Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo da, jo da! Jeg er klar over at både skipet og denne type

lugar - har jeg laget en del reisebrev/trip-reports fra tidligere.

Men siden jeg har fått flere tilbakemeldinger fra folk som gjerne

vil se mer av skipet, og som ikke blir lei av disse reisebrevene

(noe som er svært koselig å høre) - poster jeg derfor denne ganske

så ferske rapporten.

 

 

 

IMG_7581.jpg

Over: DFDS Seaways med flotte: "M/S Crown of Scandinavia" ligger

til kai i Oslo, et av de desidert flotteste skip som trafikkerer Skagerrak

etter min mening!

 

IMG_7571.jpg

 

IMG_7744.jpg

 

IMG_7588.jpg

 

IMG_7589.jpg

Ovenfor: DFDS Seaways har nå åpnet for at man kan bestille parkering ombord, dersom det er ledig

kapasitet på bildekket. Meget praktisk og greit! Klar til ombordkjøring.

 

 

IMG_7825.jpg

Ovenfor: bilde fra bildekk på returen, snart ilandkjøring i Oslo.

 

 

 

Nok en gang falt valget på den flotte lugartypen "Commodore: Balcony"

som alle befinner seg på Dekk: 11 midtskips ombord på skipet.

Totalt finnes det 22 stk. av denne lugartypen, alle har selvsagt

privat balkong - men de varierer litt i størrelse. Fire av dem

er på 22 kvm, mens ti stk. er på ca. 25 kvm - og de største

er på 27 kvm (den er denne største typen som vises i denne trip-

report):

 

IMG_1934.jpg

 

4 stk. av den "minste" på 22 kvm

(Lugarnr: 1100, 1101, 1112, 1113)

 

10 stk. av "normal" størrelsen på 25 kvm

(Lugarnr: fra: 1102 til 1111)

 

8 stk. av den "største" på hele 27 kvm

(Lugarnr: fra: 1114 til 1121)

 

 

IMG_7621.jpg

Over: velkommen inn i Commodore: Balcony-lugar: 1119

(babord side).

 

IMG_7595.jpg

 

IMG_7590.jpg

 

IMG_7598.jpg

 

IMG_7599.jpg

 

IMG_7608.jpg

 

IMG_7615.jpg

 

IMG_7683.jpg

Skrevet

 

IMG_7685.jpg

Over: privat balkong er virkelig deilig, også populært blant de

som røyker vil jeg tro - med svært kort vei; når

røykesuget melder seg.

 

Commodore Balcony-lugarene har selvsagt alle bekvemmeligheter

man forventer i en slik type lugar. I tillegg til privat balkong,

har alle lugarene fri minibar, tv/radio, telefon, fruktfat, nøtter,

dobbeltseng, sittegruppe m/ sofa, skrivebord, lugarservice m.m.

 

 

IMG_7603.jpg

Over: To "Commodore: Frokost/morgenmad"-billetter, samt to

vouchere til "Red & White vinbaren" hver vei - ligger klart

på lugaren.

 

Voucherene fra "Red & White Wine bar" (dersom man reiser

på minicruise og er to personer) får man totalt fire stk. av

disse (totalverdi blir da, DKK: 200). Dissee kan man bruke

som enten betaling/delbetaling) for eksempelvis: gourmetkaffe,

cappucino, cava/sekt/champagne/vin, lettere matretter,

ulike fristende desserter fra a-la-carte restaurantene osv.

 

IMG_7617.jpg

Over: den store "DFDS-boken" (som jeg pleier å omtale den), er det

nok mange båtinteresserte som ville ha kjøpt til denne reduserte

prisen. Ordinærpris er DKK: 399.- i stedet koster den nå DKK: 49.-

for Commodore-gjester ombord. Meget godt tilbud!

 

 

IMG_7687.jpg

Over: den kjente DFDS-morgenmad (frokost) er alltid en sikker

vinner. Denne kan enten inntas i egen a-la-carte restaurant ombord (kun for Commodore-gjester),

eller servert direkte på lugaren (noe jeg alltid gjør). Da fyller man inn "Morgenmad-skjemaet" som

finnes i lugaren, så får man servert det man har krysset av på til ønsket klokkeslett - mere behagelig

blir det neppe!

 

 

 

IMG_7666.jpg

 

 

Alle Commodore: Balcony-lugarene ligger adskillt fra skipets øvrige

lugarer, man bruker sitt nøkkelkort - for å komme inn til

"Commodore-loungen" hvor alle de 22 stk. Balcony-lugarene ligger

i direkte tilknytning til. Denne Commodore-loungen har også

reisende som har "Commodore: DeLuxe" og "Commodore: Suite" tilgang

til, men altså ikke de som reiser i "ordinære" Commodore-lugarer.

 

 

IMG_7746.jpg

 

Commodore: Loungen står til fri disposisjon, og er

virkelig et stort pluss - å ha rett utenfor disse

flotte "Commodore: Balcony"-lugarene.

Her finner man en variert utvalg av drikkevarer, bl.a.

brus, vann med/uten kullsyre, øl, kaffe/te,

cappucino/caffe latte/espresso/rød- og hvitvin/

Campari, samt snacks, kaker/kjeks, frukt.

 

Ved avgang serveres det i tillegg ferske wienerbrød,

og større utvalg med frukt/grønt samt dipp,

I tillegg har man fri tilgang til stor LCD-tv, en rekke

ulike dagsferske aviser samt ukeblader, det er også

to pc'er i loungen tilkoplet internett til fri disposisjon.

 

IMG_7631.jpg

 

IMG_7637.jpg

 

IMG_7752.jpg

 

IMG_7753.jpg

Over: to fulle kjøleskap med brus/øl/vann/farris, til fri disposisjon

under hele overfarten.

 

 

IMG_7749.jpg

 

IMG_7756.jpg

 

IMG_7773.jpg

Over: på hver side av Commodore: Loungen, kan man enkelt

spasere direkte ut på akterdekket.

 

 

IMG_7775.jpg

Over: så lenge man husker på å ta med sitt nøkkelkort, kommer

man også rett inn i Commodore: Loungen utenfra.

 

 

Så over til noen få bilder fra fellesområdene ombord:

 

 

IMG_7768.jpg

Over: Inngang til "Red & White Wine bar" samt Blue Riband

(a-la-carte) restauranten på Dekk: 8.

Skrevet

 

IMG_7767.jpg

Over: "Red & White Wine bar" er noe mindre på Crown enn

på Pearl, men begge har flott og tiltalende atmosfære.

 

 

IMG_7769.jpg

Over: arkaden på Dekk: 8, med Navigators bar til venstre,

og Marco Polo (tema-restaurant) samt Explorer (a-la-carte)

restauranten (samt Latitude Café lenger frem).

 

 

IMG_7764.jpg

Over: på Dekk:7 med "Baresso Coffee", som har ulike typer

spesialkaffe samt andre delikatesser, inkl. kalde drikkevarer,

sandwicher/kaker/osv.

 

 

IMG_7761.jpg

Over: Guest Service Center til høyre (skjult på bildet), inngang

til Sea Shop (Taxfree), samt Sea Fashion (klesbutikken) finnes også

på Dekk: 7.

 

 

IMG_7757.jpg

 

IMG_7760.jpg

Over: på Dekk:7 finnes også bl.a. "Youth@Club" der man kan surfe,

og spille ulike moderne pc-spill (også multiplayer).

 

 

IMG_7681.jpg

Over: i "Hall-A" på Dekk:9 med heisene rett forut.

 

 

IMG_7675.jpg

Over: et av de "obligatoriske" bildene med lugargang, her

fra Dekk:6.

 

 

 

Så beveger vi oss en tur opp på broen (Dekk:12), dette

bro-besøket ble foretatt under innseiling til København

på morgenen:

 

 

IMG_7690.jpg

 

IMG_7693.jpg

 

IMG_7697.jpg

 

IMG_7700.jpg

 

IMG_7703.jpg

Over: utsikt akterut, fra styrbord brovinge.

 

 

IMG_7706.jpg

Over: styrbord brovinge.

 

 

IMG_7710.jpg

Skrevet

 

IMG_7739.jpg

 

IMG_7712.jpg

 

IMG_7714.jpg

 

IMG_7719.jpg

 

IMG_7728.jpg

 

IMG_7734.jpg

 

 

Så over til noen få eksteriøre bilder:

 

 

IMG_7781.jpg

 

IMG_7782.jpg

 

IMG_7783.jpg

Over: her ser man to av Commodore: Balcony-lugarene av

største type (27kvm), disse er trukket noe lengre inn i skipet enn

hovedparten av denne lugartypen.

 

IMG_7778.jpg

 

IMG_7776.jpg

 

 

 

På turen tilbake (kort tid etter utseiling fra København,

Mandag 23. Mars) havnet vi "midt" i en redningsøvelse,

spesiellt heldig da med å ha Commodore: Balcony-lugar

på babord side - da Sikorsky-helikopteret fra

Den Danske Søredningstjenesten var svært nær skipet

på nettopp babord side - samt opp/ned-firing av mannskap

på soldekket (Dekk:12) som da ble avsperret i forbindelse

med øvelsen:

 

 

IMG_7808.jpg

Over: her står jeg på balkongen utenfor Commodore: Balcony-

lugaren, og kikker opp - ikke akkurat et vanlig syn; men

direkte støysvakt kan man trygt konstatere at

"Sikorsky S-61" IKKE er!

 

 

IMG_7813.jpg

Over: mange ombord på Crown tok bilder og filmet, også fra "motsatt" side

ble det tatt bilder av oss og skipet fra mannskapet på helikopteret.

 

IMG_7814.jpg

 

IMG_7821.jpg

Skrevet

 

Så de siste bildene i dette reisebrevet / trip-report:

 

 

IMG_7799.jpg

 

IMG_7801.jpg

 

IMG_7649.jpg

 

IMG_7826.jpg

Over: et vanlig syn på Tirsdager i lavsesong, siden Stena Line

med "M/S Stena Saga" da har vært på "langcruise" og er tilbake

Tirsdag morgen kl:07:30 (forlot Oslo søndag kveld) - og må så

forhale vekk fra DFDS/Stena-terminalen når DFDS ankommer m/

"M/S Crown of Scandinavia" eller "M/S Pearl of Scandinavia".

Skipene ligger så slik, til DFDS har avgang igjen kl: 17:00 - hvor

"M/S Stena Saga" så flytter seg tilbake til terminalen igjen før

sin egen avgang kl: 19:30.

 

 

 

(Alle bilder er som vanlig tatt med et lite kompaktkamera,

Canon Digital IXUS:50 med "hele" 5 megapixler og kun 3x zoom.

Gjør også oppmerksom på at bildene er redigert ved bruk av

LCD-skjerm, bildene kan derfor oppleves som noe mørke på visse

CRT-skjermer.)

 

Er klar over at en del av bildene ikke ble helt i "vater",

og litt for skjeve i forhold til flere av mine tidligere

reisebrev / trip-report - beklager dette.

 

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer

eller spørsmål dersom ønskelig!

Skrevet

Joda fin dokumentasjon av skipet dette! Men hva skjer med at du ikke har fanget opp noen pax i public-area bildene dine? Var skipet tomt når du tok bildene? Ser jo kun andre personer på bro og hverken dekk eller public. Fin båt dette, men trives nok best som Ship-Security i et konkurrende selskap ;)

Skrevet

Takker for hyggelige kommentarer!

 

Flesteparten av interiørbildene tok jeg under

landligge i København, slik at ingen pax var med

på bildene. Ville ellers vært vanskelig å få tatt

gode interiørbilder, siden det var godt belegg

på begge seilingene.

Skrevet

Hei Lars,

 

Takk for atter en god rapport, de liker jeg. Du skal ikke skjemmes over bildene, de duger bra for oppgaven som er å friste oss. Heldig er du som får komme på broen!

 

Så noen spørsmål:

 

-Hva slags båt er Tor Corona?

 

-Du sier at DFDS Crown er den flotteste båten, hva legger du i det? Service? Kvaltet på mat? Utseende på ship? Lugarer osv? Vil gjerne høre hva du mener, for jeg vurderer en ny båt tur, og har igrunnen kun vært på Color båtene de siste årene og lengter til Danmark.

For det er ingen tvil om at den vakreste båten på vannet i Oslofjorden uansett er Magic og Fantasy når den går forbi

 

-Vil du anbefale Crown over Pearl eller blir det hipp som happ? Tenker mest på at det skal være trivelig, fin lugar og god mat.

 

-Hvordan er buffen på båten?

 

-Du sier at Stena Line var på langtur avreise søndag retur tirsdag, oppfatter jeg det slik at den hadde en natt i Danmark?

 

Hadde et lite problem med å lese det du skrev. Jeg oppfattet det slik først at det var størrelsen på balkongen og ikke lugaren du oppga! Jøss tenkte jeg en lugar med balkong på 27kvm det må være utrolig. :grin:

Skrevet

Tusen takk til alle kommentarer og tilbakemeldinger,

svært hyggelig at disse trip-reports / reisebrev

faller i smak - slik respons varmer!

 

 

Hei Toril, her kommer svar på spørsmålene dine:

 

"M/S Tor Corona" er er under rederiet

DFDS Tor Line, et av flere selskap i DFDS-gruppen.

DFDS Tor Line er altså et rent frakteselskap, og

har ca. 65 skip i flåten. Det går dog an å reise

som passasjer på flere av disse skipene, antall

plasser er selvsagt begrenset osv. "M/S Tor

Corona" ble levert nytt til DFDS Tor Line

i Desember 2007, og går på ruten:

Fredericia - København - Klaipeda (Litauen).

 

 

For meg er "M/S Crown of Scandinavia" det "flotteste"

skipet ut fra en subjektiv vurdering, hvor jeg bl.a.

legger til grunn kritierer som: fasiliteter, lugartyper,

stemning, servicenivå, selve skipet osv osv. Ikke minst

pga. de flotte Commodore: Suite forut på Dekk: 7 og 9

(spesiellt de på Dekk:9) og ikke minst de meget flotte

Commodore: Balcony på Dekk:11 - disse har svært mange

som sin favoritt.

 

Når det er sagt er det like mange som har "M/S Pearl of Scandinavia" som sin favoritt, skipet er riktignok noe større enn Crown, har litt flere lugaralternativer (og mere variasjon innenfor Commodore-lugartypen), noe større/fler fasiliteter, men begge skip har uansett like god kvalitet på mat osv.

 

Har selv tidl. jobbet ombord på Pearl, og skal vel på et senere tidspunkt nok tilbake til DFDS igjen i stilling ombord - men ut fra et passasjers-synspunkt vil alltid Crown være noe spesiellt; selv om også Pearl er imponerende og et meget flott fartøy.

 

Buffeten har jeg ikke så mye erfaring med som passasjer, men "Seven Seas" Buffetrestaurant har gjennomgått en ganske heftig oppdatering/facelift på begge fartøy, her

fra Crown:

 

IMG_5597.jpg

IMG_5597.jpg

 

 

Utvalget og kvaliteten på maten får mye skryt, selv om

jeg selv er mer tilhenger av a-la-carte restaurantene

ombord - og den meget populære "Explorer Steakhouse"

kan vamt anbefales til biffelskere.

 

Ja Stena Line med "M/S Stena Saga" går på såkallt

"langcruise" i lavsesongen, dette er da et 36-timers

cruise (i stedet for det vanlige 24-timers cruiset).

Avgang hver søndag fra Oslo kl: 19:30, med normal

ankomst kl: 07:30 i Fredrikshavn. Avgang igjen fra

Fredrikshavn kl: 18:30, i mellomtiden har skipet

gått: Fr.havn-Gøteborg-Fr.havn. Så er man tilbake

i Oslo neste morgen, kl: 07:30. Spesiellt gunstig

å ta med sin egen bil på denne turen, da man da

ca. 10 timer til fri disposisjon i Danmark - og

rekker fint å kjøre Jylland på kryss og tvers; og

evt. besøke f.eks: Skagen, Hirtshals, Aalborg,

Randers, evt. Billund/Århus om man reiser direkte

opp/ned. Med 130-kilometersgrense på veiene, går

det uansett unna.

 

Merk at i høysesongen (19/6 - 26/8), er det ikke noe

langcruise - og dermed kun 24-timers cruise hver dag.

 

For mer info om dette langcruiset osv. kan du lese

en tidl. trip-report jeg har laget om en slik tur:

http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=440579

 

 

He he, ja 27 kvm. balkong på Crown blir nok desverre

litt utopi - selv om man kan få en balkong på minst

halvparten på Pearl. På to av Suitene på Dekk:10

forut (over broen), har man en såpass stor balkong:

 

IMG_4898.jpg

IMG_4901.jpg

 

og her er det god plass til både boblebad, bord, solstoler -

og man har utrolig flott utsikt forut!

 

Se mer av lugartypen ovenfor, og andre Suiter og luksuslugarer

her: http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=401042

 

(merk at lugarene ovenfor, er pusset opp etter at denne

trip-reporten ble laget - og det Asiatiske/Østen-temaet

er fjernet fra alle Commodore: DeLuxe/Suite-lugarer)

 

 

Jeg tror du vil finne deg godt til rette uansett om

du velger flotte "M/S Crown of Scandinavia" eller

den større "M/S Pearl of Scandinavia". Men på Crown vil

jeg varmt anbefale enten Commodore: Balcony-lugarene

på Dekk:11 (helst en av de største), eller evt. de

flotte Commodore: Suite (gjerne en av de to på Dekk:9).

 

På Pearl vil jeg anbefale enten "Commodore DeLuxe"

på Dekk:6, eller en av "Commodore: Suite" på Dekk:10.

 

Her er en oversikt over tidl. trip-reports fra begge

skipene, som kanskje kan være til hjelp med å velge:

 

Crown m/ Comm. Suite:

http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=353130

 

Crown m/ Comm. Balcony:

http://www.flightsim.no/forum/showflat.php?Cat=0&Board=UBB20&Number=485735

 

Pearl m/ både "ordinær" Commodore og Comm. DeLuxe:

http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=402531

 

Crown m/ Comm. Balcony:

http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=420396

Skrevet

Lars, takk for meget godt svar, da blir det neste cruiset til Kjøben! Men det er ikke alle som har råd til de dyreste lugarene vettu ;)

 

Den Tor Corona, hva slags frakt er det, container? God ide, hadde vært utrolig gøy å være med på et transport skip, husker at det var en vanlig måte å reise til andre verdensdeler på før fly ble tilgjengelig for alle.

 

Utrolig hva du har bilder av, du er rene leksikonet! Dine reise skildringer burde ha vært i et eget reiseforum sammen med andre typer reiserapporter.

Skrevet
Toril Madsen

Den Tor Corona, hva slags frakt er det, container? God ide, hadde vært utrolig gøy å være med på et transport skip, husker at det var en vanlig måte å reise til andre verdensdeler på før fly ble tilgjengelig for alle.

Ja, det er vel fortsatt ikke helt uvanlig å reise i en container, dersom man feks mangler pass. Men det er ofte svært høy bilettpris, generelt dårlig service, og vel ikke mange som opererer og driver booking for dette ut fra Norge... ;)

 

Hehe neida, jeg er helt ening, og det hadde absolutt vært spennende å få reise med noe annet enn vanlige passasjerferger.

 

Og mens vi snakker om sære ønsker Lars; når du først har skaffet adgang til broen (som jeg satte ekstra pris på), så er vel ikke veien lang (adgangsmessig) til en tur/fotoseanse nede i maskinrom heller?

 

Ellers var det som alltid fra deg, et flott innlegg/artikkel. :)

 

PS, er det noen som vet hva det "periskopet" man ser henge ned fra taket på et av de senere bro-bildene er for noe?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...