Skrevet 6. april 2009 15 år De fleste av oss har vel sett minst 1 utgave av "Jorden Rundt på 80 dager". 80 dager --> MD80? Hvorfor ikke? Men nei, dette skal ikke ta 80 dager. Hele turen vil utføres på VATSIM. Første del ble utført i dag, fra Gardemoen til Keflavik. Dørene er lukket, men pushback-bilen er tydeligvis litt forsinket. På vei til bane 19R Vel fremme ved A9, 19R, og jeg venter på en innkommende 737. Fin hale på den der, ja! Og dermed er jeg i gang med det som vil bli en ganske lang tur med mange stopp underveis... Et siste tilbakeblikk på Gardemoen... ... og Oslo... ... og mer av det ser jeg neppe på en god stund. Et siste blikk på "gamlelandet" idet jeg passerer Flesland og Bergen Dette kan vel være Oseberg-plattformen? Hele turen gjennomføres i solnedgang, og snart begynner nedstigningen til Keflavik Final runway 02 Parket at gate 2. Da var del 1 gjennomført. Jeg blir værende på Island en dag eller 2 før jeg setter nesen mot Grønnland og det Amerikanske kontinentet...
Skrevet 6. april 2009 15 år Litt mørke bilete, men dei var skikkeleg flotte Lykke til vidare på turen
Skrevet 8. april 2009 15 år Forfatter Og turen fortsetter. I dag sa jeg farvell til Island og Keflavik, og satte nesen mot Søndre Strømfjord og Grønnland... Line up runway 02 Takk for denne gang... Jeg bryter gjennom skylaget idet jeg sier farvel til Island en siste gang Grønnland skal være under skyene her et sted... Der ja :grin: Downwind... Perfekt finale Så var det å få ned hastigheten, da... Da var det en siste overnatting før turen går til statene i morgen.
Skrevet 8. april 2009 15 år Fine bilder igjen,men litt vel små? Kommer du deg ikke til Canada med denne i ett jafs? Jeg kommer meg ned til Orlando med 757 til ice jeg :grin:
Skrevet 8. april 2009 15 år Jappda, flotte bilder dette og! ser ut som du kommer til og få en fin tur jorden rund i denne flotte maskina..! :grin: Gleder meg nå til og se bildene fra neste flight!
Skrevet 10. april 2009 15 år Forfatter Joda, kunne nok fint kommet meg til Canada uten veldig store problemer. Men målet etter Island var Boston, og da ble det værre... Farvell for denne gang, hit kommer jeg gjerne igjen. Bare synd at jeg neppe vil få nevneverdig med ATC her... En flystripe kan sees gjennom skyene før jeg forlater Grønnland til fordel for Atlanterhavet, og siden Nord-Amerika... Innflyvning til Boston Det må nok påregnes litt bråk for dem som bor her. :grin: Nåja, aldri så galt at det ikke er godt for noe. En av beboerne har festet det uvanlige besøket på kamera. Dobbel dose MD ---------------- I Boston blir jeg ikke lenge, og jeg er snart i gang med pushback. Destinasjon? JFK... Og dermed forlater jeg Boston "Vår egen" Karl Mathias vektorerer meg inn til bane 22L
Skrevet 10. april 2009 15 år Forfatter ------- Etter en kort stopp på JFK var det på tide å vende nesen vestover igjen. Winnipeg i Canada er neste stopp, men først kan det være en idé å ta av fra JFK Og så et siste farvell til "Eplet" Kvelden senker seg idet jeg passerer de store innlands-sjøene En kjapp titt i Overhead må til fra tid til annen Og etter en begivenhetsfri landing parkerer jeg på gate 6 på Winnipeg. Her var det både trening og ustsjekker på gang. Resultatet var massivt med ATC tilgjengelig. Yes, jeg valgte riktig dag for å gå til Winnipeg! :cool: Og med så mye ATC tilgjengelig var det ikke vanskelig å overtale meg selv til å fortsette til Vancouver med det samme...
Skrevet 10. april 2009 15 år Forfatter Virtuel Cocpit er fine greier Her var det jo fint. Men jeg lurer litt på hvordan det ser ut i dagslys. Nåja, det finner jeg vel ut når jeg fortsetter videre til Alaska... Da parkerer jeg for i dag. Takk for titten!
Skrevet 10. april 2009 15 år Nydelige bilder! Dette gir meg lyst til å sette i gang på noe lignende, men kanskje litt mindre. Europa kanskje..? Rekker jeg det på denne kvelden, lørdag, søndag og onsdag da? MEN (hehe) nydelige bilder som sagt!
Skrevet 11. april 2009 15 år Forfatter Og ferden fortsetter. .... desverre skjedde det ting etter avgang fra Vancouver som blandt annet medføer at det ikke er noen bilder fra verken Anchorage eller Yelizovo. Nåja, i Anchorage var det fint vær. Værre var det med Yelizovo hvor det var tykt snødrev, noe som resulterte i en av de litt mer spennende innflyvningene på denne turen. Vi plukker opp tråden igjen på vei til Tokyo, og to ting jeg etterhvert begynner å bli lei av; hav og skyer... I Tokyo blir det bare en kjapp mellomlanding, for vi har fått et veldig godt tilbud om overnatting på øya Hachijojima som ligger litt sør for Tokyo. Så vi tar ombord litt ekstra drivstoff, og samtidig takker vi ja til å ta litt småfrakt med oss til øya...
Skrevet 11. april 2009 15 år Forfatter Visuell innflyvning til bane 08 Og for første gang på denne turen må jeg faktisk snu flyet rundt på banen... :grin: Fin plass for localizer... Japansk høflighet. Som alltid... Det var det. Da skal det soves, og utpå dagen må det bli en liten tur i naturskjønne omgivelser...
Skrevet 11. april 2009 15 år Vil nesten si FANTASTISK! Er sikker på når denne turen er ferdig blir det en pause fra FS noen dager:grin:
Skrevet 12. april 2009 15 år Forfatter Er nå litt usikker på hvor lang den pausen blir da. Etter denne turen står nemlig EKCH RealTime på timeplanen... I dag dro jeg fra Japan, nærmere bestemt Hachijojima. Og her regnet det... Enda mer Japansk høflighet Atter en gang blir det backtrack, og så var det å snu i baneenden. Det blir litt uvant etter alle de store internasjonale flyplassene... Da var turen kommet til Guam (PGUM) og et gjensyn med amerikanske tilstander. Hvilket også betyr at kart er å finne på AirNav.com Selv om det er tilstrekkelig med terreng-klarering, så er det ikke veldig mye. Direkte sidevind på 11 knop og 24 knop i kastene gjør ikke saken bedre... Velkommen til Guam! :cool:
Skrevet 12. april 2009 15 år Guam så ut som et spennende sted. Morsomt å se bilder fra flyplasser man ikke ser noe særlig til. Godt at det er flotte og spennende flyplasser utenfor Europa også.
Skrevet 13. april 2009 15 år Forfatter Den høyden som fikk meg til å reagere på innflyvningen til Guam heter Nimitz Hill, og var faktisk gjenstand for en flyulykke 6. August 1997. Flyet var en 747-300 (HL7468), og fløy som KAL801 (KE801). For dem som er mindre kjent med ICAO og IATA koder; Korean Air. Det litt pussige her er at jeg ikke kjente til dette da jeg holdt på med innflyvningen, og alikevel reagerte jeg... Nåja, moving on... Innflyvning til Port Moresby Her var det ikke mye å se, så vi flyr videre Litt ruskevær underveis. Skyene lå etterhvert også temmelig høyt, og da værradaren etterhvert begynte å vise mindre hyggelige farver var det duket for slalom med fly... Svinger inn på LLZ til Vanuatus bane 11 Greit med offset, men dette er da å overdrive? Over 20 grader offset! :crazy: Nåja, ned kommer jeg i alle fall, og det med bane til overs. Så slipper jeg backtrak nå i alle fall... Det tar ikke lang tid fra jeg annkommer Vanuatu til regnet kommer. Er det noen som vet om Trubadurix har blitt sett i nærheten? "Storm og ruskevær, faller'a" :grin:
Skrevet 13. april 2009 15 år Forfatter Her passerer jeg Bay of Islands. Desverre er nettopp øyer noe som mangler i sceneryet, men for dem som skulle finne på å komme hit it virkerligheten; denne bukten er vel verdt besøket! Et bilde, to hav. Nærmest er Stillehavet (og slett ikke så stille som man skulle tro), og på motsatt side er Tazmanhavet... Final, runway 23L. Kjapp fylling av drivstoff før jeg tar dagens siste tur til Queenstown Kombinasjonen av måneskinn og skyer gjør at jeg fort oppdager hva som vil bli hovedproblemet mitt (som om ikke kartene hadde gjort det klart nok) Her skimtes konturene av fjell på alle kanter, og veilysene er en god påminnelse om at jeg bør ta vare på høyden min... Kombinasjonen av nattmørke og sterk sidevind gjorde at en allerede utfordrende innflyvning krevde absolutt all oppmerksomhet. Dermed er det også dårlig med bilder fra innflyvningen. Her forlater jeg rullebanen etter en kjapp backtrack. Parkert og god natt...
Skrevet 13. april 2009 15 år Morsomt! Imponert over grafikken, som for øvrig er himmelsk mye bedre enn hos meg. Hvordan får du bakkemannskaper og taubil(eller hva du nå enn kaller den)?
Skrevet 13. april 2009 15 år Gunnar. Nå som du har gitt meg så mye bilder av det flyet, så nå lurer jeg på om jeg skal gå til et kjøp av MD-80 Vi har 2 stk. Hvem av dem er best? Da tenker jeg på alle punkter, FPS etc.
Skrevet 13. april 2009 15 år AES fra Aerosoft er det som giver bakkemannskap og biler. Dog er det ikke alle lufthavne som kan få det. Flotte bilder. Godt nok en lang tur du har gang i. Nu er du jo halvvejs. Du kan ikke komme længere væk fra Norge end Queenstown.
Skrevet 13. april 2009 15 år Takk! Lurer samtidig på hvordan du får så utrolig bra grafikk? Er det rett og slett bare utrolig maskin og rette innstillinger?
Skrevet 13. april 2009 15 år Forfatter Ang. grafikken, så tror jeg nok at instillingene er halve jobben. Her er i alle fall noen spesifikasjoner; Intel Centrino Duo 1.86GHz 2GB RAM GeForce Go 7900 512MB Mathias; Jeg regner med at du tenker på Flight1 Super 80 og Leonardo MadDog MD82. Jeg har bare testet Leonardo sin utgave, så jeg kan ikke si så mye om Flight1 sin utgave. Det jeg vet er at det finnes en paint til Flight1 sin utgave som jeg ønsker meg, men som desverre ikke er å finne til Leonardo sin utgave. Desverre er de også bare til FSX, og jeg har FS9... Paintene jeg snakker om kan du finne på avsim ved å søke på LN-RLE og LN-RMD.
Skrevet 14. april 2009 15 år Forfatter Og turen fortsetter fra Queenstown Her passeres Christchurch Innflyvningen til Wellington gjennom Cook Strait Jeg tenker det er en del forummedlemmer som gjerne hadde bosatt seg her... :grin: Da går turen videre fra Wellington tilbake til Auckland Og i Auckland regner det tydeligvis. Det må være svært lokale byger, for i Greenhithe falt det ikke en eneste dråpe i hele dag...
Skrevet 14. april 2009 15 år Forfatter Jeg taxer forbi Air New Zealand sine vedlikeholds-hangarer på vei nedover bane 05L Og tar så av på bane 23L På vektorering inn til Sydney Kingsford Smith Og dobbel dose MD. Igjen... I løpet av det litt over to timer lange oppholdet i Sydney måtte flyet flyttes fra en gate til en annen, da det ble behov for gaten vi først hadde parkert ved. Nåja, på tide med dagens siste distanse til Darwin Jeg har lagt merke til at mange MD80-piloter er veldig raske med å ta inn understellet, så jeg forsøker så godt jeg kan å følge opp i simmen. Legg forøvrig merke til det stilige tårnet de har i Sydney
Skrevet 14. april 2009 15 år Flotte bilder og misunner deg denne turen! Morsomt at man i Sydney forsøker å gjøre noe med de "kjedelige" betongklossene som et tårn faktisk er.
Skrevet 14. april 2009 15 år Jøsses! Utrolig flott. Hvordan er FMC'n i MD'n i forhold til f.eks. 737 (PMDG)?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.