Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan tipse om en god utendørs antenne som kan ta inn fra 20-1500Mhz og som da igjen klarer å ta inn fly frekvenser i området, anetennen jeg nå har tar bare inn flyet og ikke flyplassen, tar heller ikke controll?

Skrevet

Bor skvett midt i Ålesund sentrum og han jeg deler leilghet med har en "hjemmesnekra" antenne fra en guide på nettet med et pvc rør med noe kabelgreier inni. Sitter her i sentrum og får inn hele sulamitten fra Vigra ATIS, utland, control, molde app, kvernberget app osv.. Klart Hovden afis faller nok utenom gitt :P

Nå er det ikke jeg som sitter med scanneren og lytter, men har registrert at det er mulig :)

Hvor holder du til hen Tom? Tanker rundt å "snekre" en antenne selv?

Edit; Den som er hjemmesnekra står her i heimen og er ikke i bruk lenger. Den som nå er på taket er kjøpt ferdig. Fordelen med å lage selv er at det koster svært lite og er jo meget tilpasselig mtp kabellengde og slikt.

Edit2: Her er link for "hjemmelaget" antenne.

http://www.arcticpeak.com/antennapages/scannerantenne.htm

Skrevet

er det bare flybåndet du skal ta inn, er begge de foreslåtte antennene her helt feil.

Skal du ha en antenne som skal ta inn alt mulig, blir den jo ikke bra på noe bånd, men tar vel sikkert inn et eller annet;)

Nei, du trenger en enkel, hjemmelaget dipolantenne for flybåndet, plassert på utsiden av huset, så høyt som mulig.

Basta.

- men du skulle ha en "umulig" antenne som skal ta inn 20-1500 MHz?

Det er det ingen antenne som kan, men hvis du bestemmer deg for å legge vekt på de båndene som er interessante, er det lettere å finne en antenne som passer.

Skrevet

Jeg syns det blir noe feil å si at den X50 antenna er feil, fordi den tar jo inn Vigra og omegnfrekvensene klokkeklart. Men det er jo klart at den er i bruk for å ta inn mye mer enn bare det. Så det er jo klart, skal han KUN høre på flybåndet fra hvor hen han er hen, så er det kanskje en antenne som er enklere og billigere ja :)

Skrevet

"Jeg syns det blir noe feil å si at den X50 antenna er feil, fordi den tar jo inn Vigra og omegnfrekvensene klokkeklart."..

Vel, det er flaks at den tar inn Vigra, for den antenna er laget for 144 og 440 MHz. Så det er jo helt feil å kjøpe den hvis man skal lytte til flybåndet.

Hvis man lager en dipol selv, garanterer jeg at det blir helt kanon.

Flybåndet er imidlertid litt spesielt, fordi det er så bredt.

Det går helt fra 118-136, og det er et meget bredt bånd, i forhold til andre bånd man kan lage en avstemt antenne til.

Så man er nødt til å lage den for ca. 126MHz.. (midt på..)

En 50 ohms koaksialkabel fra radioen, som ender i en sukkerbit, (ikke sånn som du har i kaffen;), og så går det en ledning oppover og en nedover fra sukkerbiten, total lengde på de ledningene pluss sukkerbit, på ca. 1m 20 cm.

Helt konge, man får ikke noe bedre enn det, om man ikke skal lage noe retningsstyrt.

Og så koster det jo bare koax-kabel.

Her er en figur, bytt ut "49cm" med total lengde fra øverst til nederst, inkludert koblingen, til ca. 1m 20 cm.

dipol

Ellers finnes det noe å kjøpe, for eksempel denne, som har 3dB Gain i flybåndet:

flybåndantenne

Skrevet

Ja, jeg skal ikke påberope meg noe særegen kunnskap innenfor dette feltet med hva slags frekvensområder som de enkelte antenne er laget for å ta inn.

Men jeg regna med at siden vi fikk det inn såpass som vi gjorde at den faktisk var egna for jobben.

Men flaks og flaks, vi har en veldig gunstig plassering i forhold til det meste i omkretsen her.

Skrevet

Tarjej har laget en god antenne han sikkert, er vel ikke helt av den kreative typen selv som jeg faller som oftes for en betalt original utgave.. Kanskje jeg må likevel prøve å lage en siden den tydeligvis fungerer kanskje.. Cluet er å ha frekvensen opp til 1500Mhz

Bruker man da coax kabel fra antennen til scanneren?

Skrevet

hvis du skal ta inn frekvenser helt opp i GHz-området, kan du glemme den hjemmelagde dipolen;)

Men ja, koax fra radioen til antenna. For flybåndet kan du bruke den billige RG58 mange meter før tapet blir plagsomt, men for 1500MHz er det ikke mange meter før signalet er helt borte i kabelen;)

Løsning: Dyrere kabel/kortere kabel/antenneforsterker oppe i antenna.

(ps: Hva skjer på 1500MHz?)

Skrevet

Nei det kan du si, men scanneren går til 1500Mhz og da tenkte jeg sånn.. Det viktige er området til 960 og altså flyområdet samt politi, brann og ampulanse..

Sitter nå i Ulsteinvik og får inn Ålesund politi, så jeg tror det ikke er noe med fjell osv å gjøre, får alle fly uansett om de befinner seg nord-sør-øst-vest for Vigra, men får bare inn den ene veien altså klokkeklart piloten men ikke tårnet.

Dette med en antenne på en halvmeter av typen som sitter på en god gammel radio kan det se ut som, en teleskop antenne og så innendørs...

Skrevet

Jeg anbefaler Diamond X300 (ca.3M) vil du få inn det meste når det gjelder fly,politi,brann,amk ;)

x300.jpg

Eventuelt kan du gå for den litt kortere versjonen scan king vertical (ca.1.1M).

scankingvertkalbig.jpg

Kilde: Permo

Hilsen Radioamatør :)

Skrevet

Politiet har repeaterar rundt omkring(Helgehornet?), så dei får du inn stort sett overalt trur eg.

Har du prøvd å få inn Hovden, dei skal også ha sendar på Helgehornet?

Veit ikkje om Vigra har sendar på Gamlemsveten, eller om det er berre på sjølve flyplassen?

Skrevet

Radaren står på Gamlemsveten i allefall, og jeg regner med at senderen står der også med tanke på hvor godt signalet bærer bort til Molde. Dog har jeg hørt at Bodø Oseanic har en sender på Vigra, men jeg har til gode å høre noe derfra

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...