Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barak Obama har sagt at Guantanamoleiren skal stenge innen årets slutt, og har bedt flere europeiske land ta imot fanger derfra. Er dette noe vi i Norge bør si ja eller nei til? Er det sikkerhetspolitisk forsvarlig å ta i mot fanger fra Guantanamo-basen og inn i Norge? Eller bør vi bare si ja og ta i mot?

Hva er deres mening?

[color:#FF0000]PS!!! RASISTISKE INNLEGG,OG YTRINGER SOM KAN OPPFATTES SOM I STRID MED FORUMREGLER VIL BLI RAPPORTERT.[/color]Og hold dere til emnet,er dere snille. Så lite OT som mulig... Hilsen Frode.

Skrevet

FrodeSkibrek

Tja... vet ikke, personlig mener jeg USA burde rydde opp i dette problemet som Gutanamo Bay har blitt på egenhånd.. I og med at det er DE som har puttet alle disse forferdelige menneskene der, bør de også rydde opp i konsentrasjonsleiren..

Det de burde gjøre er og gi alle disse, som de anklager en dag i retten.. Der myndighetene faktisk må bevise deres skyld. Dersom man ikke kan, bør de frigis, og sendes hjem til sine respektive hjemland, med en aldri så liten erstatning for tort og skade.. Dersom de blir kjent skyldige har USA opp til flere såkalte "Maximum fengsler" der man kan putte slike individer for resten av deres naturlig liv

Det og holde hundrevis av mennesker uten lov og dom bak gitter, pga man beskyldte dem for og være "terrorist" er for dumt, dette er vel noe Administrasjonen til Obama har forstått også. Men og risikere og måtte sende disse til land som i utgangspunktet var imot hele opplegget til Bush jr.. Hvorfor kan ikke noen av de nye NATO landene ta seg av disse?.. Det var jo de som var "det nye europa" i følge Forsvarsminister Donald Rumsfeld.. Så da kan vel Polen og Co få disse fangene, fremfor "irellevante" Norge og resten av den gamle NATO pakten..

Ting har en tendens til og komme og bite en i bakenden om man ikke er forsiktig. Og her har USA først og fremst ett ansvar for og kunne dokumentere at disse som sitter fengslet faktisk er skyldige.. Så langt er det ett par hundre fanger som er frigitt, og satt fri i sine respektive hjemland.. Og kan fortelle ganske brutale historier om hva de har opplevd på Gutanamo Bay..

Oddvar

Skrevet
Skibrekk' date=' har du noen referanser til artikler som omhandler Obamas uttalelser? [/quote']For det første er etternavnet mitt Skibrek, ikke Skibrekk.

Som alltid har jeg kilder. Disse finnes her Fortsatt god helg :)

Skrevet

Beklager skriveleifen!

The Economist har to gode artikler om stengingen av Guantanamo som kan leses her og her. Time Magazine har også en artikkel her.

Slik jeg forstår saken er det snakk om Europeiske land som tilbyr USA hjelp til å håndtere Guantanamoproblemet, ikke USA som forventer at Europa skal rydde opp i USAs problemer.

Sikkerhetspolitisk (utenrikspolitisk om du vil) vil vel dette for Norges del handle om å si ja eller nei til en alliert som ber om hjelp. Å ta i mot fanger som USA har tatt på egenhånd er etter mitt syn langt utenfor de forpliktelsene vi har i forhold til NATO, men dersom det er snakk om fanger som kan anses som krigsfanger fra Afghanistan må en jo vurdere hvorvidt en ønsker å hjelpe sin fremste allierte eller ikke.

Edit: Aftenposten har også en grei artikkel om saken

Skrevet

Jeg mener at USA må ordne opp i dette selv, og at de som er satt i fengsel uten dom bør få erstattning.

At den nye administrasjonen nå sier at fengslet skal stenges, endrer ikke på hva som er utført frem til nå.

At USA ikke selv forfølger sine egne ledere på dette, er merkverdig, de som ledet leiren burde det ha blitt utstedt arrestordre på av krigsforbryter domstolen.

Om vi må bruke terror for å bekjempe terror så har vi tapt slaget.

Jeg mener nei til at fangene skal få komme til Norge, de har et hjemland der de trengs.

Skrevet

Hm.. personelig er ikke jeg med på at Norge eller noen andere europeiske land bør ta i mot fanger fra Guantanamo basen på Cuba.

da Usa har ansvaret for dette selv, hvorfor skal andere land ta i mot fanger fra et fengsel som stenges.

hvis vi stenger fengselet på Grini utenfor Oslo, skal vi da sende disse fangene til fengsler verden over? bare spør.

mener også at en del av disse fangene som i dag sitter på Guantanamo basen ikke har gjort nok for og sone strenge straffer der, og at de godt kunne fått livene sine tilbake og bli sluppet fri.

Selvfølgelig skal de av de fangene som i dag soner på Guantanamo basen og har begått alvorlige forbrytelser ikke slippes fri men sone videre i ett "normalt" fengsel i Usa.

det er den siden av saken jeg mener er riktig, mulig ikke andere mener det men.. ;)

Skrevet
Det samme burde gjelde for de som blir arrestert av norsk politi' date=' uansett om det venter døsstraff i hjemlandet eller ikke. [/quote']Går ikke det som brudd på menneskerettighetene?

Har ikke satt meg inn i hva menneskerettighetene sier om utlevering av straffanger, men jeg synes det blir feil at Norge skal ha i bakhodet hva som venter fangen i hjemlandet sitt hele tiden. For å si det rett ut, det skulle terroristene tenkt på før :P

Skrevet

De fangene som det er snakk om å sende til Europa er mennesker som USA ikke har klart å same nok bevis mot til å få dem dømt. Følgelig er de per definisjon uskyldige og dersom disse blir sendt til Norge må de ses på som asylsøkere, ikke terrorister. Politiets sikkerhetstjeneste vil nok holde et ekstra øye på dem allikevel ;)

Skrevet
Jeg mener at USA må ordne opp i dette selv' date=' og at de som er satt i fengsel uten dom bør få erstattning.

[/quote']

USA bør, og må ordne opp i dette selv. Men dette med erstattning? HALLO! De har vært terror mistenkte, de får da ikke erstatning fra hysteriske USA da!

Tenk dere følgende scenario:

Jeg er en araber, står og ser på den amerikanske ambasaden, jeg er muslim. Jeg står der i flere minutter og kikker. Er dette mistenkelig?

Og siden jeg er araber, tilhører jeg sikkert Al-Qaida.

OJOJOJOJ.. denne mannen må dras inn og avhøres pronto. Når jeg endelig, etter ett langt opphold i Guantanamo blir løslatt. Burde jeg ha rett til en slags kompensasjon, men jeg kan ikke få det. Jeg var terrormistenkt, hva hvis jeg faktisk var terrorist, da ville jo USA ha bidratt til terrorisme.

Uansett, hovedpoenget er: Det er USA's krig, det er USA's eiendom, det er USA's fanger: Deres ansvar, ikke NATO.

Skrevet

Utrolig beleilig å distansere oss fra USA når USA er i krig. Tilsvarende diskusjon har man jo hatt i USA hver gang en krig brøt opp i Europa.

Det og holde hundrevis av mennesker uten lov og dom bak gitter, pga man beskyldte dem for og være "terrorist" er for dumt

Det bør du fortelle Oddvar, til alle varetektsfangene som sitter her i landet uten dom bak lås og slå. Det gjør de forresten ikke på grunn av at de er mistenkte for å ha planlegt massedrap. Nok med mistanke om falsk identitet til å bli buret inn i månedsvis her i Norge.

.

Skrevet

Personlig mener jeg at vi ikke bør påta oss noe ansvar for Guantanamo-fanger overhode. Norge har ikke hatt en eneste finger med i spillet rundt Guantanamo, og har således heller ikke noe med det å gjøre. USA får rydde opp i sitt eget rot, istedenfor å skyve det over på andre.

Skrevet

Ilan Sharoni

Det blir for enkelt og skylde på at vi har varetektsfanger her i landet, og derfor må ta imot påståtte terrorister fra en militærbase som har vært under amerikansk kontroll. Der fangene har blitt torturert, voldtatt, og utsatt for alle slags grusomme behandlinger, pga USA i sin hysteri etter 11 sept 2001 trodde at de var terrorister, og dermed var utenfor allminnelig behandling via genevekonvensjonene.. Som forøvrig også USA har vært underskriver og pådriver for i sin tid.. Det være seg den 2 3 eller 4 Genevekonvensjonen.. Den 3 er kanskje den mest relevante i vår situvasjon, i og med at den omhandler krigsfanger.

Dersom man hadde fulgt konvensjonene, som USA selv har skrevet under på, og ratifisert dem som lov i eget land, hadde man ikke hatt dette "problemet" på Gutanamo Bay, og man hadde heller ikke hatt dette problemet med hvor de skulle gjøre av alle fangene, nå som det ser ut som fangeleiren blir lagt ned.. Man ble advart mot nettopp dette før det skjedde, men da sa den daværende JUSTISMINISTEREN I USA at genevekonvensjonene var "GAMMELDAGS OG IKKE KUNNE BRUKES I DEN NYE TIDEN" Dvs at slike ting som tortur og drap på påståtte skyldige, var helt i orden.. Gjennom mesteparten av de 8 årene Jr Satt ved makten har det kommet frem innformasjon som burde tilsi at flesteparten av fangene neppe var terrorister. De ble bare "ryddet bort" av klaner, av forretningsforbindelser, av naboer som ville de vondt.. Det var ALT for lett og bli anklaget for og være terrorist, sendt til Bagram AFB i Afghanistan, torturert, og mange tilfeller myrdet.. De som overlevde den innledende behandlingen i Bagram, ble siden sendt enten til enkelte regimer i Nord-Afrika eller til Gutanamo Bay der de har sittet siden 2001... Og det er MANGE som har gått gjennom Gutanamo Bay systemet, som er er frie mennesker.. Og som forteller en historie som kunne vært tatt ut av Gestapo sine kjellerlokaler en stund ut på 1940 tallet...

Om du kommer til Norge, og ikke kan, eller mer to the point ikke VIL dokumentere hvem du er, har du ett problem det er absolutt riktig. Men så vidt jeg vet blir ingen med ukjent ID torturert, med oppsnitting av genitalier (barberblader) ei heller utsatt "waterboarding" som er en kunstig form for drukning osv osv.. Ja man blir sittende på en celle til man får en positiv ID, men det er omtrent alt også.. Om man ikke er sikker på hvem du er, bør du også tas vare på, til man vet hvem du er..

Jeg vet ikke hvor du kommer fra, og egentlig bryr jeg meg ikke så mye om dette.. Men hvis du har ID som viser hvor du kommer fra, og du søker om asyl, så er det mye enklere en om du nekter og oppgi din opprinnelige ID, og risikere lite annet en og bli sendt hjem igjen..

Nei det er ikke og distansere seg fra USA når landet er i krig, og erklære seg som alliert når man selv trenger hjelp. Gutanamo BAY er en ting USA har klart og skape på egenhånd. Det er ingen i Europa, spesielt _ikke_ i de 12 landene som var medlem av NATO før yndlingsnasjonene som Polen, Tsjekkia, Ungarn Romania og Bulgaria ble medlemmer.. Om noen land bør ta imot disse fra Gutanamo Bay, er det vel disse landene som under Bush jr sin administrasjon var USAs yndlinger - ikke vi som ikke ønsket og ha noe med Irak krigen, som i stor grad er skylden i at man sitter med 430 fanger på Gutanamo Bay..

Det er kanskje noe man bør huske også, før man forsøker og tviste og vri på de faktiske forhold som har foregått her?

Oddvar

Skrevet
Der fangene har blitt torturert, voldtatt, og utsatt for alle slags grusomme behandlinger, pga USA i sin hysteri etter 11 sept 2001 [...]

Om du kommer til Norge, og ikke kan, eller mer to the point ikke VIL dokumentere hvem du er, har du ett problem det er absolutt riktig.

Med andre ord, amerikanerne anholder mennesker uten dom på grunn av paranoia, mens vi har en gyldig grunn? Som Frode skriver ovenfor, leiemordere har jo ingen bedre forkledninger enn som asylsøkere uten papirer.

Men så vidt jeg vet blir ingen med ukjent ID torturert,

At blod ikke sprøyter vil ikke si at alt er i orden. Måneder i glattcelle er ikke noe annet enn tortur.

Det blir for enkelt og skylde på at vi har varetektsfanger her i landet, og derfor må ta imot påståtte terrorister fra en militærbase som har vært under amerikansk kontroll.

Det har jeg heller aldri sagt. Det var bare en påminnelse om at man bør ta en titt i speilet en gang iblant.

Der fangene har blitt torturert, voldtatt, og utsatt for alle slags grusomme behandlinger

[...]

flesteparten av fangene neppe var terrorister. De ble bare "ryddet bort" av klaner, av forretningsforbindelser, av naboer som ville de vondt

[…]

Tsjekkia, Ungarn Romania og Bulgaria ble medlemmer.. Om noen land bør ta imot disse fra Gutanamo Bay, er det vel disse landene

Imponerende. Mennesker som du selv skriver er uskyldige og blir torturert, alt du vil tilby er å sende dem til et fengsel i Romania? Eller kanskje til et barnehjem?

.

Skrevet
Der fangene har blitt torturert' date=' voldtatt, og utsatt for alle slags grusomme behandlinger

[...']

flesteparten av fangene neppe var terrorister. De ble bare "ryddet bort" av klaner, av forretningsforbindelser, av naboer som ville de vondt

[…]

Tsjekkia, Ungarn Romania og Bulgaria ble medlemmer.. Om noen land bør ta imot disse fra Gutanamo Bay, er det vel disse landene

Imponerende. Mennesker som du selv skriver er uskyldige og blir torturert, alt du vil tilby er å sende dem til et fengsel i Romania? Eller kanskje til et barnehjem?

.

Fy fader Ilan, du har helt rett! Du er veldig inne på noe der!

Det blir på samme måte som en her i norge stjeler noe, også kommer jeg i fengsel, men det viser seg at jeg er fra ett annet land, jeg er uskyldig, men skal jeg da sone straffen til noen andre, eller det at jeg er uskyldig i ett annet land?

Skrevet

Ilan Sharoni

Dette var på ingen måte det jeg skrev, men når du sitter og kverulerer slik, så må du jo få lov til dette. Det er få av de 430 fangene på Gutanamo Bay som sies og ha noen som helst forbindelse med terrorisme, ekstremisme, Taliban, Al-Qauda (som forøvrig ikke er det samme uansett hvor ønskelig det er og sammenligne de to organisasjonene) og ikke minst de er ikke Saddam æra tilhengere... Men det er åpenbart lett for enkelte og bare lulle seg inn i den troen på at ALLE som sitter på Gutanamo Bay er skyldige - fordi det har jo George Walker Bush sagt....

Det beste er og ikke bruke glattcelle i det hele tatt, eller og bruke det minimalt. Og hvis du virkelig tror at en ID løs flyktning bor månedsvis på glattcelle i Norge er du totalt på bærtur. De fleste kommer etter en relavtivt kort tid til ett eller annet asylmotak, der de sitter til man får vite hvem de er. Riktignok ett asylmotak der ting er litt strengere en på de vanlige asylmotakene, men de sitter ikke månedsvis på glattcelle.. Til det trenger desverre Politiet alle de glattcelelr de kan få i løpet av en helg eller to... Du vet fyll og annet ting som desverre en del av "Helgeunderholdningen" så altfor ofte...

Det var dine ord, og siden du legger ord i min munn jeg aldri har sagt, så kan man ved andre ord si at du mener ting du ikke mener også?.. Du vet, tit for tat

Hvorfor ikke?. Romania, Bulgaria, Polen og noen andre øst europeriske land var jo "så" ivrige etter og være med i "Koalisasjonen av de villige". NÅ er det kanskje på tide at de faktisk står bak det de sa i oppmarsjen til Irak krigen?.. Vi som var litt lunkne, men som også er en smule rikere en disse landene bør vel ikke få problemene til USA i fanget.. Det kan jo USAs nye kjæledegger i Øst-Europa få lov og ta seg av.. Om de så blir sittende i ett fengsel i Romania, Bulgaria og Polen.. Hvorfor skal "vi" være så forbanna humane mot alle, det var ikke vi som skapte dette problemet.. NÅ kan disse øst europeriske landene få vise sin lojalitet, ved og ta fra USA ett stort problem. PGA de vet ikke hva de skal gjøre med fangene sine...

Oddvar

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...