Lars B. Frostad Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 Jo da, jo da! Jeg er klar over at både skipet og denne type lugar - har jeg laget en del reisebrev/trip-reports fra tidligere. Men siden jeg har fått flere tilbakemeldinger fra folk som gjerne vil se mer av skipet, og som ikke blir lei av disse reisebrevene (noe som er svært koselig å høre) - poster jeg derfor denne ganske så ferske rapporten. Over: DFDS Seaways med flotte: "M/S Crown of Scandinavia" ligger til kai i Oslo, et av de desidert flotteste skip som trafikkerer Skagerrak etter min mening! Ovenfor: DFDS Seaways har nå åpnet for at man kan bestille parkering ombord, dersom det er ledig kapasitet på bildekket. Meget praktisk og greit! Klar til ombordkjøring. Ovenfor: bilde fra bildekk på returen, snart ilandkjøring i Oslo. Nok en gang falt valget på den flotte lugartypen "Commodore: Balcony" som alle befinner seg på Dekk: 11 midtskips ombord på skipet. Totalt finnes det 22 stk. av denne lugartypen, alle har selvsagt privat balkong - men de varierer litt i størrelse. Fire av dem er på 22 kvm, mens ti stk. er på ca. 25 kvm - og de største er på 27 kvm (den er denne største typen som vises i denne trip- report): 4 stk. av den "minste" på 22 kvm (Lugarnr: 1100, 1101, 1112, 1113) 10 stk. av "normal" størrelsen på 25 kvm (Lugarnr: fra: 1102 til 1111) 8 stk. av den "største" på hele 27 kvm (Lugarnr: fra: 1114 til 1121) Over: velkommen inn i Commodore: Balcony-lugar: 1119 (babord side). Siter
Lars B. Frostad Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 Over: privat balkong er virkelig deilig, også populært blant de som røyker vil jeg tro - med svært kort vei; når røykesuget melder seg. Commodore Balcony-lugarene har selvsagt alle bekvemmeligheter man forventer i en slik type lugar. I tillegg til privat balkong, har alle lugarene fri minibar, tv/radio, telefon, fruktfat, nøtter, dobbeltseng, sittegruppe m/ sofa, skrivebord, lugarservice m.m. Over: To "Commodore: Frokost/morgenmad"-billetter, samt to vouchere til "Red & White vinbaren" hver vei - ligger klart på lugaren. Voucherene fra "Red & White Wine bar" (dersom man reiser på minicruise og er to personer) får man totalt fire stk. av disse (totalverdi blir da, DKK: 200). Dissee kan man bruke som enten betaling/delbetaling) for eksempelvis: gourmetkaffe, cappucino, cava/sekt/champagne/vin, lettere matretter, ulike fristende desserter fra a-la-carte restaurantene osv. Over: den store "DFDS-boken" (som jeg pleier å omtale den), er det nok mange båtinteresserte som ville ha kjøpt til denne reduserte prisen. Ordinærpris er DKK: 399.- i stedet koster den nå DKK: 49.- for Commodore-gjester ombord. Meget godt tilbud! Over: den kjente DFDS-morgenmad (frokost) er alltid en sikker vinner. Denne kan enten inntas i egen a-la-carte restaurant ombord (kun for Commodore-gjester), eller servert direkte på lugaren (noe jeg alltid gjør). Da fyller man inn "Morgenmad-skjemaet" som finnes i lugaren, så får man servert det man har krysset av på til ønsket klokkeslett - mere behagelig blir det neppe! Alle Commodore: Balcony-lugarene ligger adskillt fra skipets øvrige lugarer, man bruker sitt nøkkelkort - for å komme inn til "Commodore-loungen" hvor alle de 22 stk. Balcony-lugarene ligger i direkte tilknytning til. Denne Commodore-loungen har også reisende som har "Commodore: DeLuxe" og "Commodore: Suite" tilgang til, men altså ikke de som reiser i "ordinære" Commodore-lugarer. Commodore: Loungen står til fri disposisjon, og er virkelig et stort pluss - å ha rett utenfor disse flotte "Commodore: Balcony"-lugarene. Her finner man en variert utvalg av drikkevarer, bl.a. brus, vann med/uten kullsyre, øl, kaffe/te, cappucino/caffe latte/espresso/rød- og hvitvin/ Campari, samt snacks, kaker/kjeks, frukt. Ved avgang serveres det i tillegg ferske wienerbrød, og større utvalg med frukt/grønt samt dipp, I tillegg har man fri tilgang til stor LCD-tv, en rekke ulike dagsferske aviser samt ukeblader, det er også to pc'er i loungen tilkoplet internett til fri disposisjon. Over: to fulle kjøleskap med brus/øl/vann/farris, til fri disposisjon under hele overfarten. Over: på hver side av Commodore: Loungen, kan man enkelt spasere direkte ut på akterdekket. Over: så lenge man husker på å ta med sitt nøkkelkort, kommer man også rett inn i Commodore: Loungen utenfra. Så over til noen få bilder fra fellesområdene ombord: Over: Inngang til "Red & White Wine bar" samt Blue Riband (a-la-carte) restauranten på Dekk: 8. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 Over: "Red & White Wine bar" er noe mindre på Crown enn på Pearl, men begge har flott og tiltalende atmosfære. Over: arkaden på Dekk: 8, med Navigators bar til venstre, og Marco Polo (tema-restaurant) samt Explorer (a-la-carte) restauranten (samt Latitude Café lenger frem). Over: på Dekk:7 med "Baresso Coffee", som har ulike typer spesialkaffe samt andre delikatesser, inkl. kalde drikkevarer, sandwicher/kaker/osv. Over: Guest Service Center til høyre (skjult på bildet), inngang til Sea Shop (Taxfree), samt Sea Fashion (klesbutikken) finnes også på Dekk: 7. Over: på Dekk:7 finnes også bl.a. "Youth@Club" der man kan surfe, og spille ulike moderne pc-spill (også multiplayer). Over: i "Hall-A" på Dekk:9 med heisene rett forut. Over: et av de "obligatoriske" bildene med lugargang, her fra Dekk:6. Så beveger vi oss en tur opp på broen (Dekk:12), dette bro-besøket ble foretatt under innseiling til København på morgenen: Over: utsikt akterut, fra styrbord brovinge. Over: styrbord brovinge. Siter
Stian Rolandsen Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 Unektelig et flott skip og flott lugar, men den avtrekksventilen på toalettet var en skam for en som jobber innenfor ventilasjonsbransjen. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 Så over til noen få eksteriøre bilder: Over: her ser man to av Commodore: Balcony-lugarene av største type (27kvm), disse er trukket noe lengre inn i skipet enn hovedparten av denne lugartypen. På turen tilbake (kort tid etter utseiling fra København, Mandag 23. Mars) havnet vi "midt" i en redningsøvelse, spesiellt heldig da med å ha Commodore: Balcony-lugar på babord side - da Sikorsky-helikopteret fra Den Danske Søredningstjenesten var svært nær skipet på nettopp babord side - samt opp/ned-firing av mannskap på soldekket (Dekk:12) som da ble avsperret i forbindelse med øvelsen: Over: her står jeg på balkongen utenfor Commodore: Balcony- lugaren, og kikker opp - ikke akkurat et vanlig syn; men direkte støysvakt kan man trygt konstatere at "Sikorsky S-61" IKKE er! Over: mange ombord på Crown tok bilder og filmet, også fra "motsatt" side ble det tatt bilder av oss og skipet fra mannskapet på helikopteret. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 Så de siste bildene i dette reisebrevet / trip-report: Over: et vanlig syn på Tirsdager i lavsesong, siden Stena Line med "M/S Stena Saga" da har vært på "langcruise" og er tilbake Tirsdag morgen kl:07:30 (forlot Oslo søndag kveld) - og må så forhale vekk fra DFDS/Stena-terminalen når DFDS ankommer m/ "M/S Crown of Scandinavia" eller "M/S Pearl of Scandinavia". Skipene ligger så slik, til DFDS har avgang igjen kl: 17:00 - hvor "M/S Stena Saga" så flytter seg tilbake til terminalen igjen før sin egen avgang kl: 19:30. (Alle bilder er som vanlig tatt med et lite kompaktkamera, Canon Digital IXUS:50 med "hele" 5 megapixler og kun 3x zoom. Gjør også oppmerksom på at bildene er redigert ved bruk av LCD-skjerm, bildene kan derfor oppleves som noe mørke på visse CRT-skjermer.) Er klar over at en del av bildene ikke ble helt i "vater", og litt for skjeve i forhold til flere av mine tidligere reisebrev / trip-report - beklager dette. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 4. april 2009 Skrevet 4. april 2009 Joda fin dokumentasjon av skipet dette! Men hva skjer med at du ikke har fanget opp noen pax i public-area bildene dine? Var skipet tomt når du tok bildene? Ser jo kun andre personer på bro og hverken dekk eller public. Fin båt dette, men trives nok best som Ship-Security i et konkurrende selskap Siter
Tom Knudsen Skrevet 4. april 2009 Skrevet 4. april 2009 God dokumentasjon i ekte Lars stil, men stiller meg bak Anders og spør " hvor er alle passasjerene? Siter
Lars B. Frostad Skrevet 4. april 2009 Forfatter Skrevet 4. april 2009 Takker for hyggelige kommentarer! Flesteparten av interiørbildene tok jeg under landligge i København, slik at ingen pax var med på bildene. Ville ellers vært vanskelig å få tatt gode interiørbilder, siden det var godt belegg på begge seilingene. Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 4. april 2009 Skrevet 4. april 2009 Flott trip report Lars Det værste er jo at prisen for Balcony lugar på OSL-CPH ruten ikke er så drøy i pris, så man har råd til å få seg en skikkelig bra tur med DFDS over havet Siter
Sindre Holberg Skrevet 4. april 2009 Skrevet 4. april 2009 Som alltid: KJEMPEFLOTT! Artig med litt innslag av luftfarts også Siter
Andreas Lygre Skrevet 7. april 2009 Skrevet 7. april 2009 Får hver gang lyst å reise med disse båtene etter reisebrevene dine! Leser gjerne fler! Siter
Toril Madsen Skrevet 21. april 2009 Skrevet 21. april 2009 Hei Lars, Takk for atter en god rapport, de liker jeg. Du skal ikke skjemmes over bildene, de duger bra for oppgaven som er å friste oss. Heldig er du som får komme på broen! Så noen spørsmål: -Hva slags båt er Tor Corona? -Du sier at DFDS Crown er den flotteste båten, hva legger du i det? Service? Kvaltet på mat? Utseende på ship? Lugarer osv? Vil gjerne høre hva du mener, for jeg vurderer en ny båt tur, og har igrunnen kun vært på Color båtene de siste årene og lengter til Danmark. For det er ingen tvil om at den vakreste båten på vannet i Oslofjorden uansett er Magic og Fantasy når den går forbi -Vil du anbefale Crown over Pearl eller blir det hipp som happ? Tenker mest på at det skal være trivelig, fin lugar og god mat. -Hvordan er buffen på båten? -Du sier at Stena Line var på langtur avreise søndag retur tirsdag, oppfatter jeg det slik at den hadde en natt i Danmark? Hadde et lite problem med å lese det du skrev. Jeg oppfattet det slik først at det var størrelsen på balkongen og ikke lugaren du oppga! Jøss tenkte jeg en lugar med balkong på 27kvm det må være utrolig. :grin: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 22. april 2009 Forfatter Skrevet 22. april 2009 Tusen takk til alle kommentarer og tilbakemeldinger, svært hyggelig at disse trip-reports / reisebrev faller i smak - slik respons varmer! Hei Toril, her kommer svar på spørsmålene dine: "M/S Tor Corona" er er under rederiet DFDS Tor Line, et av flere selskap i DFDS-gruppen. DFDS Tor Line er altså et rent frakteselskap, og har ca. 65 skip i flåten. Det går dog an å reise som passasjer på flere av disse skipene, antall plasser er selvsagt begrenset osv. "M/S Tor Corona" ble levert nytt til DFDS Tor Line i Desember 2007, og går på ruten: Fredericia - København - Klaipeda (Litauen). For meg er "M/S Crown of Scandinavia" det "flotteste" skipet ut fra en subjektiv vurdering, hvor jeg bl.a. legger til grunn kritierer som: fasiliteter, lugartyper, stemning, servicenivå, selve skipet osv osv. Ikke minst pga. de flotte Commodore: Suite forut på Dekk: 7 og 9 (spesiellt de på Dekk:9) og ikke minst de meget flotte Commodore: Balcony på Dekk:11 - disse har svært mange som sin favoritt. Når det er sagt er det like mange som har "M/S Pearl of Scandinavia" som sin favoritt, skipet er riktignok noe større enn Crown, har litt flere lugaralternativer (og mere variasjon innenfor Commodore-lugartypen), noe større/fler fasiliteter, men begge skip har uansett like god kvalitet på mat osv. Har selv tidl. jobbet ombord på Pearl, og skal vel på et senere tidspunkt nok tilbake til DFDS igjen i stilling ombord - men ut fra et passasjers-synspunkt vil alltid Crown være noe spesiellt; selv om også Pearl er imponerende og et meget flott fartøy. Buffeten har jeg ikke så mye erfaring med som passasjer, men "Seven Seas" Buffetrestaurant har gjennomgått en ganske heftig oppdatering/facelift på begge fartøy, her fra Crown: Utvalget og kvaliteten på maten får mye skryt, selv om jeg selv er mer tilhenger av a-la-carte restaurantene ombord - og den meget populære "Explorer Steakhouse" kan vamt anbefales til biffelskere. Ja Stena Line med "M/S Stena Saga" går på såkallt "langcruise" i lavsesongen, dette er da et 36-timers cruise (i stedet for det vanlige 24-timers cruiset). Avgang hver søndag fra Oslo kl: 19:30, med normal ankomst kl: 07:30 i Fredrikshavn. Avgang igjen fra Fredrikshavn kl: 18:30, i mellomtiden har skipet gått: Fr.havn-Gøteborg-Fr.havn. Så er man tilbake i Oslo neste morgen, kl: 07:30. Spesiellt gunstig å ta med sin egen bil på denne turen, da man da ca. 10 timer til fri disposisjon i Danmark - og rekker fint å kjøre Jylland på kryss og tvers; og evt. besøke f.eks: Skagen, Hirtshals, Aalborg, Randers, evt. Billund/Århus om man reiser direkte opp/ned. Med 130-kilometersgrense på veiene, går det uansett unna. Merk at i høysesongen (19/6 - 26/8), er det ikke noe langcruise - og dermed kun 24-timers cruise hver dag. For mer info om dette langcruiset osv. kan du lese en tidl. trip-report jeg har laget om en slik tur: http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=440579 He he, ja 27 kvm. balkong på Crown blir nok desverre litt utopi - selv om man kan få en balkong på minst halvparten på Pearl. På to av Suitene på Dekk:10 forut (over broen), har man en såpass stor balkong: og her er det god plass til både boblebad, bord, solstoler - og man har utrolig flott utsikt forut! Se mer av lugartypen ovenfor, og andre Suiter og luksuslugarer her: http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=401042 (merk at lugarene ovenfor, er pusset opp etter at denne trip-reporten ble laget - og det Asiatiske/Østen-temaet er fjernet fra alle Commodore: DeLuxe/Suite-lugarer) Jeg tror du vil finne deg godt til rette uansett om du velger flotte "M/S Crown of Scandinavia" eller den større "M/S Pearl of Scandinavia". Men på Crown vil jeg varmt anbefale enten Commodore: Balcony-lugarene på Dekk:11 (helst en av de største), eller evt. de flotte Commodore: Suite (gjerne en av de to på Dekk:9). På Pearl vil jeg anbefale enten "Commodore DeLuxe" på Dekk:6, eller en av "Commodore: Suite" på Dekk:10. Her er en oversikt over tidl. trip-reports fra begge skipene, som kanskje kan være til hjelp med å velge: Crown m/ Comm. Suite: http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=353130 Crown m/ Comm. Balcony: http://www.flightsim.no/forum/showflat.php?Cat=0&Board=UBB20&Number=485735 Pearl m/ både "ordinær" Commodore og Comm. DeLuxe: http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=402531 Crown m/ Comm. Balcony: http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=420396 Siter
Johannes Winther Farstad Skrevet 22. april 2009 Skrevet 22. april 2009 Har jobbet på "Crown of Scandinavia" hver bidige helg i oktober som gikk som pianist med showgruppen "Showoff". Synes den båten hadde mye å gå på hva gjelder interiør osv, og ihvertfall i forhold til den prisen som det visstnok kostet å ta turen til København t/r. Moro lell Siter
Toril Madsen Skrevet 23. april 2009 Skrevet 23. april 2009 Lars, takk for meget godt svar, da blir det neste cruiset til Kjøben! Men det er ikke alle som har råd til de dyreste lugarene vettu Den Tor Corona, hva slags frakt er det, container? God ide, hadde vært utrolig gøy å være med på et transport skip, husker at det var en vanlig måte å reise til andre verdensdeler på før fly ble tilgjengelig for alle. Utrolig hva du har bilder av, du er rene leksikonet! Dine reise skildringer burde ha vært i et eget reiseforum sammen med andre typer reiserapporter. Siter
Christian Paulsen Skrevet 23. april 2009 Skrevet 23. april 2009 Toril MadsenDen Tor Corona, hva slags frakt er det, container? God ide, hadde vært utrolig gøy å være med på et transport skip, husker at det var en vanlig måte å reise til andre verdensdeler på før fly ble tilgjengelig for alle. Ja, det er vel fortsatt ikke helt uvanlig å reise i en container, dersom man feks mangler pass. Men det er ofte svært høy bilettpris, generelt dårlig service, og vel ikke mange som opererer og driver booking for dette ut fra Norge... Hehe neida, jeg er helt ening, og det hadde absolutt vært spennende å få reise med noe annet enn vanlige passasjerferger. Og mens vi snakker om sære ønsker Lars; når du først har skaffet adgang til broen (som jeg satte ekstra pris på), så er vel ikke veien lang (adgangsmessig) til en tur/fotoseanse nede i maskinrom heller? Ellers var det som alltid fra deg, et flott innlegg/artikkel. PS, er det noen som vet hva det "periskopet" man ser henge ned fra taket på et av de senere bro-bildene er for noe? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.