Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Javisst!! Dette er en revolusjonerende produktlansering. For omkring 8-10 timer vil det bli duket for pressekonferanse og diverse på Orkels verksted på Fannrem like utenfor Orkanger.

Produktet er en sammenleggbar tilhenger, som egner seg fint for de som befinner seg i mer urbane strøk med begrenset garasjeplass, og ikke har mulighet til å parkere en tilhenger utenfor boligen.

Onsdag ble vi oppringt av Orkel og ble forespurt å gjøre opptak til promo-video som skal rulle på TV-skjermene på utsalgsstedet (COOP OBS! i Trondheim i første omgang) - denne skulle være klar til i dag, fredag. Litt krisestemning og sjokk blandt firmaets to hoder - og vi endte opp med å si ja.

Så fra kl 18 til ca 23:30 har vi vært i monteringshallen hos Orkel og gjort opptak rett fra kamera til harddisken i Mac Proen min, klipt sammen og produsert en ferdig DVD med 45 sekunder promo.

Veldig artig å kunne ta sånne ting på sparket til tross for omstendighetene med alt mulig annet vi har å gjøre for tiden.

Promoen skal dere få se når jeg står opp igjen om noen timer. Enn så lenge får dere nøye dere med to bilder av det mobile studioet.

orkel1.jpg

orkel2.jpg

Skrevet

Dere tok med alt det dyret utstyret hjemmefra, men dere tok ikke med stoler så dere kunne få noe bedre enn de kjipe plaststolene? :grin:

Hehe, men den produksjonen så jo veldig kul ut! Må være spennende å få sånne hasteoppdrag. Gleder meg til å se den ferdige filmen :)

Skrevet

Musikken syns jeg personlig er noe cheeeeeeezy - men den var visst forhåndsbestemt eller noe.

Ift. forutsetningen at vi kun hadde noen få timer på oss, ingenting var planlagt av bilder, vinkler, location eller lys syns jeg vi landet det greit ned på jorda igjen.

Vi tok med dolly for å kunne gjøre kjøringer, men gulvet var ujevnt og fint lite mulig å bruke dessverre.

Note to self: get a Glidecam or so !

Snurr film

Skrevet

Tatt planlegging, tid og lokasjon i betraktning var ikke dette så halvgærnt.

Har du vurdert opptak rett på hardisk? Da slipper du å dra med så mye stasj.

Tøfft produkt som sikkert mange kan trenge :)

Skrevet

Det var nettop rett på harddisk vi gjorde. ;)

Kan ta det litt kjapt hva vi hadde med av utstyr og hvorfor vi gjorde det.

Vi hadde med to Canon XL H1 (det andre som backup - en vet jo aldri..), et sett med ArriLite lamper, og Mac Pro med Decklink kort. Kortet kan ta inn analoge og digitale lyd- og bilde-signaler (XLR, AES, component, composite, s-video, SDI) og output til SD, HD og 2K.

Det finnes løsninger for å få gjort opptak på firewire-disk med Canon-kamera, men det komprimerer for hardt, og ender opp med å være i en MPEG2-container, gjerne kjent som HDV - og er noe ræl å jobbe med på tidslinja.

Derfor kjørte vi HD-SDI rett fra kamera og inn på Mac, opptak i 1080p med 10-bit Prores 422 codec. Dermed slapp vi å styre med opptak på tape (gjorde forøvrig det som backup også..) som ville resultert i at vi hadde brukt tiden lite effektivt mtp. at man må spille over tapen som går i realtid hvor enn langt opptaket er.

Ang. produktet syns jeg dette var den mest praktiske måten jeg har sett. Søkte opp lignende produkter, men ingen blir så plassbesparende som denne. Er dette den "nye" bindersen? :grin:

Skrevet

- hvorfor filme inne den triste garasjen, eller var det for sent å gjøre det ute?

Hva med å dekke veggene med noe hvitt eller svart eller noe som ikke gjør at det ser ut som - ja, at det er tatt opp i garasjen?

Så jeg synes det var (selvfølgelig) veldig skarpe bilder fra et proft kamera - men det så ikke helt reklamefilm ut.

(Hvis du hadde vært en som fikk deg kamera i går,og aldri hadde laget noe før, hadde jeg ikke kommentert det. Men du har jo laget mye snacks før, derfor spørsmålene.

Men dette er kanskje det man rekker på noen timer, det kan vel være.

Skrevet

Er lett å være etterpåklok, og jeg er helt enig med deg. Jeg personlig ville nok foretrukket å gjort opptakene i en godt, men naturlig, opplyst garasje.

Disse opptakene ble gjort i et lite hjørne i monteringshallen. På andre siden av veggene er det maskiner og stasjoner for montering av rundballpresser, tilhengere og annet landbruksverktøy. Så hvor finner man veldig lett noe man bare kan trekke for som er stort nok på et verksted?! :whistle:

Vi fikk telefon et lite døgn før vi satte i gang første opptak og krisefaktoren var stor på den andre siden av telefonrøret - da vi takket ja og ga grønt lys på at vi kom for å gjøre jobben ble de nok noen tonn lettere fra skuldrene.

Nå er ikke dette noe som skal gå som TV-reklame, men promo i butikklokale, så sånn sett funker det. Det er snakk om å lage en skikkelig reklame som skal gå på kino og/eller TV, så der vil nok både lys, setting og klipp bli veldig annerledes og rent visuelt mer delikat..

Produksjonen ville nok blitt håndtert annerledes om vi hadde hatt bedre tid til planlegging og ikke minst gjennomføring. Opptak og klipp ble til etterhvert som vi jobbet, og man måtte bare få det fort gjennomført - og målet var å ha en ferdig DVD før midnatt, noe vi greide med tre kvarter-halvtimes margin. Og saken er som så at den andre halvpart her på huset er kirketjener i tillegg til å drive med mediabiten, mens jeg er den som jobber fulltid (og overtid...!!) med dette, og har i utgangspunktet for masse å hanskes med om dagen. Enkelte ting er ikke alltid lett å forutse - og nå har jeg altså to produksjoner for mye fordi to av kundene har vært seine med å levere materiell, så nå er det et vanvittig kappløp mot tiden så jeg forhåpentligvis blir ferdig før jeg tar ferie om en liten uke og fyker til Spania.

Skrevet

Ble bra dette!

Som sagt, det kunne nok vært filma i en mer "vanlig" garasje, men da faller vel litt av "presentasjonen bort"? Aner ikke jeg.

Iallefall: Hadde dette vært en TV-reklame hadde jo ting stillt seg helt annerledes. Dette er vel en demonstrasjon.

Bra film til formålet!

Skrevet

Enig med det mange sier om at det kunne valgt en bedre location, men sånn skjer. :)

Ang. jib så får man veeeldig ofte det man betaler for. Den vi bruker ble kjøpt inn billig, men er no piece of crap, som vi burde returnert det sekundet vi fikk den. Oh well.

Ola, du er fornøyd med Panasonic skjermen ja? Ser mistenkelig ut som den jeg sitter å jobber på somregel - som er en kanon skjerm når man sitter med flerkamera produksjon og KK. :D

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...