Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Uff da.... får håpe det er PÅ et tjern. At det har vært tjukk nok is der.

 

Noen som vet no mer?

 

EDIT: Sorry... det har jo gått bra. Ble bare forvirret av artikkelen som avsluttet med at man håpet å finne flyet snart. Godt at det gikk bra.

 

Skrevet

Har tatt bildet og snudd,blåst opp og sharpet...

 

LN-NEK? -NEX?

 

Har stag under, så det er vel snakk om en cessna. Noen som vet hvilket fly det er og hvor det holder til?

 

ulykke.jpg

Skrevet

så flink dere er... jeg som er helt ute. Ser på bildet på www.nettavisen.no at det ikke er stag det er snakk om men hjul. :crazy:

 

Håper de snart våger seg på vingene igjen og ikke sitter igjen med varige mén.

Skrevet
  • Premium Medlem

Dagbladet har et bedre bilde enn det som er vist tidligere i posten:

oversikt

 

Ser ut som om NEX har trynt'an skikkelig. Maks uflaks på slutten av nødlandingen - men godt at det ikke er personskade.

Blir nok dessverre trolig en stund før denne kommer på vingene igjen..... :crazy:

Skrevet

Om den kjem i lufta att. Men det er bra det ikkje gjekk liv tapt i denne ulukka. :) Ser ut til at dei har gjort ein god jobb med landinga (jamfør spora i snøen før stoppstaden) men hatt ein tanke uflaks i slutten.

 

 

Skrevet

Nettavisen sier at flyet landet opp ned. Da hadde det vel ikke gått like bra.

 

Er vel en stor forskjell på å lande opp ned og flippe flyet rundt etter landing :whistle:

Skrevet

Godt det endte uten alvorlige skader! Kreativt av nettavisen som kom med den konklusjon at flymaskinen landet opp-ned. Lurer svært på hvor de hjulsporene kom i fra hvis det hadde vært tilfellet. Hva ville utfallet blitt om det ikke hadde vært vinter med islangte tjern rundt om?

Skrevet

Det er så trist at diamantene er så forfulgt av ulykker, for det er noen vakre fly. Hadde håpet å kunne fly dem igjen når jeg kommer tilbake til OFK, men med denne historikken og økonomien til klubben så skulle det ikke forbause meg om man valgte å gå la dem gå.

 

Fantastisk at ingen ble hardt skadet!

Skrevet

Nå er det ikke flytypen i seg selv om er "befengt" med ulykker, men Thielert JETA1 motorene som har en tendens til å slutte å fungere mid-air. Det aktuelle flyet hadde til alt overmål en bortimot ny motor, det motorvolumet var økt til 2.0 liter mot 1.7 som den opprinnelig ble levert med. Antall hestekrefter var det samme, og NEX hadde en penere gange enn med 1.7 liter'n. Thielert er konkurs, og tilliten til motortypen er vel neppe økende for å si det forsiktig. Fabrikanten har tidligere høstet kritikk for å ta ut for mange hestekrefter i forhold til volum, denne kritiske røsten stilner vel neppe nå.

Synd at dette skjer, synes Diamond er fantastisk fine fly for sightseeing og langturer.

Skrevet

Litt OT, men er ikke Thielert i gang igjen, evt. er kjøpt opp av noen som har tenkt å fortsette produksjonen/utviklingen? (mener jeg så det i et flyblad)

 

 

Skrevet

Håper du har rett at det er olje og ikke brannmerker.... .

Fløy NEZ her om dagen, fantastisk fine fly (når de virker).

Synd hvis dette betyr slutten for Diamond på OFK :(

 

M

Skrevet

Har selv fløyet NEX mange ganger, både som elev og passasjer. Veldig syn det som skjedde, spesielt siden OFK bare har ett fly igjen nå, siden NEW er på verksted og NEZ er grounded. Jeg blir ikke veldig overraska hvis OFK nå bestemmer seg for å gi opp Diamond, eller i hvertfall NEX, dette er jo ikke første gangen det har vært problemer med NEX. Senest i desember var flyet grounded på grunn av problem med FADEC som til slutt måtte byttes ut.

 

Og det ligner veldig på oljesøl, spesielt på bilde åtte kan man se noen sprutemerker.

Skrevet

Står på OFKs hjemmesider at "de mistet fremdrift på propellen", så jeg vil anta motorproblemer. Oljesølet på undersida tyder vel på en massiv oljelekasje som ser ut til å ha oppstått i lufta.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …