Tom Knudsen Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Jeg blir rett og slett bekymret.. Norges "føre var" prinsipp er rett og slett utdatert og irriterende tåpelig, det skulle ikke være godt nok å bare avvente å se utviklingen av en slik pandemi. Jeg synes Norge totalt sett er veldig avslappet selv om de kanskje gjør forberedende tiltak så synes jeg de kunne gått mer drastisk til verks så langt det lar seg gjøre. Aktiv sjekk på flyplasser, karantene på flyplasser for alle fly med direkte kontakt med land hvor svineinfluensa er påvist som f.eks USA, Mexico, Spania osv. Jeg synes dette "føre var" prinsippet hvor man står å avventer utviklingen før man iverksetter tiltak er forkastelig. Skal man bli syke eller dødsfall inntrer før man tar affære? Skal man vente med pandemivern og annet med samme holdning som Bioteknologinemda og andre statlige instanser? Nei "føre var" my behind, det er på tide vi aktivt setter inn alle tiltak slik at vi ikke får en ny spanskesyke i Norge og verden generelt. Siter
Marius Sparby Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Grunnen til at man ikke innfører de virkemidler du her nevner er rett og slett fordi det vil skape massehysteri, noe som i veldig mange tilfeller er MER skadelig enn selve sykdommen. Argumentene er de samme som dukka opp når Ebola herjet som verst i Afrika på 90-tallet. Et annet problem med å kjøre aktive sjekker er at du sinker hele prosessen med å komme seg igjennom terminalen, og dermed vil du, HVIS det skulle være smitte tilstede, utsette flere mennesker for mulig smitte, og dermed kun øke problemets omfang. Siter
Geir Teigo Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Host host grynt grynt.... Fikk lange blikk når jeg hoste med en påfølgende snorkelyd her i lokalet i dag... Håper problemet ikke blir større en fugleinfluensaen som skulle herje for et par år siden. Den pandemien forsvant stille og rolig uten at vi her på berget merket stort til det. En tanke jeg har gjort meg er hvor vanvittig urettferdig det vil være for muslimer som får dette viruset. De har jo gitt bæng i svin i tusner av år også kan de oppleve å bli skrevet ut av registeret p.g.a. en slik sykdom. Viruset skiller nok ikke på religion, så de er like utsatt som resten av oss. At et par tusen stryker med kan vi vel regne med, men det blir i det globale perspektiv veldig lite og egentlig ikke værre enn en hvilken som helst annen influensa. Folk stryker jo med av dette daglig, men det går vel litt på hvordan man er rustet til å takle sykdom generellt. Vi med vårt kosthold og omgivelser er nok bedre rustet enn en fattig familie i mexico uten sundt kosthold og muligheter til god legehjelp. Håper dette ikke eksploderer. Siter
Tom Knudsen Skrevet 27. april 2009 Forfatter Skrevet 27. april 2009 Grunnen til at man ikke innfører de virkemidler du her nevner er rett og slett fordi det vil skape massehysteri, noe som i veldig mange tilfeller er MER skadelig enn selve sykdommen. Preventive tiltake skader ingen og det er vel det Norge har gjort frem til nå med tanke på pandemi planen. Når både Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet og Staten så langt ikke vet omfanget av denne H1N1 virus typen så blir det tåpelig for oss lekfolk å komme med noen spekulative tanker om hvor hardt dette vil ramme verden? Slike pandemier får vi nevnt ca 3 ganger pr 100år og bør tas på alvor. Ser ikke noe fare med å innføre karantene rom på flyplasser, ser ikke noe grunn til at dette skal skape panikk, ville panikk kunne frembringes av noe så lite så vil i alle fall nyhetene det nå. Så får vi bare håpe at dette viruset ikke muterer til å stabilisere seg eller få et genetisk fotfeste som de når frykter i WHO, EU og CDC, da blir det garantert pandemi.. Velger å se positivt på det men fremdeles litt bekymret også. Siter
Raymond Bertheussen Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Det er for sent med mange av de tiltakene du etterlyser. Smitten har skjedd for lenge siden (dager siden). Det er omtrent umulig å forlange at staten eller statlige organer skal finne tiltak som hindrer smitte. Da må evt. grensene stenges og det får vel edel konsekvenser. Det er viktigere at Statens helseinstitutt har gått ut og sagt at de har 1,4 mill doser med nødvendig medisin hvis dette skulle vise seg å bli en pandemi. Pandemier går med 20 års mellomrom og nå er det vel 30 år siden sist, så før eller siden måtte vel dette skje. Man får vel bare håpe dette ikke blir like ille som spanskesyken og fortsatt være nøye med håndhygienen. Det er det aller viktigste. Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Og nå undersøkes det for eventuelt dette i Tromsø også. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Uavhengig av hvor lang tid som går mellom faktiske pandemier, så er det ikke mange år siden vi var veldig bekymret for Fugleinfluensaen. Og i 2003 var det SARS som stod på programmet... Siter
Raymond Bertheussen Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Ja, men at det undersøkes for viruset rundt omkring er jo bare betryggende. Ikke dermed sagt at det faktisk har spredt seg til Norge. Og for å nevne det, vi bor nok i en "lucky" del av verden. Igjen er det nok fattige land der man ikke har medisiner som trengs som kan rammes hardest. Ikke heller glem at det var mye oppstyr rundt fugleinfluensaen også, men det ble ikke hva enkelte forskere trodde da. Vi får håpe det samme nå. Siter
Raymond Bertheussen Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Så får vi bare håpe at dette viruset ikke muterer til å stabilisere seg eller få et genetisk fotfeste som de når frykter i WHO, EU og CDC, da blir det garantert pandemi.. Så vidt jeg har kunnskap om viruser, så er problemet hvis viruset hele tiden muterer og forandrer egenskaper. Hvis viruset er stabilt vil det ikke bli et stort problem så fremst man har medisiner som virker, og det har man pr. idag, bare man tar hintet hvis man blir syk. Siter
Tom Knudsen Skrevet 27. april 2009 Forfatter Skrevet 27. april 2009 Det er viktigere at Statens helseinstitutt har gått ut og sagt at de har 1,4 mill doser med nødvendig medisin hvis dette skulle vise seg å bli en pandemi. Dette hjelper ikke noe om vi ser litt dystert på det slik overnevnte har sagt at virologien endrer egenskaper og virus genet evt. muterer seg. Det som videre er bekymringsverdig er at det finnes ingen forskere i verden i dag som kjenner til dette viruset og dets egenskaper ergo kan man ikke lage vaksiner mot det. Hva om det forandrer karakter? Går fra H1N1 til H16N16 som er typebetegnelsen de rangerer for virus og dets effekt, vi får da en pandemi som tilsier at antallet over 10000 mennesker kan dø, jeg vet at jeg liker ikke den vanlige normale influensaen eller det å ligge syk i senga med feber, oppkast, diaré og smerter i alle ledd og muskler. Hva da om dette også kan føre til lungebetennelse og kanskje også andre kroniske etterfølger av dette? Hva da om man de to nåværende behandlingsformer blir resistante ovenfor viruset? Vel wurst case scanario selvsagt og som de sier i resten av verden og særlig i Norge nå er at man har stor grunn til å være bekymret og det må jeg også innrømme at jeg er. Jeg tar ikke sorger på forskudd men følger utviklingen nøye av egen interesse, skal til Scotland i Juli/August men ser nå at det kanskje blir et ikke tema. Hvordan vil dette virke på flytrafikken i disse finanstider? Hva da om folk slutter å reise utenlands? Kan vi da si at vi kan seriøst bli enda mer urolig da særlig for oss fly entusiaster og andre reisegale mennesker? Hva da om vi får en pandemi, det som fryktes er jo at arbeid stokken i Norge kan bli redusert med hele 40% som i og for seg er et sykt høyt tall med tanke på bedrifter og arbeidsplasser i et ellers så økonomisk krevende tidsepoke? Nei grunn til bekymring er det uansett hvor god beredskapsplan vi har Norge.. Satt her i dag og tenkte følgende scenario! Det pleier jo å skje noe stort i historien som f.eks svartedauen, spanskesyken osv, skulle det da ikke tilfeldig skje at også vår generasjon snart opplever noe? Tar alt litt på forskudd her leser jeg så det er viktig å ikke skape frykt og ta ting på ramme alvor eller med paranoide gale synsvinkler men bekymret må det være lov å være og interessen for å diskutere emne på være lov. Siter
Geir G Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Vel, må innrømme at jeg tar dette svært med ro. Forrige år var det like stort hysteri om fugleinfluensa. Hver eneste døde and i Lille Lungegårdsvann her i Bergen ble filmet og gjort nyhetssak av. Samme hysteriet er tilbake, big bizniz. Kos deg i Skottland (som det kalles på norsk...) Tom! Siter
Emil Topstad Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Kommer det så kommer det, det er bare å ta med ro! Vi her i Norge har jo et bra kosthold med mye variert mat så vi får i oss alt vi trenger + at vi lever under gode hygieniske forhold, og da om alle er litt ekstra nøye med sin hygiene vasker seg kansje litt mer enn vanlig, vasker seg spesielt godt etter og ha tatt på penger, så tror jeg vi lever foreløbig trygt! Og mener hvis denne skulle komme til Norge så har vi jo medesiner mot det.. Siter
Tom Knudsen Skrevet 27. april 2009 Forfatter Skrevet 27. april 2009 Vært artig å høre hva Halvdan mener om saken... Jo jeg kommer nok til å kose meg godt i Scotland i år ja, rein fototur og skal rekke å kjøre rundt hele landet på den ene uka, ligge på hotel, slott og spise haggis og drikke Whiskey. he he.. Siter
Christian Paulsen Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Tom KnudsenNei "føre var" my behind, det er på tide vi aktivt setter inn alle tiltak slik at vi ikke får en ny spanskesyke i Norge og verden generelt. Men bare for å ta litt ansvar og opprettholde et minimum av kverrulative poster, som jo er en viktig del av FS.no; Det å være "føre var" betyr jo å være "var på forhånd", eller "ta sine forholdsregler", eventuelt "være på den sikre siden", osv, osv. Det høres ut som nettopp hva du etterspør, og altså i motsetning til "den tid den sorg", "vi tar det som det kommer"- prinsippet, som du kritiserer. Er du sikker på det er "føre var" som er in your behind? Utover det ser jeg enn så lenge på dette omtrent som Marius S har sagt. Reiselivs bransjen, som du nevner, får allerede i dag svi av hysteriet, og frykten er en like stor fiende som selve grisepesten. Pr i dag vil jeg jo faktisk kalle den en større fiende for oss i Norge, men det kan jo selvsagt snu. For egen del er jeg ikke veldig bekymret, og har i grunn mer reelle problemer å bekymre meg for enn dette, og alle mulige "hva hvis"- scenarioer. Men jeg skjønner at noen blir bekymret, og det er klart man må følge utviklingen nøye, og tilpasse tiltak fortløpende. Jeg syns ikke tiden er inne for å stenge grenser, eller bestemme om du bør dra til Skottland enda. Siter
Tom Knudsen Skrevet 27. april 2009 Forfatter Skrevet 27. april 2009 Verdens helseorganisasjon (WHO) hevet i dag alarmnivået etter svineinfluensautbruddet fra nivå 3 til 4. Samtidig varslet WHO at ingen land er skjermet for smittefaren. Videre formidles nå dette på Gardermoen (Preventivt) http://www.dagbladet.no/2009/04/27/nyheter/svineinfluensa/utenriks/mexico/innenriks/5950959/ Med føre var prinsippet mente jeg å sammenligne med den ellers så fornorskede holdningen vår stat har til alt fra teknologi til fremskritt og slike ting som dette. Se på Bioteknologinemda som et sært eksempel: De sitter å bestemmer i Norge om hva som skal være lov av teknologier, forskning, forøk, utvikling, godkjenning osv.. En kort digresjon er at de nå bruker "føre var prinsippet" som en negativt prinsipp i ordet forstand slik jeg velger å se det menes at man tar å setter seg selv litt på side linjen og avventer utfall.. Vel og bra det på ting man ikke vet noe om, men ofte kan også dette være direkte farlig.. En hyperbolsk sammenligning kan være å si at på 45 tallet hvor man ikke anta hva atombomben var for noe satt på sidelinjen å så det smalt før de så kom til den konklusjonen som er på mote i dag at " Nei til Atomvåpen" blir plassert høyt på agendaen og eller man tyr til utsagnet " Hadde vi vist årsaken ville aldri bomben blitt sluppet i utgangspunktet" Det skal være sakt at jeg er fullstending enig og langt fra kverulerende når jeg påstår at Norge er og har gjort en fantastisk jobb med å utvikle og opprettholde en "pandemi plan" slik Håkon Hansen gjorde etter munn og klovsyken som herjet i glansdagene hans, tror han lært mye av det og er vi heldige tjener vi på det nå (sett at dette tar til skade for å bli en alvorlig hendelse, noe vi så langt ikke vet noe om). Jeg mener da at man bruker samme "føre var prinsipp" som Rio konferansen utarbeidet for biomangfaldkonvensjoen i 1992, hvor man tar til "føre var" å hindre at moralsk uakseptabel skade knyter seg til skade på mennesker eller på miljø? Med dette som referanse ønsker jeg å dra parallelle linjer til hva vi diskuterer med å si at vi bør sikre miljø og mennensker mot noe som vi ikke vet hva er (med måte) og videre starte i en tidlig fase for å sikre at mennesker overlever etter beste utgangspunkt. Tiltak her er som Håkon Hansen allerede har gjort rede for som f.eks medisinlager, beredskapsplaner osv. Når jeg nå har definert hva jeg mener synes jeg vi må være forsiktig å ikke bruke samme "føre var prinsipp" som Biomangfaldkonvensjonen gjennom bioteknologinemda som digresjon at man venter å se hva andre gjør, får vi godkjenner, iverksetter og planlegger for ny teknologi, ny forskning osv. Når dette viruset har et gen og sett da at man kan med gen manipulasjon eller kloning av stamceller for å evt. skape en vaksine så stoppes utviklingen der og da fordi "føre var prinsippet" fra Bioteknologinemda og biomangfaldkonvensjonen sier at vi i Norge ikke har lov til å gjøre noe sånt. Alt dette har jo selvsagt mest med dagens teknologier innen et emne og et felt lagt fra "svineinfulensavirus" og "fuglevirus" også men sett litt på kanten kan man dra disse såkalte "paralellene" som jeg mente over til dette også. Når forskerne her sier at man ikke til aldri har sett dette før eller sett et slikt virus så kan man ikke gjøre noe med det, forståelig nok men når det faktisk får det fordi vi ikke har sikret flyplasser eller andre måter så kan de sikkert ikke gjøre stort fordi vår Stat og våre lover tilsier at vi ikke har lov før alle andre land har prøvd det og funnet ut at det var ikke noe farlig å forsøke det. Nå er digresjonen min ferdig, jeg er heller ikke redd for hverken å dra til Mexico eller Skottland, men kan jeg slippe eller velge å se an saken så gjør jeg det. Å si at dette ikke er farlig eller dette ikke skjer med oss eller om man skal dra det enda lenger å si at dette kan man ta med knusende ro fordi Norge har gode nok planer og vi er friske pga kosthold er skummelt. Når WHO så langt ikke vet hva de har å hanskes med så blir det feil å ikke bekymre seg men heller diskutere dette åpent i ulike fora for å skjerpe fokusene på det og øke folks årvåkenhet. Nå har vi alle andre problem som overskygger dette på lik linje som det gjorde den dagen tårnene i New York og historien endret karakter, slik er vi som mennesker og reagerer sjeldent før naboen detter på trynet av en eller annen sykdom vi bare har hørt om hvor på man samtidig prøver fortvilet å huske om man har stått nærmere en 2 meter fra naboen når han hostet som verst eller vasket hendene etter shopping turen på kjøpesenteret nede i byen. En god diskusjon er bare sunt, årvåkenhet er også bra for kropp og sinn, det øker blodsirkulasjon, adrenalinet og bidrar til bedre immunforsvar PS... Kommer det så kommer det, det er bare å ta med ro! Vi her i Norge har jo et bra kosthold med mye variert mat så vi får i oss alt vi trenger + at vi lever under gode hygieniske forhold En ekte Norsk holding, hjelper lite med godt immunforsvar om følgende utsagn viser seg å være riktig: - Immunforsvaret vårt kjenner ikke viruset - Ser ut til at viruset smitter bare mellom mennesker, ikke fra svin til menneske, forteller overlege Susanne Gjeruldsen Dudman ved Folkehelseinstitutte Men god hygiene, litt føre var og en god dose Norsk "våkne opp" og litt mindre "ta det med ro" mentalitet kommer vi langt på vei. Vel, må innrømme at jeg tar dette svært med ro. Forrige år var det like stort hysteri om fugleinfluensa. Hver eneste døde and i Lille Lungegårdsvann her i Bergen ble filmet og gjort nyhetssak av. Samme hysteriet er tilbake, big bizniz. Selv om nabolaget ditt ikke ble smittet av fugleviruset så betyr det ikke at det er borte å glemt http://www.who.int/csr/disease/avian_influenza/country/cases_table_2009_04_23/en/index.html Siter
Tom Knudsen Skrevet 29. april 2009 Forfatter Skrevet 29. april 2009 [font:Arial Black] Sannsynligheten for pandemi er høy eller uungåelig[/font] http://www.dagbladet.no/2009/04/29/nyheter/svineinfluensa/innenriks/utenriks/helse/5985527/[size:14pt][/size] Her er pandemiskalaen http://www.who.int/entity/csr/disease/influenza/phase4.gif Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 1. mai 2009 Skrevet 1. mai 2009 Ja ja, infulensa er ikke bare bare, men jeg tror man skremmer befolkningen mere en nødvendig nå, litt media tørke kansje? og noen AP politikere som har behov for og komme i media, samma f hva det er.... Jeg for min del, slår meg til ro med at det er infulensa, og man vet ikke hvor kraftig den er enda. Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 1. mai 2009 Skrevet 1. mai 2009 Det er vel ikke så mye snakk om at flere enn vanlig kommer til å dø I Norge da. Det er vel mere snakk om at vi kan komme opp i 40-50% sykefravær noe som er like ødeleggende for Norge... Siter
Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 2. mai 2009 Skrevet 2. mai 2009 Sukk.. Skulle ønske flere kunne kunsten å vurdere konsekvens mot sannsynlighet.. Det kalles ROS analyse på fagspråket..Min vurdering av RISIKO/KONSEKVENS og svineinfluensa i norge.. Tja, med det vi vet, ville jeg vært mer bekymret for at mine forretningskontakter måtte kjøre bil.. Eller at de bodde på planet jorden.. Det kan faktisk være ganske så farlig å være fødd på en planet med 100% dødelighet Og det at nesten halvparten av norges befolkning kan bli sykemeldt... Hvor mange er sykemeldt i Mexico idag ? Hvor mange blir hver da drept av narkohaier.. For å si det sånn, om jeg skulle til Mexico (Mehikåå) ville jeg vært mer bekymret for ei kule i hodet, enn å få denne svineinfluensaen.. Det når liksom nye høyder når myndighetene forkynner: Nordmann kan ha vært på SVINEINFLUENSAFLYET fra USA.. kan noen vennligst begynne å bruke hodet ? Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 3. mai 2009 Skrevet 3. mai 2009 Det er veldig bra sagt. Og så kan man se på helseministeren i Ape partiet, går ut og utbasunerer at kansje så mange som 10-15000 kan komme til og dø etc, hva er det som skjer da? Er han så dumm at han ikke vet bedre eller er det viktigste for ham og komme på tv? Det dauer vell sikkert et par hundre mennesker hver dag av infulensa, de havner bare ikke i media.... Dette er Infulensa... Siter
Tom Knudsen Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Skrevet 3. mai 2009 Hvor mange er sykemeldt i Mexico idag ? Men hvor er alle menneskene i Mexico i dag? Størst fare i dag og fremover er mest for de gamle, små barn, fattige osv. Største faren i Norge om det blir pandemi er antall syke på en gang tror jeg. Ikke at man skal spøke vekk en pandemi, da en global sykdomsspredning er ikke et ønsket scenario særlig om viruset igjen skal mutere til noe verre er, men man bør ta forhåndsregler og det kan være alt fra bedre hygiene og tiltak for å hindre ytterligere spredning. Skulle det verste skje at man sitter med så lite som 20% sykefravær vil det bli en forferdelig situasjon i Norge, samt at turisme vil bli hardt rammet av en pandemi.. Antall døde vil nok ramme uland og land med dårlig helseberedskap samt behandlingsformer mest. Dette er Infulensa... Helt riktig Geir, den kalles Influensa A Siter
Tom Knudsen Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Skrevet 15. juni 2009 Da ble det pandemi da.. http://www.dagbladet.no/2009/06/11/nyheter/utenriks/pandemi/svineinfluensa/helse/6674784/ Pandemi scale 6 ble det nå.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.