Skrevet 27. februar 2009 15 år hei allesammen ! - Er der nogen der kan oplyse en hel gjeng flyantuiaster om, hvilken stjerne / plant som står over Månen akkuret nu. Kl 18.20. Set fra Oslo mot Syd-West. på forhånd mange takk
Skrevet 27. februar 2009 15 år Jeg er rimelig sikker på at det er planeten Venus. Med unntak av sola og månen, er Venus det mest lyssterke objektet på himmelen.
Skrevet 27. februar 2009 15 år Jeg er rimelig sikker på at det er planeten Venus. Utklipp fra wiki: Venus er Jordens nabo i solsystemet, og går i bane nærmere solen. Dette gjør at planeten bare er synlig fra Jorden like før soloppgang eller like etter solnedgang. Den blir ofte kalt for Morgenstjernen og Aftenstjernen Mener at denne stjerna/planeten er å se hele kvelden også langs månen?
Skrevet 27. februar 2009 15 år Er nok Venus du ser ja.. Kan legge ved et bilde eg tok sist eg såg den sånn.. Da var det motsatt
Skrevet 27. februar 2009 15 år Sant nok det. Men folk har det for vane å kalle alt som lyser på himmelen, bortsett fra månen og sola, en stjerne
Skrevet 27. februar 2009 15 år Her er et bilde fra i kveld.. stligere når Venus var plassert over Månen. Mvh Tommy!
Skrevet 28. februar 2009 15 år Venus ligger over månen både i Honningsvåg og Tromsø på denne tiden også
Skrevet 28. februar 2009 15 år Morsomt. Diskuterte akkurat dette med familien i går, uten å ha sett posten
Skrevet 2. mars 2009 15 år Mener og huske han Knut jørgen røed ødegaard sa at det der var stjernen Sirus jeg Som visst skal være den mest lyssterke stjernen om natta
Skrevet 2. mars 2009 15 år Sirius er det nok ikke, den ligger ganske lavt på himmelen ved siden av stjernebilde Orion. Det er nok Venus.
Skrevet 2. mars 2009 15 år Mener og huske han Knut jørgen røed ødegaard sa at det der var stjernen Sirus jeg Som visst skal være den mest lyssterke stjernen om natta Den mest lyssterke stjernen' date=' ja. Den kan likevel ikke konkurrere med de nærmeste planetene (Venus, Mars, Jupiter). Sirius ligger omtrent på lysstyrkenivå med Merkur. Som du kan se på dette bildet var dette uten tvil Venus. Sirius er dessuten langt unna (helt sørvest, under Enhjørningen, Monoceros).
Skrevet 2. mars 2009 15 år Jeg lagde en gang en timelapse, og fikk tilfeldigvis med meg Venus som fulgte etter månen... http://www.ikhushi.com/fw/fw.mp4
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.