Gå til innhold

Àker vs Staten

Gjest Geir-Finstad

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Nå må han rabagasten Røkke slutte å selge selskaper som går dårlig til staten. Skal han selge noe må han jo være snill å selge de som er skikkelig lønnsomme. Alt annet er lompent. Nemmlig. :grin:

Noen tanker rundt dette folkens? er jo skatte pengene våre staten leker med!

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Ja ja, blir da noen snorer og klippe, er jo artig det,,,men dyrt tror jeg...

Hadde jo nesten hvert lettere og hatt en dikator ved spakene, dette som sitter og styrer nå er jo det største surret jeg har sett på lenge. Brustad som prater så mye tull, nulstille transaksjoner? he he... vet ikke om jeg skal le eller gråte, penga renner ut, dine og mine penger....husk det...

Skrevet

Nå blir det vel ikke helt riktig å si at han selger selskaper som går dårlig til staten.... Staten er minoritetseier med bare 12% i Solutions, mens andre eier resterende 88% (Aker eier selv dobbelt så mye i dette selskapet som staten)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

I know Dag, men Brustad er fornærmet..... eller forbannet og irritert.... var ironi......synes Røkke er en kjempe kar, han står det respekt av...

Skrevet

Synes det hadde vært bedre om staten sluttet og sutre så innmari og oppgraderte eldreomsorgen,veiene i norge,ungdomsklubber,skole og senket skatter. DET er viktigere enn en slik sak. Men det er jo urealistisk med AP-regjering.

Skrevet

Frode: Ingen regjering kommer til å gjennomføre alt det du nevner.

Det sier jo seg selv at vi ikke både kan få lavere skatt, bedre veier, mer sykehjem, mer barnehager, bedre skoler osv..

Alt du hører i medier osv, er bare bullshit. Politikk handler en del om å lyve, i gi folk forhåpninger som faktisk ikke er gjennomfør bare. Vi kommer aldri til å få lavere skatt samtidig som alt annet blir bedre. It's never gonna happen

Kanskje litt off topic: Men vi har det egentlig jævlig bra i Norge, akkurat nå er denne Aker VS Staten saken det største i Norske mediene, det sier litt om hvor bra vi egentlig har det. Vi har samtidig gratis sykehus og lege. Det er ikke mange andre land som har det..

Vi har egentlig ganske bra barnehage dekning (Men ikke bra nok, jeg vet)

Norge er ett fantastisk flott land å bo i! Vi betaler en del skatt ja, men vi får tilbake for de pengene :)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Personlig om jeg måtte ha byttet land for og si det slikt, hadde jeg valgt Cannada..men Norge er bra, stolt av Norge... Billig og billig.... ligner jo mere og mere på et gedigent soialkontor, er litt redd for at vi ikke disponerer rikdommen våres på en måte som på lang sikt vil komme alle tilgode....

Skrevet

Det har du helt rett i men jeg tror folk i grunnen ikke helt skjønner hva som uaansett må stå i fokus. Om en har ei formue ut av intet og slutter gjøre noe selv for å generere inntekter og levebrød blir det som Holnadsk sjuka eller som i HC Andersens forteling om Keiserens nye klær.

Er dit vi har kommet etter att sosialismen har (med viten eller ei skal være usagt i denne omgang) overlatt til neste generasjoner å ta regninga. De unge vil overta ett folk som knapt vet å skape noe som andre er innteresert i å betale for. Slik vilfaktisk hele det Europeiske sivilisasjonen falle sammen i grus nok en gang.

Se på UK nå. Den nasjonen som var en eneste stor fabrik og lønnsom som F har i dag sin viktigste inntekts kilde i bank og finansmarkedet. Hvor lenge kan de holde på med det og samtidig tilegne seg de samme velferdsoverfloden som i dag? Her i Norge har vi ikke den inntekten en gang men ett folk på "almisser" som henter "penger" fra Nordsjøen til sine lekejobber.

Hvorfor jeg linka til Keiserens nye klær er fordi denne historien forteller om en på sin høye hest som lot seg lure til å tro att han var kledd i det nyeste nye og mest fornemme klær mens han altså gikk kliss naken gjenom byen.

En kan si mye om sosialismens ideologi og jeg skal ikke legge ut på den soga her og nå men kun refere til att enhver sivilisasjon som har planer for fremtiden kan ikke begi seg ut på å hente seg gratis brød fra bakern, en må kunne bake brødet selv.

Derfor er nasjoner som USA og også Australia bedre rustet for fremtiden, for ikke å glemme Russland som vel vil bli den neste "promised land".

Skrevet

Frode skrev: Synes det hadde vært bedre om staten sluttet og sutre så innmari og oppgraderte eldreomsorgen,veiene i norge,ungdomsklubber,skole og senket skatter. DET er viktigere enn en slik sak. Men det er jo urealistisk med AP-regjering.

Svar: Nei du kan så si Frode. Det rakleverket du nevnte der (AP regjeringa) er mer opptat av å sørge for andre nasjoners folk og velferd. De spyr ut milliarder i hytt og gevær enten vi snakker om ett oppdikta folk og land i midtøsten, islamistiske skoler og moskeer i Afganistan pakistand og banglaqdesh, Afrikanske korupte despoter mens altså bestemor og bestfar blir lagt på kjølerommet imens. Du vet det er kun den siste måneden før valget att du vil se Jensemann og Kristin halvnasjons dotter løpe ned gangene på aldershjem og sykehus.

En annen ting jeg vil legge til er hvordan de eminente Norske regjeringer de siste 10-15 åra har gitt bort vår rene og ubegrensa energi til utlandet. Hva faen skal vi med fordeler når den gis bort til Tyskland, England, Polen, Sverige og jeg veit ikke hva?

Imens får vi økte strømpriser fordi VI plutselig måtte importere forurensende kraft fra kull og kjernekraftverk. Dette er sosialisme iflg, APe partiet.

Når det gjelder ungdomsklubber er jeg dog ikke helt enig. For da jeg vokste opp fantes det ikke slike tilbud, og ikke kan jeg huske vi etterspurte eller savna det heller. Da jobba mine foreldre 6 av ukas 7 dager, og arbeidstida var 8 timer pluss pause.

I dag som altså brorparten av den voksne befolkningen ikke jobber i det hele tatt og de resterende stort sett surfer seg hjem før tre på dagen kan en lure på hvordan det blei folk av oss.

Nei det er nok mere innstilinga det er no gæernty med og den har sosialismen skylda for, nemlig ved att de siden 60 tallet har påtatt seg ansvaret (uten att de blei spurt om det) for gud og hvermann fra krybbe til grav. Slik føres den ene generasjonen etter den andre bak lyset. Gi folket brød og sirkus så holder dem kjeft som en viss Russer sa.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Om jeg noen gang kommer i regjering, mange vil nokk si , håper da ikke det...he he....så skal det oppnevnes en ny minister post, reality minister......det er deg det per berge...meget bra skrevet....

Skrevet
Gi folket brød og sirkus så holder dem kjeft som en viss Russer sa.
Russer? Ja, det er tydelig at det norske skolevesenet må styrkes...

I dag som altså brorparten av den voksne befolkningen ikke jobber i det hele tatt og de resterende stort sett surfer seg hjem før tre på dagen kan en lure på hvordan det blei folk av oss.
Hvor har du dette ifra? I følge Statistisk Sentralbyrå er sju av ti kvinner og nesten åtte av ti menn yrkesaktive i dag. Altså stemmer ikke statestikken helt overens med din oppfatning av at de fleste nordmenn ikke jobber.
Skrevet

Og som en liten overgang tilbake til Aker vs. Staten så har Staten ved AP, fått støtte fra to advokatkontorer i denne saken. Begge advokatfirmaene mener at lånet som skal bli tatt opp samt salg/kjøp av aksjer i Aker ASA og Aker Solutions AS må ha godkjennelse i generalforsamlingen for at de skal være bindende.

Rapportene kan leses her for de som er interesserte:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=552589

PS: Jeg støtter STATEN!

Skrevet

Fredrik skrev: Hvor har du dette ifra? I følge Statistisk Sentralbyrå er sju av ti kvinner og nesten åtte av ti menn yrkesaktive i dag. Altså stemmer ikke statestikken helt overens med din oppfatning av at de fleste nordmenn ikke jobber.

Svar: For det første må du lese hva jeg sier og da ser du fort att jeg henviser til att folk flest ikke har produktive jobber, men altså bare forbruker av en seruptas krukke. Når hoved andelen av de yrkesaktive er offentlig annsate og av den private er majoriteten tjenestytende sektor så går ikke regnestykke opp skjønner du. Når jeg sier att vi ikke bare kan hente brødet hos bakern men må lage det så ligger det ett meget alvorlig konsept i det jeg sa der.

Og en annen viktig del av resonementet ditt fra SkansetilSkanse Byrået er att du utelot alle de som lever på en eller annen form for trygd.

Så da kan vel jeg sende den hansken tilbake like fort som du slengte den ut. Du har så feil som det bare går an å gjøre for folk som leser statistikk med skylapper og som ikke blar til neste side og ser att,,,,nei dæven varre flere elementer som angår detta å da gitt?,, :confused: ,,,

Nei for å bruke en terminologi som passer seg her på forumet. Vår maktelite har sendt iveien samfunnet vi arva på autopilot men glemte i boardinga å setta inn display for både speed, heading og altitude. Og ingen av pasasjera er det minste opptat av hva som skjer i cockpit så lenge de kan sitte i kabinen å gafle i seg "taxfree" både av vått og tørt. Heldigvis bytta de ut Finsk fjernsynsteater i svart hvit med litt mer fancy "reality pule og drekka TV" slik att vi slapp kjede oss på turen.

verst er det for unga som tross alt er uskyldige i hele greia for de er plasert usikkra i cargoen. Men de må pent må betale regninga når Kristin 5te kolonist, Jonas og Jens Forvalter sitter på Bahamas med sine FN pensjoner.

Og ang, det sitatet jeg brukte så passa det veldig godt ang, saken og jeg mente det var Stalin som sa det. Jeg kan ikke vite alt jeg heller :cool:

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Jeg støtter også staten, for det er litt mitt og ditt.

Men makan til idioter..

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

He he he....jeg ler så jeg detter av stolen her, drit bra...enkelte skal ha det med tesje.... eller gjennom USB.... :grin:

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Ja da får du forte deg før Brusta står opp og taper en 4-5 miliarder, blir mindre og mindre får hver dag hu står opp...

Skrevet

Som så ofte før så sklir visst tråden litt ut. Ser ut til at høyresiden er godt representert i allefall :)

Synes det hadde vært bedre om staten sluttet og sutre så innmari og oppgraderte eldreomsorgen,veiene i norge, ungdomsklubber,skole og senket skatter.

Ja Frode, jeg er enig. Dette ville vært flott. Dessverre er det jo slik at dette må finansieres og lavere skatter men større utgifter vanskelig lar seg gjøre. Alternativet blir å ta fra oljefondet, men det er det problemer forbundet med, noe samtlige partier med unntak av FrP har innsett. Veiene i Norge får jo et godt løft med nye NTP nå, men dette må følges opp noe jeg håper vil skje. Eldreomsorgen er et problem, ingen tvil. Men hovedproblemet tror jeg ikke er penger, men faglært arbeidskraft. I eldreomsorgen jobber det vanvittig mange ufaglærte og mennesker som ikke snakker godt nok norsk. Det er her det må gjøres noe, men det viser seg vanskelig å rekruttere til eldreomsorg. Det er liksom lite stas å jobbe der.

Det rakleverket du nevnte der (AP regjeringa) er mer opptat av å sørge for andre nasjoners folk og velferd. De spyr ut milliarder i hytt og gevær enten vi snakker om ett oppdikta folk og land i midtøsten, islamistiske skoler og moskeer i Afganistan pakistand og banglaqdesh, Afrikanske korupte despoter mens altså bestemor og bestfar blir lagt på kjølerommet imens.

Ja du kan overdrive du Per. Men du har helt rett, denne regjeringen har gitt mye i bistand. Bistandsøkningen er allikevel ikke så enorm at "de gamle blir lagt på kjølerommet". Det blir din subjektive mening om disse pengene kastes bort eller om de brukes på noe fornuftig. Jeg mener det er viktig at hundretusener av barn får mat til å overleve, takket være norsk bistand. Det er min subjektive mening.

Når det gjelder ungdomsklubber er jeg dog ikke helt enig. For da jeg vokste opp fantes det ikke slike tilbud, og ikke kan jeg huske vi etterspurte eller savna det heller. Da jobba mine foreldre 6 av ukas 7 dager, og arbeidstida var 8 timer pluss pause. I dag som altså brorparten av den voksne befolkningen ikke jobber i det hele tatt og de resterende stort sett surfer seg hjem før tre på dagen kan en lure på hvordan det blei folk av oss.

Det er vel vanskelig å skulle se noen link mellom ungdomsklubb og slapp arbeidsmoral, dersom det var det du mente. Men det er vel din generasjon du faktisk peker på, det er vel dem som utgjør størstedelen av arbeidsstokken? Det ville kanskje vært bedre om dere hadde hatt ungdomsklubber? Ellers er det tull at flertallet av arbeidsstyrken ikke jobber.

Nei det er nok mere innstilinga det er no gæernty med og den har sosialismen skylda for, nemlig ved att de siden 60 tallet har påtatt seg ansvaret (uten att de blei spurt om det) for gud og hvermann fra krybbe til grav

Dette blir vel litt drøyt? Arbeiderpartiet har styrt etter demokratiske valg. Med andre ord er det folket som har valgt denne innstillingen du peker på. Om folk flest hadde ment venstresiden tok feil ville det jo heller ikke blitt noen regjering på venstresiden.

Når hoved andelen av de yrkesaktive er offentlig annsate og av den private er majoriteten tjenestytende sektor så går ikke regnestykke opp skjønner du. Når jeg sier att vi ikke bare kan hente brødet hos bakern men må lage det så ligger det ett meget alvorlig konsept i det jeg sa der.

Her har du et godt poeng. Det går ikke opp. Men det kommer det aldri til å gjøre heller. Vi lever i en verden der sentrum utnytter periferien (vi er sentrum). Vi rike i vesten er avhengige av at resten av verdens befolkning ikke kommer opp på det konsumnivået vi ligger på.

Resten av det siste innlegget ditt er din subjektive mening som du så absolutt har rett til å ha. Min mening er at vi kommer til å klare oss meget bra de neste 60 årene også.

Tråden skulle egentlig handle om Aker, så til slutt noen ord om det. Det handler vel egentlig ikke om hvorvidt Røkke solgte dårlige selskaper til staten, og som det står over så eier staten bare 12%. Etter hva jeg har forstått så handler saken om selve salgsmetoden og hvorvidt den er lovlig. Dette kan jeg absolutt ingenting om, men det ser ut til at regjeringen får støtte av i allefall to advokatkontorer. Det er vel sannsynlig at det ikke har gått helt etter boka. Som Geir så har jeg også sansen for Røkke. Det betyr allikevel ikke at han står over loven. Også han må følge spillereglene.

Mvh

Mathias

Skrevet

Joda støtter staten jeg også i den form som vi egentlig burde forvalta den men ikke slik den er blitt kuppa av ideologiske fyllekjørere på min og din regning.

Problemet med hele sosialist konseptet er att det individuelle ansvar og engasjement bevist forvitrer. Folk tror altså på noe som egentlig ikke eksisterer. Denne oljeformuen har ikke vi noen nytte av over hodet. Vi tar ut rundt 5-600 milliarder hvert år og spytter inn i ett hav av sløseri. Og den formuen vi "setter på bok" vil vi aldri ha noe nytte av annet enn en siste tur i baren før vi styrter.

En sivilisasjon er avhegig av att flest mulig drar inn sin egen formue/forbruks resurser.

AP har jo ikkew gjort anna enn å rive ned både industri, fiskeri og alt annet som dro inn shilling i kassa siden 60-70 tallet. Landsmodern kalles hu der Gro, men sannheten er den att hu aldri vant ett eneste demokratisk valg, og på sin ferd til FN toppen reiv hu ned først skipsfarten vår, så gikk hu laus på verftsindustrien ved å lukke øya når Spanske degos verft blei subsidiert til fingerspissa mens de Norske ble holdt i øra mens Aftenposten og Dagbladet jubla.

Landsmodern, kjøss meg en viss plass. En av Norgeshistorias største bløff og landssviker kaller jeg det rivjernet der.

Som en siste bonus reiv hu ned psykiatrien også uten å ha noe alternativ klart først alt fordi noen personel ikke hadde fulgt politisk korekte juridiske hensyn i forhold til ekstrem pasienter ved ett par tilfeller. Noe hu også fikk seg en i trynet på hjemmfronten for. Skjebnens ironi kalles vel slik.

Skrevet

Landsmodern kalles hu der Gro, men sannheten er den att hu aldri vant ett eneste demokratisk valg, og på sin ferd til FN toppen reiv hu ned først skipsfarten vår, så gikk hu laus på verftsindustrien ved å lukke øya når Spanske degos verft blei subsidiert til fingerspissa mens de Norske ble holdt i øra mens Aftenposten og Dagbladet jubla.

Ikke vunnet et demokratisk valg? Mener du at enhver regjering må ha flertall bak seg? Da har vi i såfall et valgsystem som ikke lever opp til dine forventninger. Å vinne valg betyr å kunne danne en regjering som ikke blir felt av Stortinget. Hadde det vært bedre alternativer ville disse ha styrt isteden.

Mener du forresten at staten burde subsidiere mer? I såfall blir du vanskelig å plassere ideologisk :)

Mathias

Skrevet

Det var da veldig hvor opptat vi var både av min klare retorik (ordspråk) og den leken å vri andres arguemneter rundt så det passa seg selv.

Vel jeg pleier ikke være så puseaktig og heller ikke naiv når det kommer til politik, og skal heller ikke påta meg oppgaven å endre min retorik her heller.

Når keg sier att AP ikke har peiling på forvalting av ett samfunn henger det sammen med den poltikken de har ført i alle år. Sosialisme er bygget som nevnt på "stjel og del" prinsippet. Når jeg sier att folk flest ikke tjener si eiga lønn så gjør de ikke det. Ikke fordi jeg sier det men fordi FAKTA sier det. Se dere rundt ett øyeblikk nå å tell hvor mange av deres familiemedlemmer, venner og bekjente som "tjener" inn sin egen lønbn. For att evnt, traumatiske Utøya suportere skulle ha problem med å henge i så mener jeg folk som "tjener", ikke FÅR via subsidier, overføringer eller direkte offentlige jobber, men som "LAGER NOE, som så SELGES til andre så det kommer PENGER INN fra utenfor. Tallet burde bli lavt vil jeg tru.

Det rakkes ned på FRP skjønner jeg og på enkelte områder gjør jeg også det. Men ikke når det gjelder å ha fokus på hva samfunnet faktisk lever og bygges på og av. Der er FRP eneste parti som har skjønt tegninga. Desverre er det sånn att folk helst tar letteste vei. Her ligger selve koden til sosialismen.

Att FRP finner det nødvendig å bruke av oljepengene til mer infrastruktur er dette fordi de har skjøænt tegninga og att morradagen ikke har noe å leva av. FRP vil altså helst ikke bruke oljefondet noe særlig da dette er mer en mare for samfunnet enn en nytte. I FRP vil det heller jobbes for att vi skal kunne produsere i takt med resten av verden/konkurenter og ikke slik att vi plutselig tok en high climb, for så å stupe i bakken i full fart.

I Norge i dag tjener vi mye mer enn andre, og dette blir gæern uansett hvilken kalkulator du bruker. Ikke en gang Kristin Halvorsens er så ujustert att hu ikke har sett det her for lenge sida. Saken er mer politisk prestisje der sannheten skjules for ikke å tape ansikt. Det går ei stønd til vet du så skit au.

Om du tjener 200 kr i timen eller 120 spiller ingen rolle så lenge samfunnet består av flest mulig som tjener inn penger. Det her forstår ikke folk som stemmer med venstrehånda. Asiatere gjør ikke det, stemmer med venstrehånda altså. Det er nok av to årsaker der den ene er av mer hygienisk årsak mens den andre er av strategisk. Og hvem vinner? Det blir mer lønnsomt framover å dyrke med ris enn potiter for å si det enkelt.

Ang, mine meninger om ungdomsklubber er dette nok ett politisk stemmefiske fra venstresida.

Det er nok mange fler enn meg som gjerne vil ha igjen statusen som ett selvstendig og ansvarlig individ og her ligger nok den største FRP velgermassen, ikke innvandrer motsandere som de andre noksagtene påstår til det kjedsommelige. Faktum er det att Nordmenn flest beviselig ikke er særlig rasistiske av seg og derfor kan vi gravlegge den løgna om den typiske FRP velgern en gang for alle. Logik er tross alt ikke venstresidas sterkeste parti så de sliter litt med å henge med der også.

Det rotes mye med å vri på mine innleg, beviselig og i velkjent sosialistisk ånd, så jeg gidder ikke korigere alt men lar det heller stå som de gjør.

En ting derimot vil jeg utfordre enkelte på. Hvilke fylkesvalg, stortingsvalg, EU valg eller andre valg vant Gro Harlem Bruntland? Jeg veit ikke og har ikke funnet noen heller.

Og til trådstarter, det her har en direkte link til saken med Aker og Aker solution. Det handler om att når politikere blander seg inn i bizznizz gårre på trynet,,,alltid.

Jeg har mange meninger om det men vi får ta mere i morra om det er ønskelig. Kunne feks, vært interesant å tatt en debat om alle de statlige foretakene som NSB, Statens Vegvesen, SAS,,,,ooopsss, :o non som følte det svei i ryggmargen nå kansje? vel isåfall er det gjerne en grunn til å debatere det

Det blei gjort litt nummer av min skolegang, og til det kan jeg bare hilse å si att den sørga den "geniale" sosialistiske likhetsprinsipopet for å rasere, Jeg vakke no mønsterelev så da falt jeg ut i og med den skolen kun har plass til gjennomsnittet. Ikke en gang nde skoleflinke fikk den oppfølginga de hadde krav på og som samfunnet hadde tjent på i lengden, så hvorfor skulle et bokstavbarn som meg få den skolen som passa meg? Nei her er det ikke plass til individer, kun maur.

Hold kjeft og sitt i ro eller bli stein om du da ikke er så heldig å ha en resursterk familie.

Der fikk dere den å,,,dæven :grin:

Skrevet

Det som særlig venstresida har problemer med å forstå er att det spiller ingen rolle om de hadde tjent halvparten av det de gjør i dag. Da ville prisene vært tilsvarende lavere og proposjonalt med den BNP utenom oljen ville vi kunne satt skatten ned til 20% og enda hadde staten/felleskapet svømt i shilling.

Når en Norsk industriarbeider koster 300-350 kr, timen i lønnsutgifter mens en Amerikansk, Israelsk Koreansk etc, fagarbeider koster rundt 200-250 går ikke regnestykket vårt opp. Om du tjener 120 kr og betaler 20% skatt av din lønn er det bare positivt om vi samtidig hadde vært så sysselsatt som vi burde vært. Sannheten er den att vi er overbetalt både i forhold til våre konkurenter, og i aller høyeste grad i forhold til syssesettings prosenten.

Jeg skal sjekke bateria i kalkulatorn min i morra men trukke det er der det henger. :crazy:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...