Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 50 år siden,11feb.1952,var en stor dag.Olympiaden pågikk i Oslo,men hva de denne dag drev med ante jeg ikke for da fløy jeg for første gang SOLO.Flyvåpnets flyskole på Eggemoen.Jeg har aldri senere angret på valg av yrke og til dere som lurer på om ikke det noen ganger blir kjedelig har jeg dette å si.Jeg har fløyet det meste og aldri kjedet meg.Selvfølgelig ikke i jagerfly , men heller ikke på lange patruljer(opptil 15 timer) med maritime overvåkningsfly eller på langruter i SAS.Det eneste kjedelige er at en dag er det slutt og du er pensjonist.

Noen spør om hva som kreves av utdannelse og svaret er ikke så enkelt.Skal du inn på forsvarets flyskole er konkuransen stor og under ellers like forutsetninger foretrekkes en god videregående eksamen fremfor en dårlig.Men det er nok de personlige egenskaper som teller mest.Stikkord, autoritetstro,evne til å følge bestemmelser, simultankapasitet m.m..Dette finner psykologene ut av og er vanskelig å forberede seg på. Jeg selv droppet ut fra artium (strøk) før jul 1951 og fløy solo mindre enn 2 mnd. senere, litt flaks er heller ikke skadelig.

Det har også vært spurt om bruk av autopilot og til det er å si at av flyskkerhetsgrunner brukes autopilot i stor utstrekning.Piloten kan ofre mer tid på andre sider av flygningen enn bare å passe airspeed m.m..Det å overvåke en autopilot krever mye mindre enn det å fly manuelt.Da jeg fløy var det vanlig å koble inn autopiloten omkring cleanup og så koble den ut ca, 200 til 300 fot før landing.Etter skygjennomgang lar du autopiloten fly til du selv er klar til å ta over, du venter altså til øyne og hjerne er klar og har til å overta visuelt.

Er MSflysimulator spill eller hva? Jeg tror den er hva du laver den til.Den er fin til å trene radionav. prosedyrer og til å trene instument flyvning. Er du interessert i bygninger, fyrverkeri, lavflyvning over byer så er den et spill etter min mening. Selv har jeg som default 737 på Kjeller RW30 1/4 mile vis. 200 skydekke lett vind fra nord.Jeg tar av , stiger til 3000 ft i høyresving, intersepter ILS RW01L GM og lander.Jeg synes dette er fin trening. Til å begynne med bruk langsommere flu og bedre vær.

ATC i flightsim har et stort utviklingspotensiale og jeg ser frem til neste FS.

Stå på om du vil bli flyver.

Hilsen John

[ 13-02-2002: Endret av: john lysebraate ]

Skrevet

Hei Olav.

Nei, jeg har ikke holdt sertifikatet vedlike og det er vel helst miljøet omkring det hele jeg savner.

Mh.t. om jeg har noe favoritfly så har jeg vel ikke det.Jumboen var jo en herlig doning som var en drøm å lande, da kunne en til tider føle seg som en mester. DC9 var så fin og stille i cockpit og de forskjellige flaps settinger hadde stor avstand fra max. til min. speed.Slats kunne f.eks settes ut ved 280kts og flaps kunne en så vente med til nermere 200kts.Husker jeg feil så korriger meg gjerne.727 og dc8 som jeg også fløy var eldre og var ikke så bruker vennlige.Generelt er et nyere fly lettere og mer behagelig å fly, men i nostalgiens lys er vel DC9 min favoritt etter ca.12 år fra og til. Jeg husker alle lovord (ikke alle) dc9en fikk da den først kom, spesielt for det at den var så støysvak ?!? og hadde slike enorme lasterom.Det var da det og ikke nå. F86K og T33 er oså fly jeg husker med glede og jeg er enig med en tidligere kollega som så rødt når noen omtalte et fly som "kjerre"- det var en gudommelig maskin.

Skrevet

Hei John.

Takk for interessant innlegg!

Du har jo lang fartstid som flyger, har du noen personlige favoritter blandt alle flyene du har fløyet?

Som pensjonist (hvis jeg har forstått deg riktig), flyr du fremdeles? Jeg tenker f.eks på GA, det er jo mange pensjonerte flygere som koser seg med småfly.

Hilsen en "clockwork" entusiast.

Skrevet

Hei John.

Jeg blir nesten misunnelig når jeg hører om karrieren din. Vet at misunnelse er usunt, men jeg visste svært tidlig at det var flyger jeg ville bli, noe en slurvet øyelege satte en brutal stopper for. Nå skal det også sies at jeg for noen år siden tok en ny sjekk av synet, og da fant man ikke noe som diskvalifiserte meg til å bli flyger. Skulle gjerne likt å hatt en ny prat med den første øyelegen som "grounda" meg for evig og alltid, men han er ikke lenger iblandt oss. I tillegg er jeg snart 45 og nå for gammel til å kunne bli kommersiell pilot. That's life I guess [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] . Får fly på annet vis......

Et spørsmål: Dc8 og Dc9 ser tilsynelatende ut til å ha identiske cockpitseksjoner (tenker "skrog" nå).

Jeg vet at cockpitseksjonene til B727 og 737 har sitt utspring i B707 cockpitseksjonen (som også deler av flykroppen er det), og grunnen til dette er vel at man ved slik "gjenbruk" på senere modeller slapp en del kostbare sertifisering-/godkjenningsprosesser (?)

Gjorde McDonnel Douglas det samme med Dc8 & 9?

Takk igjen for interessante innspill, John. Ha en god helg!

Skrevet

Hei Olav. Forstår godt at du er skuffet over legen som dømte deg ut, men det er vel like greit ikke å tenke for mye på det.Av tonen i ditt svar skjønner jeg at du ikke misunner i ordets rette mening og jeg innrømmer gjerne at jeg har vært heldig.

Hvorvidt og til hvilken grad Douglas cockpittene er like kan jeg ikke svare på, men det var lettere å konvertere fra det ene Douglas(Boeing) flyet til det andre enn fra f.eks Douglas til Boeing.Fabrikkene brukte mange av de samme switcher og panelerpå f.eks Dc-8 og 9, som B747 0g 727.Fabrikkenes ordvalg i checklister og manualer var også noe forskjellig.

Ja.ja nå ser jeg frem til dagens stafett og lar simulator være simulator på kveldsdtid i disse OL tider.

Ha det bra hilsen John.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...