Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, bestilte i dag flybilleter til LAX. Skal bli deilig å få 2 uker over dammen igjen :)

 

Men jeg trenger litt tips eller hjelp angående leiebil.

 

Jeg har sett på en firma som heter eleiebil.no

Dette virker litt ukjent og er litt redd for å stole på sånt. Men til gjengjeld er det jo ganske mye billigere enn de andre leiebil sidene.

 

Er det noen som har noen tips til leiebil og firma? Prisen bør ligger på rundt 4000.

 

Takk for svar :)

Skrevet

Bruk Holidays Auto (Eller et annet nordisk selskap) siden du får da leieprisen med alle nødvendige forsikringer og fri kilometer inkludert.

Om du bestiller fra et leiefirma i USA kommer det en dullion forsikringer på toppen av prisen.

Selv om du har bestilt med alle forsikringer kommer de garantert til å skal selge deg mer når du henter bilen, og her må du passe på å takke nei.

 

Disse som jobber i utleiefirmaene i USA lever av provisjon, og det er derfor de prøver å prakke på deg flere forsikringer, men du kan faktisk tjene på det også.

Når du bestiller så kan du ta sjansen på å bestille en bilklasse mindre enn du trenger. Dette da du med stor sannsynlighet vil få spørsmål om å oppgradere til en større bilklasse for noen få dollar pr. dag når du skal hente bilen. Du vil da få en større bil billigere enn det du måtte betale om du bestilte den bilklassen hjemmefra.

I fjor kostet deg meg f.eks i underkant av 4.000 kroner for en Chevrolet Tahoe i 14 dager....

Skrevet

I forhold til norge? Som en drøm.

Jeg har kjørt mange hundre mil i USA både på langs og tvers, og for å si det slik så har de verste veistrekningene jeg har kjørt vært på høyde med det beste vi kan frembringe av E6 i Nordland :(

 

Når det gjelder trafikkregler og slikt så er det som i Norge. Noen få ting er annerledes - som f.eks at du kan svinge til høyre på rødt lys (Genialt!), men du kommer fort inn i det.

For å si det slik så kjører jeg heller 500 mil i USA enn 50 mil i Norge.

Skrevet

Prisene er forskjellig fra delstat til delstat, og du skal kanskje til et av de dyre stedene. Min pris var i fjor da dollarkursen var på et bunnivå, og var basert på at jeg bestilte en mindre bil og tok oppgradering til denne Tahoen (Som forøvrig var splitter ny).

Men for å si det slik så vil jeg ikke leie en slik bil neste gang. Selv om bensinprisene er lave i forhold til i Norge så er det ikke så morsomt med en bil hvor du ser bensinpilen ramler i bunn for hver gang du trykker på gassen. Broooom sier det, men mye aks er det absolutt ikke :)

Skrevet

Takk for svar, er det stor forskjell fra by til highway? Hørte min onkel si at man sitte å kjøre i dagesvis uten å se stor mye til by og folk, men så kommer det etterhvert et skilt som blir til 2 skilt/plakat som blir til industribygg osv..

 

Hva jeg mener er om det er vanskelig å kjøre f.eks i store byer, sett f.eks man skal kjøre fra JFK og 30 dager så lang man kommer mot vestkysten?

 

Man kommer nok fort inn i det, men både vegrer meg og gruer meg til den dagen kommer..

 

Skal til Scotland i ferien, starter å kjøre fra Edinburgh og skal gjøre rundt hele øya i en uke, venstre kjørt for første gang minus et par hundre meter forsøk i England en gang.

 

hmm liten digresjon..

Skrevet

Takk tips!

 

Dag: Det med å bestille en lavere klasse og så få spørsmål om å oppgradere til en høyere klasse til en lavere pris enn å bestilt den klassen direkte virker veldig smart :)

 

Jeg gleder meg veldig, selv om vi må betale ekstra siden vi er under 25 år så blir det fortsatt billig for oss.

 

I fjor fartet vi rundt omkring i Florida i en Pontiac G6 GT. Det var veldig gøy, men kunne tenkt meg en enda grommere bil denne gangen. Dodge Charger eller noe sånt ;)

 

Viktig å leve ut den Amerikanske drømmen når man får vært der :)

Skrevet

Har kjørt en god del bil på de britiske øyer og har bare gode erfaringer. Mitt tips er at hver gang du setter deg i bilen og skal kjøre, tenk venstre, venstre. Når du da har kommet i gang med kjøringen, blir kryss, rundkjøringer og slike ting helt naturlig. Det eneste er forbikjøringer som kan være litt køddete da du må ganske langt ut for å se. Det er enkelt å skremme vannet av den du har ved siden av deg. :grin:

 

Men se opp for speed cameras. De er det mange av.

 

Uansett, du kommer til å få en flott tur med masse å se. Og masse godt øl.

 

God tur!

Skrevet

Tusen takk, speed cams i Scotland? Er det ikke bare smale veier der da he he neida, skal kikke godt etter og tar utfordringen på strak arm, det jeg derimot gruer meg til er å kjøre ut av Edinburgh eller gjennom for den del..

 

Rett fra flyet og rett i bilen huff.

Skrevet

Stikk innom NAF og kjøp en liten sak du kanskje kan ha bruk for når du skal kjøre i statene, internasjonalt førebevis som legges sammen med det norske førerkortet.

 

Et vanlig norsk førerkort er i prinsippet gyldig også i USA, sammen med et internasjonalt førerkort som koster ca. kr. 150,- og kan fåes kjøpt hos bla. NAF.

 

Det kan være greit å ta førerkort i GF, om ikke for annet så for å få legitimasjon som amerikanerne skjønner seg på. Hos mange forsikringsselskaper vil amerikansk førerkort være en betingelse for å tegne bilforsikring. Man gjennomgår en enkel teoritest, og etter at denne er bestått avtaler man oppkjøringstime. Dersom man til da ikke har skaffet seg egen bil, er det nok av medstudenter som kan låne bort sin. Førerkortet kan du antakelig skaffe i løpet av to timer, ved å lese det heftet som utgis for formålet. Oppkjøring består av en 20 minutters kjøretur i GF, inkludert lukeparkering. Kostnad: ca. 15 dollar, alt i alt. Merk: Ettersom man ikke kan inneha førerkort i to land på samme tid, må man levere fra seg det norske.

 

Det kan være en fordel å vise det norske førerkortet dersom du blir tatt i fartskontroll eller lignende. Det er store muligheter for at du slipper unna med en advarsel istedenfor bot, fordi du er norsk. (Men overhold fartsgrensen og trafikkreglene, så er du på den sikre siden).

 

Forsikring må dere tegne -- om ikke for annet enn deres egen skyld -- skulle noe gå galt. Mange forsikringsselskap forlanger at du har amerikansk førerkort for å tegne forsikring. Dette innebærer at minst én pr. bil må ta amerikansk førerkort for at bilen skal bli forsikret. Det er i tilfelle nok at én person kjører opp (den bilen er registrert på), resten kan bruke norsk/internasjonalt førerkort og «låner» forsikringen. Hvis de som skal føre bilen bor på samme adresse som forsikringstakeren, kan det imidlertid være et forsikringskrav at alle bilførerne har amerikansk førerkort. (Vurder i så fall om du heller skal eie bil med personer som bor på en annen adresse.) Noen forsikringsselskap aksepterer innimellom også norsk førerkort. Undersøk med selskapene.

 

Mellom $3-400 for semesteret er vanlig pris for

Skrevet

Fint med mye tips her nå :)

 

Men det må være nok å ha med det norske kjørekortet. Vi brukte det i fjor (Florida) og det var ikke noe problem der.

 

En annen ting jeg lurer på er om det er noen som har noen Tips til en biltur rundt om i California/Nevada.

 

Hva bør sees og virkelig verdt turen innom :)

Skrevet

Drar den 5 juni og blir der i 2 uker :)

 

Planen vår er iallefall (foreløpig):

Los Angeles

-Beverly Hills

-Santa Monica Beach

-Universal Studios

San Fransisco

-Alcatraz

-Golden Gate Bridge

- Den Norske sjømanskirken

- Aquarium

Las Vegas

- Casino + hotell så klart :)

Arizona

- Grand Canyon

San Diego

- Kansje en rask tur over grensen til Mexico hvis de er åpnet igjen :)

Skrevet
Er mitt førerkort gyldig i USA?

Det er ikke påbudt med internasjonalt førerkort i USA' date=' men både NAF og AAA (den amerikanske søsterorganisasjonen) anbefaler å ha det med i tillegg til ditt vanlige førerkort. Ved fartskontroll eller uhell kan det være fordel å vise frem et førerkort på engelsk. [/quote']

http://www.naf.no/Bilferie/Sporsmal-og-svar-bilferie/

 

Jeg har som sagt vært og kjørt der noen ganger, men det har aldri vært spurt etter internasjonalt førerkort. Jeg har sågar blitt stoppet av en hyggelig sheriff som mente jeg kjørte litt fort, men også han klarte seg med å se mitt norske førerkort.

Og nei - jeg fikk ikke bot, bare en advarsel. I Norge hadde det nok kostet meg adskillige tusenlapper :)

Skrevet

Var noen som nevnte noe om at man burde ta amerikansk førerkort der borte - det fungerer dessverre ikke med mindre du er der på et visum/green card/har et social security number.

Forøvrig betalte jeg 16dollar for mitt der borte. :D

Skrevet

Jeg har aldri hatt noe problem med mitt Norske førerkort i USA. Spurte på en politistasjon sist jeg var der, og de hadde ingen problemer med europeiske førerkort.

 

Jeg pleier å bruke Alamo når jeg trenger leiebil i USA, de er svært hyggelige på pris. Jeg bestiller på Alamo sitt kontor her i Oslo (mail eller telefon, alamo.no hvis jeg ikke husker helt feil), og henter bilen på flyplassen, alt inkludert med untak av ekstra fører i de statene der de forlanger betaling for dette. California og New Jersey veit jeg de forlanger det. Men ikke de gangene jeg har tatt ut bil i Illinois. Kolegaer her har også gode erfaringer med Avis og har du Eurobonuskort (SAS) så får du i tillegg en ok rabatt på leiebil. Ta kontakt med Avis for besilling.

 

--edit: prøvde akkurat å sjekke prisen på Alamo.no for henting og levering i San Fransisco, en uke og fikk 3200 kr for en Standard SUV(Chevy TrailBlazer). En fullsize SUV kosta 3500 kr pr uke. Det kan jeg absolutt leve med.

 

Å kjøre bil i USA er veldig greit. Men for guds skyld følg trafikkreglene. Ellers har du highwaypatroll etter deg før du får sakt kake. Og krasjer du så blir det bare bråk. Like greit å oppføre seg.

 

God tur :)

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt din erfaring Dag for min er etter fleree turer att du får akurat de forsikringene du trenger uten særlig mer stress. Det en må huske på er selvfølgelig att forsikringa gjelder for den/de som skal kjøre og i de delstater en skal reise.

Ellers har jeg hver gang hatt suskess med å forhåndsbestille en midsize, og ved ankomst spillt litt med selegeren for å få en oppgradert til en god pris. Kommer du i helgene er min erfaring att cab går heller rimlig da de på fredager har mest familier som skal ha bil og ikke så mye "single" med godt hårfeste :D

 

Mandager til torsdager derimot kan det være vanskelig om en skal ha en av de større limo variantene (limo som i Towncar-C300 osv, da alle selgere er på farten de dagene. Men fredagen litt uttpå dagen kan du finne en sånn til god pris for den vil mest sannsynlig bli stående til tirsdag alikevel. Etter 16-17 på fredags ettermidagen er den også mest sannsynlig rengjort og levert utleie parken.

 

God tur og kos deg med bilen i verdens beste land å reise med bil. Du vil helst ikke hjem igjen. Å ikke vær redd for å kjøre deg vill. Knapt noen sted i verden er det enkelre å orientere seg i trafikken enn i USA. Husk bare en ting, US citizens ER høflige og vil være din beste venn, men gud hjelpe deg om du oppfører deg slik nordmenn generelt gjør i trafikken her hjemme.

En annen ting er gi blaffen i planlegge stopper og matpauser, for på highwayen der kjører du knapt en halv time mellom hver rest area med alskens spise og hvile fasiliteter. Dvs annenhver RA har gjerne ett motel og dinner mens de andre halvparten er bensin, mat og rest area parkering ofte med sikerhetsvakter tilstede.

 

Spis og kos deg hos "Dorry og Daysi",,,Ya`l know what Im talkin about when your there. ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...