Odd Arne Kjørstad Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Hvis DVD eller BlueRay-disc inneholder følgende lydformat: Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, DTS HD - High Resolution Hvilken skal man bruke som gir best lyd? (Har BlueRay spiller og 7.1 system) Siter
Nicklas Winger Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Uten at jeg kan så mye om akkurat det, så høres DTS HD ut som det mest riktige for meg Blu-ray forresten Siter
Ishtiaq Khushi Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 De to førstnevnte formatene har 5.1 kanaler. DTS HD kan inneholde flere lydkanaler enn det, vanligvis 7.1. Siter
Håkon Aarøen Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 .. og DTS HD har selvfølgelig også lyd med høyere bitrate! Men til syvende og sist er det ørene dine som bestemmer - så prøv litt forskjellig og gjør deg opp en mening om hva som låter best for deg Siter
Raymond Bergseng Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Historisk sett har vel DTS vært oppfattet som bedre enn Dolby Digital, selv om dette har vært kilden til mang en diskusjon Rent teknisk er DTS bedre, både på grunn av minimal komprimering og høyere bitrate. Selv om jeg har drevet med hjemmekino i 16-17 år, har jeg alltid hatt probemer med å høre forskjellen på de to formatene, men i enkelte situasjoner og på enkelte anlegg, kan det høres Dette har vel forandret seg med lanseringen av Bluray-formatet. Dette gir adgang til høyoppløselig lyd både for Dolby og DTS. De tekniske dataene til DTS-HD og Dolby TrueHD er ganske idenstiske, så i teorien skal det ikke være mulig å høre forskjellen på disse. Hvilket format du bruker har vel aldri spilt så liten rolle som nå, rent kvalitetsmessig. Det blir vel et smag og behag mer enn noe annet Siter
Odd Arne Kjørstad Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Skrevet 15. mars 2009 Historisk sett har vel DTS vært oppfattet som bedre enn Dolby Digital' date=' selv om dette har vært kilden til mang en diskusjon Rent teknisk er DTS bedre, både på grunn av minimal komprimering og høyere bitrate. Selv om jeg har drevet med hjemmekino i 16-17 år, har jeg alltid hatt probemer med å høre forskjellen på de to formatene, men i enkelte situasjoner og på enkelte anlegg, kan det høres Dette har vel forandret seg med lanseringen av Bluray-formatet. Dette gir adgang til høyoppløselig lyd både for Dolby og DTS. De tekniske dataene til DTS-HD og Dolby TrueHD er ganske idenstiske, så i teorien skal det ikke være mulig å høre forskjellen på disse. Hvilket format du bruker har vel aldri spilt så liten rolle som nå, rent kvalitetsmessig. Det blir vel et smag og behag mer enn noe annet [/quote'] Selv om svaret ditt egentlig ikke gjorde meg noe klokere, må jeg innrømme at det var noe sånt jeg hadde ventet meg. På mitt gamle hjemmkinoanlegg med DVD og 5.1 prøvde jeg både Dolby og DTS, og hadde problemer med å høre noen nevneverdig forskjell. Men jeg antok at DTS HD var et step opp i forhold til vanlig DTS, og antar at det er det jeg bør velge hvis det finnes. Siter
Tord Øvrebotten Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Men jeg antok at DTS HD var et step opp i forhold til vanlig DTS' date=' og antar at det er det jeg bør velge hvis det finnes.[/quote'] Forutsatt at du har en surroundforsterker som leser DTS HD eller DD True HD. Personlig på mitt anlegg, har jeg opplevd vesentlig forskjell på vanlig lyd og HD-lyd. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Støtter PS3 slik HD-lyd eller bare HD bilde? Siter
Gjest Børge Litangen Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Ifølge Wikipedia, så gjør den det: In terms of audio, the PS3 supports a number of formats, including 7.1 digital audio, Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio and others; audio output is possible over stereo RCA cables (analog), optical digital cables, or HDMI. Siter
Raymond Bergseng Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Men jeg antok at DTS HD var et step opp i forhold til vanlig DTS' date=' og antar at det er det jeg bør velge hvis det finnes. [/quote'] Kvalitetsforskjellen på DTS HD og Dolby TrueHD, sammenliknet med "vanlig" DTS og "vanlig" Dolby Digital, skal visstnok være betydelig, selv om jeg ikke har undersøkt dette så mye selv enda. Har du muligheten, bør du derfor absolutt gå for enten DTS HD, Dolby TrueHD eller, ja takk, begge deler Støtter PS3 slik HD-lyd eller bare HD bilde? PS3 støttet ikke de høyoppløselige formatene DTS HD og Dolby TrueHD fra begynnelsen av, men jeg trur en av de siste firmware oppdateringene til PS3 inkluderte full støtte til disse formatene. Sitatet fra Wikipedia som Børge viser til, skal derfor være korrekt så vidt jeg vet Siter
Tom Knudsen Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Ikke noe point å kjøre DTS om du ikke har 1. Forsterker med DTS eller DTS HD 2. Riktige kabler ( ikke phono ) 3. 7 høytalere setup gjennom auto mcc eller manuel install 4. Film eller spill som har støtte for dette Kvaliteten og opplevelsen er bedre med DTS men da kun med de to ekstra høytalerne, og man må sitte mest mulig sentrert. Siter
Odd Arne Kjørstad Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Skrevet 16. mars 2009 Jeg har Samsung HT-BD2 som er beskrevet her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345195 Den klarer disse lydformatene og spiller da BlueRay, samt at jeg får signaler fra HD-dekoder (Vantage) med optisk lydkabel: Dolby Pro Logic II, Dolby Digital Surround EX, DTS Neo:6, DTS-ES Discrete 6.1, DTS 96/24, Dolby Digital, DTS-dekoder, Dolby Pro Logic IIx, Dolby Digital Plus, DTS-HD-dekoder, Dolby TrueHD Så da skulle jeg vel få høre på den beste lyden som er tilgjengelig. Men det er jo bare når man spiller DVD eller BlueRay at man kan velge lydformat, så da er det jo greit å vite hvaman bør velge. Siter
Tom Knudsen Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Da ville jeg gått for DTS HD om du kjører blueray og DTS om du kjører vanlig DVD.. Husk å sette opp både spiller og forsterker til å kjøre 1. 1080p 2. Full DTS Finnes det en auto konfig eller medfølgende konfig mic så bruk denne/dette. Forsterkeren skal i bunn å gunn endre fra DTS til Dolby alt etter hva mediumet er spilt inn på.. Husk ikke alle filmer har DTS Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.