Skrevet 2. april 2009 15 år Hei Det har akkurat nødlandet et småfly i et tjern i østfold. http://www.dagbladet.no/2009/04/02/nyheter/flyulykke/ulykkesveier/5583898/ Ifølge mine kilder så skal det være ln-nex
Skrevet 2. april 2009 15 år Uff da.... får håpe det er PÅ et tjern. At det har vært tjukk nok is der. Noen som vet no mer? EDIT: Sorry... det har jo gått bra. Ble bare forvirret av artikkelen som avsluttet med at man håpet å finne flyet snart. Godt at det gikk bra.
Skrevet 2. april 2009 15 år Oisann ikke helt bra... Var å fløy en tur med LN-NEX for tja 3 uker siden...Synd men veldig bra at det gikk bra med folka ombord.
Skrevet 2. april 2009 15 år Har tatt bildet og snudd,blåst opp og sharpet... LN-NEK? -NEX? Har stag under, så det er vel snakk om en cessna. Noen som vet hvilket fly det er og hvor det holder til?
Skrevet 2. april 2009 15 år Premium Medlem Ser ut til å være en Diamond DA-40, og det ser også ut til at det er LN-NEX. Det er vel en sak med dieselmotor som tilhører Oslo Flyveklubb?.....
Skrevet 2. april 2009 15 år så flink dere er... jeg som er helt ute. Ser på bildet på www.nettavisen.no at det ikke er stag det er snakk om men hjul. :crazy: Håper de snart våger seg på vingene igjen og ikke sitter igjen med varige mén.
Skrevet 2. april 2009 15 år Premium Medlem Dagbladet har et bedre bilde enn det som er vist tidligere i posten: oversikt Ser ut som om NEX har trynt'an skikkelig. Maks uflaks på slutten av nødlandingen - men godt at det ikke er personskade. Blir nok dessverre trolig en stund før denne kommer på vingene igjen..... :crazy:
Skrevet 2. april 2009 15 år Om den kjem i lufta att. Men det er bra det ikkje gjekk liv tapt i denne ulukka. Ser ut til at dei har gjort ein god jobb med landinga (jamfør spora i snøen før stoppstaden) men hatt ein tanke uflaks i slutten.
Skrevet 2. april 2009 15 år Nettavisen sier at flyet landet opp ned. Da hadde det vel ikke gått like bra. Er vel en stor forskjell på å lande opp ned og flippe flyet rundt etter landing :whistle:
Skrevet 2. april 2009 15 år Godt det endte uten alvorlige skader! Kreativt av nettavisen som kom med den konklusjon at flymaskinen landet opp-ned. Lurer svært på hvor de hjulsporene kom i fra hvis det hadde vært tilfellet. Hva ville utfallet blitt om det ikke hadde vært vinter med islangte tjern rundt om?
Skrevet 2. april 2009 15 år Det er så trist at diamantene er så forfulgt av ulykker, for det er noen vakre fly. Hadde håpet å kunne fly dem igjen når jeg kommer tilbake til OFK, men med denne historikken og økonomien til klubben så skulle det ikke forbause meg om man valgte å gå la dem gå. Fantastisk at ingen ble hardt skadet!
Skrevet 3. april 2009 15 år Nå er det ikke flytypen i seg selv om er "befengt" med ulykker, men Thielert JETA1 motorene som har en tendens til å slutte å fungere mid-air. Det aktuelle flyet hadde til alt overmål en bortimot ny motor, det motorvolumet var økt til 2.0 liter mot 1.7 som den opprinnelig ble levert med. Antall hestekrefter var det samme, og NEX hadde en penere gange enn med 1.7 liter'n. Thielert er konkurs, og tilliten til motortypen er vel neppe økende for å si det forsiktig. Fabrikanten har tidligere høstet kritikk for å ta ut for mange hestekrefter i forhold til volum, denne kritiske røsten stilner vel neppe nå. Synd at dette skjer, synes Diamond er fantastisk fine fly for sightseeing og langturer.
Skrevet 3. april 2009 15 år Litt OT, men er ikke Thielert i gang igjen, evt. er kjøpt opp av noen som har tenkt å fortsette produksjonen/utviklingen? (mener jeg så det i et flyblad)
Skrevet 4. april 2009 15 år NEX'en ble fraktet til Kjeller i går: http://www.rb.no/bilde/article4243781.ece?token=&start=0&serie=0 Legg merke til alt oljesølet på bilde 8 og 10
Skrevet 4. april 2009 15 år Håper du har rett at det er olje og ikke brannmerker.... . Fløy NEZ her om dagen, fantastisk fine fly (når de virker). Synd hvis dette betyr slutten for Diamond på OFK M
Skrevet 4. april 2009 15 år Har selv fløyet NEX mange ganger, både som elev og passasjer. Veldig syn det som skjedde, spesielt siden OFK bare har ett fly igjen nå, siden NEW er på verksted og NEZ er grounded. Jeg blir ikke veldig overraska hvis OFK nå bestemmer seg for å gi opp Diamond, eller i hvertfall NEX, dette er jo ikke første gangen det har vært problemer med NEX. Senest i desember var flyet grounded på grunn av problem med FADEC som til slutt måtte byttes ut. Og det ligner veldig på oljesøl, spesielt på bilde åtte kan man se noen sprutemerker.
Skrevet 4. april 2009 15 år Oisann! LN-NEX har jeg faktisk flydd senest i høst. Har det kommet fram noe som helst angående hva som kan ha vært årsaken til motortrøbbel?
Skrevet 4. april 2009 15 år Står på OFKs hjemmesider at "de mistet fremdrift på propellen", så jeg vil anta motorproblemer. Oljesølet på undersida tyder vel på en massiv oljelekasje som ser ut til å ha oppstått i lufta.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.