Jack J Jackson Skrevet 25. mai 2009 Skrevet 25. mai 2009 Hei Jeg med interesse har følget denne ”Kongo-saken” om disse to nordmenn som er fengslet og lurer på litt på noen ting. 1. Hvorfor er det ikke lagt ut en link i Dagbladet med ”leserkommentarer” i denne saken? Jeg vil tru at det kunde bli interessant lesning. 2. Hvorfor har DB valgt denne vinklingen av saken: ”ÅÅÅÅÅ så synd på disse guttene det er”? 3. Ikke noen sted er det nevnt at disse guttene faktisk er lego-soldater, som myrder for penger!!!! Ok, litt ved siden om er det nevnt om disse organisasjoner som driver med ”sikkerhetstjeneste”, et annet ord for betalte bodygards med rett å drepe. Trur man virkelig at dette med ”pirat guarding” i Adenviken er ”boyscout virksomhet”? 4. Disse guttene har tatt seg inn i Kongo, hvorfor? De har hatt våpen med seg og hvis dette hadde vært legat, hvorfor gravde de da ned våpnene? 5. I den virksomheten som disse guttene driver med er det en kalkulert risiko for at bli tatt, fengslet, dømt og til og med drept. Nå trakk dom ikke vinstlodden og det er jo leit men synd på dem …… nej. De tok en sjanse og tapte. Så jeg lurer på HVORFOR avisene ikke forteller den andre siden av saken, er det fordi at det selger mer aviser hvis man går på ”stakkar" opplegget enn å gi en mer nyansert bilde av saken. Hadde Dagbladet vinklet saken likt hvis det hadde vært noen ”negrer” i Norge som hadde vært mistenkt for å ha drept noen og hadde tatt seg inn i landet med illegale våpen? Samme sak dette med han, unskyld uttrykket, "idioten" som bestiger Mount Everest uten oksygen og veivisere. Jeg ville vel kanskje legge bashopper i samme sekken. Hvis det går til h-vete so what!!!! Du trakk nitloddet så kom ikke etterpå å grine å be om hjelp fordi du ikke brukte hodet og forlanger at samfundet skal betale din stupiditet. Jack J Jackson Siter
K L Skrevet 25. mai 2009 Skrevet 25. mai 2009 Fordi verden vil bedras! Media vinkler sakene slik de mener at de er mest tjent på dem uansett fakta i sakene, synd men sant. Siter
Pasi Jorgensen Skrevet 25. mai 2009 Skrevet 25. mai 2009 Ja jeg synes også det er en merkelig vinkling fra VG og Dagbladet, Aftenposten har dette på tapeten, man skulle jo nesten tro at sensasjons orienterte aviser som nettopp VG og DB hadde gjort det samme, men det gjør de altså ikke, der i gården går det i sympatiske små notiser om hvor forferdelig de har det og hvor farlig det er for de osv osv. Når det er sagt, så skal jeg ikke si noe om skyldsspørsmålet, men som sagt, jeg synes det er merkelig med den "selektive" måten de nevte aviser behandler denne saken. Siter
per berge Skrevet 25. mai 2009 Skrevet 25. mai 2009 Nå har vel dagspressen inngått faglig selvmord for lenge sida så det kan ikke komme som noe sjokk på Hvermansen. Når det er sagt vil jeg nå påstå virksomheten disse to soldatene har inngått i er godt belyst, og delvis granska i media de siste årene. Når det gjelder denne geskjeften og denne saken spesifikt så må det taes med att de like gjerne kan væøre utsatt for ett komplot fra sine oppdragsgivere. Husk vi snakker her om en nærmest bananrepublik der kriminelle organiosasjoner flettes inn i næringslivet forøvrig. Hvem hadde bestilt deres tjenester, hva skulle de betale, så de eller fikk de susen i noe de ikke burde? og sist, var oppdragsgiver ute av stand til å gjøre opp for seg kansje? Disse ogf mange andre spørsmål må en ha med når en tar stilling til saken. Å dømme kreves innsyn og objektivitet. De gikk inn i denne bransjen med åpne øyner og av full frivilighet så de får selvfølgelig også ta konsekvensen av sine valg. Når det er sagt skal selvfølgelig Nortske myndigheter stille opp for Nordmenn i trøbbel utenlands. Dette er en selvfølge like mye som att de to må ta ansvar for det de eventuelt skal ha gjort. Derimot har jeg mine gode fornuftbaserte grunner til å betvile hvert ett ord fra både militæret og Kongos myndigheter forøvrig. Siter
Tom Arild Hansen Skrevet 25. mai 2009 Skrevet 25. mai 2009 Tenkte akkurat det samme da jeg leste om han smartingen som sitter nedfrosset i Mount Everest. Man er nødt til å ta konsekvensene av slike dumheter, uten å kreve at samfunnet skal betale. Nå sitter de og forlanger et helikopter opp i høyden der. Som regel er også slike redningsaksjoner farlige for de som utfører den. Siter
Emil Topstad Skrevet 25. mai 2009 Skrevet 25. mai 2009 Det er jo egentlig bare en ting og si: Har de gjort det så må de jo ta straffen for det, og når de da har vært så teite og gjort slikt i Kongo så må de finne seg i at fengslene er anerledes enn her og at fengselsvaktene er anerledes enn her. mener det er galt og egentlig mene de har det forferdelg, de har jo sikkert det men man kan ikke sammenligne Kongo med Norge. Hadde de gjort slikt i Norge hadde de blitt låst inne i en celle med Tv osv, det vi er vant med her hjemme. Siter
per berge Skrevet 25. mai 2009 Skrevet 25. mai 2009 Tom Arild, etter hva jeg har forstått det er det avgifter de må betale til Nepal for slike ekspedisjoner for å kunne garanetere for nettop slike hendelser. Mulig jeg har misforståt men sånn har jeg hvertfall skjønt det. Når det gjelder krav til Norske myndigheter har jeg ikke fått med meg at slikt er forespurt men skulle ikke forundre meg. Til den saken i Kongo må en som jeg sier ha i bakhuet att de like gjerne, ja kansjke mest sannsynlig er blitt utsat for ett komplot. Det jeg mener de isåfall skal ta ansvar for selv er att de med åpne øyne og frivilig dro ned til den bananrepublikken for å "jobbe" med forholdsvis lyskye gesjefter. Og det er i første omgang det de må ta ansvar for. Siter
Jack J Jackson Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Skrevet 25. mai 2009 Hei igjen Det blir spennende og se hvordan fortsettelsen på disse sakene blir. Kongo: Det er vel ingen som på allvor trur att disee guttene kommer å bli henrettet? Nejda, et scenario kan bli som dette. Nå blir det siktelse og rettssak. Da kommer vår lille Jonas på banaen og forlanger fra regeringen i Kongo garantier og ditten og dattten. Muligens forlanger han også at rettssaken blir holdt i Norge. Så blir det ikke, fordi regeringen syns ikke at Jonas er på en høy nok nivå. Nej, her må Jensemann på podiet. Først blir det noen uttalelser i Norsk media og siden drar han til Kongo for å personlig snakke med Kongolesene (dette blri sukker ved neste valg). Samtidlig starter rettssaken og nordmennen blir dømt til døden. Ramaskri i Norge om denne urettferdighet at to yrkesmyrdere blir dømt til henrettelse. Så ordner det seg når Jenseman kommer hjem igjen og forteller at man nå er enig med regjeringen i Kongo om at nordmennen er blitt benådet og får komme hjem. Han deklarerer at Kongo er en human, demokratisk og Norgesvennlig stat og ikke gjør noe som står i strid men menneskerettighetene, men hvert enkelt land må ha retten å utøve sin juss. Kort derpå melder Norske regjeringen at man vedtatt å støtte noen "menneskeretts projekter" i Kongo med 500 miljoner, i første omgang og at regjeringen også har vedtatt å "hjelpe" enken til den myrdede sjåføren og hennes familje med 5 miljoner kroner som skal brukes til å la barnen gå i skole mm mm. Flott eller.....? Hele denne saken brukes og kommer å brukes fra Kongo som ren politik. Her skal ingen komme å tru at man kan drive med hva som helst i landet, særlig ikke legoknekter så her statuerer vi en eksempel, hart og nådeløst, MEN vi er ikke barbarer så derfor dømer vi til døden men benåder disse to for å vise at vi er et demokratiskt og humant land. Hæpppp!!! Som det er sagt så vet vi ikke i hvor stor grad regeringen er involvert i denne saken fra begynnelsen. Så sluter dette eventyr med at nordmennen kommer hem og får heltestatus og lever godt resten av livet på de penger de kommer å få fra SE og Hør og det de satt til siden i utenlandske banker og som de tjent på kriminell virksomhet og kanskje til og med mord/drap. Mount Everest: Ja her trenger ikke norske regjeringen gjøre annet enn å stå frem og si at man er glad for at dette sluttet på en grej måte OG at men gleder seg til at en nordman blev den første å nå toppen på Mount Everest allene, uten oksygen, veivisere og normalt utstyr. Når dusten kommer hjem blir han selvfølgelig mottatt som en helt og alle aviser har på forsiden "Nordman først i verlden med å bestige Mount Everest uten oksygen". Vil tru at han også kommer til å få St Olavs orden, men det trengs kanskje ikke så mye for å få den, til og med jeg (JA det er sant) har mottatt den Konglige St Olavs Orden i 1974. Først i verden??? Ja disse sherpas som bestiger Everest 5-10 ganger i året uten oksygen, veiviser og som bærer ALLT utstyr til alle tullinger på Everest, de teller vel ikke? Ha en god kveld. Jack J Jackson Siter
per berge Skrevet 26. mai 2009 Skrevet 26. mai 2009 Ang,Kongo saken. Du bruker betegnelsen "yrkesmordere" ser jeg, og det kan du kansje utdype litt mere? I saken angående denne Trå som du sier er den første til å bestige ME uten ditten og datten av hjelp har dette gått meg hus forbi. Viste ikke han nådde toppen en gang jeg men isåfall må jeg jo gratulere. Ellers er det vel ikke mange Sherpaer som har vært på toppen heller etter hva jeg har skjønt, og hvertfall ikke alene og uten surstoff Siter
Jack J Jackson Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Skrevet 27. mai 2009 Hei Yrkesmorder = noen som lar seg leies for penger till oppdrag hvor det KAN komme å inngå drap. Les avisene, det står faktisk til og med i norske aviser att "en sherpa reddet nordmannen". Sherpas bruker ALDRIG oksygen, det har til og med vært en programm på Norsk fjernsyn on disse sherpas hvor de viser sherpas som ALLENE går til toppen av EVerest, uten oksygen FLERE ganger i året. Det som er spesiellt med sherpafolket er akkurat dette at de er fysisk tilpasset høye høyder. Men som svensker (og storebror ;-)))) )så husker jeg godt at også da en nordmann gjør noe som noen annen er bedre på så "vajer det Norske flagget mest" det var vel slik en kjent radiomann sa når en nordmann kom på tredje plass ved en konkurranse ;-)))) ;-)))) Jack J Jackson Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 27. mai 2009 Skrevet 27. mai 2009 Ellers er det vel ikke mange Sherpaer som har vært på toppen heller etter hva jeg har skjønt, og hvertfall ikke alene og uten surstoffIkke mange Sherpaer som har vært på toppen? Da er det jo litt sært at så og si alle rekorder satt på Mount Everest er satt av Sherpaer... I 1953 ble Sherpaen Tenzing Norgay og new zealanderen Edmund Hillary de første til å nå toppen av Mount Everest. Personen som har vært på toppen flest ganger, hele 19 ganger per dags dato, er Sherpaen, Apa Sherpa. Personen som har brukt kortest tid på å nå toppen er Sherpaen, Pemba Dorjie. Den yngste personen som har nådd toppen var 15-årige Ming Kipa Sherpa. Babu Chiri Sherpa er den personen som har oppholdt seg lengst på toppen av Mount Everest, da han var der i 21 timer, uten oksygen, i 1999. Samme mann klatret også til toppen to ganger i løpet av to uker. Hvem tror du "sikrer" rutene til toppen med tau osv., før hver sesong? Hvem tror du er guider og bærere for så og si hver eneste ekspedisjon til toppen av Mount Everest? Hvem tror du fant Trå? Det er jo ikke verre enn å ta en titt på "Everest: Beyond the limit" på Discovery Channel, så ser du at Sherpaer ikke akkurat er sjeldene på toppen av Everest. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.