Skrevet 25. april 2009 15 år Heisann Det er jo ofte erfarne folk som er her inne og jeg har et litt merkelig spørsmål. Det ble en diskusjon her på jobben en dag hvor det ble sagt en diverse ting om det å starte et fly. Spørsmålet er 2 delt. Hvor mange knapper må man MINST trykke på for å få startet et fly? Hvor mange knapper må man helst trykke på for å gjøre et fly startklar, da uten fmc? Skulle gjerne likt å vite dette for både 737-800 og Fokker 50. På forhånd takk Christian
Skrevet 25. april 2009 15 år Mener å huske at på 737 er det 11 steg du må ta før du kan vri om startbryter på første motor. Er iallefall ikke langt unna det på Wilco sin 737 PIC
Skrevet 25. april 2009 15 år Høres ut som at PMDG-en i så måte er litt lettvint, men det er da saker som skal ordnes der óg. Det viktigste er vel "bleed air" (normalt fra APU)
Skrevet 25. april 2009 15 år For å starte en C172 trenger man i utgangspunktet kun å trykke på en knapp, samt å vri rundt tenningsnøkkelen så er man i gang. Dog, for å gjennomføre en trygg og forsvarlig flygning må man trykke på noen knapper ekstra. :grin:
Skrevet 25. april 2009 15 år På Fokker 50 er vel det absolutte minimum 7 knapper. Battery(1), fuelpumps(4), starter(1, og til slutt start L eller R. Vi går jo aldri rett inn i flyet og starter rett opp, og det er jo en del andre systemer som skal startes og testes først. Så alt i alt blir det jo en del mer en beskrevet ovenfor. Noe mer du lurer på?
Skrevet 25. april 2009 15 år Hehe, OT men påminner mig om flygningarna jag hade med C150 i Sydafrika där jag ofta påminde mig själv om hur lätt det var att starta flygplanet. 1 - Master on. 2 - Vrid om nyckeln.
Skrevet 26. april 2009 15 år Minimum,737.. om vi går ut fra PMDG sin default D&C så er det 22 og begge motorene er i gang. Fulle prosedyrer så er det 270(hvorav 90 på FMC) klikk på en knapp/bryter fra D&C til du står klar på rwy for TO. Da regner jeg en vridning på MCP eller RADIO som et "klikk". Lurer på hvor mange ganger man har klikket en knapp i løpet av et simmerår. Eller et helt liv som flyver. :grin:
Skrevet 26. april 2009 15 år Det spørs jo litt på hvordan knappene står når du begynner, men fra cold and dark, sett at alt i pneumatikk-panelet er satt OFF først, så er de nødvendige knappene for å starte en 737 (uten å følge noen sjekkliste) dette: 1: Bat ON 2: Standby Power AUTO 3: Fuel pump ON (Bare én FWD eller AFT til å begynne med) 4: APU start 5: APU gen 1 6: APU gen 2 7: APU Bleed ON 8: Isolation valve OPEN 9: Fuel pump ON 10: fuel pump ON 11: Fuel pump ON 12: Engine start 1 CONT 13: Start lever 1 IDLE 14: Engine start 2 CONT 15: Start lever 2 IDLE Når dette er gjort så skal maskinene teoretisk sett være i gang, men jeg ville ikke gått etter den "start-up"lista der Forøvrig er jeg ikke sikker på om ENG HYD PUMP 1 og 2 må stå på for å starte, de gjør jo alltid det såvidt jeg kan skjønne, men da blir det i såfall 17 brytere i stedet for 15. Håper ikke dette ble et aalt for drygt svar
Skrevet 28. april 2009 15 år Forfatter Takker for alle svar. Det var et veddemål på gang og da var det greit å få det på tekst fra andre enn meg selv. Jeg vant forresten. Jeg tippet under 20 og han jeg veddet med sa at det var minst 50 knapper for å starte et fly fra scratch. Christian
Skrevet 28. april 2009 15 år En737 med fulle tanker eller så mye fuel at det er fall ned til motoren så kan du starte motoren med en bryter. (startbryter). Vant du veddemålet?
Skrevet 28. april 2009 15 år "En737 med fulle tanker eller så mye fuel at det er fall ned til motoren så kan du starte motoren med en bryter. (startbryter)." er vel noen brytere før engine start bryter, da. Men det var kanskje ironi;)
Skrevet 29. april 2009 15 år Som svar på: Poster: Audun Grun Emne: Re: Hvor mange knapper for å starte flyet? Her har du F-16 start up sequence - på F-16 A/B OCU tatt fra minne og uten å ha cocpit bilde fårran meg. *FuelCutoff: Off *Fuelflow - Norm *EPU - Off *Bat: Main *JFS (Jet fuel starter): Start 1 eller 2 -JFS runlight green, 12(?)% : Throttle to idle Mulig at jeg bommer litt her, det er 14 år siden jeg prøvde den i simulatoren sist..
Skrevet 29. april 2009 15 år "JFS (Jet fuel starter): Start 1 eller 2" Start 2... :-) Kan hende det funker med 1 men gjør det ikke det, så hjelper det ikke at du har 1 til. Start begge så får du start :-) Teit at man kan velge bare 1 av to flasker.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.