Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

har sotte og lett litt igjenom reglemanget når det kommer til bil og campingvogn. og lurer på følgende, i følge reglemanget kan man ikke overskride en viss grense, men hvis bilen veier 1200 kilo og vogna er 1500 kan man da dra den ?

2lvcu1w.jpg

ikke min bil og min vogn. tilhørende en kompis av meg, men flirte litt når jeg så bilde :grin:

Skrevet

Mye nyttig informasjon der, ja. Og med den bilen jeg normalt kjører hjemme i Norge ser jeg nå at jeg har lov til å trekke hengere på over 1400kg. Ikke dårlig for en som ennå ikke har fått satt bokstaven E på førerkortet... :grin:

Skrevet

Ellers kunne han kompisen din dratt mye nytte av å laste vogn og bil med huet og ikke rævva :D

Når det er sagt er kilogrensene for totalvekt på trekkvogn og slep (bil og henger) gode referanser å ta på alvor. Ikke att jeg skal påstå att jeg alltid gjorde det da jeg var ung og på tur til en festival etc, men etter ekvipasjen / Citroeng CX stasjånsvågn med båggihænger) snurra fikk jeg en leksjon i hvorfor det er grenser for vekt kontra kraft. :eek:

Nei finn dere en større bil eller kjøp enda mere øl for drivstoff penga dere sparer å bli hjemme i påska :eek:

Skrevet
  • Forfatter

takker for svar, ble en god del kloker nå, :D

men lurer litt enda på da om hvis jeg kjøper meg en vogn som veier ca 1000 så er det intet problem for meg og kjøre lovlig med dette. siden totalvekt med bil og henger kommer under 3500kg, blir vell på rundt 2200kg minus last,

Skrevet

For det første, så kan en som har kun kl. B, aldri lov til og trekke en henger med totalvekt over 750 kg. Alt over må man inneha BE.

For det andre, så kan faktisk bilen trekke en henger opptil 1,5 ganger så mye som bilens egenvekt, men da forutsetter det at hengeren har egne driftsbremser tilkoblet til bilens bremsesystem.

For det tredje, er det ikke dermed sagt at man kan trekke en godkjent tilhenger iforhold til bilens egenvekt osv. Her må man også ta hensyn til hva kula (koblingen) tåler av vekt (avtagbare hengefester tåler som regel mindre belastning enn fastmonterte koblinger).

Så det er ikke bare og koble til en henger, campingvogn etc. uten at man har tatt ovennevnte hensyn først.

Skrevet

Det er ganske enkelt å følge det som står i vognkortet til bilen og førerkortet du er i besittelse av. Har bilen en totalvekt 13oo kg er det ingen automatik i att den kan trekke det samme. HK er også en faktor som spiller inn i så henseende.

Det står høyeste tilatte vekt på tilhenger i vognkortet og på førerkortet ditt kommer det fram hvor tung ekvipasje du kan kjøre.

Det koster gryn å bli tatt for å kjøre for tung henger. En som jobba for meg i fjor sommer blei stoppa med ulovlig hengervekt og det kosta ham 60oo kr.

Skrevet

Beklager, Pål, men du tar faktisk feil. Her er fra forskriften;

(og link; http://lovdata.no/for/sf/sd/xd-20040119-0298.html)

§3-5 beskriver førerretten for førerkort klasse B. Det er en noen punkter å se på. Det du, Pål, i hovedsak henviser til er §3-5 del 1, punkt 2:

"Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg."

... men rett under kommer punkt 3:

"Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg)."

Som du ser gir punkt 3 tillgang til å kunne kjør med en henger med tillatt totalvekt på over 750kg. Legg merke til at tilhengerens tillatte totalvekt ikke kan overstige bilens egenvekt (inkl. fører). Den samlede tillatte totalvekten (bilens tillatte totalvekt + tilhengerens tillatte totalvekt) ikke kan overstige 3500kg.

Da skal jeg også korrigere meg selv; med den bilen jeg vanligvis bruker i Norge kan jeg (lovlig) trekke en tilhenger på litt over 1200kg. Tallet er justert ned grunnet bilens egenvekt...

Begrensninger mht. krav om driftbrems på hengeren er oppgitt i bilens vognkort.

EDIT:

Og Per;

For trekking av tilhenger vil du nok være mer interessert i NewtonMeter enn i HesteKrefter. Det er derfor diesel-biler ofte er å foretrekke når du skal trekke henger. Av samme grunn er diesel-motorer det vanligste å finne på traktorer, hjullastere, lastebiler, vogntog, mm...

Skrevet

Du har absolutt helt rett der Gunnar :). Da ser det jaggu ut som reglene for trekking av tilhenger har endret seg i 2004 etter at jeg tok førekort klassene CEDE i 2002.

EDIT: Til Per: Ikke alltid lett og bli helt klok på tolkning av regelverk hos Statens Vegvesen :D

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …