May 13, 200917 yr Har en radio på badet, som har stått der i diverse år, og med det fått diverse vannskader. Den fungerer riktignok fortsatt. Her om dagen, når jeg var i dusjen og satt på radioen på 97.0, NRK mP3, så hørte jeg en stemme i bakgrunnen av den sangen. Random feil av mP3 tenkte jeg først, men så hørte jeg nærmere på en roligere sang. Jaggu var det ikke ho dama som man kan høre på den "Kjevik Tower/Oslo Control Skagerak" streamen på kvelden/natta. Noen som har noen ide hvorfor ho plutselig kom over høytalerne på en "voldtatt" baderadio?
May 13, 200917 yr Du får fint inn ATC med en vanlig radio med litt tolmodighet eller flaks. Jeg brukte en FM radio til å høre på Værnes og Bodø når jeg var der i militæret. Artig å høre på skravla til F16 pilotene når de leker krig :grin: Så det er nok ikke noe vannet har fått til dette
May 13, 200917 yr Author Hehe, ok. Ble bare litt sjokkert når den vannskadaradioen plutselig spilte mP3 og ATC samtidig =) Hørte ganske bra ut, for det var en del trance på akkurat da. Med mye melodi. Så ATC ble på en måte vokalen...
May 13, 200917 yr Tja, er ofte fordi at radioene kan ha litt spenn i frekvensområdene. FM går vel opp til 108MHz om jeg ikke tar helt dundrene feil. Fly-radioer, NAV osv starter på 108, så det er nok ikke helt unaturlig at du dermed kan få inn dette. Grunnen til at jeg besøkte denne posten var at jeg så topicen, radioamatør. In fact, i forrigårs når jeg var ute og kjørte satt jeg og tenkte over det ordet, og lagde min egen lille humorisitiske tegning som forklarer dette på MIN måte:
May 13, 200917 yr FM-radioer har, på grunn av måten den er laget på, en mer eller mindre god evne til å ta inn frekvenser som ligger på den frekvensen du lytter på, pluss/minus to ganger mellomfrekvensen. Dette kalles speilfrekvens, om jeg ikke er helt på jordet. Før i tiden var det vanlig med mellomfrekvens på 10.7MHz, og da kunne man, ved å stille inn radioen på 100 MHz, også høre 121.4 MHz. (100 + 2*10.7). Nå kan det være at 10.7 ikke lenger er vanlig, men det er dette som skjer, og man får da inn flybåndet bedre jo dårligere mottakeren er laget. Gode mottakere har en bedre sperre for den uønskede speilfrekvensen. Jeg hukser jeg gikk inn og justerte radioen min, for å få den "dårligere", altså til å få inn denne speilfrekvensen bedre, og da ble det bortimot som en dedikert flyradio til slutt.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.