Gjest Skrevet 26. februar 2002 Skrevet 26. februar 2002 piloten starter en inflyging, 5000 ft. og flapser flyet og når hastiheten er på 190, hjulene skal ut og da vil ikke nesehjulet ut. capteinen lurer på hvorfor ? en elektriker prøver og få lampen til og lyse, kapteinen rusker i gear spaken og tror det er en teknisk feil. Styrmannen sier " we are desending". men kapteinen som er en rutinert flyger hører ikke på den unge hvalpen av en 1. offiser. og plaprer og banner laust må ha hjulet ut! men PANG rett i en fjell topp. Det verste er at det er en san historie. 180 pasasjerer og en besetning på 6 døde. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Siter
T F Skrevet 26. februar 2002 Skrevet 26. februar 2002 Det er nok en litt mer innviklet forklaring på årsaken til ulykken. Kapteinen "overså" varslene, men HVORFOR? Brydde han seg ikke om styrmannen? eller var det mange andre faktorer som påvirket ham slik at informasjonen ble filtrert? Uansett så skal slike ting selvfølgelig ikke skje, men likevel gjør de det. Teneriffe-ulykken er jo et godt eksempel. For å få et lite innblikk i hvordan menneskelige faktorer kan medvirke til ulykker anbefaler jeg boken "The naked pilot". Denne fåes kjøpt hos NAK-shop for rundt 300 kr. Her er drøssevis av historier om flyulykker, og hvordan mengder av eksterne faktorer kan påvirke mennesket og videre forårsake ulykker. Piloter som har fått motorbrann og videre idle'et og kuttet fuel på den operative motoren (British Midland 737-400 på tidlig '90 tallet ('91?)). HVORFOR? Boken gir en del pekepinner. Mvh. Torbjørn Fjeld [ 26-02-2002: Endret av: Torbjørn Fjeld ] Siter
Gjest Skrevet 26. februar 2002 Skrevet 26. februar 2002 quote: Opprinnelig postet av Torbjørn Fjeld: Piloter som har fått motorbrann og videre idle'et og kuttet fuel på den operative motoren (British Midland 737-400 på tidlig '90 tallet ('91?)). HVORFOR? "Was that the left engine on fire?" "Right!" "Ok! Shutting right!" "No! Left engine!!!" Som taget ur en Monty Python sketch! Ska ta och beställa den boken... Siter
Gjest Skrevet 26. februar 2002 Skrevet 26. februar 2002 Nødsituasjon: 1. Fly flyet 2. Analyser situasjonen 3. Gjør noe med situasjonen. Siter
Gjest Skrevet 26. februar 2002 Skrevet 26. februar 2002 quote: Opprinnelig postet av Olav Moldestad: piloten starter en inflyging, 5000 ft. og flapser flyet og når hastiheten er på 190, hjulene skal ut og da vil ikke nesehjulet ut. capteinen lurer på hvorfor ? en elektriker prøver og få lampen til og lyse, kapteinen rusker i gear spaken og tror det er en teknisk feil. Styrmannen sier " we are desending". men kapteinen som er en rutinert flyger hører ikke på den unge hvalpen av en 1. offiser. og plaprer og banner laust må ha hjulet ut! men PANG rett i en fjell topp. Det verste er at det er en san historie. 180 pasasjerer og en besetning på 6 døde. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Hvor & når skjedde det ? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.