Andreas R.Pettersen Skrevet 5. april 2009 Skrevet 5. april 2009 I delstaten texas er det nå blir forbud i mot og oppgrader til vista på offentlige maskiner. se link :grin: http://www.computerworld.com/action/article.do?command=viewArticleBasic&articleId=9130992&source=NLT_PM http://www.hardware.no/artikler/amerikansk_delstat_forbyr_vista/68963 Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 6. april 2009 Skrevet 6. april 2009 Go Texas Vet om minst én maskin jeg har hatet lenge som i så fall må oppgraderes til XP! Siter
Frode Skibrek Skrevet 6. april 2009 Skrevet 6. april 2009 Endelig. Hvorfor ikke like gjerne forby hele Vista??? Siter
Kjartan berg Skrevet 6. april 2009 Skrevet 6. april 2009 Har egentlig aldri likt usa's politikk men, nå er saken anderledes :grin: God Påske! Siter
Marius Sparby Skrevet 6. april 2009 Skrevet 6. april 2009 Makan til sludder. Vel vel, det er jo tross alt Texas. Why am I not suprised... Siter
Frode Skibrek Skrevet 6. april 2009 Skrevet 6. april 2009 Marius: hvilket grunnlag har du for den uttalelsen? Kjører du Vista til daglig? Bruker du Vista til programmer som forutsetter kompabilitets-modus? Eller til oppgaver som design osv? Da ville du nok bedre skjønt poenget. Siter
Marius Sparby Skrevet 6. april 2009 Skrevet 6. april 2009 Frode, jeg har brukt Vista hjemme siden Vista forelå i RTM, og har brukt Vista på jobb fra ca. 6 måneder etter RTM-status både på stasjonære, bærbare og virtuelle maskiner. Alle uten noen som helst problemer bortsett fra de jeg forårsaket selv, ELLER var forårsaket av ræva drivere. Jeg benytter ingen programmer som krever kompabilitetsmodus, rett og slett fordi jeg ikke er avhengig av slikt. Det eneste stedet der jeg fikk problemer var Windows Server 2003 Admintools/Exchangeserver-tools, som jeg måtte manuellt installere for å få til å funke. I tillegg til dette så kan jeg nevne apps som Poser 7, Painter X, Dreamweaver og Alias|Wavefront Maya på hobbybasis. Ingen av disse programmene har hatt noen issues med å kjøre på Vista. Overhodet. Så jeg tror jeg skjønner poenget, og kanskje bedre enn mange andre. Dette er nok en gang den vanlige søpla som blir spydd ut, der Vista får skylda fordi maskinvareprodusenter og andre selskaper ikke makter/gidder å lage oppgradert/kompatible versjoner, og fordi folk er for late/gjerrige til å faktisk kjøpe de nye versjonene som faktisk BLIR gitt ut. Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 6. april 2009 Skrevet 6. april 2009 Xp var like mye ræva iforhold til 98 versjon når den kom ut også, akkurat som 98 vs 95 osv. Som nevnt over her, så har jeg faktisk ikke hatt så mye problemer med selve vistaen så lenge man har de ferskeste driverne og oppdateringene som finnes. Ikke glem at Xp brukte år med sine oppdateringer også (Sp2 f.eks.) før den ble "akseptert". Samme er det med vista og samme blir det garantert med Windows 7 også når den kommer ut på markedet. Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 6. april 2009 Forfatter Skrevet 6. april 2009 godt poeng Pål. men er det noen her da som husker Milleium edition. :grin: men sant sies så tror jeg Windows 7 kommer til og bli bedre mottat en Vista. hvis da microsoft har lært noe da. Vista etter min mening er mere eye candy en funkjonelt. men hey. dette er min mening. og jeg respektere at noen mener at vista er bra. så lenge jeg kan få ha XP så klager jeg ikke, men tror nokk at det har noen med hvilke maskin oppset man har fra hva man velger av vista og xp. mens noen ikke kommer seg helt ut av den "trygge" XP verden heller, og har sotte seg en mening om at vista er noe dritt. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 6. april 2009 Skrevet 6. april 2009 Marius: hvilket grunnlag har du for den uttalelsen? Kjører du Vista til daglig? Bruker du Vista til programmer som forutsetter kompabilitets-modus? Eller til oppgaver som design osv? Da ville du nok bedre skjønt poenget. Jeg har kjørt Vista i over et år og ikke hatt noen større problemer med det, faktisk hadde jeg flere problemer med XP enn jeg har hatt med Vista. Så jeg sliter litt med å forstå poenget ditt, og alle andre som sutrer over Vista. Ja, Vista har sine problemer, men det har alle andre OS også, og det vil sannsynligvis alle kommende OS ha også. Hva regner du som designoppgaver? Jeg kjører blant annet 3ds Max 2009, Zbrush, Maya 2009, Photoshop CS3, Flash CS3, GoLive, Dreamweaver osv. under Vista uten noen som helst problemer. Tableten min funker flott under Vista, alle spill jeg fortsatt spiller på pc funker flott under Vista. Det endel folk dog ser ut til å blank overse er at Vista krever mer av maskinen din enn det XP gjorde\\gjør, så når folk sitter og prøver å kjøre Vista på en gammel Elkjøp-laptop som var utdatert allerede da de kjøpte den, og klager over at ting går treigt så er det vel helle brukeren det er noe galt med... Men er det så ille så er det jo bare å gå over til Linux, men da begynner vel folk å klage på at det er uvant og ikke ser ut som\\funker akkurat som Windows osv. Siter
Christian Paulsen Skrevet 6. april 2009 Skrevet 6. april 2009 Nå vil det vel kanskje uansett ikke være så klokt å ta overgangen til Vista akkurat nå, dersom man er en stor bedrift eller institusjon, og ikke har spesielt gode grunner for å gjøre det? Altså med tanke på at Windows-7 går til RTM i løpet av kort tid, og så langt ser ut til å ha tatt med seg alt det gode fra Vista, så man får det, pluss litt til om man venter litt. Andreas Roumimper Pettersmen sant sies så tror jeg Windows 7 kommer til og bli bedre mottat en Vista. hvis da microsoft har lært noe da. Jeg tror du tror rett. Det virker som de har lært litt av hvert om litt av hvert. Som feks at det og forbedre grunnleggende på måten enheter kommuniserer med operativsystemet, eller forbedre kontroll av brukerrettigheter, eller redusere sjansen for crash ved å ta drivere ut av kjernen, fort slår hardt og brutalt tilbake på dem selv. Dette krever noe av programvareprodusentene, men som Marius allerede har påpekt slår det til syvende og sist tilbake på Microsoft, og Vista får skylden for elendigheten som ikke virker. Og siden jeg bruker Windows-7 fast på mediasenter-PC syns jeg det ser ut som de har lært at for agressiv indeksering og prefetch i starten vil få folk til å forkaste, og dømme nord og ned operativsystemet før de rekker å se fordelen av all harddiskaktiviteten de første dagene. Og det kanskje mest hyggelige å se er at de tilsynelatende har lært å gjøre det skalerbart nedover. De har jo jukset litt, ved å fjerne en hel del ting, men det er nok en kjennsgjerning at svært mange av de som tester tidlige versjoner gjør dette i virtuelle maskiner med begrensede resurser. Windows-7 er snappy selv i et slikt miljø og med 1GB ram. Dette danner grunnlaget for mye av ryktet helt i starten, og hvor mye et rykte kan bety har de jo smertelig fått erfare med Vista. Det kommer et punkt der det ikke spiller noe rolle hvor godt det i realiteten fungerer, skaden har skjedd, og avgjørelsen er tatt, dommen har falt. Vista var katastrofalt tungkjørt i starten, og hadde noen vel drøye bugs, og det ryktet får de tilsynelatende ikke kastet av seg. På mine raskeste maskiner kan jeg ikke si jeg egentlig merker noen nevneverdig ytelsesmessig forskjell på Vista og 7 (riktignok sammenlikner jeg da 64 bit Vista/7 mot 32 bits XP). De oppleves begge som raskere enn XP, men på svakere maskiner dra jo både 7 og XP kraftig i fra. Jeg ser også at jeg uten noe oppgaver oppe, men etter 11 dager oppetid har 2,18GB minnebruk i Windows 7 (av 4GB), og det er jo faktisk ikke noe mindre enn Vista i samme situasjon. Nevner det bare som en litt artig kuriositet, og et eksempel på at gnål om minnebruk i Vista kanskje har vært litt feil fokus... Men ja, jeg tror 7 blir bra, og vel mottatt også i Texas. Vista er ikke så dårlig som mange skal ha det til og fortjener ikke lenger noen dødstraff. Men det trengte en repack, og litt finpuss, og det ser det ut til å få i form av Windows-7. Og siden det teknisk sett er såpass likt vil vi neppe få noe i nærheten av samme problem som overgangen til Vista ble. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.