Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Børge Litangen
Skrevet

Har jeg misforstått dere fullstendig, eller er det [ quote][ /quote] dere mener å savne?

Skrevet

Fordi mange (også noen av de som allerede klager) til stadighet misbrukte funksjonen med å alltid sitere det siste innlegget i en post i stedet for å svare på normalt vis.

Jeg er møkklei av å rydde opp i emner hvor samme tekst er listet både 2 og 3 ganger etter hverandre, og det gjør at dere nå får klare dere med å sitere manuelt.

Skrevet

Min mening er at enkelte innlegg her inne kan missfortås om det ikke spesifiseres hvem og hva man siterer. Ser for meg at det blir mer jobb for moderatorene å rydde opp i upassende innlegg, alt brygget opp på en missforståelse.

Ingen av oss har vel "klaget", men vist får nyskjerrighet og under over hvor sitat funksjonen ble av.

Vi får vel gjøre det den "vanskelige" måten gutter, like

this.

Det må vi vel klare å leve med? ;)

Skrevet
Diskusjonen om piratprogramvare var en prinsippsak mht. forumets regler. Den diskusjonen trenger ikke å komme opp igjen
Men en diskusjon angående fjerning av helt elementære forumfunksjoner trenger vi tydeligvis å ha :\\

Hva blir det neste? "Jeg er så lei av at dere poster så mye, skal dere poste noe mer nå, så får dere gjøre kallene til databasen selv"?

Skrevet

Tiltredes 100% og flott at du gjør dette syns jeg! Blir helt meningsløst og unødvendig rotete når halvparten av enkelte tråder fylles opp av helt unødvendige sitater fordi noen ser ut å tro at det ikke går an å svare på innlegget rett over gang på gang uten å måtte sitere hele innlegget man svarer på. Mao. enkelte ser ut å bruke Sitat-knappen konsekvent som en Svar-knapp, med resultat at tråder helt unødvendig risikerer å bli dobbelt så lange og man må sitte å lese ordrett gjentatt det samme flere ganger hvis man skal være sikker på få alt med seg. Kort sagt altså feil brukt syns jeg dette bare gjør tråder unødvendig rotete, mer forvirrende pluss misbruk av både tiden man må bruke for å få dette med seg og at alle disse etterhvert vel både hundre og tusenvis av sidene med sitater også sikkert legger beslag på noe serverplass!

Klarer man å komme seg på internettet og å skrive og motta elektronisk post, får man søren meg også skjønne hva "Re:" betyr og bruke det for det det er og det det betyr syns jeg. :)

Skrevet

Herlighet Dag, det har vært mange sære besluttninger her gjennom årene, men det får da være grenser. Hvis det er folk som gjentatte ganger siterer sitater, legg det til som en retningslinje, og hvis folk fortsetter å bryte den, får de en advarsel, fortsetter de da, vil nok en måned eller to med utestengelse få dem over på andre tanker.

Også, hvis du ikke gidder å gjøre alt dette selv, da er det vel ikke værre enn å prøve å skaffe flere moderatorer?! Med 4700 medlemmer, er faktisk 3-4 moderatorer (som kan moderere hele forumet) rimelig lite.

Jo, mens vi er inne på dette med retningslinjer, du er klar over at når folk registrer seg her på forumet, samtykker de aldri i retningslinjene (som av en eller annen SÆR grunn er i en POST i kaffekroken)?

Forum reglene er som følger:

I dette forumet må alle framstå med sitt riktige navn (Både for- og etternavn).

All form for spamming av forumet eller trakassering av andre medlemmer fører til øyeblikkelig utestengelse.

DET er faktisk forumreglene' date=' og jeg har ikke gått med på noe annet, så hvis du ønsker at folk skal følge disse reglene må du endre de som ligger HER

må de faktisk inn på register siden.

Mathias :)

Skrevet

Dere er ganske flinke til å syte og klage over ingenting her inne. :)

Høiseth deltar aktivt i denne tråden, og har forstått hva den dreier seg om, men fortsetter å gjøre nøyaktig det Dag prøver å få dere til å forstå at dere ikke skal gjøre, nemlig det å svare på innlegget rett over ved å sitere det. Ergo hjelper det tydeligvis ikke å fjerne den knappen.

Moberg, du etterlyser flere moderatorer og høyere takhøyde her inne. Blir dere aldri fornøyde? Husker du tilstandene her da Dag tok dere på ordet og iverksatte tiltak ved å la Fagerjord moderere her inne? Dere syter når det ikke er moderatorer her inne, og dere syter når det blir satt inn en moderator her.

Jeg forstår Dag meget godt. :)

Skrevet

Ja, jeg husker godt når Fagerjord var moderator her, og jeg forstår godt hvorfor han ikke ble likt, men faktum er, at hvis det er slike problemer her, så viser det bare at det må flere moderatorer til.

Tingen er også det, at man MÅ ikke slette alt av innlegg eller tråder man ikke liker, det er flere lange diskusjoner her som plutselig har blitt slettet, noe som virker helt sært. Ta f.eks. diskusjon.no som har flere hundre tusen medlemmer og jeg vet ikke hvor mange daglige poster. Det er YTTERST skjelden en post eller tråd blir slettet. De blir STENGT, ja, men slettet. Nei.

Har de MYE større problem enn fs.no med multi-sitater? OOOOH YES! Det er så å si umulig å komme over en tråd hvor folk ikke siterer i hytt og pine. Men blir det slettet for det? NEI, grunnen til at folk fortsetter med multi-sitering, er:

1. Det står faktisk ikke ett eneste sted i reglene om at multi-quoting ikke er tillatt. (Nå skumleste jeg dem bare igjen, men la ikke merke til noe ihvertfall, så bare rett på meg hvis det faktisk står der.)

2. Hvis Dag går inn å endrer hver eneste post som har det problemet, er det jo noe som er galt ett sted? Du er enig der? Kansje man skal si ifra før man plutselig fjerner en veldig grei knapp å ha, event si til folk at "hey folkens, slutt å siter 10 innlegg når du siterer".

3. Hvis Dag ikke hadde endret hver post, men hadde 1. postet ett svar om at "slik skal du ikke gjøre det, lær deg å sitere korrekt", og 2. send en advarsel til brukeren. Hadde vi ikke hatt dette problemet.

Mitt store problem med hele denne debatten og i det store og det hele her på forumet, er at det er ALT for mye sletting av poster. LÅS tråder fremfor å slette dem! :)

Mathias :)

Skrevet
Høiseth deltar aktivt i denne tråden' date=' og har forstått hva den dreier seg om, men fortsetter å gjøre nøyaktig det Dag prøver å få dere til å forstå at dere ikke skal gjøre, nemlig det å svare på innlegget rett over ved å sitere det.[/quote']

Kall meg treg i oppfattelsen om du vil, men det hele var nå egentlig ment som en liten spøk fra min side :grin: :)

Skrevet
Fordi mange <...> til stadighet misbrukte funksjonen med å alltid sitere det siste innlegget i en post i stedet for å svare på normalt vis.

Dårlig quoting er helt klart en plage både i forum og epost, mange kunne hatt godt av et kurs i god sitering. Men for meg er sitering svært sentralt for å gi andre en forståelse av hva jeg svarer på, og funksjonen vil derfor være dypt savnet.

Hva med å heller gjøre funksjonen mindre tilgjengelig i grensesnittet, sånn at færre brukere velger det å sitere som standard?

Jeg er møkklei av å rydde opp i emner hvor samme tekst er listet både 2 og 3 ganger etter hverandre,

Men hvorfor tar du på deg den jobben alene da Dag?

og det gjør at dere nå får klare dere med å sitere manuelt.

Håper inderlig at det bare blir en midlertidig løsning.

Skrevet

Må si meg enig med mye av det Moberg skriver.

Å fjerne sitat funksjonen helt er et drastisk steg. Å innføre advarsler for dårlig bruk av sitat er nok en mer "vennlig" løsning ovenfor flertallet her inne.

Nå skal det sies at Dag har over lang tid prøvd å få enkelte her til å bruke sitat mer fornuftig uten at det har vært mye tegn til forbedring, så jeg kan på mange måter forstå fortvilelsen bak Dag sitt drastiske steg.

En av oss på Orbx sitt forum sa så passende for en tid tilbake:

"Don't be fooled to think that this is a democracy, cause it isn't."

Til syvende og sist så er det eieren av forumet som bestemmer. Gode råd fra brukere kan følges med det er ingen automatikk.

Jeg er en av de som har hylt høyest over utformingen av det nye screenshotforumet men har med tiden lært meg å leve med det, mulig vi vil lære å leve med dette også...

Skrevet

Moberg:

Dag har gitt ørten advarsler. Hver eneste feilsitat han har fjernet, blir begrunnet med "Unødvendig sitat" og for noen dager siden "Unødvendig sitat og fullstendig unødvendig sitat av sitat."

Advarsel god nok? Jeg mener det.

Høiseth: Min feil, beklager. :)

Forøvrig: Moberg, din mening om hvorvidt forrige moderator gjorde en god jobb eller ikke er irrelevant, faktum er at dere aldri blir fornøyde. Dere syter samme hva. Det er ikke forumets moderatorer, funksjoner og eventuell mangel på disse som er problemet, det er dere som er problemet som gjør nøyaktig som dere vil.

Dessuten, sletting/låsing av tråder er en annen diskusjon. Du får mene det du vil angående stenging/sletting, Dag får mene det han vil angående det samme.

Skrevet
For øvrig er dette Dag sitt forum' date=' og han kan gjøre akkurat som han vil.[/quote']

Helt klart, men jeg håper likevel at det skal være lov å komme med ønsker/forslag eller uttrykke savn :)

Og helt seriøst: Hvor mange TRENGER egentlig sitat-funksjonen? Går fint an å henvise til tidligere innlegg uten å sitere det...

Det er på ingen måte en livsnødvendig funksjon, men når postene til tider nærmer seg en A4-side eller mer og inkluderer svar på innhold i flere poster er den ganske behjelpelig.

Skrevet
En av oss på Orbx sitt forum sa så passelig for en tid tilbake:

"Don't be fooled to think that this is a democracy, cause it isn't."

Til syvende og sist så er det eieren av forumet som bestemmer.

Selvfølgelig, men det spørs hvor mange som orker å henge på fora hvor alt skal gjøres så tungvint som mulig da... En ting var det nye tungvinte screenshotforumet, men når man begynner å fjerne helt elementære forumfunksjoner så syns jeg det går litt over stokk og stein. Hvis Dag er så lei av det så bør han i det minste si ifra, jeg kan ikke huske å ha hørt noe om dette før, hvis ikke det funker så få inn flere moderatorer, og da ikke moderatorer som vi har i dag, dette er det eneste forumet jeg har vært borti hvor man har moderatorer som har 100 posts på ti år osv., det tilsier vel ikke akkurat at de er veldig aktive her inne...

Men, men, that's just my two cents.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Nå for du skjerpe deg Vidar, du gikk jo helt bananas her inne, oppførte deg som en tulling spørr du meg. Og det er vell meg du sikter til tenker jeg, jeg og noen andre få som faktsik ikke aksepterte denne herske teknikken som ble utøvd og som hadde baller til og si i fra.

Synes du er kjempe fin som deltager, bare ikke moderator.

Og denne siteringen synes jeg er noe herk selv, flott at den ble borte.

Skrevet

Sitering er viktig - men bør brukes riktig og i moderate mengder.

Å svare på innlegget som er rett over med å sitere i tillegg er smør på flesk og gjør det unødvendig rotete.

Når noen svarer på eller kommenterer noe som ble skrevet på side 4 og man nå er kommet til side 23 eller noe - da er det da VIRKELIG på sin plass å sitere det som ble sagt, i stedet for å (helt ute av kontekst ift. hvor langt man er kommet i diskusjonen) svare uten sitering. Det vil igjen gjøre svaret og tråden uryddig.

Tror FS.no er det mest nazi forumet jeg noen gang har vært på. :eek:

Skrevet

Som TRÅSTARTER har jeg ett sterkt ønske om at denne tråden ikke utvikler seg til uenigheter mellom medlemmer. Det finnes så mye annet vi kan diskutere, "krig og fred og sånn...."

Min anbefaling er at moderator tar lockdown på emnet da det fortrinnsvis er blitt avklart - veien den går nå tjener ingen.

--- Sluttord ---

Du gjør en super jobb på forumet Dag, av og til forstår jeg dine valg, andre ganger ikke. Alt i alt er iallefall jeg mer en villig til å leve med det du makter å gi oss, dette forumet er daglig på agendaen. Takk! :)

Skrevet

Uten at det virker som at folk har fått det med seg; sitatfunksjonen er ikke borte selv om det ikke lengere er mulig å sitere hele poster automatisk. Det er fremdeles ikke behov for å skrive hele sitatkoden for hånd.

Det jeg pleier å gjøre dersom jeg har et reelt behov for å sitere flere forskjellige deler av flere poster er å åpne notisblokka på PC-en, og så blir det litt "klipp og lim". Og irrelevante deler av postene som siteres blir fjernet, samtidig som jeg etter beste evne passer på å beholde konteksten...

I det hele tatt mener jeg Dag har funnet en effektiv måte for å begrense unødvendige siteringer, og det er et tiltak han neppe hadde gått til dersom vi i forumet hadde klart å bruke funksjonen fornuftig. So there...

• Premium Medlem
Skrevet

Det var da svært til ordbruk det var her da, kanskje noen burde varsle Moderator....hmmm. :/

Må le litt av dette og, mange som er veldige "hårsåre" her, men jeg er enig med en litt lenger opp i tråden her, det MÅ være lov og si meninga si av og til uten at en blir påsatt munnkurv, NOEN av oss er i allefal voksne, i følge dåpspapirene. :grin:

Greit nok at en Moderator skal holde orden på et forum, men å holde orden på og diktere er to forskjellige ting....!!

Mvh

Stein-Ove Rud

PS. Enig at den sitat funksjonen ikke er tilgjengelig lenger :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...