Gunnar Seljeseth Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Denne premien har Vista fortjent; Fiasco Awards 2009 http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=537364 Siter
Karl M Arsenal Ellingsen Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Kom som ingen overraskelse! Har mange "rød i toppen og forbanna" dager foran datamaskinen! :mad: :grin: Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk hater Vista. Jeg har ikke opplevd noe tull med det, annet enn det jeg selv har gjort feil. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Enig med Ola Haldor, jeg har kjørt Vista i snart et år og har ikke hatt noen flere problemer med det enn jeg hadde med XP... Siter
Christian Paulsen Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Nei det er vel ikke minst fordi alle andre gjør det Ola... Det varierer vel hva man legger i det, men som produkt syns jeg egentlig det er litt malplassert å gi dette fiaskoprisen for 2008. Men markedsføringsmessig passer jo fiaskoprisen godt. Det er jo nesten et skole-eksempel på hvor galt det kan gå når ting ikke er godt nok fra starten av, og et dårlig rykte begynner å spre seg. Nå har oppfatningen fått så godt rotfeste at trenden neppe vil snu samme hvor godt produktet måtte bli. Eneste veien ut er vel å gjøre som de gjør, repakke Vista i nye og bedre optimaliserte klær, gi det et nytt navn, og få det ut fortest mulig. Tror ikke det er helt tilfeldig at det i lang tid lekket ut Windows-7 versjoner som var Vista, men der det meste var fjernet for god ytelse. Ikke siden Windows var på disketter har vel Microsoft vært så glade for piratkopiering, som nå med disse lekkede pre-beta Windows 7. Siter
Nicklas Winger Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Ikke nødvendigvis så mange problemer, men det er så latterlig tungdrevet, og fullt av unødvendige ting. (Les: UAC, for one..) Siter
Even Moe Egenes Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk hater Vista. Jeg har ikke opplevd noe tull med det' date=' annet enn det jeg selv har gjort feil. [/quote'] Jeg er enig både i ris og ros. Men det helle nok mer over på positiviteten. Det er ikke bare bare å ga fra ett operativ system, til ett annet. Men hadde du godt fra Vista til XP, hadde du nok klaget over XP. Begge har fordeler, og ulemper. Siter
Christian Paulsen Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Nei Even, folk liker ikke forandringer, og ting som krever at man lærer nye ting for å gjøre det samme som før. XP var ingen dans på roser da det kom det heller, er i grunn ikke før etter SP2 det virkelig begynte å bli bra. Nicklas WingerIkke nødvendigvis så mange problemer, men det er så latterlig tungdrevet, og fullt av unødvendige ting. (Les: UAC, for one..) Ja denne tungkjørtheten var vel den mest grunnleggende tabben i utgangspunktet, og kombinert med fiaskoen Intel/Microsoft "Vista Capable" merkingen var det duket for en treg start, bokstavlig talt i 2006/2007. Og fortsatt evner jo ikke Vista å tilpasse seg svake maskiner. Men dette sirup-stempelet begynner så smått å bli mer et rykte enn en realitet på nye maskiner nå i 2009. Og for meg som har high-end maskinvare har Vista tatt igjen XP i å være snappy, rask programstart, osv. Å kalle UAC for unødvendig er jeg ikke ening i. Det var absolutt på høy tid å gripe fatt i problemet med den manglende sikkerheten i XP, og konseptet med at alle i praksis surfer på nett med fulle adminrettigheter, og at alt av ondsinnet kode fritt kan ta seg til rette i systemet uten at man en gang vet det, kunne ikke fortsette. Desverre er det ofte en motsetning i det å være sikker vs brukervennlighet, og det jeg ER ening i er at implementeringen av UAC forsatt har stort forbedringspotensiale. Det har blitt vesentlig bedre enn det var i 2006 i Vista beta og den første release-versjonen, men det er en lang vei å gå fortsatt. Dette er jo forøvrig også en av tingen som har fått en del fokus i Windows-7. Jeg tror ikke det er godt nok der heller, men man får noe flere konfigurasjonsmuligheter i mellom det å skru det helt av, eller på. Siter
Alexander Nilsen Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Bare UAC hadde vært som i Linux, en midlertidig admin rettighet bare når en trengte det, og ikke for hver filkjøring. Bare en liten tanke om at Microsoft kopierte en funksjon fra Linux, men gjenbrukte den på Vista på en helt feil måte. Siter
Christian Paulsen Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Ja, ening i det Alexander. Eller i hvertfall delvis ening, da jeg syns det er elementer ved begge metoder som er fordelaktig. Egentlig litt synd det tydeligvis er så skamfullt å herme litt etter hverandre når det gjelder Apple, Windows, og Linux... Det som etter mitt syn er plagsomt med "Linux- måten" er at man må skrive inn passordet hver gang, VS et museklikk i Windows. Men utover det fungerer det jo på en mye bedre måte som du sier. Jeg finner det svært irriterende i Vista at man må ty til betydelig kreativitet for å permanent godkjenne et program og slippe UAC vinduet hver bidige gang det skal startes et allerede installert program. Mye av problemene med bruker-rettigheter i Vista er jo strengt tatt dårlig programering fra de som lager programmer for Windows, men er som sagt helt ening i at det er et område med stort forbedringspotensiale. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.