Gunnar Seljeseth Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Jeg så litt rundt på klipp fra diverse dokumentarer og reportasjer fra diverse TV-kanaler. Så bet jeg meg merke i dette; "... however, it's weight is 6 times less than...", og kom til å tenke på at dette er ikke første gang jeg hører at noe er "X antall ganger mindre/lettere/ect". Er det noen som har en god forklaring på hvorfor jorunalister bruker gangetabellen når det de egentlig bør bruke er en brøk-benevnelse? "... however, it's weight is only one sixth of a..."? Noen som blir med på litt kverulering her? :whistle: Siter
Tom Arild Hansen Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Skjønte egentlig ikke hva som var det store problemet her hvis jeg skal være ærlig :crazy: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 14. april 2009 Forfatter Skrevet 14. april 2009 Tja, for å snu litt på det; Vil en mattematikk-professor noen gang akseptere det dersom en student bruker utrykket "6 ganger mindre"? Ellers er det egentlig ikke værre enn at jeg er i humør for litt kverulering Siter
Alexander Storvig Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Jeg forstår det bedre og raskere når noen sier til meg "Den er 6 ganger mindre enn" .. Enn at de skal begynne å snakke om brøkdeler "Den er 1 sjettedel stor som en" Jeg forstår jo selvsagt 1/6, men man må huske at unger også ser på disse dokumentarene, og for dem er det nok lettere å forstå "6 ganger" enn "1 sjettedel". Thats in my opinion. Siter
Morten Ruud Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Det blir vel strengt talt litt hipp som happ hvilken man bruker. Skjønner barn gange, burde de strengt talt også kunne dele og forstå forskjellen. Jeg har aldri tenkt over denne problemstillingen før, men det er jo rart at man sier at det er "6 ganger mindre". "6 ganger mer" derimot er forståelig. Siter
Emil Topstad Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Hva man diskuterer rund om er ikke lite ser jeg.. :grin: Siter
Frode Skibrek Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Hvis man forstår seg på "kake-regning", er brøk helt allright å jobbe med. Hvis man IKKE skjønner seg på det, er gangetabellen lettere. Hvis jeg forteller deg at hastighet på cruise er 3 ganger høyere på cruise enn på takeoff (Bare ett eksempel)Så vil de fleste skjønne det. Hvis man derimot sier at hastighet ved takeoff er 3 sjettedeler av cruisehastigheten, blir det kanskje litt mer komplisert. MEN hvis man klarer å se for seg del 6-delte kaken, med tre stykker utenfor, så blir det straks lettere. Så jeg ser ikke helt problemet med at en matematikkproffesor kanskje ikke liker utrykksformen. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 14. april 2009 Forfatter Skrevet 14. april 2009 Frode; Forklar meg gjerne hvordan noe kan være "3 ganger mindre" enn noe annet. Siter
Tom Knudsen Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Tallet 3 er 3 ganger mindre en tallet 9 Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Synes det ikke er et problem jeg. Det som er et problem, er bruken av "et par" når man mener flere enn to.. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 14. april 2009 Forfatter Skrevet 14. april 2009 3*3=9 9/3=3 9*0.3333333....=3 9*(-3)=(-27) Siter
Tom Knudsen Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Den ligningen så ikke helt klok ut i mine øyne... Hva fikk deg til å tenke slik? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 14. april 2009 Forfatter Skrevet 14. april 2009 Et forsøk på å finne en måte å gange noe med et tall over 1, og samtidig få det mindre.... Det er ikke lett! :whistle: (ønsker å finne et matematisk grunnlag for å kunne si "X ganger mindre") Siter
Frode Skibrek Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Ni delt på tre lærte jeg var tre..... Siter
Enok Liknes Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Ni delt på tre er tre, men da har du ikke lagt til noe, som ordet "ganger" betyr. Og gange en ting med en annen kan aldri bli mindre enn utgangspunktet. Det blir akuratt det samme som å si Dobbelt så lite Siter
Frode Skibrek Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 OK, Enok. Der satte du meg fast.Da skjønte jeg bedre hva dette handlet om.... Er enig i at det er vanskelig, men er ikke enig i at det er umulig... Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 14. april 2009 Forfatter Skrevet 14. april 2009 Enok traff det berømte spikerhodet! Siter
Stian Beinset Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Tror dere blander matematikkens gange med det visuelle gange begrepet. Når man bruker gange-mindre-begrepet så er det for at seeren skal se det for seg visuelt i tankene sine. En planet har en måne som er 3 ganger mindre en seg selv. Da ser man for seg at man får plass til 3 måner inni den planeten, ergo 3 ganger. Det høres jo teit ut at månen er 3 deler mindre, skal litt mer fantasi til for å visualisere det (dele opp planeten i 3 og putte de inn i tre måner, hehe). Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 15. april 2009 Forfatter Skrevet 15. april 2009 Tja, jeg klarer å se for meg "X ganger mindre", men kun dersom jeg da bytter "ganger" med "deler" i mitt eget hode. Det har jeg alltid gjort, og kommer mest sansynlig til å fortsette å gjøre. Men intill for et par dager siden trodde jeg det bare var lokale, uerfarne jorunalister som gjorde dette. Når jeg nå finner ut at også velkjente Discovery-jorunalister bruker det begrepet, da er det noe som slår klikk.... Siter
Petter Knutsen Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Kudos til trådstarter! Her går jeg i min egen lille uforsonlige verden og tror at det bare er jeg som irriterer meg over misbruken av "x ganger mindre enn".. Tusen takk for at jeg ikke er alene :grin: Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 17. april 2009 Skrevet 17. april 2009 "Og gange en ting med en annen kan aldri bli mindre enn utgangspunktet." Vel hvis du ganger 0,5 med 0,5 så får du 0,25 ... og der er mindre enn det du ganget :-) Jeg er også enig i at det er molbo ut upresist å si "dobbelt så lite" for noe som er mindre enn noe annet. Man blir nok forstått men det lyser jo lang vei at matte ikke kan ha vært noe favorittfag :-) Siter
Enok Liknes Skrevet 17. april 2009 Skrevet 17. april 2009 "Og gange en ting med en annen kan aldri bli mindre enn utgangspunktet." Vel hvis du ganger 0,5 med 0,5 så får du 0,25 ... og der er mindre enn det du ganget :-) Ja, så den i etterkant, litt feil formulert. Skulle vel ha sagt alt over en, men får skylde på at det var sent på natt Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.