Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei.

Jeg blir nå 17 i mai, og skal endelig få tatt det grunnkurset, så jeg kan begynne å øvelseskjøre.(ENDELIG!!) :grin:

Det jeg lurer på da, er hva gjør man på trafikalt grunnkurs? Sitter man å hører på en som snakker, og sånt? Er det noe form for prøver eller noe? Og for å være 100% sikker, det er ingen form for "eksamen" som man må bestå for å klare trafikalt grunnkurs? :P Hehe. er 99% sikker på at det ikke er det, men.. :)

Takker på forhånd for alle svar! ;)

Skrevet

Her lærer du rett og slett "basic" i trafikken. Det er ingen form for prøver eller noe slikt. Så er det mørkekjøring, der lærer du veldig mye nyttig, spesielt om lys.

Det er ikke bare høre på en som snakker. Dere ser filmer, drøfting i grupper og førstehjelp.

Skrevet

Ikke alle ser filmer da...

Du burde jo såklart notere alt som er viktig, men du burde notere spesielt det som sies om førstehjelp, stripene på veien (kan være et nyttig hjelpemiddel når du trenger dem) og rundkjøringer. I rundkjøringer er det f. eks. ikke høyreregelen som gjelder, men venstreregel (du har vikeplikt for de som kommer fra venstre i rundkjøringer, altså).

Lykke til :)

Bare ikke glem at et traffikalt grunnkurs ikke "gjør" at man plutselig kan kjøre bil, men du er fullt sertifisert til å klage på mammas kjøring :D

Skrevet

For å si det enkelt. Følger du med når foreldrene dine kjører, så lærer du ikke en dritt!

Når jeg hadde traffikalt, så var det en som het Olav som hadde oss. Er sikker på at han egentlig trodde han var komiker! For han var - Morsom! Og det gjorde traffikalt kjekt :D

Skrevet

For dem som følger med når foreldrene kjører, og leser litt trafikkregler mm. på si, så er vel førstehjelps-kurset egentlig det eneste du vil få et større utbytte av.

Det avhenger vel og merke litt av hvordan foreldrene dine kjører, da, men jeg regner med de fleste foreldre holder seg selv litt i nakken når de har neste generasjon i bilen...

Skrevet

I rundkjøringer er det f. eks. ikke høyreregelen som gjelder, men venstreregel (du har vikeplikt for de som kommer fra venstre i rundkjøringer, altså).

No shit!? Kommer det mange fra høyre da? :grin: Hvor mange rundkjøringer er høyrekjørt? :whistle: :grin:

Skrevet
Marius Arnesen Høiseth

Rundkjøringer kan være vanskelige i begynnelsen og da er det lurt å ha de riktige huskereglene inne i hodet før man kjører inn i dem.

Rundkjøringer er vel også der du virkelig kan sette inn nådestøet mot mamma, siden det for en ting knapt fantes rundkjøringer da hun lærte dette, og at praksis for feks blinklysbruk har endret seg.

Men jeg vil understreke at denne sertifiseringen Marius nevner, lisensen til å sitte i baksetet og lire av seg obsternasige bemerkninger om mammas trafikale udugelighet, bare er gyldig for dem som betaler all opplæring selv.

I motsatt fall kommer ordtaket "man biter ikke håden som mater en", eller "det er dumt å kappe av grenen man sitter på" til anvendelse.

Lykke til på kurset ;)

Skrevet
  • Forfatter

Hehe, takker for alle svar her. Ser det er mye snakk om rundkjøringer - det kan jeg sånn nogenlunde.. i think. :grin: Jeg har og en kamerat som fikk lappen i november, så han lærer meg jo en hel del.. ;)

Tusen takk, Christian. :)

Skal sies at jeg ikke får tatt trafikalt grunnkurs før i starten av Juni da. ;)

Skrevet
Her lærer du rett og slett "basic" i trafikken. Det er ingen form for prøver eller noe slikt. Så er det mørkekjøring' date=' der lærer du veldig mye nyttig, spesielt om lys.

Det er ikke bare høre på en som snakker. Dere ser filmer, drøfting i grupper og førstehjelp.[/quote']

Tar han grunnkurset nå, må han ta mørkekjøringa til høsten, i og med at det er så lenge lyst på ettermiddagene på denne tiden av året. Jeg tok ikke mørkekjøringa før et halvt år etter at jeg fikk førerkortet, hehe ;)

Skrevet

Ditto ;) Du kan ta TG (nei, ikke The Gathering) når du er 16, så jo før jo bedre. Timer kjørt er penger spart, med mindre du kjører ravende sinssykt ;)

Følger du med når foreldrene dine kjører' date=' så lærer du ikke en dritt![/quote']

Tja, det spørs nok på hvor skikkelig foreldrene dine kjører, hvor god erfaring de har og hvor gode mentorer de er ;) Jeg sier ikke at dine foreldre er dårlige, jeg sier at folk er forskjellige uavhengig om de er single, gifte, foreldre eller besteforeldre. Noen er gode til å lære bort ting de kan, andre mindre gode, noen gidder ikke lære bort, noen følger ikke reglene og burde ikke lære bort osv. Jeg og en venninne kunne veldig mye av det vi lærte om på kurset, mens andre var helt blank. Vi hadde sågar en person som konstant svarte "jeg forstår ikke" på gebrokkent norsk hver gang hun ble spurt om noe :/

Skrevet

Magnus, jeg er 15, og jeg fikk TG. :)

Det jeg mener er hvis du bare prøver å følgel litt med på hva foreldrene dine gjør når de kjører, så får du med deg mye av det de lærer vekk på TG. Sentralt står jo trafikkregler, og hvordan du skal oppføre deg i trafikken.

Jeg fikk akkuratt ikke tatt mørkekjøring, må ta det i Oktober, noe som medfører at jeg ikke har lov å kjøre etter 10 etter 31 oktober NESTE ÅR. Samtidig som flere restriksjoner. Men jeg får lappen rundt mørkekjøringstidene. Så det er ikke ett problem.

Poenget er at det ikke er viktig å ha fullført mørkekjøring. Men du bør ta det så fort som mulig.

Skrevet

Hepp, 15 var det selvfølgelig :whistle:

Mørkekjøring er forøvrig et krav når du skal kjøre opp, så viktig er det i grunn ;) Forøvrig lærte jeg mye mer enn jeg trodde jeg ville lære på mørkekjøring, det gav meg en del å tenke over med tanke på å kjøre i mørket.

Litt spenstig det der med lov å kjøre og ikke lov å kjøre, jeg har ikke hatt mørkekjøring før nå i mars, dvs at jeg har kjørt to vitnre uten. Det var nemlig ingen bestemmelser på når du kunne kjøre på døgnet i vinterhalvåret når jeg var 15, og offentligheter har sørget for å rette på dette siden :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …