Kristian-Mikkelborg Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Hei, jeg har sett på diverse hjemmesider til folk, og de har da bildegalleri etc., og der er det sånne miniatyrbilder av et stort bilde, så når du trykker på bilde, kommer det enten opp i samme vindu, det blir liksom forstørra, eller så åpnes det i nytt vindu, i stor strl.. Noen som kan forklare "nærme" åssen dette fungerer? Mvh Kristian Siter
per berge Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Er det ikke "tumbnail# dette kalles tro? Goggle det så kansje du finner ut av det. Ellers kan du jo se etter diverse hjemmeside editor og ett annet tips er å bruke ett eller annet nettsamfun der editor ligger inne. Myspace.com eks, og det finnes utallige slike for enhver smak. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Et helt enkelt galleri kan du lage ved at du lager to versjoner av bildet du vil vise, et i full størrelse, og et lite som du bruker som thumbnail. Så koder du bare en link på vanlig måte til det store bildet, f.eks , og så i stedet for å bruke tekst som link bruker du bare det lille bildet du har laget, f.eks Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 For å få bildet til å åpnes i samme vindu som en del av nettsiden må du enten bruke flash eller javascript. En veldig populær sak er å bruke MooTools som er et 'framework', som åpner for muligheter til å lage effekter og muligheter som f.eks. scriptet SqueezeBox som har mulighet til å benyttes til å åpne sider i en slik boks med iframe, eller f.eks. som du spør etter, brukes til et bildegalleri. Innebærer noe koding.. MooTools er det samme jeg har på nettsiden min for å få innholdet til å gli bortover. Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Synes dette virker tregt, stemmer det Ola Haldor generelt? prøvde noen bilder der og det tar et par litt tid før bilde er helt oppe.. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Det er nok heller serveren bildene ligger på. Last ned og prøv selv - javascriptet funker instant om du kjører det lokalt eller på en server med litt mer fres i. Men så kan det jo hende det har noe med at jeg bruker browseren som er best på javascript, Safari. :grin: Siter
Kristian-Mikkelborg Skrevet 28. april 2009 Forfatter Skrevet 28. april 2009 Åh, så mye koding som skal til ... :grin: Da klarer nok ikke JEG det, for jeg er såpass newbie atte.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.