Skrevet 1. mars 2009 16 år TV2 kjørte storyen i kveld: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2596724.ece
Skrevet 1. mars 2009 16 år Og noen her inne spør hvorfor vi sier det er mye tull med Norwegian om dagen? Bra de prøver å gjøre noe med det nå
Skrevet 1. mars 2009 16 år Å prate om Norwegian er som og prate om våre nye landsmenn, man blir fort påsatt en merkelapp om både det ene og det andre. Bare og sette seg og høre på scanneren det... det finnes værre ting en dette...men det er jo så fint og rødt, så da er det vell slik da.
Skrevet 2. mars 2009 16 år Forfatter Hehe, de andre avisene prøver ellers å være ganske kjappe med å følge opp sånne saker, men i dag råder det øredøvende Norwegianstillhet på nettet. At et norsk selskap nesten mister sitt AOC er nesten fantastisk og veldig urovekkende.
Skrevet 2. mars 2009 16 år Var ikke dette snakk om en mekaniker som jobbet på flyene med utgåtte sertifikater? Altså på risikoskalaen scorer ikke det noe spesielt høyt. Altså problemet lå i at Norwegian sine rutiner sviktet når det kom til å holde oversikt over mekanikernes sertifisering, ikke at flyene fløy rundt etter at de hadde blitt vedlikeholdt av en som ikke viste hva han gjorde.
Skrevet 2. mars 2009 16 år Forfatter Niks, den episoden var bakgrunnen for at Tilsynet begynte å sjekke selskapet. De gjorde flere funn som de betegner som foruroligende, uten å spesifisere noe nærmere.
Skrevet 2. mars 2009 16 år Aporopå dette med sikkerhet, jeg så for en stund siden en ganske interessant episode av NRK Faktor som heter "Flyenes voktere". Der følger vi en SAS pilot, en SAS mekaniker, og en flyveleder på Gardermoen, og de er i litt forskjellig grad bekymret for utviklingen. Som sjeldere sjekk av flyene, mer stress, osv. Det jeg syns er litt morsomt, er jo å se hvordan man ser ting forskjellig. Som feks at SAS piloten er bekymret for at stressfaktoren er økt, og at de flyr mye mer på en "4 dagers" enn for noen år siden. Luftfartsdirektøren ser derimot på dette som en god ting, for på den måten unngår man "rustne" piloter som har glemt sine kunster der oppe... Denne episoden kan sees her nrk.no/nett-tv/klipp/56563. Men denne er altså laget i 2005, og det jeg lurer litt på er hva disse SAS ansatte og flyveledere ville sagt om man laget en oppfølgningsepisode i dag. Har man sluttet å spise av marginene som SAS-piloten kaller det, har det blitt verre, eller tar han rett og slett feil, man spiser ikke av marginene. Hva mener dere andre?
Skrevet 2. mars 2009 16 år Å prate om Norwegian er som og prate om våre nye landsmenn' date=' man blir fort påsatt en merkelapp om både det ene og det andre. Bare og sette seg og høre på scanneren det... det finnes værre ting en dette...men det er jo så fint og rødt, så da er det vell slik da. [/quote'] Usammenlignbart! Jeg bryr meg ikke særlig om dette. Ang. det med han mekanikeren, selv om lisensen har gått ut, betyr det da at jobben han gjør er dårlig, og at det er fare for at flyene ikke kan fly? Ikke særlig. Dessuten er det delvis Norwegian som arbeidsgiver sitt ansvar å følge opp dette, og evt. gjøre noe i forhold til denne personen. "Shit happens" har jeg ved flere tidspunkt hørt mange sagt, og selv sagt. Dette er ett av tilfellene, correct me if I'm wrong, men ingen av disse tilfellene har vært kritiske i forhold til sikkerheten, og helsen til passasjerer og/eller ansatte? Tror også at Norwegian hadde vært ferdige som flyselskap v/ tilfelle.
Skrevet 2. mars 2009 16 år Hadde vært litt ekkelt og fly med ett fly som nettopp hadde kommet fra C sjekk,eller hva den kalles,der de demonterer hele flyet og går igjennom hver skrue og bolt. Og så få vite at personellet ikke er kvalifisert :grin: Har hørt fra ansatte i ICELANDAIR at den jobben tar 1 måned eller noe slikt med en 757.
Skrevet 2. mars 2009 16 år Forfatter Jeg bryr meg ikke særlig om dette. Ang. det med han mekanikeren' date=' selv om lisensen har gått ut, betyr det da at jobben han gjør er dårlig, og at det er fare for at flyene ikke kan fly? Ikke særlig. Dessuten er det delvis Norwegian som arbeidsgiver sitt ansvar å følge opp dette, og evt. gjøre noe i forhold til denne personen. "Shit happens" har jeg ved flere tidspunkt hørt mange sagt, og selv sagt. Dette er ett av tilfellene, correct me if I'm wrong, men ingen av disse tilfellene har vært kritiske i forhold til sikkerheten, og helsen til passasjerer og/eller ansatte? Tror også at Norwegian hadde vært ferdige som flyselskap v/ tilfelle. [/quote'] Du får lese TV2 storyen èn gang til. Mekanikersaken utløste undersøkelser fra Tilsynet, og de fant andre avvik som de ikke var særlig glade for. Mekanikersaken var alvorlig nok i seg selv, det å grounde 18 fly gjør man ikke fordi det er morsomt.
Skrevet 3. mars 2009 16 år Nei, nå få jo selvfølgelig ikke vi vite HVORFOR de groundet de.. Var det ikke for at det var morsomt?
Skrevet 4. mars 2009 16 år Men hva med Continental som landet med fuel under minima 28 ganger i fjor etter å flydd KEWR - ENGM? Er ikke særlig tillitvekkende det heller..
Skrevet 4. mars 2009 16 år Ikke bra, men de er jo ikke alene om dette der oppe på moen da, dette skjer .........
Skrevet 4. mars 2009 16 år Jeg tror det hele koker ned til at alt for mange selskaper i dag er mer opptatt av å preike bullshit via flotte analyser som utgis i internavisene om hvor flinke de er til å passe på sertifikater og papirer enn å faktisk høre etter hva teknikerne sier må gjøres. Slik som jeg opplever sånne ting, er det viktigere å vise til papirer enn å gå løs på tunge jobber som forlengst burde vært gjort. Jeg opplever for min del at vedlikehold har blitt til et "papirhus". Kvalmefremkallende. PS: Ikke rettet spesielt mot flyindustrien, men det er lov å ha øya åpne samt bruke synapsene.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.