per berge Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Ser att ett helikopter selskap på vestlandet har skandaløst nok fått konsesjon til å frakte turister rundt om på sightseeing i Hardanger og Sunnmøre. Dette er noe forbanna hærk etter mitt syn. Jeg iriterte meg grønn, sammen med de aller fleste andre tilstedet da jeg skulle nyte solnedgangen på Key West i sin tid. der fikk altså flere tusen ødelagt sin opplevelse pga, 2-3 helikopter surra mitt i glaninga for alle de andre tilreisende. Og med den støyen disse maskinene naturligvis lager var ødelegelsen total. Når da til og med turister selv sier att i Norge opplever de det positivt att de slipper nettop denne støyende unødvendige "tilbudet" bør det være klart for enhver att konsesjonen blir trukket tilbake. Jeg har selv vokst opp midt blant våre 3 mest kjente nasjonalparker, Rondane, Jotunheimen og Dovrefjell og har aldri støttet de som vil frakte "handikappede" inn i nasjonalparken med beltebiler. Det er nemlig ingen rettighet du har å få komme deg overalt uansett tilstand, og det prinsippet bør gjelde late turister også. Skal dette godtas kan vi jo heller ikke si nei til snøscootere i utmark, eller i nabolaget i urbane bystrøk for den saks skyld. Trekk denne konsesjonen tilbake og kall det ett arbeidsuhell eller få frem personalia, navn, stilling og bosted på de som har behandlet søknaden og gitt denne skandaløse tilatelsen slik att vi kan personifisere ansvaret. Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Helt enig Per. Det er ingen menneskerett og skade naturen slik du nevner. Siter
T F Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Helt enig! La oss så droppe hele tullet med luftfart, og så tar folk seg dit de vil for egen maskin. For de som vil til Thailand: ta toget eller gå selv! Hilsen T PS! og dropp dette med GA-flyvning! Flyvning kun for egen fornøyelse??? Nei for noe tull! PPS! Hvis noen er i tvil, dette er så sarkastisk jeg kan bli... Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Hva har en beltevogn osv. å gjøre i en nationalpark i utgangspunktet? Hva er vitsen med å bruke et hellikopter til hytta når det allerede finnes veier? Men helt klart at vi har sterkt behov for transport på sjø, vei og luft. Men ikke til enhver pris vel? Hilsen P. Forstår det kjære T. Siter
per berge Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Skrevet 20. mai 2009 Har ingenting med luftfart å gjøre dette. Handler om å ta vare på det unike vi har i Norge ved opplevelsen av mest mulig urørt natur. Å sammenligne dette med nødvendig innfrastruktur blir helt borti natta. Som jeg sa i mitt åpnings innleg er det ingen rettighet å få komme seg hvor en vil. Om en besøkende gjest (turist) ikke gidder ta seg inn i landskapet på normal måte hvorfor skal han/hun da få ødelegge opplevelsen til alle de andre? Samme argument bruker jeg i tilfelle handikappede som vil bruke beltekjøretøy inn i nasjonalparkene våre. Der handler det naturligvis ikke om å gidde eller ei, men att skaden blir for stor i forhold til "nytten" av att noen få med visse begrensinger fysisk sett også skal få belte seg inn i fjellheimen. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Ja du må bare gå du. Men mener jeg har lest en plass at det faktisk er en menneskerettighet at du skal ha tilbudet til å komme der overalt i Norge uansett tilstand (med mindre koma o.l). Liker du ikke helikopter som kommer i vegen for deg, er det ingen som hindrer deg i å flytte til indre Mongolia.. Mens vi forsatt er i gang. Hvorfor skal vi la verden bli ødelagt av at vi sitter inne og klager på forum? La oss GÅ til Microsoft & co å forlange at de legger ned, slik at vi heller kan fryde oss i den "rene" luften.. EDIT: Blir opplevelsen din ødelagt hvis du hører lyden av ett helikopter? Og man ødelegger ikke ett jævl* tre av å fly over det. Hvis man f. eks har lyst å se plassen fra lufta, eller ikke har tid nok på reisen til å gå 5000000000000000000000 kilometer opp på ett fjell for å se det? Nei, du må bare klager, men du får ikke gjort noe med det alikvell, med mindre du kjøper, og privatiserer Norge. Og den dagen du gjør det, så kjenner jeg at jeg får nok, og flytter en annen plass. Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 du har et godt poeng Per. tror heller ikke lofotfjellene hadde blitt det samme for fjell turisten om "små" runde,late,pengefylte og små fulle tyskere/amerikanere skulle blitt airlifta rett oppå en fjelltopp for og ta bilder. og ikke minst den støyen. tror ikke jeg ville hatt en kremvisp flygende fram og tilbake rett over stue dørra mi heller. så her må jeg si meg ening med Per, dropp konsesjonen, for jeg regner med at hvis dette slår ant, så finner jeg nokk plenty med kremvisper i lofoten fra og med neste år :eek: Siter
per berge Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Skrevet 20. mai 2009 Den rettigheten finnes nok ikke Even og det skulle vel bare mangle også. Hva ville du sagt om jeg valsa inn i stua di uten å være innvitert? Og hvorfor skal alle de som utgjør majoriteten flytte bare for att noen få skal få ødelegge opplevelsen med fri natur? Hvordan syns du jeg følte det, og alle de tusenvis andre som hadde dratt ned til Key West og gleda oss til en sagnomsust solnedgang bare for å oppleve att noen få i helikopter ga blanke F i oss slik att vi fikk opplevelsen ødelagt? Jeg mener ikke att jeg der forventa urørt natur, men att 2 3 helikoptere skulle ødelegge de 20 minutta dette pågår er vel ganske enkelt egoisme og intet annet. Skjønner att enkelte kan føle dette som en torn i øyet all den tid vi er i besittelse av flydilla alle som en men det betyr ikke att vi skal begtynne å tenke som en imam eller yppersteprest og la fornuft og logikk forsvinne som dugg for solen, eller helikopter for solen hadde kansje passa bedre i denna sammenhengen? :blush: Siter
T F Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Jeg må nok gå til Cupertino i California i så fall... Microsoft kan gjøre hva de vil... det er Apple som gjelder! Hilsen T (Du fikk kanskje ikke med deg sarkasmen...) Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Håper du kan referere til en plass hvor du fikk informasjon om at det er en menneske rett og bevege seg fritt med et transport middel kjære Even. Eneste rett jeg har lest meg til, er via Nettet at Offentlige plasser som kontorbygninger o.l. skal være fremkommelige for funksjonshemmende og at man kan gå fritt langs kystlinjen. Men det betyr altså ikke at man har en rett til å ødelegge naturen med beltevogner og lage mest mulig forrurensning på naturen våres. Hvordan hadde Norge sett ut hvis det var fritt for å bruke hvilken som helst transportmiddel for å komme seg frem? Siter
Even Moe Egenes Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Så du sammenligner stua mi, med Jotunheimen o.l? Du er jammen ikke lite frekk! Dette handler ikke om meg, eller stua mi, men om at alle har like rettigheter. Det står noe på friluftsloven som du godt kan lese. Og når det angår Key West, så driter jeg ærlig talt i det, for du kunne like godt værdt den som satt i det helikopteret, og det finnes nok mer en to sider av den historien ja! Fløy helikoptrene forran øynene dine slik at du ikke fikk se NOE SOM HELST? Se til å svar Frode Skibrek på PM heller du, tror han veit hva han snakker om.. Torbjørn: Kritiserer ikke deg, er helt med på hva du sier, og skjønte ironien din hele tiden :grin: Kan ikke referere deg til en plass på nettet. Siter
Ole Sannes Riiser Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Enig med dere som er imot denne sightseeing-trafikken med helikopter. Det er bare ødeleggende og forstyrrende for folk som vil oppleve naturen på andre, mer normale måter. Og dere som skriker om retten til å komme seg hvor man vil - det er ikke det det handler om. Dette handler om at folk som har for mye penger skal få bruke dem på helikopterturer til sightseeing, i steden for å komme seg fram på andre måter. Jeg har selv opplevd at folk bruker helikopter til sightseeing, og jeg opplever det som forstyrrende. De er jo ikke akkurat lydløse, disse helikopterne. Nei, de får heller ta seg en gåtur! Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Siden jeg er lam i begge beina, så har jeg da altså en menneskerett og trafikkere på kryss og tvers med scooter på Hardangervidda fordi jeg er så glad i å lukte på alle de forskjellige buskene som finnes der oppe? Siter
per berge Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Skrevet 20. mai 2009 Even, å ferdes fritt til fots er hjemla i allemannsretten. Men ærlig talt trodde jeg folk fatta poenget mitt all den tid jeg snakka om handikappede og att enkelte av dem har forlangt å ferdes i nasjonalparken i eks, beltebil etc. Og stua di var noe jeg brukte som ett eksempel på hvorfor vi har visse begrensinger i retten til å ferdes. Ikke annet enn å sette din påstand på spissen. Angående den episoden på Key West kan du se for deg tusenvis samla langs vestsida og noen helikoptere som flagrer 100 meter over vannet og midt i mellom ,,,nei du skjønner tydligvis ikke hva dette handler om så jeg gir F i prøve no mer. Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Siden det er langhelg for mitt vedkommende og slitet meg ut på børsen i de siste pr. ukene pga. oppturer. Så til helv****. Jeg bestiller et hellikopter til å fly meg opp til hytta på Hardangervidda fordi jeg ikke har lyst og kjøre bil i 3 timer. Jeg dr***ter lang mars om naboen blir forstyrret av hellikoptret, det får han bare leve med... Siter
Andrew Thomsen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Ja dytt "støyturismen" tilbake ned i den illeluktende myra den steg opp i fra. Siter
Tommy Hansen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Den som ikke klarer å bruke BEINA til fjells,har heller ingenting der å gjøre. Siter
Andreas Nysveen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Jeg må si meg enig med Tommy Hansen, trådstarter, og et par til her. Nasjonalparker skal ikke tilrettelegges slik at det skal bli lettere å komme inn og ut av dem. Det kan umulig være en menneskerett å ferdes i disse områdene, men derimot en mulighet for dem som ønsker å prøve, ut i fra de forutsetninger de selv har for slike ferder. Siter
K L Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Synes det er litt norskt jeg da at man har nasjonalparker som ikke ligger rett ved siden av hovedveien og at alt ikke er tilrettelagt med Mcdonnalds og motell inne i parken. Skal man ut i en norsk park så må man beregne seg på å bruke bena, rett og rimelig, ønsker man ha det anderledes, ja vel besøk en park i et annet land der det er enklere......man trenger ikke bruke bena, man kan kjøpe masse med mat og drikke og man kan se naturen fra helikopteret, men heldigvis ikke i Norge. Jeg synes det er en forsøppling om man skal ødelegge naturopplevelsen for alle de som trives i den unike stille norske naturen, vi har faktisk noe som mange andre land ikke har, det er noe å være stolt av, la ikke økonomi og latskap ødelegge det norske landskap vi har en verdensarv som vi MÅ ta vare på, om vi må være et hakk mere konservativ en andre land, så vil våre barn takke oss for det. Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Akkurat Kenneth. Vi har en helt særegen arv som bør og må tas vare på så langt det lar seg gjøre. Vi kan ikke bli så late at man skal bruke de hjelpemidler som pr. dags dato er å oppdrive for å ødelegge noe så særegent. Har vi ikke den anledningen med å nyte det landskapet uten å måtte ty til transport midler som beltevogner, scootere osv., så er ikke det naturens sin feil. Da er det bedre å la vær å oppsøke disse landskapene og heller trøste seg med at man har bidratt med å bevare landskapet uten å selv ha opplevd dette landskapet med en beltevogn, selv om man er lam fra livet og ned. Og det fra en som har transport/logistikk som sitt daglige virke Stadig vekk på forumet her, så ser vi screenshot fra diverse landskap som samtlige blir målløse av.. Kan bare referere til Gunnar van der Meeren sine siste bilder http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=481561#Post481561 . Hvor mange av dere hadde blitt lettere irritert over at f.eks. FSX måtte legge inn ødelagt natur i simulatoren fordi MS folka hadde en slik oppfatning av Norsk natur? Siste var for å sette det helt på spissen og er egentlig ikke reelt. Men hvis dersom at... osv. Håper dere ser poenget. Siter
per berge Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Skrevet 20. mai 2009 For de av oss som har gått Besseggen for ett par tiår siden og kom tilbake i dag ville nok stussa over endringa i terenget pga slitasjen. Om vi har både den og den retten har vi også plikter. Feks, plikten til å ivareta mest mulig av vår natur til neste generasjoner slik att også de kan oppleve solopgangen på toppen av Storonden, eller gå Besseggen en solfylt juli dag med en mest mulig fri og ivaretatt natur. Til og med beitedyr er ett skadelig inngrep i mange sammenhenger. Siter
Tommy André Bertelsen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Jeg forstår veldig godt at det ikke er ønskelig med rike, late turister som dropper turen framfor en heli-sightseeing, men å rakke ned på folk som er handikappede, som også har en følelse og trang til å se og oppleve den unike naturen Norge har å by på, blir etter mitt syn LAVMÅL. De kan jo ikke noe for at de er handikappede? Mener dere virkelig at handikappede "missbruker" naturen ved å komme seg til og fra, på godkjente stier og veier, med HJELPEMIDLER? Jeg har selv et handikapp, men forsøker til enhver tid å unngå alle former for motoriserte transportmidler ute i naturen. MEN, er jeg dårlig til fots, og ikke har andre muligheter enn å bruke f.eks. beltevogn/scooter, sier jeg ikke nei dersom muligheten er der! Skal jeg bare stue meg selv inne mens kompisene drar på tur? Være aleine? Se det på denne siden, sett at dere havner i en trafikkulykke. Kanskje allerede i morra? Lam fra livet og ned. Deres eneste mulighet for å komme dere rundt er via rullestol/beltevogn. Synes dere det høres koslig ut å bli nekta noe som ofte sees på som en menneskerett for "normale" mennesker? Skal vi nekte én gruppe adgang til den norske naturen, ja da kan vi likegodt nekte alle personer adgang. Enten de er innvandrere, handikappede, kreftsyke eller normale mennesker. Sett opp gjerder og mur naturen ute. Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Hehe... Er vel ikke for å klage på luftfart i seg selv, men for å opplyse om momenter som kan påvirke miljøet/terrenget pga. trafikk som turisme o.l. Og ethver oppegående menneske burde innse at jo mer trafikk i landskap/terreng, jo mer skadelig er det for natur. Og så vidt meg beskjent, så benytter faktisk fler og fler seg av hellikopter trafikk til og fra. Og man er vel ikke så dum og naiv å tro at dette ikke har noe påvirkning for natur og miljøet? Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Okey. Det er ikke for å tråkke ned andre som ikke er like heldige som resten... Men, hvilken rett har du og sette deg på en scooter og krysse f.eks. sårbar natur på kryss og tvers? Og som du selv sier, så virker det som du tar allerede hensyn. Men slik tenker dessverre ikke alle.. Selv de som er heldige her i livet Beklager på det sterkeste vis du føler deg noe utstøtt i denne debatten. Og vet du forresten at det kanskje sitter en her også som er lam i begge bein og som har funnet seg i at det er ikke alle plasser jeg kan reise til pga mitt handikap??? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Jeg forstår ærlig talt ikke hva det klages slik for. Greit, så har jeg aldri stått ute på Key West i solnedgangen, men jeg har da sett helikoptre svirre rundt mens jeg har tråkket rundt på diverse småstier i skog og mark. Litt lyd tåler vi da... Når det gjelder folk med funksjonshemninger (i dette tilfellet; sviktende bein), så mener jeg enkelte her inne bør tenke seg om både 2 og 3 ganger; disse har mest sansynlig ikke selv valgt denne funksjonshemningen (da inkluderer jeg ikke de som har fått slik skade gjennom egen villmanskjøring, ect.). Skal vi nekte disse en skikkelig naturopplevelse bare forde de var uheldige nok til å ikke kunne bruke sine egne 2 bein? Så egoistiske trodde jeg faktisk ikke at vi var her inne.... :mad: Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Ikke snakk om å være egoistisk det Gunnar. Men egoisme heller vel derimot til dem som på død og liv skal trosse naturens lover etc. ved å ødelegge naturen med beltevogner o.l. bare for å ha det gøy for en dag. Det kaller jeg egoisme på høyt nivå hvor naturen blir ofret i mange år fremover :mad: Og er til dels enig at lyd klarer vi alle å overleve med. Men vil tro du også hadde blitt små irritert over å ha slitet i flere timer for å skaffe deg et foto objekt og objektet forsvinner fra fokus pga. unødvendig lyder i naturen :confused: Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 I en by eller et sted hvor støy osv er en del av det store bilde, så har man ingenting å klage på hvis man har valgt å bosette seg der. Hvis jeg velger å bo ved en flyplass, så blir det egentlig idiotisk av meg å klage på flystøy i ettertid. Men helt annet blir det i natur som i utgangspunktet er uberørt og som allerede er sårbar pga. ytre påkjenninger. Har du lyst og oppleve å tråkke langs ødelagte kratt og busker i naturen? Er det det som er naturlig for deg å gå i en natur hvor beltevogner, hellikoptre, biler osv er en del av vidda? Siter
Even Moe Egenes Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Siden jeg er lam i begge beina' date=' så har jeg da altså en menneskerett og trafikkere på kryss og tvers med scooter på Hardangervidda fordi jeg er så glad i å lukte på alle de forskjellige buskene som finnes der oppe?[/quote'] Sa jeg det? Siden det er langhelg for mitt vedkommende og slitet meg ut på børsen i de siste pr. ukene pga. oppturer. Så til helv****. Jeg bestiller et hellikopter til å fly meg opp til hytta på Hardangervidda fordi jeg ikke har lyst og kjøre bil i 3 timer. Jeg dr***ter lang mars om naboen blir forstyrret av hellikoptret' date=' det får han bare leve med...[/quote']Jeg snakket om turister jeg da, men noen er tydeligvis for opptatte i å ikke bry seg om hva jeg sier til å få det med seg.. Dessuten er det ikke den enkelte person som nødvendigvis legger opp hvilken rute som skal følges, men piloten. Piloten bestemmer jo hvilken EKSAKT posisjon man skal være på. Hver gang dere er ute, ser eller hører ett helikopter. Tenker dere: "Nå ødelegger de naturen for de FLYR, vi må sette en stopper, for de FLYR, og det ødelegger JORDEN, og TRÆRNE"? Angående den episoden på Key West kan du se for deg tusenvis samla langs vestsida og noen helikoptere som flagrer 100 meter over vannet og midt i mellom ' date=',,nei du skjønner tydligvis ikke hva dette handler om så jeg gir F i prøve no mer.[/quote'] .. Nei, jeg greier ikke å se for meg det, for jeg VAR IKKE DER. Hadde du forklart det litt mer utdypende, eller kansje også lagt med en illustrasjon, hadde det vært lettere.. Kan jeg få spørre: Hvor ofte er du ute å går i Hardanger, opplever å se ett helikopter som dekker HELE SYNSVIDDEN DIN? Jeg har vært flere plasser å gått tur i ut og innland, jeg har aldri, ALDRI, blitt direkte forstyrret av ett helikopter. Derimot en motorsag, det har jeg blitt flere ganger blitt irriterende forstyrret av. EDIT: Ingenting personlig her, og hvis dere oppfatter noe som direkte/indirekte frekt, bare si ifra. Men det er også din mening, og det må jeg/vi respektere... Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Pål; Men vil tro du også hadde blitt små irritert over å ha slitet i flere timer for å skaffe deg et foto objekt og objektet forsvinner fra fokus pga. unødvendig lyder i naturen "Objektet" kan finne mange grunner til å forsvinne fra fokus, det trenger ikke en gang "unødvendige lyder", og de trenger aldeles ikke å komme fra en motor. Det kan like gjerne være andre dyr eller turgåere som passerer nærmere "objektet" enn det fotografen er, eller til og med fotografens egen uforsiktighet... Egoisme, ja. Det er i aller høyeste grad egoisme når du legger frem ditt krav om å få forflytte deg uten den minste forstyrrelse fra andre... Hvorfor ikke bare forby turer i naturen fult og helt? Selv i tynt befolkede Finnmark har jeg sett de utroligste krav, og folk klager på alt fra nysjerrige Tyske turister som har tatt en fottur 500m fra "allfarvei", via småbarnsfamilier til skoleklasser noen kilometer lengere oppe i skråningen. "Småbarnsfamilier skulle ikke hatt lov til å gå på tur i naturen!" Ja, den påstanden har jeg faktisk kommet ut for... Det får være grenser for hvor lyd-følsomme vi skal være! Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Ærlig talt her Even!!! Hva er DU når du besøker vidda? Bor du dær? Isåfall er ikke du turist? Turist er man uansett når man besøker et sted, uansett om man står oppreist eller dessverre må forbli i sin rullestol. Men et menneske på 75 kg. ødelegger ikke naturen til de grader som et pr. tonns kjøretøy. Er vi enige der? Hvilken forrurensning snakker man om når det gjelder motorsag? Jo, er det lyd forrurensning! Og ikke det at man feller ned et tre som kanskje har fått sopp skader o.l.? Er man såpass at man skal ha hjelp av beltevogner etc for å komme seg til vidda, så skal man være obs og varsom på at en beltevogn ødelegger naturen. Det sier seg selv når et pr tonns beltevogn skal krabbe seg i naturen i motsetning til et menneske på 75 kg + sekk. Et hellikopter lager ikke så mye skade på selve naturen. Men er det strengt tatt nødvendig å bruke helli når det finnes andre alternativer man kan bruke og som ikke forrurenser like mye? Okey, skal strekke meg såpass langt og si at en gruppereise for flere personer omgangen til en fjelltopp er akseptabelt så lenge dette ikke påvirker natur og miljø i stor grad, men i lengden så gjør det det. Men noe helt annet er det når et pr. mennesker bestemmer seg for å ha et helt hellikopter for seg selv når det er plass til flere. Slik virkligheten er dessverre, se på folk fra Japan som t.o.m. bestiller seg en hel buss aleine for å oppleve Bergen by o.l. fordi dem ikke tørr eller orker å sitte seg sammen med Bergens folka som attpåtil er trivelig folkeslag (bodd i Bergen selv). Men jeg som da er lam i begge bein, har vel ingen menneske rett til å bestille meg en beltevogn bare fordi jeg aleine har lyst og fotografere en sau på vidda istedenfor å sitte i stol hjemme akkurat den dagen hvor sol og vær er bra? Og rett som det var, så opplevdet jeg MYE helli trafikk på hardangervidda rett som det er de gangene jeg besøker vidda mi uten form for helli eller beltevogn. Selv skal vi unnskylde de av oss som ikke kan gå selv på sine egne bein, men det er heller ikke den store gruppen vi snakker om heller når det gjelder toppen av latskap Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.