Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her dikter en 21 årig kvinne opp en voldekt, så blir hun dømt til 6 mnd fengsel, hvorfor i huleste får hun ikke like lang straff som mannen ville ha fått om han hadde blitt dømt for voldekt!

VG.no

Skrevet

Rett og slett fordi norges lover ikke har sammensatt disse to forbrytelsene med like lang strafferamme. Dommerene og juryen har ingenting med dette å gjøre, de kan rett og slett ikke dømme henne til like lang straff som mannen hadde fått om han ble funnet skyldig i dette, regjeringen må endre på noen lover om dette skal gå. Og det kommer de ikke til å gjøre, desverre.

Skrevet

1. Hvorfor mener du at kvinnen skulle fått like lang straff som om voldtekten hadde blitt fullbyrdet? Jeg kan i farten ikke komme på ett eneste rettssystem i verden som likestiller strafferammen for falsk anmeldelse med strafferammen for fullbyrdet overtredelse. Så innlegget ditt skulle vel dermed vært kalt "DusteVerden II". Og når du mener hele verden er dust, så er det på tide å gå i seg selv.

2. La oss inderlig håpe at Regjeringen ikke endrer eller gir noen lover. Det ville vært i strid med maktfordelingsprinsippet.

Skrevet
1. Hvorfor mener du at kvinnen skulle fått like lang straff som om voldtekten hadde blitt fullbyrdet?

Jo det skal jeg si deg' date=' det er fordi at det finnes alt for mange falske anklagelser mot uskyldige her i verden.

Med det så mener jeg at det finnes alt for mange skyldige som ikke blir dømt også, men å annmelde noen for en voldekt som ikke har funnet sted, burde ja vært belønnet med like lang straff, og om heele verden er mot meg på dette punkt, så får de bare være det da.

Det finnes eksempler på familier som har gått til grunne, folk som har tatt selvmord, hele bygdesamfunn som har blitt ødelagt for ALL tid p.g.a falske annmeldelser, falske annmeldelser straffes som så meget annet i dette land, med en latterlig straff.

2. La oss inderlig håpe at Regjeringen ikke endrer eller gir noen lover. Det ville vært i strid med maktfordelingsprinsippet.

Og ja at regjeringen skulle endre en lov er jeg også imot!, la maktfordelingen være slik den er :)

Så innlegget ditt skulle vel dermed vært kalt "DusteVerden II

Dette får vel stå for dine ord, vennligst ikke rediger mine innlegg, jeg mener det jeg mener.

Skrevet

Jo det kan jeg være enig i.......faren personer som annmelder slikt idag er jo at de ikke blir trodd. Det er heller ikke bra, men det er ikke bra at politi og påtalemyndighet nedprioriterer både forbrytelsen og etterforsknigen av dette.

Skrevet

Kenneth: Hvordan kan du påstå at vi ikke har et rettssystem som fungerer? På hvilken måte mener du dette viser seg i det norske samfunnet? Mener du at det er uforholdsmessig mye vold i det norske samfunnet?

Her holder det ikke at du svarer i generelle FrP-termer om at du vil ha strengere straff osv. For at det du sier skal ha noen vekt, så er jeg redd du må begrunne det litt mer inngående. F.eks. med statistikk om at strengere straffer medfører tryggere samfunn. Jeg har til gode å finne en slik statistikk.

Skrevet

Her kunne jeg svart i det lange og det brede, men la meg bare gi et lite eksempel, Borgarting lagmansrett hadde i fjor en ventetid på 1.5 år.

Vitner skal da huske hva som evt har skjedd 2 år eller lengre, dette går på rettsikerheten løs.

Jeg har ingen som helst bevis på om en lengre straff vil medføre noe som helst forbedring på tilbakefall raten eller liknende, MEN det jeg snakker om her er den alminnelige rettsopfattelsen.

I dette tilfellet, uansett om man er provosert eller ikke å sparke en person som ligger nede er en overreaksjon som ikke burde være tillatt!, man har ikke respondert på vold utført mot seg selv på en måte som kan defineres som selforsvar, man har slått sparket og spyttet på en person som ligger på bakken, ergo situasjonen, den farlige; er ikke lengre tilstede.

Daman så blir dømt til en latterlig lav samfunstraff så reagerer jeg.

hva mener du med frp holdning, jeg er da ingen frp`r

jeg synes bare at det norske samfunnet ikke er bra nok og at de styrende ledere ikke gjør noenting for å rydde opp, det er et faktum, at vold og voldekt ikke blir straffet hardere er meg en gåte.

Gjør en liten feil på selvangivelsen og du blir straffet som om du skulle ha vært en øksemorder.

Jeg ser at du ikke har det samme syn som meg, og det må du selfølgelig få lov til å ha, men du kan da ikke alvorlig mene at du støtter opp om at det norske rettsvesenet er bra?

Prøv å voldta noen og bli dømt for det i Østrike, 15 år i kasjotten får man for det, se der der har man skjønt det, uten at det vil si at de blir noe mer rehabilitert der av den grunn!

Og ja jeg mener det er ALT for mye vold i det norske samfunnet, med en vennekrets bestående av advokater og politi, mener jeg å kunne bekrefte det ganske bra ja.Volden har blitt hardere, mere og den blir latterlig lavt straffet, det er fullstendig latterlig at saker blir henlagt på grunn av manglende middler både hos politi, påtale og rettsapperat der det er en kjent gjerningsmann!

Jeg har ingen statistikk som tillsier at det blir tryggere eller bedre i samfunnet om vi gir generelle strengere strafer, men det er ikke det som betyr noe for meg, det som betyr noe ar som jeg har sagt ved flere annledninger at gjerningspersonen får en straff jeg selv mener er passelig eller i det minste i nærheten av passelig.

Jeg ser at der er vanskelig å gå inn i dybden på denne saken jeg refererte til her i begynnelsen, men uten å ha lest noen rettsdokumenter fra saken så mener jeg bestemt at man ikke skal dømme til samfunnstraff for grov vold.

Jeg mener også å ha belegg for at de fleste mener at strafferammene for vold er alt for lave.

hva mener du at vi skal gjøre med slike da: VG idag!

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Generelle FRP termer! Hans du ser ikke skogen for trær. Om du ikke ser at det er mangler ved retts systemet i dag, ja da lurer jeg på om du kansje burde ta deg en virkelighets sjekk for det er det faktisk. Hvordan i alle dager kan du påstå dette? Ta 55 timer sammfundstraff for vold etc? Er det bra? Finnes vell de som ville spandert en syden tur også på denne voldsmannen, fordi han har hatt det så fælt i 55 timer.

Du hadde vell ikke stått langt bak i køen der tror jeg, ref tidligere poster her.

Huff jeg blir så j.vlig engasjert her..... :grin:

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Men Gunnar da, med all respekt og melde. Her sier du mye om hvor du står. Tipper at du har posters av Erik Solheim på veggen, papp modell av Gripen i vinduet( Resirkulerbart), Excel ark med oversikt over alle fisen du slipper for og holde miljøregnskap og et ønske om at USA ikke var der.... Dette var ment som en fleip så ikke ta det personlig. Men ærlig talt det er en viss forskjell på et ønske om rettferdighet, noe 55 timer sammfundstraff ikke er i dette tilfelle, og de amerikanske tilstander du reffererer til her....det er på mange måter like ekstremt som min spøk om din ekstreme misstolkning....ikke sant..

Skrevet

Skal du først missforstå meg, så missforstå meg i alle fall rett... ;)

At 55 timer med samfunnstraff "ikke er rettferdig" kan være så sin sak (hva er "rettferdig straff"?), men amerikanerne har da også ganske tydelig bevist at "strengere straff" ikke nødvendigvis henger sammen med "et tryggere samfunn". På den andre siden er jeg enig i at det bør bli et visst samsvar mellom forbrytelse og straff dersom vi først skal ha et straffesystem, og at det blir feil dersom momsundragelse skal straffes strengere enn (overlagt) drap eller "blind vold" som ender i en annen persons død.

For ordens skyld;

Hva Erik Solheim anngår, så har jeg aldri stemt på det partiet han representerer, og det vil neppe skje i overskuelig fremtid. Jeg har heller ikke veldig mye i mot USA's eksistens, derimot missliker jeg måten jeg blir møtt på når jeg reiser gjennom USA (via Los Angeles), og jeg mener å ha mitt på det tørre når jeg sier at Amerikanerne har mye å lære hva anngår gjestfrihet og alminnelig høflighet, men det er en annen debatt...

Skrevet

her er et annet eksempel på at straffeutmåling i Norge er helt ubegripelig.

En blir altså her dømt for 13 lovbrudd og får 270 timers samfunsstjeneste

Dt.no

Her jobber mannen med å komme seg ut av rusmiljøet samt at han tydeligvis angrer og at lovbruddene skjedde under påvirkning av rus. I dette tilfellet mener jeg at samfunnstjeneste kan ha sin nytte, men sammelikner man den opprinnelige saken min der grov VOLD blir belønnet med 55 timer samfunstraff, da skjønner vel de fleste at noe er riv ruskende galt.

Skrevet

Jeg er av den klare oppfatning at det, om ikke er uforholdsmessig mye vold i det Norske samfunn, så ihvertfall mer enn nok. Det skal nevnes at mye er knyttet til fyll og rus, som det forøvrig florerer av, ikke bare her til lands, men også andre steder. Det er ikke alltid det hjelper med strenge straffer. USA er jo, som Seljeseth er inne på, et klart eksempel på dette.

Hva om man ofte kunne vært i forkant av forbrytelsen? Preventivitet burde vært et nøkkelord i alle samfunn. At man skal få bukt med all kriminalitet blir urealistisk, men mange straffbare forhold er ganske så forutsigbare. Hvorfor kan det ikke fokuseres hardere på preventivitet? Natteravnene er ett eksempel på preventive tiltak. Mer ville jeg likt å se.

Skrevet
Jeg er av den klare oppfatning at det' date=' om ikke er uforholdsmessig mye vold i det Norske samfunn, så ihvertfall mer enn nok. Det skal nevnes at mye er knyttet til fyll og rus, som det forøvrig florerer av, ikke bare her til lands, men også andre steder. Det er ikke alltid det hjelper med strenge straffer. USA er jo, som Seljeseth er inne på, et klart eksempel på dette.

Hva om man ofte kunne vært i forkant av forbrytelsen? Preventivitet burde vært et nøkkelord i alle samfunn. At man skal få bukt med all kriminalitet blir urealistisk, men mange straffbare forhold er ganske så forutsigbare. Hvorfor kan det ikke fokuseres hardere på preventivitet? Natteravnene er ett eksempel på preventive tiltak. Mer ville jeg likt å se. [/quote']

Vanskelig fordi mennesker da må være med på et frivillig engasjement. Ikke mange som har "tid" (gidder) det...

Over til saken. Jeg er fullstendig enig i at straffeutmålingene er for lave i forhold til forbrytelse i enkelte saker. Samtidig må det være en forskjell på om det er førstegangsforbrytere eller gjengangere. Men, så klart. Jeg har møtt på enkelte kriminelle elementer her i verden som rett å slett bare gir faen i systemet og gjør som de selv vil...uansett..

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...