Gå til innhold

Nye ruter...Braathens blir taperen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir helt nye ruter fra 1.april, og Braathens blir redusert til et commuter-selskap. Jeg lurer på hvordan det går med Braathens verksted på Sola etter dette.

Slik blir nye daglige avganger fra Sola:

SAS:

Oslo=18

København=5

London=1

Braathens:

Oslo=2

Bergen=12

Kristiansand=5(NAS)

Aberdeen=2

Widerøe:

Sandefjord=7

Bergen=2

Aberdeen=2

Newcastle=1

NAS:

Newcastle=1

Golden Air:

Geilo=3 pr.uke

KLM:

Amsterdam=3

Danish Air Transport:

Esbjerg=2

Billund=1

Og cargo,

TNT:

Liege=1

DHL:

Billund=1

Mao mindre og mindre trafikk, og nå blir man omtrent nødt til å velge SAS om man skal til Oslo. Triste greier...

Men det blir endel charter-trafikk til syden, og i den forbindelse blir både A321 og 737-800 å se på Sola i sommer [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av Karl R Pettersen:

Ja det er trist - man får vel bare innse at verden ikke er så statisk så man kanskje hadde håpet...

 

så snat, så sant

[image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Skrevet

Hej igen Helge!

 

Blev lite fundersam när jag läste din överskrift på din post: "Nye ruter...Braathens blir taperen".

 

Du är klar över att Norge sträcker sig norr om Oslo?

Efter uppköpet av Braathens in i SAS konsernet så har man altså samordnat Norsk inrikes, och fördelat den mellan SAS, Braathens och Wideröe. Inget nytt här, allt har stått i aviserna som du brukar läsa.

 

Braathens fick då huvudvikt av flygningar på Nord-Norge, medan SAS fick Syd-Norge. Men faktum är att Braathens flög 104 dagliga rundturer på Norsk inrikes före uppköpet, och det fortsätter de med på det nya ruteprogrammet, fast bara andra ruter än innan. SAS därimot, minskar från 95 till 87 dagliga rundturer efter att ha köpt Braathens.

 

Så för att sammanfatta, Braathens flyger samma antal rundturer medans SAS flyger färre.

 

För att sätta det mer på spetsen så köpte SAS ett konkursfärdigt Braathens och minskade på egen produktion för att få plats till sitt nya flygbolag...

 

Kanske du skulle ta och ändra din överskrift, Helge?

Skrevet

Det har jeg faktisk, merkes det? "[blink]"

 

Nei hvorfor skulle jeg endre overskriften, det er jo ingen tvil om at Braathens har lidd et kraftig prestisjenederlag...SAS har jo ribbet dem for alle kremrutene i sør. Nå fungerer Braathens som et mateselskap for SAS, og må ta rutene til småsteder i nord...f.eks fra Oslo til Alta eller Kirkenes.

 

Ellers var det innlegget mest med tanke på Braathens nye stilling på Sola, engang en flyplass så viktig for selskapet. Nå sitter de igjen med et par turer til Oslo om morgenen, og et par til Aberdeen. Resten av dagen har de ikke annet å gjøre enn å fly opp og ned til Bergen og Trondheim.

 

Men det positive får være at mange ansatte i Braathens tross alt beholder jobbene sine.

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Men det positive får være at mange ansatte i Braathens tross alt beholder jobbene sine.

Och många SAS ansatte får gå...

De ansatte i Braathens förlorar inte på uppköpet i alla fall.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...