Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet
Marius Arnesen Høiseth

Tar vel ikke lang tid før man trenger to skjermer i midtkonsollen... Men fancy blir det nok

Javisst er det fancy! Og jeg liker det. :grin:

Så må du ikke glemme at BMW i tillegg til skjermen også har HUD, så man får instrumetene rett på frontruten. Det er vel også noe som er inspirert fra flyverden vil jeg tro..?

 

Men denne radaren det nå snakkes om er jo litt "juks" og ikke egentlig en radar. Er vel heller en videreutvikling og mer sømløs integrering av nedlastede værdata, som man har hatt noen år på feks Tomtom GPS.

 

I og for seg er det vel heller ikke nytt med radar, og R. Felgen hadde jo konvensjonell roterende radar på sin Il Tempo Gigante allerede på 70 tallet. Det var såvidt jeg husker realtime skanning vist på skjerm i cockpit. :/

 

ITG_Pic3.JPG

 

Men faktisk har jo nyere biler, i den klassen som BMW'n vi snakker om, en form for skikkelig radar også. Riktignok ser den ikke været, men objekter foran bilen, og brukes til å gi autopiloten mer inteligens slik at man kan ha på cruise-control i kø med variabel hastighet, mens bilen hele tiden tilpasser avstanden til bilen foran.

 

Er jo ganske fancy det også?

Denne radaren sitter forøvrig bak den store stjernen på feks denne Mercedes CLS, og derav den overdrevent store stjernen. :)

 

5CLS320640x480.jpg

Skrevet
Så må du ikke glemme at BMW i tillegg til skjermen også har HUD, så man får instrumetene rett på frontruten. Det er vel også noe som er inspirert fra flyverden vil jeg tro..?

 

Det er jo veldig bra, og trafikksikkert siden man kan holde øynene på veien hele tiden. Og man kan ikke skylde på at man ikke visste hvor fort man kjørte :P Man får jo speedometeret midt i trynet :)

Skrevet
  • Forfatter
Så må du ikke glemme at BMW i tillegg til skjermen også har HUD' date=' så man får instrumetene rett på frontruten.[/quote']

Ja, det har vel også vært snakk om elektronisk visning av stripene på veien via HUD i frontruta. Men jeg mener å huske at det var noe mostand mot et slikt opplegg... Er ikke helt sikker der.

 

Men denne radaren det nå snakkes om er jo litt "juks" og ikke egentlig en radar. Er vel heller en videreutvikling og mer sømløs integrering av nedlastede værdata' date=' som man har hatt noen år på feks Tomtom GPS.[/quote']

Ja, oppdateringsfrekvensen er på 15 min hos BMW, så det er nok live-oppdateringer fra lokale værstasjoner, vil jeg tro.

 

Men faktisk har jo nyere biler' date=' i den klassen som BMW'n vi snakker om, en form for skikkelig radar også.[/quote']

Ja, en enkle radarer finner man i flere av dagens biler. Den aller enkleste er jo slik at den gir lyd fra seg når man rygger for nært noe (begynner å pipe med lav hastighet når man nærmer seg hinderet man rygger imot, og piper raskere etter hvert som man nærmer seg).

 

Radaren som registrerer trafikken rundt bilen begynner jo også komme på markedet, ettersom jeg har skjønt (ikke det at jeg er helt oppdatert da). Så på en dokumentar for et par år siden at bilen f. eks. kan foreta automatisk nødbrems dersom sjåføren sovner bak rattet.

 

Når vi snakker om skjermer, så har jo Mercedes kommet med en skjerm som kan "splittes" i to skjermer. Pikslene er todelt - den ene siden peker mot sjåførsetet og den andre mot passasjersetet (forran). Dermed kan sjåføren se f. eks., mens passasjeren ser en film.

 

EDIT: er spent på autopilot til bil... Det er jo faktisk gjort. For de av dere som ser på Prototype This på discovery channel fra tid til annen, har muligens fått med dere den hvite toyotaen som de satt et gps-styrt autonavigasjonssystem i. De testet den i et bymiljø, hvor prototypen faktisk bare skrapte borti noe en gang (en vegg i en svingete avkjørsel fra ei bru). Styringen var forøvrig ganske så ustabil (rattet ristet hele tiden), men bilen kom da fram, med pizza i baggasjen ;)

Skrevet
Morten Ruud

Det er jo veldig bra, og trafikksikkert siden man kan holde øynene på veien hele tiden. Og man kan ikke skylde på at man ikke visste hvor fort man kjørte :P Man får jo speedometeret midt i trynet

Ja, jeg syns dette er en god ide. Jeg vet i grunn ikke hvor utbredt det har blitt enda, men jeg prøvde det vel for et års tid siden i en BMW 530X (2008 modell). Cruise-control systemet i Mercedes'en prøvde jeg ikke i praksis, og hadde nok brukt litt tid på å stole helt på det må jeg bare si...

 

Men det som er hyggelig er at det meste av slike finesser som først bare kan velges som ekstrautstyr på disse tullete dyre bilene, gjerne blir nokså standard på mer vanlige biler etter noen år, dersom det fungerer bra og er nyttig. I dag har feks en Toyota Yaris Airbager, pyroteknisk beltestrammer, ABS bremser, Antispinn, Aircondition, variable kamaksler, osv. Ganske utenkelig for 10 år siden.

 

Marius Arnesen Høiseth

EDIT: er spent på autopilot til bil... Det er jo faktisk gjort.

Ja hvis vi beveger oss vekk fra standardbiler og over på prototyper og testbiler så finnes det jo relativt mye sånt, og rent teknisk er det fint mulig. Spørsmålet er vel om vi virkelig vil ha det? Jeg syns selv det systemet i MB CLS jeg nevnte er litt betenkelig, og er ikke helt klar for å gi fra meg kontrollen.

 

Dette blir vel i bunn og grunn mye av det samme dillemmaet som i flyverden. Vi er fint i stand til å sende flyene ubemannet, men de fleste av oss setter vel fortsatt pris på at det sitter noen der fremme å drikker litt kaffe, regner litt på fuel, påser at datamaskinene gjør som forventet, og ikke minst; tar over hvis noe utenom det "normale" skulle intreffe.

 

Men ja, det blir spennende å se hva fremtiden bringer ifht automatisering. :)

Skrevet
  • Forfatter

Ja, det er jeg helt enig i, Christian. Jeg ville heller aldri lagt meg for å sove mens en datamaskin kjører bilen. Det ligger noe i det at når jeg blir bekymret over kjøringen til mange mennesker, hvorfor skal jeg da legge kontrollen i kretsene til en datamaskin med samme intelligens som en kakkerlakk?

 

Jeg kommer sannsynligvis heller ikke til å sette meg i et helautomatisert fly. Kall meg gjerne gammeldags om 20 år, men utifra mine erfaringer med autopiloter så har jeg ikke tro på at de greier å reagere raskt nok eller på riktig måte i spesielle situasjoner. Det er greit at datamaskiner oppfatter ting raskere, ikke blir trøtt osv., men de lærer jo aldri! Dersom et fly på autopilot får motorstand før rwy, så er det overhodet ikke sikkert at autopiloten er i stand til å identifisere et jorde den kan lande sikkert på. Et stjerneeksempel her er jo den Aurbus-maskinen som dette ble prøvd på for noen år siden. Den gikk vel rett til skogs, for å si det sånn...

Skrevet

For ikke og snakke om Corvette med HUD og G meter...

Skrevet

Kjekt å ha! Men der røk nok min teori om hva som kommer i vanlige biler ja Geir. Tror det er mer enn 10 år til vi får G-måler på frontruta i Yaris. :grin:

 

Tror ikke du er mer gammeldags enn folk flest på dette området Marius, og derfor tror jeg også det vil ta lang tid før vi vil sove underveis på biltur. Men man skal aldri si aldri... :)

Skrevet

Hender nok fra tid til annen at jeg sover under kjøreturen. Er jo gamme teknoligi som sikkrer at det kan foregå trygt, sikker på at mange av oss har det i bilen ( fra tid til annen i allefall ). For min del, kalles det for kjærringa kjører :cool:

Skrevet
Kjekt å ha! Men der røk nok min teori om hva som kommer i vanlige biler ja Geir. Tror det er mer enn 10 år til vi får G-måler på frontruta i Yaris.

 

Kommer en Yaris noen gang til å trekke over 1 G?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …