K J Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 Hej alle. En kompis og mig planlægger at køre en "lille" køretur igennem Skandinavien en gang indenfor det næste års tid. Vi skal lige have færdiggjort skolen først. Det bliver sandsynligvis gennem Sverige/Finland derop (E4) og gennem Norge tilbage igen (E6). Har nogen af dere været på en tur lik denne? Har dere i det mindste en realistisk idé om hvor mange dage turen fra Nordkapp/Honningsvåg til Oslo via E6 vil tage? Inklusive overnatning selvfølgelig Og til sidst, hvilken årstid er bedst? Forår (, sommer eller efterår? Mit umiddelbare gæt vil selvsagt være sommer (juni, juli eller august). Tak på forhånd! Siter
Kai Dreyer Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 Ca to dager fra Oslo til Nordkapp. Midt sommeren er nok den beste årstiden å besøke platået på. Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 August er fantastisk flott tid å dra sålangt nord på.. Da viser nord norge seg fra sin beste side, og man opplever mer på turen, naturmessig 2 Dager høres ut som en ok tidsspekt å jakte på.. Siter
K J Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Skrevet 23. mai 2009 2 dage? Det er jo næsten for kort tid. Så må vi tage nogle omveje eller holde nogle længere pauser Og jeg kom lige i tanke om at august kanskje bliver for sent. Det vil sandsynligvis blive en gang i perioden maj-juli tror jeg. Men tak for info! Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 ta en omtur via lofoten og legg på en ekstra dag. her er i alle fall nokk og se om sommern. og dereter kan man jo ta ferga i fra moskenes til bodø. og kjøre kystriksveien(RV17) ned til trøndelag. istedefør kjedelige overtafikerte E6. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 To dagers kjøretid forutsetter kun én overnatting og kjøring hele dagen, begge dagene. Siden dere skal kjøre nord i Skandinavia, så er sommeren absolutt å anbefale, som Kai sier. Når snøen har lagt seg her oppe, er som regel veiene stengt veldig ofte (ukentlig). Når det gjelder Nordkapp så er været veldig ustabilt der oppe på platået. Noen ganger kan vi ha de mest fantastiske solnedganger, men som oftest er det overskyet eller tåkete. Hvis du lurer på noe mer, så er det bare å sende en melding. Jeg bor i Honningsvåg, så jeg skulle kunne svare på det meste EDIT: hvis dere tar omveien om Lofoten, så må er vel den raskeste veien å kjøre gjennom Troms (Nordreisa -> Skibotten -> Vollan -> Tromsø osv.). Der er det ganske imponerende fjell og flott topografi. Siter
K J Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Skrevet 23. mai 2009 istedefør kjedelige overtafikerte - men sikre - E6 Man ved jo aldrig med sådan et par unge danskere uden geografisk sans :whistle: Og tak, Marius, det vil jeg lige huske. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 Forøvrig så er Ålesund også en veldig flott by, hvis dere tenkte dere til områdene rundt norskekysten lenger sør i Norge også. Ålesund er nettopp kåret til Norges fineste by av The Times Online, og blir blant annet kalt "Nordens Venezia" av avisen. Men alt kommer jo an på hvor mye tid og bensin dere har. Lofoten har også mange fine områder. Hvis dere er golfere, så er vel egentlig Lofoten perfekt. De har en golfbane som praktisk talt går helt ned til sjøen. Jeg har sett et par solnedgangbilder derfra, og det ser veldig flott ut! Dere kan se banen på http://www.lofoten-golf.no/. Det ser ut som de også har et webkamera der. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 Ja, Møre og Romsdal er å anbefale! Det er en kjøretid på 4 timer fra Trondheim til Molde, så en ferge på 35 minutt og nye 1 time+ for å nå Ålesund. Når du kjører gjennom Molde så anbefales blandt annet en kjøretur til toppen av Varden for å besøke Vardestua (Kaffé) og se på Molde-panoramaet, fantastisk utsikt. I M&R vil jeg si at Molde har utsikten og landskapet mens Ålesund har bysjarmen og sjøen. Ellers har jo sikksakk-veiene og fergene langs Vestnorge sin sjarm Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 Kristian. husk det er norske veier du kjører på :grin: så og kjøre E6 i nord norge er ca d samme som og kjøre RV17(kystriksveien) :grin: tenkte mest på at dere får se mere av fantastiske norge med og kjøre den veien Marius: bor ca 20mins kjøretur i fra golfbanen. og jeg kan ikke si annet en at det er ganske fantstisk og være der ute når midnatsola står rett på. kan egentlig ikke beskrives. må oppleves Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 23. mai 2009 Skrevet 23. mai 2009 Andreas: det skal oppleves en gang! Siter
per berge Skrevet 24. mai 2009 Skrevet 24. mai 2009 Ta dere tid til en ukes tur sørover igjen. Minimum fem dager. Dere bør absolut kjølre yttre kystleia og ikke bare fare etter E6. Dere får uansett årstid en minnerik tur men jeg er enig med de som anbefaller august. August er eter mitt syn den fineste måneen i hele landet og ikke bare nordafor. Men da helst etter fellesferien som vel er over ei uke inn i august. God tur og hils når dere kommer så langt som til Gudbrandsdalen der jeg selv har vokst opp Siter
K J Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Skrevet 24. mai 2009 Hehe, ja nu bliver det kanskje ikke Gudbrandsdalen vi kommer forbi, hvis turen også skal gå mod vestlandet, men jeg skal da forsøge at huske det alligevel Og tak for alle de mange forslag. Der er nok at se på, og en fem-seks dage på turen fra nord til sør lyder også helt fint. Da kan vi nå at opleve lidt mere en bare asfalten på E6. Vi må nok hellere tage GPS'en med :grin: Siter
per berge Skrevet 25. mai 2009 Skrevet 25. mai 2009 Har dere kjørt kysten opp og ned i nord Norge ett par uker bør dere saktens meg ta en tur i dalenes dal før ferja hjem. Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 25. mai 2009 Skrevet 25. mai 2009 Gudbrandsdalen er en opplevelse i seg selv. i alle fall vert en tur innom. noen får rette på meg hvis jeg tar feil nå. men tar jeg ikke feil så er norges nest største canyon i gudbrandsdalen. Marius: pass på at du tar turen i juni/juli. så får du et syn uten like hiver med et bilde tatt natt til 17mai kl 03:17, i fra Lofoten så har dere litt og se fram til på turen nordover. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 27. mai 2009 Premium Medlem Skrevet 27. mai 2009 2 dager fra Nordkapp til Oslo ?? Da har dere ikke tid til annen opplevelse enn pølser og kaffe på et par bensinstasjoner!! Hvis dere har tid, ville jeg sagt 4-5 dager MINST! Og så ville jeg foreslått at dere kjører nordover i Norge! Etter at dere har kommet til Nordkapp, så vil dere antakelig være så fullpakket med opplevelser, at dere vil hjem igjen snarest mulig, og da er det greit å kjøre Sverige. Forøvrig er det statistisk best vær i Norge fra begynnelsen av august og utover. God tur. Siter
K J Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Skrevet 27. mai 2009 "Etter at dere har kommet til Nordkapp, så vil dere antakelig være så fullpakket med opplevelser, at dere vil hjem igjen snarest mulig, og da er det greit å kjøre Sverige" :grin: Du har en pointe i hvert fald da, men om det bliver den ene eller den anden vej behøver vi heller ikke beslutte endnu. Hvordan bor/overnatter man bedst og billigst? Bed&Breakfast, vandrerhjem, eller andet? Jeg har lige forsøgt at skitsere sådan mere eller mindre hvad vi havde tænkt os: Det er jo ikke den endelige rute, for vi vil nok tage nogle omveje især i Norge, for at komme os ud på Lofoten og lignende interessante steder. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 27. mai 2009 Skrevet 27. mai 2009 Joda, fin rute den der, selv om jeg virkelig vil anbefale vestlandet også, selv om det er kronglete med veier er det et svimlende flott landskap Siter
K J Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Skrevet 27. mai 2009 Du mener noget i stil med Trondheim-Kristiansund-Ålesund-Florø-Bergen? Der er jo meget flot natur at se på i Norge, og vi kan desværre ikke nå at se det hele, så jeg tænkte, at med en tur til Sogndal og Lærdal så har vi da set lidt af Vestlandet og Sognefjorden. Siter
K J Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Skrevet 13. mars 2010 Jeg drar lige frem tråden igen. Vi er godt i gang med planlægningen af turen, som kommer til at foregå i juli måned. Har dere en idé om, hvad en overnatning i gennemsnit koster på en norsk campingplads? Vi skal bo i telt. Siter
Jan Tore Pettersen Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 Ca 150-200 kr. Noen tips: Fyll opp tanken før dere forlater E4.Det er langt mellom bensinstasjonene etterpå.(opptil 30 mil) Og skaff dere noen gode veikart både over Norge,Sverige og Finland,pluss ett over Nordkalotten. Hvis dere vil ha med dere mer av Finland,kan dere etter å ha forlatt E4 ved Tøre og kommet inn på E10,ta av ved Øverkalix og kjøre 392 til Pajala,og videre inn til Finland på 403 til Kolari,og så 939 til Kittila,og så kjøre opp til Inari over Pokka.Og så tilbake til Norge og Karasjok og videre mot målet for turen.Og se opp for reinsdyr! Og tilslutt vil jeg nevne at å kjøre tilbake gjennom Norge er en strekning på ca.250 mil: 12 timers kjøring hver dag i tre dager på veien hjem.(Det er motorvei bare fra Gardermoen til Svinesund,de siste 16 milene gjennom Norge. Og det er dyrt å være turist i dette landet.) Håper dere får en fin opplevelse. God Tur! Siter
K J Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Skrevet 13. mars 2010 Tak for tips, Jan! 150-200 kroner var også hvad jeg forventede. Vi regner ikke med den store tur til Finland, men ellers også tak for den information 12 timers kørsel på en gang bliver det nok heller ikke noget af. Vi regner med at sætte ungefähr 3 uger af til turen, så det bliver bare flere kortere strækninger vi tager. Siter
K J Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Skrevet 15. juli 2010 Da var turen overstået, og det på kun 15 dage. Det blev med overnatning på campingpladser i (eller i nærheden af): Stavanger, Odda, Lom, Kristiansund, Namsos, Mosjøen, Bodø, Narvik (med tur til Lofoten), Alta, Nordkapp, Gällivare, Örnsköldsvik, Örebro, Ängelholm. Laveste temperatur i Norge: 9 grader sør for Honningsvåg. Højeste temperatur i Norge: 26 grader i Trondheim. Tak for tips og råd til alle! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.