Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på disse casuals-folka som samfunnets tapere. For det første, så ser jeg ikke poenget med at de skal bruke halve årslønna si fra den lokale nærbutikken på fine klær, som de ellers ikke hadde brukt. For det andre, så har jo ikke den slåssingen noen som helst sammenheng med fotball. Spør du meg, så burde de gjerdes inne, og slåss ferdig, til de lærer hva smerte er.

Stoppet selv en gjeng på 10 casuals i døren på jobb her for et par uker siden, ifm. med fotballkampen mellom Viking - Start. 8 av 10 personer i den gjengen var født i 88-89. Det er jo helt latterlig. "Tøffe" drittunger, som går rundt og bråker.

Jeg unnskylder språkbruken min på forhånd;

Hva faen skal vi med dere i samfunnet, jævla tapere!

Dette er, som dere sikkert ser, et emne som irriterer meg kraftig!

Skrevet

Er det ikke snart på tide at vi får dette inn i kontrollerte former? 11 mann på hvert lag på en fotballbane' date=' hvorpå de denger løs på hverandre til siste man står som vinner, da får vi i det minste noe som litt har med fotball og gjøre..[/quote']

Dette kunne jo vært bra pauseunderholdning.... :grin:

Skrevet

For det første har ikke dette noe som helst hverken kulturelt, innholdsmessig eller direkte med fotballen å gjøre.

Dette bør vel nå de fleste ha tatt innover seg.

Men for å prøve sette ting i rette mappe så er det ikke slik vi trodde før att det handler om pøbler, samfunnstapere eller kriminelle i utgangspunkltet.

Om en sier att skyflyging er en ekstremsport så er det korekt, og akseptert. Samme med endel andre adrenalin kick givende aktivitere spm fallskjerm hopping etc. Jeg trodde også att disse casuals var reinspikka pøbel 24-7 og 365 dager i året men sliki er det altså iokke. Dette er ett fenomen av adrenalinkick søkende folk som ikke finner fallskjermhopping og den slags tilferdstilende og benytter seg av rein slagsmål for å få stilt sine "lyster".

Jeg vet det høres sykt ut, og det kan det vel også være, men de fleste er tro det eller ei normale ( :confused:) folk som avtaler slåssing. Det kunne like gjerne vært band relatert men det ble altså fotballen som ble knutepunktet.

Det hadde tross alt vært endel bråk tidligere fra fotballsuportere i England som nok kan kalles hardbarka og samfunstapere den gang, men de er bytta ut med resursterke og oppegående folk som altså ikke finner Kvitfjell atraktivt nok (de om det) for å få utløp for sin spennings behov.

Det triste er att media som i saker relatert til religioner, og innvandrergrupper der "gå varsomt" plakaten gjelder, glemmer den helt i sin iver etter å henge ut en idrett for noe som en liten mikrobisk minoritet av befolkningen holder på med.

Hadde de holdt seg til utmark og ikke dratt sin aktivitet inn i sentrum ville det nok ikke stått ett ord om det i avisene, men de "tar media opp i rassen" ved å møtes på slike steder vi nå har sett. Som det er nevnt vil de gjerne att det skrives om det og medias lydige lausbikjer lar seg bruke som nyttige idioter.

Om media skal skrive om dem kunne det vært av nytte å drite dem ut, istedenfor å lage en "scandal" sak av det.

De kan hvertfall i rettferdighetens navn slutte kalle dem fotbalklpøbler all den tid de fleste av disse blir skyssa ut fra stadioner hvor enn dem kommer.

Og knytte disse til VIF eller Brann er som å kalle en muslim for en terorist.

Skrevet

Absolutt god pauseunderholdning :grin:

Til saken: Vi lever i 2009, slik oppførsel hører jo hjemme på hinsiden! Jeg har mange ganger undret meg over hvor dyriske vi mennesker kan bli. Vi liker å se oss selv som det mest intelligente liv på denne jord, men det er da f**** ikke mye intelligent å banke opp hverandre bare for gøy!? Dette er en ekstremsport for de aller særeste. Med fotball har det heller ingenting å gjøre. Men dette er da voksne mennesker, så om de vil slå hverandre halvt ihjel frivillig, så må de da bare gjøre det for meg, det finnes verre typer vold enn denne. Blind feks.

Skrevet

Det er ikke sånn at de banker hverandre bare for gøy. Det er som Per sier, at de søker risiko og adrenalinkick. De har også behov for å være annerledes og å markere avstand fra vanlige supportere. Klærne gjør at de føler en egen identitet og et fellesskap/tilhørighet.

Det er heller ikke meningen at de skal banke hverandre helseløse. De har flere "regler" og normer som de fleste holder seg til. Blant annet er det ikke lov med våpen, og de sparker ikke andre som ligger nede på bakken. De skal også kun sloss med likesinnede.

Men så er det jo selvfølgelig alltid noen som ikke følger disse reglene. Har hatt prosjekt om dette i sosiologi på skolen i vinter ;)

Skrevet

Helt korekt Audun, og om en sjekker med legevakt og sykehus rundt omkring vil det ikke være mange, om i det hele tatt noen tilfeller de har hatt på besøk og behandling.

Nå er det nok annerledes i særlig øst Europa men der er jo alt hardcore i forhold til her i vest og kan nok ikke tillegse casuals miljøet generelt.

Desuten har mafian i øst Europa nære bånd til disse miljøene for å få fjernet "brysomme" mål.

Skrevet

Dette er rett og slett idioti, og disse menneskene har ett oppmerksomhetsbehov...Lås de inne i en stor hall, og la de holde på til bare en står igjen...Jeg kunne ikke brydd meg mindre hva disse patetiske idiotene gjør...Håper bare at ingen i min familie bli berørt av disse idiotene..for da blir det månelyst!..og tro meg..Disse idiotene er en gjeng tapere..så lavmål, at hadde det vært opp til meg, hadde de vært avrettet på stedet!!!....barnslig, og umodent sier du?---vel, når de lever for å lage bråk, er det det eneste du skjønner...jævla patetiske tapere, Få dere en jobb!!..fy f....jeg blir provosert av slike ting..

Skrevet

Steve: Dette er rett og slett idioti,

Svar: Enig.

og disse menneskene har ett oppmerksomhetsbehov...

Svar: Delvis enig.Dvs Om en snakker i samme retning som feks, basehoppere, raftere, elvepadlere i kajak.Forskjellen for å sette det på hodet er att basehoppere direkte drar andre inn i livsfare når de må reddes ut, levende eller døde som sild.

Lås de inne i en stor hall, og la de holde på til bare en står igjen...Jeg kunne ikke brydd meg mindre hva disse patetiske idiotene gjør...

Svar: Her motsier du kansje deg en smule,,,? ;) og den dagen pressen slutter linke dette opp mot fotball skal jeg være helt enig her også.

Håper bare at ingen i min familie bli berørt av disse idiotene..for da blir det månelyst!..

Svar: Ingen utenforstående blir innblandet i dette miljøet og det er viktig få frem.

og tro meg..Disse idiotene er en gjeng tapere..

Svar: Desverre er de ikke annet enn "vanlig-oppegående" folk du treffer på jobben, fritida og gjerne med en småunge eller to på skuldra når du er å ser kaptein sabeltann sammen med dine håpefulle.

Skulle gjerne sett på det som tapere men da bommer jeg så det ser jeg ingen grunn til.

så lavmål, at hadde det vært opp til meg, hadde de vært avrettet på stedet!!!....barnslig, og umodent sier du?---vel, når de lever for å lage bråk, er det det eneste du skjønner...jævla patetiske tapere, Få dere en jobb!!..fy f....jeg blir provosert av slike ting..

Svar: Som sagt blandes ikke utenforstående inn bortsett fra att de tydligvis har fått litt mer markeringsbehov (les: markedsføring av sin lidenskap) slik att aktiviteten er blitt for synbart for folk i farta.

For att ingen skal misforstå meg er ikke det jeg sier for å forsvare dem, men for å peke på det sentrale att disse gjør det etter avtaler og frivilighet akurat som en ekstremsport. Og hadde det ikke vært for att fotballen svertes av en presse på ett eller annet kjemisk dop jeg ikke har noen erfaring med skulle jeg gitt F. Min kjærlighet til fotballen og idrett generelt gjør att jeg står opp for fotballen.

Ellers kan en gjerne mene att alt som minner om vold ikke er idrett, men da blir det mye som må liukes ut, ikke minst innen dataspill verden :D

Skrevet

Casuals kom før dataspillverden så det er litt leit at man legger dataspill inn i statistikken for drap og vold. Er det noen undersøkelser som viser at det er noen sammenheng mellom vold og dataspill?

Ogås over til casuals.

I Norge er det faktisk lov til å sloss mot hverandre så lenge det foregår uten farlige gjenstander, og begge er enige om at dette er måten å gjøre opp. Det er grunnen til at politiet kun skrev ut bøter for forstyrrelse av lov og orden. Og ikke vold.

Samtidig synes jeg det er helt forkastelig å holde på slik.

Det er som Per Berge sier: At de søker et adrenalinkick.

Men, min mening om basehoppere og klatrere er den samme som for casuals. Basehoppere og klatrere som setter seg i den posisjon at de blir sittende fast i fjellveggen, burde bli hengende der. De utsetter samfunnet for en haug med utgifter, og redningsmenn for livsfare når de holder på slik. Alt for at de skal få et adrenalinkick. Vår kjære 330-skavdron sine episoder på internett er et godt eksempel på det.

Samtidig, vil jeg informere Isko Boys og andre casuals at de kan få låne mitt jorde om nødvendig. Det er privat og utenfor offentlighetens interesse. Så kan vi se hvor spennende det er å sloss da!

Skrevet
I Norge er det faktisk lov til å sloss mot hverandre så lenge det foregår uten farlige gjenstander, og begge er enige om at dette er måten å gjøre opp. Det er grunnen til at politiet kun skrev ut bøter for forstyrrelse av lov og orden. Og ikke vold.

Kanskje et noe galt og tildels litt merkelig utsagn men dog ikke siktet kun til deg her eller bare ditt innlegg... Pr definisjon synes jeg du ikke helt toucher inn på virkelighet i korte drag..

Slåssing defineres primært av paragraf 228 og 229 i straffeloven, det er ikke unntak av denne regelen fordi to parter velger å avtale seg i mellom, dog blir det vanskelig å bevise i rett dersom ingen melder i fra eller ingen bevitner dette..

Om noen bevitner dette eller politi blir innkoblet i følge vitner eller ved alvorlig skade og sykehus kan politi selv velge å føre saken videre for rettslig vurdering eller gjennom rettslig saksføring.

§ 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 6 Maaneder.

Har Legemsfornærmelsen tilfølge Skade paa Legeme eller Helbred eller betydelig Smerte, kan Fængsel indtil 3 Aar anvendes, men indtil 5 Aar, hvis den har Døden tilfølge, eller Skaden er betydelig.

Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre

(a) forbrytelsen har hatt døden til følge, eller

(b) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer, eller

© forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges barn eller barn til den skyldiges ektefelle eller samboer, eller

(d) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges slektning i rett oppstigende linje, eller

(e) allmenne hensyn krever påtale.

Endret ved lov 26 feb 1988 nr. 7.

§ 229. Den, som skader en anden paa Legeme eller Helbred eller hensetter nogen i Afmagt, Bevidstløshed eller lignende Tilstand, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsbeskadigelse med Fængsel indtil 3 Aar, men indtil 6 Aar, saafremt nogen Sygdom eller Arbeidsudygtighed, der varer over 2 Uger, eller en uhelbredelig Lyde, Feil eller Skade er voldt, og indtil 8 Aar, saafremt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred er blevet Følgen.

Det er heller ikke lov pr definisjon i Norge å si at man skal

A: Banke opp noen

B: Slåss med noen

C: Har slåss med noen

Alle alternativene er fast satt i paragra 227 som gjeldene og kan medvirke til bøter eller fengsel dersom slikt kan bevises.

Politiet kan her også føre saken vider på basis av vitneutsagn og eller 1st persons innrømmelser.

Er du så dum at du sier til politiet at du og en kompis hadde en slåsskamp, men dere er venner nå så kan du forsatt risikere å få bøter osv..

§ 227. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Aar straffes den, som i Ord eller Handling truer med et strafbart Foretagende, der kan medføre høiere Straf end 1 Aars Hefte eller 6 Maaneders Fængsel, under saadanne Omstændigheder, at Truselen er skikket til at fremkalde alvorlig Frygt, eller som medvirker til saadan Trusel. Under særdeles skjerpende omstendigheter, jf. § 232 tredje punktum, kan fengsel inntil 6 år idømmes.

Samtidig synes jeg det er helt forkastelig å holde på slik.
Samtidig, vil jeg informere Isko Boys og andre casuals at de kan få låne mitt jorde om nødvendig. Det er privat og utenfor offentlighetens interesse. Så kan vi se hvor spennende det er å sloss da!

Amen ha ha, den likte jeg....

Som stolt Klan medlem over mange mange år synes jeg dette er forkastelig og direkte kjedelig..

Har selv vært med på fighter i forbindelse med bråk etter forskjellige ishockey kamper, men da mer eller mindre ikke av den avtalte sort som her diskuteres. Likevel er dette forkastelig og veldig tåpelig og noe man som voksen (nå) velger å ta lang avstand fra..

Det er og forblir et jævla tåpelig spill som en dag vil komme til å ødelegge både rykte og omdømme til klubb og sport.

Skrevet

Det er derfor jeg er så aktiv med å få frem fakta i saken Tom, nemlig fordi min kjærlighet til sporten, og idrett generelt "pålegger" meg ett individuelt ansvar. Når da noen blir feilaktig av media og offentligheten blanda sammen med oss suportere må jeg bare reagere. Noen jurist er jeg ikke men rettferd og ansvar føler jeg å ha i godt mon.

Skrevet

Da trekker jeg tilbaken den påstanden som du henviser til her:

Kanskje et noe galt og tildels litt merkelig utsagn men dog ikke siktet kun til deg her eller bare ditt innlegg... Pr definisjon synes jeg du ikke helt toucher inn på virkelighet i korte drag..

Slåssing defineres primært av paragraf 228 og 229 i straffeloven, det er ikke unntak av denne regelen fordi to parter velger å avtale seg i mellom, dog blir det vanskelig å bevise i rett dersom ingen melder i fra eller ingen bevitner dette..

Om noen bevitner dette eller politi blir innkoblet i følge vitner eller ved alvorlig skade og sykehus kan politi selv velge å føre saken videre for rettslig vurdering eller gjennom rettslig saksføring.

Dette var noe jeg mente jeg hadde hørt i rettslæretimen på videregående, og jeg ble litt usikker når jeg ikke fant noe om det på www.lovdata.no sine sider. Jeg valgte uansett å poste det, men nå er jeg i hvertfall motbevist :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...