Gå til innhold

Helikopter sightseeing i Norge, NEI TAKK!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vel for lengst sagt min mening om denne tråden igrunn.

 

Men Gunnar, det er et men her.

 

Sitat fra deg:

Selv i tynt befolkede Finnmark har jeg sett de utroligste krav, og folk klager på alt fra nysjerrige Tyske turister som har tatt en fottur 500m fra "allfarvei", via småbarnsfamilier til skoleklasser noen kilometer lengere oppe i skråningen. "Småbarnsfamilier skulle ikke hatt lov til å gå på tur i naturen!" Ja, den påstanden har jeg faktisk kommet ut for...

 

Ok. I utgangspunktet er jeg enig at lyd må vi alle tåle. Har ikke noe problemer med å forstå den.

Men så har vi noe som heter dyreliv i naturen, og enhver vet hvor følsome dyr osv er for lyder, lukt osv osv. Så ikke si noe annet.

 

Så sitter jeg her da i min rullestol og fått høre at hekkelivet på Mølen utsiden av Larvik er et attraktivt liv på vårparten. Som mange vet, så er det ikke annet en stein på Mølen. Har jeg da rett og komme valsende med et hellikopter på Mølen eller i en beltevogn for å ta noen kjappe bilder av fuglelivet. Selv om alle som har forsket på fuglelivet der ute sier at støy kan føre til at fugler slutter med å hekke osv. på Mølen? Er det min menneskerett å forstyrre det livet der ute pga. noen bilder?

Skrevet

Jeg synes kanskje at denne diskusjonen (som den alltid blir her inne) har blitt litt,vel kranglete

 

For å komme litt innpå fakta igjen så er det slik at det er blitt gitt konsesjon på 100 avganger i uka 400 turer i mnd, de fleste skjønner sikkert at det tillsvarer helikopter støy nesten hele tiden i området som turistene skal fraktes inn og ut på.

 

Jeg synes også at man skal tilrettelegge for at folk med funksjonshemning skal få oppleve norsk natur på lik linje med alle andre, men man skal alltid ha en vær varsom holdning når det gjelder inngripninger som vil skade naturen.

 

Det er lett å se for seg at om man gir funksjonshemmede eller andre grupper "lov" til å bruke en form for transport som skader naturen så må naturens vel og ve ha en større vekt en filufts trangen til den som vil oppleve den.

 

her skal man også tenke på at de som bor i Ålesundsområdet kommer også til å få en betydlig økt "luft støy".

 

Dette emnet er betent, men hvorfor kan vi ikke være litt egene da?, jeg tror netopp at grunnen til at turister kommer til Norge er at vi har en urørt og en spesiell stille natur.

 

Om man åpner for mange forskjellige transportmetoder rett inn i vår sårbare natur så får man en kortsiktig gevinst; fler kan få sett vår natur men på lang sikt vil vi tape renome og ikke minst vår natur.

 

 

 

 

 

Skrevet

Jeg driter nå i det. Hadde jeg vist på forhånd att jeg skulle bli "misforstått" så til de grader hadde jeg latt være hele tråden. Å bli kalt opp og ned i mente for å ikke ta hensyn til handikappede er alt annet enn trivelig. Att voksne folk kan bevist dreie fullstendig ut av sin sak andre folks meninger er ikke annet enn trist.

I rest my case dumme meg, selv om den var godt ment og i felleskapets og våre etterkommeres innteresse. Dra hvor pokker dere vil med all den støyen og egoistiske oppførselen dere ønsker for min del. Jeg gir blanke F.

Skrevet

Internett baserte debatter er alltid vanskelig, ironi og det som står mellom linjene vil alltid bli fordreid, missforstått og kranglet på.

 

Jeg synes det er fint med debatt, men på generellt grunnlag er det alt for mange som lar sitt eget tunnellsyn bli det eneste riktige.

 

Fortsett å debatere alle sammen, men la banning, mobbing og generell ufin holdning bli igjen utenfor debatten.

 

Med et ønske om en fortsatt mest mulig urørt norsk natur god natt alle sammen :)

 

Skrevet

100 avganger per uke(ikke dag).. Er det virkelig så mange rike turister her til lands? Jeg kan ikke se for meg at det er snakk om lønnsom turisme her, de fleste turistene vi har er vel folk med bobil/campingvogn?

 

Uansett, med tanke på hvor mye landskap vi har i landet og hvor liten befolkningstetthet det er her mener ikke jeg at noen helikopter om dagen er farlig, så lenge de ikke praktiserer low-level opp og ned Galdhøpiggen. Om de holder seg unna de mest "fotturbefengte" områdene kan jeg ikke se for meg at de blir et problem. At helikopter flyr innover langs Geirangerfjorden burde ikke være et problem for fotturister på toppene, da er de bare skammelig sære. Med litt høyde og avstand ser man fremdeles fantastisk godt fra lufta, så jeg ser enkelt og greit ikke problemet, de har jo ikke tenkt å klippe gresset med rotoren heller :/ Husk at det er snakk om sightseeing, ikke drop-off på hver eneste fordømte topp innover

 

Forøvrig, den Key West-greia hørtes merkelig ut, å legge seg på 300ft med et heli for å se solnedgang er da ikke nødvendig, vispene flyr jo! Amerikanere er sære folk

Skrevet

100 avganger daglig? :eek: Noe sier meg at det er en virkerlig optimist som har søkt om dette, for det virker rett og slett litt utrolig at det skal finnes et marked for en slik trafikktetthet...

 

Når det gjelder handikappede og friluftsliv, så er jeg av den formening om at de handikappede bør få muligheten til å oppleve naturen på lik linje med alle andre. Grensa går der man er nødt til å gjøre direkte inngrep i naturen for å gjøre det mulig (f.eks. anlegge vei). Ellers bør friluftsfolket her kjenne sin besøkelsestid, og tillby hjelp til eventuelt handikappede slik at behovet for motorisert transport faller bort dersom de er så bekymret for støy... Put your money where your mouth is!

Skrevet

Nå er vel hele diskusjonen her ment slik at man kan komme med innlegg om man er FOR eller MOT at vi skal ha en slik turistnæring her i Norge, jeg mener nei og noen andre mener ja, slik vil det alltid være.

 

for meg er det ikke så interesant om man har 1 eller 10 avganger daglig eller ukentlig. det jeg er mot er å amerikanisere vår natur, jeg ser ikke det stooore problemet med noen helikoptere som flakser rundt omkring men jeg er prinsipiellt mot hele ideen, la vår natur være slik vi har det nå, en vanskelig fremkommelig natur som er slik naturen har formet den fra tidenes morgen, for alle som har tatt turen opp på Kilemanjaro vet at den ser ut som en utedo. Slik vil jeg ikke ha det i Norge.

 

 

 

Skrevet

Er tydeligvis relativt vanskelig å få den andre parten til å forstå hva man mener her. Tydeligvis, så forstår ikke du meg Pål, og jeg forstår ikke deg. Jeg snakke om helikopter, ikke om en beltevogn. Jeg kaster inn håndkleet, og gidder ikke mer. Vil ikke bruke en eneste kalori til på dette. Og hvis du er lam i beina, så beklager jeg det på meste!

Hvis du skulle tro det, så siterer jeg meg selv, om at det ikke er noe personlig inne i bildet, kun saklig diskusjon..

Skrevet

Tråden handler ikke om handikappedes rett til å ferdes fritt som alle andre. Den handler om helikopter brukt innen turismen på en måte som er til stor sjenanse og til liten nytte. Att jeg brukte fysisk handikappedes begrensinger som ett eksempel på att ikke alle kan ferdes overalt en ønsker var altså ment som ett eksempel, ikke att jeg på noen måte rakker ned på, eller har noe imot fysisk handikappede. Poenget mitt i den anledning, for å gjenta meg nok en gang var att påvirkningen blir såpass omfattende med motorferdsel att det ikke er ønskelig.

Mange frivilige org, som mange trekkhund klubber, Røde kors og turistforeninga har tilbud med blant annet hundesleder til den skyssen, så fjellfolket kjenner nok sin besøkstid absolut.

 

Jeg ble i går først trist og etterhvert forbanna over de ubegrunna beskyldningene jeg ble til del av visse forumdeltagere og reagerte deretter.

 

Til saken igjen. Vi snakker altså om 100 turer i uka på den fineste tida av året. Hvor lange disse turene skal være vet jeg ikke, men att de vil fordele seg over 7 dager sier endel om antallet hver dag. I tilleg kommer det sedvanlige "strekke tøylene" effekten, som nok vil legge til en god del ekstra turer ved behov. Noen som tror på julenissen her og vil påståp att selskapet sier nei til to tre turer ekstra hver dag om de blir bedt om det?

 

Den seansen på Key West kan like gjerne ha vært betalt av Russere, Kinesere eller arabere for alt jeg vet. Mest sannsynlig var de det. Jeg har aldri før opplevd slik beskyttelse av sine nasjonalparker og naturen forøvrig som i USA. Der hadde vi i Norge hatt litt å lære.

 

Jeg skulle gjerne ha vist hvem, og hva de tenkte de som ga denne konsesjonen. Å være drita full på jobb må jo være oppsigelsesgrunnlag selv innen offentlig forvaltning vil jeg tro.

 

 

Skrevet

Har jeg gått glipp av noe?

 

Er ikke utgangspunktet at et selskap har fått konsesjon

på en landingsplass på Flatholmen i Ålesund.

Med maksimum 100 landinger i uka ?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...