Gå til innhold

Bensinstasjonen glemte og ta imot betaling..

Featured Replies

Skrevet

Da jeg var på vei hjem fra jobb i natt stoppet jeg innom bensinstasjonen for påfyll av både bilen og magen. Jeg var på tidspunktet den eneste personen inne på stasjonen, og satte i gang med påfyllingen. Deretter gikk jeg inn, bestilte en pølse og sa at jeg hadde bensin. Trøtt og sliten som jeg var etter natteskiftet trakk jeg bare kortet og trykket koden som vanlig. Men, da jeg våknet i dag morges slo det meg; betalte jeg egentlig for den bensinen?

Sjekket saldoen, og nei, jeg var kun trukket 53 kr for en pølse :grin:

Spørsmålet: (Jeg vet jeg bør dra ned og betale, for ærlighetens skyld, selvfølgelig :) ) Er jeg nødt til og betale for meg, ettersom fyren bak disken selv glemte og ta betaling for bensinen, og jeg ikke la merke til det? Eller burde jeg få slippe unna med denne? :grin:

Skrevet

Tja, dette blir vel helt opp til deg og din egen samvittighet. Selfølgelig frister det jo å IKKE betale, og ettersom du SA ifra at du hadde fyllt, og han ikke tok betalt for det er det egentlig dems egen feil.

For å være helt ærlig tror jeg ikke at jeg hadde dratt tilbake. Jeg fyller alltid med kort på pumpa, så slike "gull-situasjoner" får jeg ikke opplevd... :P

Skrevet

Enig i det du sier her Åge. Dersom du drar ned til tappen og betaler for deg nå. 1. du husker ikke hvor mye du skulle betale, så de sier nok at det går greit. 2. Du virker som en ærlig og redelig kar for dem, og de får muligens litt mer respekt for deg!

Er det ett fillebleøp som er mellom 0-100 kroner ville jeg driti i det, men er det 500 så tror jeg kansje jeg ville betalt.

Skrevet

Vel din egen samvittighet bør nok guide deg her. Men du kan nærmest garantere at bensinstasjonen har et eller annet slags overvåkningsystem. de spoler tilbake på tape, skriver en "stikk" melding og innleverer en anmeldelse.

Mitt råd: "Du bør snarest ringe dem og ordne opp"

Skrevet

Jeg glemte å betale en gang. Var inne på stasjonen for en quicksnack. Da fikk jeg brev i posten et par dager etterpå der de beskrev situasjonen som en "forglemmelse". De hadde sett "hendelsesforløpet" på video. Så ble ingen anmeldelse på dette. Men en liten faktura var vedlagt brevet i stedet.

Skrevet

Gjorde nesten det samme for noen år siden.

Var på sykkeltur og reiste rett fra bensin regninga på en Shell stasjon.

Kom ikke på det før jeg var hjemme, og diger i øya fant jeg tlf nummeret og ringte opp stasjonen. Eieren takket så mye og fikk avlyst etterlysninga hos politiet. Di hadde meg selfølgelig på video. Regninga ble sendt i posten og betalt, og etterpå fikk jeg ett takkekort. :)

Var jeg deg hadde jeg tatt kontakt og betalt for meg, så slipper man og få problemer i ettertid.

Skrevet
Da jeg var på vei hjem fra jobb i natt stoppet jeg innom bensinstasjonen for påfyll av både bilen og magen. Jeg var på tidspunktet den eneste personen inne på stasjonen' date=' og satte i gang med påfyllingen. Deretter gikk jeg inn, bestilte en pølse og sa at jeg hadde bensin. Trøtt og sliten som jeg var etter natteskiftet trakk jeg bare kortet og trykket koden som vanlig. Men, da jeg våknet i dag morges slo det meg; betalte jeg egentlig for den bensinen?

Sjekket saldoen, og nei, jeg var kun trukket 53 kr for en pølse :grin:

Spørsmålet: (Jeg vet jeg bør dra ned og betale, for ærlighetens skyld, selvfølgelig :) ) Er jeg nødt til og betale for meg, ettersom fyren bak disken selv glemte og ta betaling for bensinen, og jeg ikke la merke til det? Eller burde jeg få slippe unna med denne? :grin: [/quote']

ærlighet varer lengst. Og det gir en god følelse og vite at man faktisk har dratt tilbake og gjort opp for seg. Dette har skjedd meg også et noen ganger i forskjellige situasjoner. En annen ting er at den ansatte på stasjonen kan risikere å måtte dekke tapet selv. Det er jo litt trist.

Så du bør gjøre deg opp en mening om hva slags person du er og handle ut fra det synes jeg ;) Men er det en plass der du får dårlig service, og det er kun surpomper der, så hadde jeg ikke brydd meg tror jeg :/

Skrevet

Dette burde det vært unødvendig å stille spørsmål ved. Selvfølgelig skal en betale for den varen en har fått.

Hvorfor skal en unnlate å betale dersom den andre parten ikke får krevd inn beløpet ved en feil? I det du begynner å fylle bensin fra en annens pumpe inn i din bil, så inngår du en avtale om en motytelse for den varen du mottar. Det er jo prinsippet for byttehandel som har eksistert siden tidenes morgen. Som oftest er denne motytelsen et pengebeløp. Når du har fylt bensin i bilen så forplikter du å overholde din del av avtalen. At det blir begått feil som gjør at du ikke har betalt for varen selv om du sa i fra, fritar deg ikke fra å innfri din del av avtalen som er å betale for produktet.

Skrevet

Gå tilbake til stasjonen og gjør opp for deg, om de sender faktura så be dem om å ikke legge inn gebyr siden feilen skjedde på stasjonen. Det er ganske sikkert at de får tak i deg uansett, å sammarbeide og hjelpe til vil bare gjøre det bedre for deg.

Når du vet at det er begått en feil er du ansvarlig for å ordne opp. Det er det samme som at du plutselig oppdager at du har fått en million ekstra på kontoen fordi banken eller noen andre har gjort en feil. Da har du plikt til å returnere pengene.

Skrevet

Ved gjennomgang av videotape kan det komme frem, så for din egen skyld foreslår jeg at du betaler. Bedre enn at de anmelder deg for tyveri av bensin..

Back and proud.

Skrevet
  • Forfatter

De sa faktisk ingenting. Ble litt skuffet der. Hadde kanskje ventet et takk for ærligheten, eller noe i den duren. Men, nå stod det jo en ung, og relativt ny guttunge bak disken der da.

Skrevet
  • Forfatter
De burde sagt tusen takk ihvertfall. Men vi kan gi deg et klapp pa skuldra her istedet :)

Hehe, takk for det :)

Hvordan går det forresten med byggingen av "monsteret" i kjelleren Ivar?

Skrevet

joda, driver og pusler med litt smapjask. Sakte men sikkert fremover, men kanskje litt sakte for tiden ;)

Hatt litt annet og tenke pa, samtidig som jeg ogsa venter pa noen komponenter. Skal vel snart begynne og lage meg stoler :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …