sosialistiske" likhets prinsipper når en skal planlegge og produsere innfrastruktur enten det er vei eller annet vi snakker om. da gjelder realitetene og en av tusen driter i både sin og andres vel så da er spørsmålet, var det så smart å legge veiene så kurvete eller var det dirkete medvirkende til tusentalls drepte og skadde? jeg vil mene det sistnevnte.

Att marginale forskjeller på hastigheten er avgjørende er jo ingen nyhet men det kan aldri minnes på for ofte. Ja til og med på autobahn er det marginale forskjeller på liv og død.

Avgjørende er det også att folk velger de løsningene for samfunnet med de mest realistiske forhold til innfrastruktur forran gammal tradisjon.

 

Vei er ett nødvendig verktøy for etthvert samfunn. Til og med i oldtiden skjønte de det. Har du ikke vei har du ingenting.

Skrevet

Geir, og hvor mange er det som har en 911 turbo eller en GT2 i Norge da? Poenget er det, at det HAR VELDIG mye å si, se bare den fra RTA over... Dere kan jo ta å regne ut hvor mange minutter du sparer på å kjøre i 90 framfor 80 over en strekning på 10 km eller 100 for den saks skyld! :)

 

 

Mathias :)

Skrevet

Mitt poeng, Geir, er at dersom en gammel Lada i 60 km/t såvidt klarer å stoppe, så vil den samme, gamle Lada'en treffe godt dersom hastigheten var 65 km/t.

 

På samme måte med en Porche 911 GT2; dersom den såvidt klarer å stoppe fra 60 km/t, så vil den fremdeles treffe godt og hardt fra 65 km/t...

 

Jeg har overhodet aldri hevdet at en gammel, utslitt Lada er i stand til å stoppe like kjapt som en ny Porce 911 GT2...

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Greia er at om du kommer rundt denne svingen og du så vidt klarer og stoppe med ladaen din, så stopper du flott med en bil med litt ytelse..... men det er en flott måte og si til folket at isteden for og senke avgiftene på biler, så kjør sakte for vi ikke har evne til og lage ordentlige veier..de kunne brukt penga på og senke avgiftene, bygd bedre veier, tullinger finnes det uansett......men det som var poenget mitt, som bil interesert, er at de bremse tabellene påvirkes av hva du kjører med..og det finnes mange 911 Gt2 i Norge, koster ikke så mye...

Skrevet

Geir, la oss se noen nakne FAKTA på bremselengde på disse Porschene dine da. Greit nok at bedre dekk(mer friksjon) gir kortere bremsestrekning,i teorien,men.. det vil fortsatt være relativt stor forskjell fra 80-90 med en Porsche også!

Ja,selv med 2 meter bare så er det 2 for mye i en gitt situasjon.

Men,det poenget missa du visst.

 

At avgiftene er for høye her i Norge er sant,men det er da ikke relevant i denne diskusjonen om den gitte situasjonen.

 

Hvem trenger egentlig en Porsche i Norge?

Jo,en som trenger en penisforlenger og sjåfører som driver med racing. Alle andre trenger en normal Ford eller Volvo.

Skrevet

"Big engine, small penis"?

 

Avgiftene i Norge kan nok oppleves som høye, ja. Men sett i forhold til hva vi tjener er det faktisk ikke så ille....

(New Zealand blir jo alltid beskrevet som et land med lave avgifter, men prøv å klare deg her med en standard "New Zealandsk" lønningspose, og forskjellen melder seg ganske kjapt)

 

EDIT:

Litt annet tema, men jeg har alikevel sansen for denne;

[video:youtube]

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Du har ikke peil på hva du prater om, bare synsing. Det her handler om mere en brede dekk, men greit nokk. Og penisen min den vet du fint lite om. Jeg skal med stor sikkerhet påstå at du aldri har sitti en slik bil noen gang, så skal du diskutere penisen til noen, så bør du vite hva du prater om, vil påstå at du er en slik ein amatør :-)

 

Jeg vet litte granne om dette ser du, har faktsik kjørt fortere en fabrikk kjøreren til Porsche på bane.

 

Men jeg forsvarer ikke det og kjøre fort, les innlegget mitt så ser du hva jeg mener! Og hadde alle hatt bedre biler så hadde det kansje hvert reddet flere liv? eller bedre veier?

 

Ta deg en tur ut i verden og sjekk forholdene før du påtar deg noen gynologiske egenskaper din møll. :-)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Enig, men det får du rette mot gynokologene .... :grin:

 

Synes jeg har kommet med reele fakta, husk at jeg bare informerte om at bremsetabbelene ble påvirket av ytelse, så vips så hadde jeg behov for penisforlenger.....he he

Skrevet

Visse her har ikke skjønt poenget i den gitte situasjonen.

 

Som er: Kjører du i 80 med Porscha di og stopper akuurat tidsnok til å unngå en kræsj med mulig dødlig utgang,så vil du garantert kræsja om du kjører i 90 i den samme gitte situasjonen,UANSETT om du har brede dekk og fin bil eller ikke.

 

Heller ikke BETYDNINGEN av uttrykket "penisforlenger".

Som ikke egentlig har noe med møll,gynekologer eller slikt å gjøre. Men ikke alle er like smarte,sånn er det bare. :/

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Ja ja, noen har lest og sett på tv, andre har faktisk erfart litt. gidder ikke og følge en slike google argumenter. Du for lese hva jeg skriver.

Skrevet

Hahaha.... jeg gir meg over. Her blir en fantastisk god reklame for sikkerhet i bil dratt over til å handle om at dersom alle kjørte Porsche med gode bremseskiver, så hadde det skjedd mindre slike ulykker. Eller dersom staten bygde helt rette veier uten svinger, så hadde heller ikke slike ulykker skjedd. Du verden :D

Skrevet

Den siste var sterk..

 

Jeg regner med at alle disse hendelsene er basert på virkelige hendelser, vet iallefall at klipp to i denne filmen er det, hvor den eneste personen i bilen som ikke hadde på seg setebeltet ble slengt rundt i bilen, noe som medførte at de andre i bilen ble drept pga. hodeskadene de ble påført!

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Det er dine ord, jeg bare popengterte at disse tabellene faktisk ikke alltid stemmer, men nokk om det, jeg får bare erkjenne at det sitter mange med google erfaring, og så vidt har sluppet tak i puppen. Men la oss ta tak i den reklamen din da, hva f gjorde den traktoren der med masse tømmer? burde det ikke hvere skiltet? er det i det hele tatt lov og sette en traktor i en sving i 80 kmt sone, når filmen viser at du stopper en millimeter unna når du følger fartsgrensen, er det uaktsomhet?

 

Om du bruker masse penger i reklame kan man till og med få Brustad til og se sexy ut.

 

ha en fin dag.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...