Skrevet 2. mars 2009 15 år Hvis man ser på throttle spakene på DETTE bilde så er det tydelig at det er mest power på motor 1 og minst på motor 4, hvorfor i all verden er det omvendt på instumentene da?? Det er helt tydelig at N1 er størst på motor 4 og minst på motor 1... WHY? Har jeg gått glipp av noe her?
Skrevet 2. mars 2009 15 år Det er styrt av EPR. Ingen motorer er like så de er trimmet inn slik at de gir lik EPR på T/O power med trottlene i lik posisjon. EPR indikatorene er de fire søylene til venstre.
Skrevet 2. mars 2009 15 år Forfatter Aha, ser EPR er lik for alle ja. Men da dukker det opp et anna spørsmål som som jeg har grublet på og ikke finner noe konkret svar på, altså: Hva er det EPR representerer? Greit nok at det står for "Engine power ratio" Men hvis jeg feks har en N1 på 95%, så vet jeg at turbinen går med 95% av full ytelse.. Men på feks MD-11 eller 747 med P&W motorer så får jeg servert en EPR på 1.44 av FMC etter kalkulert derate. Hva vil dette si? 1.44 hva?
Skrevet 2. mars 2009 15 år EPR er engine pressure ratio. Forholdet i trykk foran motoren vs etter turbinen. EPR 1.4 er trykket 1.4 ganger høyere bak. Dette gjør at en har lik trust på alle motorene uavhengig av RPM.
Skrevet 2. mars 2009 15 år Forfatter Da lærte jeg noe nytt! Siden jeg ser at svarene kommer ekstremt fort Øyvind :grin: Så spør jeg igjen, hvorfor står EPR over/forran N1 på feks MD-11 eller 747? Vil det si at den er viktigere å følge med på enn N1? Meget takknemlig for svar,
Skrevet 2. mars 2009 15 år Alle er like viktige. Etter hvert som motorene slites oppnåes gjerne ikke maks EPR. Da er det max N1 eller max EGT som kommer først. Da er motoren klar for overhaling.
Skrevet 2. mars 2009 15 år Da lærte jeg noe nytt! Siden jeg ser at svarene kommer ekstremt fort Øyvind :grin: Så spør jeg igjen' date=' hvorfor står EPR over/forran N1 på feks MD-11 eller 747? Vil det si at den er viktigere å følge med på enn N1? Meget takknemlig for svar, [/quote'] Vil bare legge til at for PMDG MD-11 (og såvidt jeg husker også 747) så kommer det an på motortypen. Pratt & Whitney (PW) bruker EPR (men har med N1% under), mens MD-11 med General Electric (GE) bruker kun N1% som referanse i FMS og på "motor-skjermen". Tipper det er slik det er på disse flyene i virkeligheten, og ikke noe PMDG har funnet på. Hvorfor de velger forskjellig vet jeg dog ikke. Fra PMDG MD-11 med P&W motor: Fra PMDG MD-11 med GE motor:
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.