Gå til innhold

Noen som kan komme med forslag til storby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hopp dere!

Driver og planleger tur til Europa, men er litt usikker på hvor turen skal gå. Krakow er noe som virker meget interessant akkurat nå, og lurer derfor på om noen har vært i Krakow eller i det hele tatt Polen. og kansje kan/kan ikke anbefale denne turen, personelig har jeg ikke vært i denne delen av Europa før så jeg vet ikke mye om denne spennende plassen.

Eller om det er noen andre storbyer som dere anbefaler, hadde jeg vært glad for gode råd på vegen! :)

PS: grunnen til jeg ser på akkurat Polen kommer av mye historie, er MEGET interessert i historie derfor er det fint med både Auschwitz, borger osv :grin:

Skrevet
Hei og hopp dere!

Driver og planleger tur til Europa' date=' men er litt usikker på hvor turen skal gå. Krakow er noe som virker meget interessant akkurat nå, og lurer derfor på om noen har vært i Krakow eller i det hele tatt Polen. og kansje kan/kan ikke anbefale denne turen, personelig har jeg ikke vært i denne delen av Europa før så jeg vet ikke mye om denne spennende plassen.

Eller om det er noen andre storbyer som dere anbefaler, hadde jeg vært glad for gode råd på vegen! :)

PS: grunnen til jeg ser på akkurat Polen kommer av mye historie, er MEGET interessert i historie derfor er det fint med både Auschwitz, borger osv :grin:

[/quote']

Jeg var i Polen for noen år siden. Klassetur.

Fantasisk, vi bodde i Krakow, veldig fin by, masse fine bygninger og marked. og vi var og besøkte saltgruvene og Auschwitz, her ligger det veldig mye historie som er spennende. Anbefaler sterkt og dra til Polen.

Skrevet

Vil anbefala Krakow. Mykje interessant historie og flott byggverk. Og ei vitjing i Auschwitz er jo obligatorisk på turen. Mykje god mat og god drikke der er det også.

Kan også anbefala ein tur innom CK Browar, ein fantastisk artig bar\\pub ikkje langt ifrå Markedet som du finn i byen.

Skrevet

Jeg kom netopp tilbake fra en 4 dager i Paris, en kjempefin by med mye å se på, litt dyrt der kanskje, men det er verdt det!

Skrevet
Hmm' date=' Krakow kan absolutt være å anbefale ja, var der i 2000(?) på klassetur. I tillegg til at byen i seg selv har endel spennende historiske innslag, så er det ikke langt unna ting som Auschwitz og Auschwitz II/Birkenau. [/quote']

Hvis en skal til Kraków, så syns jeg man absolutt bør få med seg et besøk til saltgruvene der nede. Kjempeflott!

Skrevet

Warsawa!

Det er flott by det! :D

God standard på hotellene, fin flyplass, MANGE severdigheter og en enorm park der du kan leie guide på hotellet som forteller veldig mye historie!

Og ikke minst, så er det veldig billig, med mange merkebutikker ;)

God tur! :)

Skrevet
Hmm' date=' Krakow kan absolutt være å anbefale ja, var der i 2000(?) på klassetur. I tillegg til at byen i seg selv har endel spennende historiske innslag, så er det ikke langt unna ting som Auschwitz og Auschwitz II/Birkenau. [/quote']

Hvis en skal til Kraków, så syns jeg man absolutt bør få med seg et besøk til saltgruvene der nede. Kjempeflott!

Jepp, utrolig flott der nede under bakken! :) Men da bør du ikke være redd for å ta en heis som går noe så inni hundremeterskogen fort nedover...

Skrevet

Jepp, utrolig flott der nede under bakken! :) Men da bør du ikke være redd for å ta en heis som går noe så inni hundremeterskogen fort nedover...

Også greit å ikke ha mye klaustrofobi når du skal inn i den heisen :)

Skrevet

Men da bør du ikke være redd for å ta en heis som går noe så inni hundremeterskogen fort nedover...

Da vi var der nede tok vi trappa ned' date=' og heisen opp igjen. Var ganske fascinerende å lene seg mellom rekkverkene i trappa og se nedover, og faktisk ikke kunne se bunnen :grin:

Bilde!

Skrevet
Krakow er noe som virker meget interessant akkurat nå' date=' og lurer derfor på om noen har vært i Krakow eller i det hele tatt Polen. og kansje kan/kan ikke anbefale denne turen, personelig har jeg ikke vært i denne delen av Europa før så jeg vet ikke mye om denne spennende plassen.[/quote']

Kan anbefale både Polen og Krakow på det varmeste, skal du dra i sommer så er byen Kolobrzeg i nord VELDIG anbefalt, det er noe av det nærmeste syden du kommer i Polen. Dette er en forholdsvis liten by, med veldig gode hoteller, som er tilpasset tynne lommebøker :D

Det er fine strender, billig mat (OG VELDIG GOD!). Det meste er billig, og skal du ha noe elektronisk, eller kroppslig fikset, så bør det gjøres i Polen.

I byen finnes det ett krigshistorisk museum som viser hvem som har hatt kontrollen over byen i løpet av de mange hundre årene den har eksistert (Pluss tankser, fly og masse annet snacks). Det finnes ett regionalt museum som viser stort sett alt fra Zachodniopomorskie (Ja, det ligger i gammle pommern). En båt som fungerer som museum. Det ligger også en nedlagt russisk militær flyplass (Bagicz Airfield) i utkanten av byen, der det er veldig mange hangarer og en rullebane, denne er veldig vanskelig å lokalisere, men du finner den lett på kart.

80% av byen ble ødelagt under WWII, og det er helst fiffe strøket, som nå er til nedfall, overlevde bombene.

Det er UTROLIG fine strender i Kolobrzeg, og det er relativt mange tyske turister der, hender at det er ett par svensker innom også. Har sett amerikansk (!) registrerte biler der, antageligvis fra amerikanske baser i BRD. Du kan snakke både tysk og engelsk i Polen, antageligvis litt norsk også, og alikevel bli forstått, er ikke for vanskelig å forstå polakker heller.

Denne praktfulle byen med sine 50.000 innbyggere er for stor til å kalles en badeby. Det forhindrer ikke at byen har en fantastisk fin strand og med en praktfull strandpromenade innenfor.

Rett ved siden av finner vi denne badebyen' date=' som er skikkelig syden plass:

Stranden her kvalifiserer garantert til blått flagg. Så bred, lang og finkornet det går an, nesten melaktig sand. Og innenfor et furubelte hvor også de fleste hotellene ligger, blant annet femstjerners-hotellet Senator.

Så ja, en tur til Polen og Kolobrzeg er anbefalt. Hvodan du kommer deg dit: Enkelt, du tar fly fra der du bor til:

* Gdansk/Krakow/Warsawa.

* Sczecin og eller tog opp.

* Bil, buss, taxi, tog derfra, velg selv :grin:

Slenger med noen bilder derfra.

Kolberg_beach-party.jpg

Vanligvis er det sol på denne tiden av året. Vanligvis i tempraturer som er høyere enn her hjemme. Beach party er vanlig.

Resized_Strand.jpg

87672463.bQrFud7m.CRW_0035.jpg

Midt i byen!

Skrevet
Paris eller Barcelona er de flotteste byene! Men hvis du har WWII interesse(som meg :P) sâ kan vel Krakow vaere fint?

Nei, eneste som er av spesiell interesse i den sammenhengen er Auswitsch, som forøvrig ligger en 30 minutter + kjørtur vekke. Krakow er egentlig en moderne trend by :grin:

Tror alle gikk ned trappa og tok heisen opp. 2 etasjes heis :D Som gikk fortere enn meg! Ikke få jenter som hylte i heisen :grin:

Vil du se bilder, kan du forøvrig sjekke facebook profilen min Emil :D

Skrevet
Auswitsch?
Du mener Auschwitz? (Litt pirkete med rettskrivingen her nå bare på pur f... :grin: Måtte faktisk google for å være 100 % sikker :grin:)

Fangeleiren? Var der med hvite busser for endel år siden og det er absolutt en tur å anbefale... :)

Skrevet

Neida. Måtte som sagt dobbelsjekke for å være sikker :) Litt moro må man jo få på morgenen. Mankan jo se på det som nyttig lærdom å ta med videre i livet :grin: Eller bare synes jeg er slem og en pest og en plage. Uansett... så lærte man noe selv i dag ihvertfall :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...