Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Her er noen bilder tatt av Universitetet i Tromsø studentene som går på "Trafikflyghögskolan vid Lunds universitet". For de som lurer på hva UiT gjør i Lund så venter universitetet fortsatt på midler fra staten for å starte den planlagte flyutdannelsen i Tromsø/Bardufoss. Men vi skal ikke akkuratt klage da opplegget de har her nede i Lund er kort sagt fantastisk. Bildene er av Cirrus SR20 og Piper PA31 Navajo som begge tilhører Universitetet i Lund :)

 

Bildene er å finne her:

http://www.luftfartsfag.no/index.php?option=com_content&view=article&id=38:en-tur-i-hangaren

Skrevet

Snodig valg av skulefly etter mi meining. PA31 er unødvendig stor og dyr til å nyttast som skule fly. Er jo mange betre alternativ på marknaden.

Skrevet

Oj, det så jammen flott ut gitt.

Norge fremstår litt "Ulands-aktig" i sammenlikning med søta bror på det meste som har en motor.

 

Det var forresten en veldig interessant review av Cirrius SR20 du hadde der Rolf Arne. :)

Skrevet
  • Forfatter
Snodig valg av skulefly etter mi meining. PA31 er unødvendig stor og dyr til å nyttast som skule fly. Er jo mange betre alternativ på marknaden.

 

Stemmer det, det er et stort og tungt fly som er veldig dyr i drift. Flyet ble kjøpt inn på 80-tallet når TFHS fortsatt lå under det svenske flyvåpenet. Flyet ble da i tillegg til skolefly brukt som transportfly for offiserene og politikerne. Det var dermed et krav at flyet var av en viss størrelse, comfort og hadde mulighet for de-ice. Flyet vil sikkert bli byttet ut etterhvert med noe med lavere driftkostnader, men i mellomtiden gleder jeg meg til å fly det :grin:

 

 

Si meg, hovedbilde, er ikke det BDU?

 

Og der det står at det er dass i flyet, er det sant?

 

Stemmer det, det er Bardufoss. Og ja det er en do :crazy:

 

Det var forresten en veldig interessant review av Cirrius SR20 du hadde der Rolf Arne.

 

Takk skal du ha. Jeg har et ønske om å få filmet litt operativ flyging etterhvert og jeg ser for meg at det vil vise hvordan Avidyne er å bruke i praksis.

Skrevet

Jo velbekomme Rolf Arne. Det var i mine øyne vel fortjent ros, og jeg ser frem til filmen hvis du får laget den.

 

Men jeg kom på en ting, siden du likevel er her; på side 2 står det følgende: You can see videos of such parachutes in action at http://www.airbornesystems-na.com/spinstall.html.

 

Men jeg kommer bare til en side som er nesten like rotete og tunglastet som Fritjof Arngren's. ([size:8pt]ok, kanskje litt overdrevet da...[/size]) Er det bare jeg som ser dårlig, eller ligger ikke den videoen der lenger? :)

Skrevet

Men jeg kom på en ting, siden du likevel er her; på side 2 står det følgende: You can see videos of such parachutes in action at http://www.airbornesystems-na.com/spinstall.html.

 

Men jeg kommer bare til en side som er nesten like rotete og tunglastet som Fritjof Arngren's. (ok, kanskje litt overdrevet da...) Er det bare jeg som ser dårlig, eller ligger ikke den videoen der lenger? smile

Det er ikke den samme siden som før, ser ut til at domenet er parkert. Lenken er også fjernet fra den opprinnelige artikkelen (http://philip.greenspun.com/flying/cirrus-sr20).

 

ilmar

Skrevet
  • Forfatter
Jo velbekomme Rolf Arne. Det var i mine øyne vel fortjent ros, og jeg ser frem til filmen hvis du får laget den.

 

Men jeg kom på en ting, siden du likevel er her; på side 2 står det følgende: You can see videos of such parachutes in action at http://www.airbornesystems-na.com/spinstall.html.

 

Men jeg kommer bare til en side som er nesten like rotete og tunglastet som Fritjof Arngren's. (ok, kanskje litt overdrevet da...) Er det bare jeg som ser dårlig, eller ligger ikke den videoen der lenger?

 

hehe ser ut som vi har snakket rundt hverandre her. Trodde du mente kommentarene til bildene (syns det var litt rart å kalle det en review :crazy:).

 

Du mente Owner's Review av Cirrus SR20-G2 artikkelen :)

Den er skrevet av Philip Greenspun og det du egentlig skulle ha sett er denne:

http://www.luftfartsfag.no/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=20

 

Men jeg oppdaget nå at linken du sannsynelig trykket på fikk det til å se ut som reviewen var skrevet av oss, men den artikkelen var egentlig ikke i bruk :cool:

 

Det er ihvertfall fikset nå og jeg kan også anbefalle Philip sin artikkel om Garmin G1000 vs. Avidyne Entegra som du finner her:

http://philip.greenspun.com/flying/avidyne-versus-garmin

 

 

 

Skrevet

Etter å ha skummet gjennom Avidyne vs Garmin artikkelen har jeg en viss forståelse for at Cirrus nå har gått over til et eget opplegg med Garmin og kun har Avidyne som opsjon på noen av versjonene.

Skrevet
  • Forfatter

Ja jeg hadde nok gått for G1000 selv, ihvertfall hvis det var jeg som måtte stå for vedlikeholdet. Men jeg tror at en del av de problemene han skriver om har blitt fikset siden 2005. Og i kombinasjon med FMS900w så ser Entegra Flight Deck systemet ganske bra ut.

 

fms900_01.jpg

 

062620081732462396.jpg

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …