Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har matte eksamen på torsdag og har Skoleball som tema. Jeg har fått en stikkordsliste: Økonomi, Budsjett, Sannsynelighet, kombinatorikk, Areal, Volum, Geometri, Prosent, Funksjoner, Brøk, målinger, ligninger, algebra, problemløsning, vei fart tid.

 

Kan dere hjelpe meg med å finne ut hvordan disse stikkordene kan kombineres med skoleball?

Skrevet

Da bruker du enkelt bare elimineringsprinsippet, stryk alt etter stikkordsliste: og under delestreken skriver du skoleball, da skal svare bli 1/skoleball som er lik skoleball..

 

Forøvrig en helt meningsløs tråd :)

 

Lykke til på eksamen...

Skrevet

Prøvemuntlig? Jaja, jeg kom ihvertfall opp i matte prøvemuntlig for noen uker siden.

Anyway, jeg tok utgangspunkt i at jeg skulle arrangere ett skoleball. Derfor tok jeg å klarte å dytte inn alt mulig rart. Så klart trekker ingen inn Areal når de skal lage skoleball, men jeg skrev av vi trengte så så mye plass på hvert bord osv.

Orker ikke foklare alt, men du kan jo prøve det. Altså at du går utifra at du skal arragenre dette ballet :)

 

Da sier jeg bare lykke til!

Skrevet

Nei, husk på at det bare er stikkord, ikke at dette SKAL være med.

Prøv å tenk igjennom selv hvilke sammenhenger man bruker geometri. Det kan være mye vettu.

Skrevet

Tja, inngangspris, budsjett for ballet, sannsynligheten for at alle har på dress / kjoler, areal av ballrommet, prosent som har dress, hvor lang tid det tar å kjøre / gjennomsnittsfart / avstand osv da, for å ha nevnt noen eksempler :)

Skrevet

Om det er best med et trekantet, firkantet eller sirkelgulv for å få plass til alle som skal danse på skoleballet. Eller hvilken av disse figurene som sprer lyset best for en evt. DJ: Dodekaeder, ikosaeder eller kuboctaeder... Mye morsomt i geometriens verden.

Skrevet

Du må ikke tenke så vanskelig, Ole. Geometri finner man f. eks. mye av når man konstruerer en scene. Du må nesten skrive hvilket trinn du går på for å kunne gi noen bedre tips her... Hvis du går på ungdomsskolen så kan du jo bruke en del konstruksjon av scene, dansegulv osv. Går du på vgs (realfag) så er det kanskje mer nærliggende å bruke newtons lover til å komme fram til det mest effektive oppsettet av scenen (mtp. f. eks. vektfordeling eller fordeling av krefter når man skal heise opp lyskastere).

Skrevet

Jeg fikk vite av læreren at om vi ikke har med alle stikkordene i presentasjonen(15min) så vil vi bli spurt i dem under eksaminasjonen(15min). Sensor får oppgavearket så hun vet liksom akkurat hva jeg skal ha. Jeg har tatt med, utgifter for dj, mat, drikke. Hvor mange muligheter jeg har med 2 dresser, 6 skjorter osv. Hvor stor sannsynelighet for at begge i et par liker å danse. Men mangler vei fart tid, budsjett(tar bare å lager det tilslutt), problemløsning, likninger kan vel kombineres med problemløsning. Jeg er vel ferdig med det meste, btw noen som vet om en side hvor man ploter inn funksjonsuttrykk og får ut en graf i et koordinatsystem?

Skrevet

Geometri kan f.eks løses ved at du ønsker å lage en sirkel med truss bakest på scenen, eller i taket.

Circle%20Truss.jpg

Denne består av 8 deler, og må monteres i en mothergrid som er en firkant av truss som står montert på gulvet. Firkanten kan eksempelvis være 4x4 meter. Da må du finne ut hva radiusen på sirkelen må være, og hvor lange de 8 bitene må være for at du skal kunne feste sirkelen i 4 punkt i mothergriden.

 

Welcome to my world :-)

Skrevet

Vei, fart og tid kan gjøres så enkelt som at man beregner tiden en taxi (med ballgjester) bruker fra hjemmene deres og til ballokalet, med en gitt fart. Vanlig fartsgrense inne i byer er forøvrig 50 km/t.

 

v = s / t

fart = strekning delt på tid

Akkurat som i 50 km/t på et speedometer i en bil.

 

Hvis du ikke går på vgs, så er det vel strengt tatt ikke nødvendig å ta med akselerasjon, eller? Jeg hadde ikke om det på ungdomsskolen, men fikk det først sist høst, på VG2.

 

For å ta ligninger så kan du f. eks. beregne hvor mange gjester en taxi kan kjøre på 20 liter bensin. Gitt at bilen bruker 0,8 liter per mil og at det er gjennomsnittlig 0,2 mil fra skole (der taxien starter), til en gjest og tilbake igjen (0,2 mil tur/retur per tur), får vi følgende ligning:

 

(0,8 l/mil) * (0,2 mil) * X = (20 l)

hvor l=liter bensin

 

Og så flytter du over hele opplegget slik at du får X alene:

 

X = [(20 l)] / [(0,8 l/mil) * (0,2 mil)]

hvor / er deletegn... teller og nevner er satt i hver sin [ ].

 

Og da var ligningsproblemet løst :D

 

Skrevet

3+ kan alltids rettes opp. Det er det som er det fine med dagens lovverk - standpunktkarakterene skal settes etter elevens kunnskaper på slutten av skoleåret. Ei jeg går i klasse med hadde 2 i matte til jul (mest fordi hun ikke orket), men får lett 4 eller 5 nå til sommeren. Jeg har også hørt minst et eksempel til på elever som har gått opp fra 2 til 5.

 

Du sier det var prøveeksamen så jeg regner med at den ordentlige eksamen kommer snart. Det er bare å pugge viktige regler og lage seg et system. For noen funker tankekart bra, mens for andre kan f. eks. det å diskutere med andre funke bedre.

 

EDIT: det var tross alt 3+ (pluss, og ikke minus), som betyr at en firer er innenfor rekkevidde. Og fire er over landsgjennomsnittet.

Skrevet

Takk Mathias, Nå sitter jeg helt fast og det er ganske ille i og med at jeg må legge meg snart for å være uthvilt. Geometri og skoleball? Noen som kommer på noen ideer, det første jeg kom på var dansegulvets form, men jeg tror det blir helt håpløst å førsøke å lage en oppgave hvor man skal finne dansegulvets form.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...