Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Heisann

I høst tok jeg førerkort på klasse C og CE (Lastebil og vogntog).

Sertifikatene er gyldig i et år ettersom jeg enda ikke har gjennomført glattkjøringskurs. Et slikt glattkjøringskurs koster ca. 12.000kr og jeg vet ikke om jeg får råd til dette før førerkortene går ut.

Spørsmålet er da, hva skjer om jeg ikke tar dette kurset innen fristen? Vil jeg miste sertifikatene permanent og dermed måtte ta ny oppkjøring/teoriprøve?

Eller vil sertifikatene bli midlertidig "fryst", og jeg kan begynne å kjøre igjen like etter fullført kurs?

EDIT: Kan forøvring nevne at jeg for tiden ikke jobber som sjåfør og dermed har jeg heller ingen arbeidsgiver som kan dekke dette.

Skrevet

Du må nok ta alt om igjen om jeg ikke tar feil..

Jeg hadde ikke mørkekjøring når jeg kjørte opp, men det kom regler på dette 24 timer før jeg kjørte opp, slik at jeg måtte ta det iløpet av ett år om ikke måtte jeg gjøre alt om igjen, teori eksamen samt oppkjøring

Skrevet

fant dn her på siden til statens vegvesen.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Tjenester/Sporsmal+og+svar

Jeg har førerrett for klasse CD som er gyldig i ett år, fordi jeg ikke har tatt sikkerhetskurs på bane. Må jeg kjøre opp igjen dersom jeg ikke får tatt kurset før klasse CD går ut?

Svar:

Nei, du må ikke avlegge ny førerprøve selv om du skulle komme etter at førerretten har gått ut, men du har ikke lov å kjøre klasse CD før førerkortet er fornyet med dokumentasjon for gjennomført sikkerhetskurs på bane.

Skrevet

nei men du får da ikke kjør cede etter ett år vist du ikke har tatt sikkerhetskurse. så det stæmme no det da. mn at du må ta alt på nytt hadd jo fort kunna vært realitet i lande her ja. mn d e heldivis nånn som har satt en stopper for det da. bare ta det kurse å forny førerkorte det. bli du stoppa etter ett år uten at du har tatt kurse derimot da slit du litt for da kjøre du egentli uten førerkort.

Skrevet

Hei William

Du bør prioritere hardt å få tatt glattkjøringskurset. Ta det som en actionferie! Du lærer masse, i tillegg til at det er skremmende gøy.

Egentlig burde glattkjøring for CE være obligatorisk for å få tatt B mener nå jeg da (ihvertfall som pax) ;)

Skrevet
Hei William

Du bør prioritere hardt å få tatt glattkjøringskurset. Ta det som en actionferie! Du lærer masse' date=' i tillegg til at det er skremmende gøy.

Egentlig burde glattkjøring for CE være obligatorisk for å få tatt B mener nå jeg da (ihvertfall som pax) ;) [/quote']

Sier bare amen til det ja :)

Skrevet
Hei William

Du bør prioritere hardt å få tatt glattkjøringskurset. Ta det som en actionferie! Du lærer masse' date=' i tillegg til at det er skremmende gøy.

Egentlig burde glattkjøring for CE være obligatorisk for å få tatt B mener nå jeg da (ihvertfall som pax) ;) [/quote']

Enig!

I tillegg burde det vært obligatorisk med en bussrunde, med instruktører om bord, for å poengtere mulige farer som kan oppstå hvis ikke bilister gjør sin del av samarbeidet der. Det burde være et oppfriskningskurs for bilister med alt for mange uvaner. Å bli forbikjørt av bilister som absolutt MÅ forbi, når jeg er på tur ut av en holdeplass, er dagligdags, selv om jeg prøver å ikke presse meg ut! Det virker som at de er livredd for å ligge bak en "treg" buss...

Jeg anbefaler på det sterkeste å ta glattkjøringa! du har mye igjen for det, for det er bestandig behov for sjåfører, hvis du vil bli det. I tillegg er det uhyre artig! Jeg provoserte fram en sleng med bussen, noe av det artigste jeg har gjort! :D

Skrevet

ja det fins nokk av folk som ikke har fått med seg at de har vikeplikt for bussen ut fra holdeplass så lenge fartsgrensa er 60 eller mindre.

bilister på stjørdal her er ekstremt flinke til å ikke stoppe vertfall.hehe. så er ett under at det ikke skjer flere uhell iløpet av en dag.

Skrevet
ja det fins nokk av folk som ikke har fått med seg at de har vikeplikt for bussen ut fra holdeplass så lenge fartsgrensa er 60 eller mindre.

bilister på stjørdal her er ekstremt flinke til å ikke stoppe vertfall.hehe. så er ett under at det ikke skjer flere uhell iløpet av en dag.

Spørs om luftfarten hadde overlevd hvis samtlige piloter skulle gjort det samme som skjer i bil trafikken? ;) :grin:

Skrevet

Og det finnes nok av buss-sjåfører som kjører som svin. Blinker ikke ut fra holdeplass, eller svinger ut selv det er en bil oppe på siden. Selv om man har forkjørsrett går det an å ta hensyn. I Oslo er det nok av busser som skaper farlige situasjoner på grunn av dette.

Mathias

Skrevet

Jada. De fins de også... Det er merkelig. Hver gang jeg tar opp en problemstilling som jeg syns er dominerende, så blir det snudd om til at bussjåførene er de store synderne, fordi det er enkelte som ikke skaper det samarbeidet det burde være i trafikken. Jeg snakker ikke for dem, men for meg og alle vi som faktisk følger trafikkreglene. Jeg ser ikke i speilet bare en gang når jeg kjører ut av ei lomme; det kan jo være en ambulanse jeg ikke har sett, så jeg sjekker gjerne to-tre ganger, men jeg begynner å vise tydelig hva jeg vil, ved å blinke og å begynne å sige fram, og gjerne litt ut. De som vil kjøre forbi, skal værsågod gjøre det, og jeg stopper for dem, men jeg gjør ikke det av fri vilje. Og disse er en like stor fare for oss bussjåfører, som uaktsomme bussjåfører er for dere bilister.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …