Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I desember ble en 31-åring angrepet og drept av to polakker i Oslo sentrum.

Her blir Jonas sparket til døde.

Ble litt satt ut da jeg leste at den ene personen ble frifunnet mens den andre fikk fire års fengsel. Hva i alle dager skal dette bety? Hva feiler det dette landet? Kan hvem som helst komme hit og drepe en person for å få et sted å bo med TV, PC, mulighet for utdanning/opplæring, mat hver dag og rene klær i fire år?

Fire år for Jonas-drapet

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Så vidt jeg forstår, så ble han ikke dømt for drap etter straffelovens drapsbestemmelse. Han ble dømt for å ha utøvet vold mot en person, med den følge at han døde. Slik retten har vurdert bevisene så har domfelte ikke hatt til hensikt - han har ikke ønsket - at fornæmede skulle dø. Derfor blir straffen ikke høyere.

Dersom du mener at straffutmålingen i norsk rett generelt er for lav, så må du ta konsekvensen av det, og stemme frem et av de få partiene som ønsker en slik endring. Det kalles demokrati.

Når det gjelder din forherligelse av fengselsopphold, så tror jeg at du hadde hatt godt av en tur innenfor murene. Jeg arbeider i fengsel i feriene - og jeg forstår ikke hvordan de innsatte takler situasjonen. Livet i fengsel er utrolig tungt.

Skrevet

Helt enig med Hans Nikolai her. Folk som ikke vet om hvordan det er å sitte i et norsk fengsel bør strengt talt ikke uttale seg om det. I hvertfall vil jeg i såfall vite bakgrunnen deres for slike påståelser om at det er strålende flott med rene klær hver dag, tv på rommet, ikke mange som har pc, samt at man er innelåst store deler av dagen.

Ikke morsomt.

Ellers er det en svært stor forskjell i straffeutmålingen ved uaktsomt og overlagt drap. Regner med at disse ble dømt for uaktsomt drap. Dvs. samme lovparagraf som bl.a. bilsjåfører blir dømt for når de kjører på, og dreper et menneske.

Skrevet

Helt korrekt. Slapt av meg å sammenligne med en helt annen lov, med en helt annen strafferamme. Uaktsom påkjørsel med døden til følge har en maksimalstraff på 3-6 år avhengig av lovparagraf.

Vet noen hvilken paragraf de ble dømt på?

Skrevet
Så vidt jeg forstår' date=' så ble han ikke dømt for drap etter straffelovens drapsbestemmelse. Han ble dømt for å ha utøvet vold mot en person, med den følge at han døde. Slik retten har vurdert bevisene så har domfelte ikke hatt til hensikt - han har ikke ønsket - at fornæmede skulle dø. Derfor blir straffen ikke høyere.[/quote']

Så vidt jeg vet så ikke retten på dette som et overlagt drap da det ikke var meningen å drepe. Polakken var heller ikke "seg selv" i gjerningsøyeblikket. Full med andre ord. Det jeg ikke forstår er hvordan man kan bli dømt til fire års fengsel for å sparke en person (med vilje) og påføre han skader som han senere dør av. At han om tre år er ute på gata i Oslo igjen er skremmende, jeg håper virkelig ikke noen av mine nærmeste er neste offer.

Jeg mener fyren skulle blitt stemplet som kriminell og kastet ut av landet. Hørte et forslag i Sverige som gikk ut på å hive ut ikke-svenske statsborgere som begikk en kriminell handling. Har per dags dato aldri møtt noen som er imot forslaget. Hvem vil ha kriminelle i landet sitt?

Skrevet

Jeg anntar han ble dømt etter Straffelovens § 228

Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 6 Maaneder.

Har Legemsfornærmelsen tilfølge Skade paa Legeme eller Helbred eller betydelig Smerte, kan Fængsel indtil 3 Aar anvendes, men indtil 5 Aar, hvis den har Døden tilfølge, eller Skaden er betydelig.

Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre (a) forbrytelsen har hatt døden til følge, eller

(b) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer, eller

© forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges barn eller barn til den skyldiges ektefelle eller samboer, eller

(d) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges slektning i rett oppstigende linje, eller

(e) allmenne hensyn krever påtale.

For bildrap er det §239 i samme lov...

Skrevet

Såfremt personen kan utvises fra landet skjer dette, meg bekjent, relativt ofte. Problemer oppstår der personen ikke kan sendes ut av landet på grunn av farlige forhold i hjemlandet. Man kan heller ikke sende noen til et annet land dersom de risikerer dødsstraff.

Mvh

Mathias

Skrevet

Artikkelen sier at han ble dømt for legemsbeskadigelse med døden til følge. Dette betyr at retten har funnet det bevist at han hadde til hensikt (ønsket) å påføre avdøde skader. Men at han skulle dø, var noe han ikke ønsket, men som han likevel kunne forutse som en mulig konsekvens av sparkene han utførte. Riktig bestemmelse er da strl. § 229 tredje straffalternativ. Personlig synes jeg ikke straffen er spesielt høy eller spesielt lav.

At gjerningsmannen var beruset skal retten alltid se bort fra. Det følger av strl. § 42 tredje ledd:

Det ses bort fra uvitenhet som følge av selvforskyldt rus. I slike tilfeller blir gjerningsmannen bedømt som om han var edru.

Og dessuten § 45:

Bevisstløshet som er en følge av selvforskyldt rus (fremkalt ved alkohol eller andre midler), utelukker ikke straff.

Skrevet

Om noen hadde tatt livet av noen av mine nærmeste for deretter å ha blitt dømt til 4 år for denne ugjerningen, ville jeg ha blitt dømt til 21 for overlagt, dermed basta!

norske straffer er en vits, å ja jeg har sett flere fengsel fra innsiden(forstå meg riktig, på besøk, ikke insatt)

uansett firhetsberøvelse så burde slike personer blitt dømt til mye, mye mer enn 4 år, hvorfor i huleste skal man altid tenke på gjerningsmannen og ikke offeret eller offerets familie her i Norge!

At en person som har utført en ugjerning skal tillbake til samfunnet er jo garantert, men den personen skal ikke bli behandlet som om han var tillbake alleredet, han skal etter min mening behandles som det han er i dette tilfellet, en voldsmann som har utført grov vold med døden til følge og han skal derfor idømmes en mye strengere straff!

Det er noe alvorlig galt med den norske rettspraksisen!

Skrevet

Jeg anntar han ble dømt etter Straffelovens § 228

Tror kanskje denne passer bedre :)

§ 231. Den, som bevirker eller medvirker til, at en anden tilføies betydelig Skade paa Legeme eller Helbred, straffes for grov Legemsbeskadigelse med Fængsel i mindst 2 Aar. Har han handlet med Overlæg, kan Fængsel inntil 21 år anvendes, saafremt Forbrydelsen har havt Døden tilfølge.

Skrevet

Skulle ønske jeg var jurist nå :P

Har han handlet med Overlæg, kan Fængsel inntil 21 år anvendes, saafremt Forbrydelsen har havt Døden tilfølge.

Dette betyr vel at han skal dømmes til 21 år hvis han handlet med overlegg, dvs. planlagt å utføre voldshandlinger mot offeret? Vil vel si at disse personene handlet i øyeblikket.

Jeg er forsåvidt enig i at straffenivået på enkelte straffer i Norge er lave. Dette går jo utover samfunnets tro på at retttssystemet fungerer.

Når det gjelder å utføre et drap for å hevne et annet drap er man virkelig ikke bedre enn den opprinnelige gjerningsmannen, og dette fører dermed til et anarkistisk og urolig samfunn som ingen er tjent med. Gjengjeldelse blir sett på som lite konstruktivt og primitivt i dagens rettssamfunn.

Samtidig vil jeg påstå at det absolutt ikke fører til noen samfunnsnyttig bedring å idømme mennesker til lange dommer. Dette fører til at de ofte faller utenfor samfunnet, ingen vil ha noe mer med de å gjøre og de vil lettere komme ut for kriminelle situasjoner og dermed bli gjengangere. Da har jeg større tro på allmennprevensjon når man ilegger straffer i forhold til individualprevensjon. Innenfor fengselsmurene har jeg stor tro på rehabilitering og mestring.

Man kan jo bare se på tidligere kriminalhistore, og dagens situasjon i enkelte land. Det viser jo at tradisjonell straff slik vi utfører det i dag ved å stenge folk inne på små rom har liten eller ingen effekt på individene som blir dømt til dette.

Skrevet

Så kan vi jo spørre om på hvilken måte lengere fengelsstraffer faktisk hjelper de pårørende? Den avdøde kommer tross alt ikke til å våkne opp bare fordi gjerningsmannen får lovens strengeste straff...

Folk dør hver dag, det være seg av sykdom, alderdom, ulykker og drap. At de pårørende ønsker å vite hvem og hvorfor kan jeg faktisk forstå. Men når de har fått de svarene bør de fokusere på å bearbeide sorgen heller enn å sette en vendetta mot gjerningsmannen. Overlat straffeutmålingen til påtalemyndighetene.

Get over it, move on...

Skrevet

Dette betyr vel at han skal dømmes til 21 år hvis han handlet med overlegg, dvs. planlagt å utføre voldshandlinger mot offeret?

Nei, det betyr nok bare at retten kan dømme han til 21 års fengsel. Det er sjelden så streng straff idømmes. Dessuten er det sjelden at § 231 får anvendelse, da det er vanskelig å bevise at gjerningsmannen har utvist den subjektive skyld (hans tanker er vanskelige å gå etter i sømmene). Da er det lettere å anvende § 229 tredje straffalternativ, som bare krever bevist at gjerningsmannen - ut fra sine forutsetninger - kunne ha innsett at dødsfølgen ville inntre.

Jeg er forsåvidt enig i at straffenivået på enkelte straffer i Norge er lave. Dette går jo utover samfunnets tro på at retttssystemet fungerer.

Så vidt jeg har fått med meg, så ligger Norge helt, helt i verdenstoppen når det gjelder folkets tillit til rettsapparatet.

Skrevet

Snek seg inn en skal der gitt. Mente selvfølgelig kan.

Også enig i at tilliten til rettsapparatet i Norge er svært bra. Det var egentlig bare en generell kommentar til at lengden på straff, slik straff er utført i sin nåværende form, må passe til forbrytelsen som har blitt utført. :)

Skrevet
Get over it, move on...

Kanskje ikke alle som er eller liker slik arrogant kynisk holdning Gunnar.

Så spar oss slik oppgulp...

vendetta mot gjerningsmannen

Nå har ikke du helt forstått lenger enn ned til nesetippen din dessverre...

Det handler om at vi som samfunn må vise at vi IKKE GODTAR slike voldshandlinger,og at vi skåner andre mennesker mot disse udyrene. Altså det er for DIN egen og ANDRES beskyttelse at slike må sperres inne gjerne for alltid.

Mang en gang har slike udyr gjentatt sin voldutspydelse både ute på permisjon og etter endt "straff".

Så jeg gjentar gjerne,sperr slike udyr inne minimum 50 år.

Disse polakkene i dette tilfellet,er nok garantert ikke første gang de bruker slik vold,og men den korte straffen er det heller sikkert ikke siste gang.

Skrevet

Altså er det såkalte "samfunsprevantive" hensyn som skal ligge til grunn, og ikke de pårørendes ønske om å straffe gjerningsmannen. Det er jo nettopp derfor det er påtalemyndighetene, og ikke de pårørende, som tar saken til retten...

Kall meg gjerne kynisk, men nettopp det med å komme seg videre er noe av det viktigste for pårørende, uansett dødsårsak. Det betyr ikke at de skal glemme den døde; for all del, ta vare på gode minner. Hatet mot den tiltalte er det derimot ingen grunn til å henge fast i, slikt blir man nemlig bare bitter av...

Når det gjelder utlendinger, så er utkastelse absolutt noe Norge bør bli flinkere til å bruke. Og det bør skje på den utkastedes regning!

Ønsker du strengere/lengere fengselsstraffer? Da bør du ved neste stortingsvalg også stemme på et parti med samme ønske. Tør jeg foreslå FrP?

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Hans..... at livet i fengslet er tungt, sier du det? Da er det på tide at noen begynner og sette fokus på dette. Jeg synes overhode ikke at det er akseptabelt at det er tungt og sitte i fengsel, de har jo ikke valgt dette selv. Nei la oss få Bose sound system, projector, cabeltv og peppes konto samt nakne damer og fritt leide inn og ut av fengslet....

For noe forbannet tull dere farer med, det skal være tungt og sitte i fengsel, det burde hvert dobbelt så lange straffer for drap etc. Kansje man hadde vurdert en gang eller to før man tokk til handlingene som fører til fengsel. Se på Dubai, der kapper de henda av deg om du stjeler, resultat: Du kan gå i fra bilen din med nøklene i omtrent.

Skrevet

Litt av problemet er vel at man neppe blir noe nevneverdig snillere av å sitte inne i 6 år istedenfor 4 år, og rehabiliteringen fungerer ikke veldig godt i praksis. Man får uansett bare en tidsbegrenset beskyttelse av samfunnet, men mindre man ønsker livstid eller dødstraff i slike tilfeller.

Og den preventive effekten for saker som denne er også lik null, ettersom den handlingen disse hadde til intensjon å utføre, trygt kan gjøres nærmest helt uten straffereaksjon. Det er jo såvidt jeg kan se nesten alltid bare "uhell", man slo litt for hardt, hoppet en gang for mye på hodet, eller stakk kniven litt feil. Og i denne saken var det vel også selvforsvar/nødverge, personen de angrep prøvde jo visstnok å holde fast den ene gjerningsmannen. Så det er bare litt "uskyldig" meningsløs grov (og gjerne blind) vold som har gått litt feil. Dermed ble ikke straffen en bot, eller noe betinget tid, som forventet.

Det som kanskje kunne være preventivt var om man fikk 4 år for handlinger som dette, også i saker hvor offeret ikke dør?

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Enig at man ikke blir snillere av og sitte litt lengre inne i fengsel, men er det ikke slik at vi mennesker tar noen valg her i livet? Dreper du noen med overlegg, eller som et resultat av at du sloss eller angrep noen, ja da har du i denne prosessen tatt et valg. De pårørende som sitter igjenn har ikke noe valg...

Skrevet

Og jeg gjenntar, tar noen et liv mot noen i min familie, så farer de selv, kall det hevn, ja det er det så absolutt, hadde derimot samfunnet hatt mot nok til å sperre disse menneskene som gjør at det ikke gå an å gå en tur på byen uten å bli skutt ned engang så hadde derimot situasjonen vært helt anderledes.

Den straffen med 4 år, er en hån mot de etterlatte, provosert eller ikke de valgte å gjøre det de gjorde, 4 år er og blir en latterlig straff. 9*4 36 mnd i fengsel med 3/4 avtjent før man slipper ut altså under 3 år for DRAP, MED STOR fare for å gjennta meg selv, det er noe alvorlig galt med det samfunnet vi lever i.

Overlagt drap livstid i fengsel uten mulighet for løslatelse, og la de gjøre noe som er nyttig for samfunnet, la de få bygge/lage noe som samfunnet kan dra nytte av og slik bare slik kan de få noen enkle goder i fengslet/ det nye hjemmet sitt.

Kan noen av dere sitte her å si at det noen gang er nyttig for samfunnet at Baneheia morderne skal få slippe ut å være frie igjen, tilbake sitter det familier som er helt ødelagt for resten av livet, det er den straffen morderne deler ut, de som er etterlatte blir straffet resten av livet........morderne får latterlige lave straffer og morderne slipper ut for å begå nye mord og lovbrudd på lovbrudd.

Stem ved valg!

Skrevet

Kenneth,Geir... Amen!Godt å se noen,(selv om de fleste jeg snkakker med er enig) som er lei at det tas så lett på å drepe og utføre voldshandlinger idag.

Mens mange er opptatt av paragrafer,så er jeg mer opptatt av menneskeverd,moral og rettferdighet. Det må ikke bli sånn at vi lar oss styre av tørre paragrafer og teknisk juss i voldssaker.

Velger man å innlede vold mot andre så bør man tas fra alle de "rettigheter" som oss andre besteborgere "har",og straffes hardt,punktum!

Skrevet
Og jeg gjenntar' date=' tar noen et liv mot noen i min familie, så farer de selv, kall det hevn, ja det er det så absolutt, hadde derimot samfunnet hatt mot nok til å sperre disse menneskene som gjør at det ikke gå an å gå en tur på byen uten å bli skutt ned engang så hadde derimot situasjonen vært helt anderledes.

Den straffen med 4 år, er en hån mot de etterlatte, provosert eller ikke de valgte å gjøre det de gjorde, 4 år er og blir en latterlig straff. 9*4 36 mnd i fengsel med 3/4 avtjent før man slipper ut altså under 3 år for DRAP, MED STOR fare for å gjennta meg selv, det er noe alvorlig galt med det samfunnet vi lever i.

Overlagt drap livstid i fengsel uten mulighet for løslatelse, og la de gjøre noe som er nyttig for samfunnet, la de få bygge/lage noe som samfunnet kan dra nytte av og slik bare slik kan de få noen enkle goder i fengslet/ det nye hjemmet sitt.

Kan noen av dere sitte her å si at det noen gang er nyttig for samfunnet at Baneheia morderne skal få slippe ut å være frie igjen, tilbake sitter det familier som er helt ødelagt for resten av livet, det er den strafeen morderne deler ut, de som er etterlatte blir straffet resten av livet........morderne får latterlige lave straffer og morderne slipper ut for å begå nye mord og lovbrudd på lovbrudd.

Stem ved valg![/quote']

Jeg blir provosert, men ikke minst redd når mennesker går ut på et offentlig forum og forteller at de gjerne dreper et annet menneske hvis det blir tatt livet til noen i familien! Da tror jeg faktisk at en slik person lettere tyr til vold og evt. drap ved også andre anledninger. Jeg håper for din del at dette kun er hypotetisk snakk. Det er faktisk gjennom provokasjon og sinne at de fleste drap skjer. Du forteller oss at du gjennom sinne og provokasjon nok vil drepe noen. Skummelt!

Så over til straffeutmålingene som skjer i dette landet. De kan godt være for lave i enkelte tilfeller. Men hvis man ser på statistikken for drap i Norge:

De siste årene har antallet drap i Norge ligget rett i overkant av 30 personer i året. Fra 2003 til 2004 endret tallene seg og sank med nesten en firedel. Før det var det en periode hvor gjennomsnittet var på om lag 40 drap i året.

* I 2007 ble 32 personer drept i Norge. 30 av de 32 drapsofrene har en kjent relasjon til gjerningspersonen(e).

* Seks av ofrene var barn under 15 år. 17 av ofrene var kvinner.

* Det ble registrert ett trippeldrap i Rogaland politidistrikt og fem dobbeltdrap

(Rogaland, Søndre Buskerud, Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag og Agder

politidistrikt)

* Tre saker ble henlagt som straffesaker fordi den antatte gjerningspersonen tok sitt eget liv etter drapshandlingen.

* 14 av 37 gjerningspersoner (38 prosent) var utenlandsk borger (9) eller av utenlandsk opprinnelse (5).

Så ser man at 30 av 32 drap i Norge skjedde ved at gjerningspersonene kjente hverandre. Drap på "tilfeldige" var det kun 2 av i 2007. Dermed er det faktisk drap i familien som er mest vanlig. Spesielt da drap mot kone eller kjæreste.

Ettersom de fleste drap skjer i sinne så tenker man ikke på konsekvenser i øyeblikket drapet blir utført. Dermed vil ikke høye fengelsstraffer fungere ovenfor personen som drepte. Han drepte jo selv om han i verste fall måtte ha sittet i fengsel i 21 år. Hva mener dere skal gjøres når et familiemedlem dreper et annet? Hva ville du Kenneth gjort, om en i mann i familien din drepte en kvinne i familien din gjennom et sjalusidrama eller lignende?

Drap i Norge idag er stort sett familietragedier eller gjennom kjærlighetsforhold der sterke følelser er satt i sving.

Hvordan bør man straffe slike familietragedier?

Skrevet
Da tror jeg faktisk at en slik person lettere tyr til vold og evt. drap ved også andre anledninger.

Du får tro hva du vil, så lenge jeg sitter igjen med en følelse av at en evt. gjerningsmann får en alt for lav straff så vil ikke jeg godta at den personen noen gang får trekke frisk luft etter endt fengselsferie i noen få år!

OG ja jeg vet at fengsel ikke er en ferie og at frihetsberøvelsen er en tung straf, men at man potensiellt kan møte sin kones eller sine barns drapsmann få år eter at ugjerningen er utført er helt høl i hodet!

Livstid for drap er den eneste straffen jeg vile ha godtatt

ikke 21 år livstid, det er en tullestraff. som tillsier en 10 til 12 års fengsel og da med prøver ute i det frie etter noen år.

Det eneste positive som har skjedd med straffeutmålinger i Norge eter krigen er at man har begynt å bruke forvaring.

Rolf skrev "Jøss Tommy, litt av en menneskeverd og moral du har der. Det er naivt å tro at strenge straffer fungerer som et godt prevantivt middel mot kriminalitet."

Netopp derfor må de ikke slippe ut igjen, de har valgt å ta et liv, i sinne eller ikke, det livet som er tatt er borte og gjerningspersonen må ta konsekvensene av det, livet til en gjerningsperson skal ende innenfor fengselsmurene, der skal personen som utførte de grusomme handlinger gjøre samfunnsnyttig arbeid til han dør

Men jeg er ikke for dødstraff, historien er full av justismord og mord er mord uansett hvem som utfører mordet, staten eller en enkeltperson.

Skrevet

Morten er inne på noe her, det er ikke drap som er det største problemet i Norge. Det de fleste ser seg trist og lei på er små kriminelle som aldri blir straffet og som bare fortsetter i det uendelige med å fornærme/rane/plage andre feks han hytte driteren (han som brøt seg inn på hundrevis av hytter i norge og dreit midt på gulvet i hver hytte) eller små bander som stjeler konsekvent fra butikker, eller spesialiserer seg på ran av yngre barn, eldre mennesker.

Men toppen av urettferdighet syntes jeg det er når kun offeret lider som etter voldtekt og sexuell misshandling i åresvis og ingen straff fordi enten gjerningsmannen er for gammel (bestefar som misbruker alle barnebarne i en periode på 10 år) eller foreldelse, det er over 10 år siden det skjedde sist (som vi vet om da).

Vold mot partnere over mange år, som ender med drap.

Politiets manglende evne til å prioritere alle de overnevnte sakene.

Normale friske folk hverken dreper eller plager andre. Lange straffer reduserer ikke kriminalitet, se på usa.

Straffeutmålingen er vel på en måte også med på å verdi sette handlingen, værre handling gir strengere straff og som etter latt etter en slik handling som drap så vil 4 år føles urimelig lavt

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Jeg støtter Kenneth langt på vei her, tar du et liv, hvorfor gir det deg rett til eget liv? er det slik at mitt liv er mere verdt en et annet liv?

Nå skal det sies at jeg er kansje litt preget av egne opplevelser, en i meget nær famile ble drept på en fest, gjerningsmannen var det jo så syndt på at han var så vidt innom varetekt, og ja man tenker sine tanker når man ser hvordan foreldre, søsken opplever dette retts systemet som snillismen digger. Var tider hvor jeg vurderte og systematisk knekke hvert bein i kroppen på denne mannen som sto og veivet rundt seg med kniv i fylla.slik at man følte litt rettferdighet.. han hadde på et vist tidspunkt også et valg, et valg om og bli så drita, et valg om og ta fremm en kjøkkenkniv etc..

Skrevet

Enig at man ikke blir snillere av og sitte litt lengre inne i fengsel, men er det ikke slik at vi mennesker tar noen valg her i livet? Dreper du noen med overlegg, eller som et resultat av at du sloss eller angrep noen, ja da har du i denne prosessen tatt et valg. De pårørende som sitter igjenn har ikke noe valg...

Geir-Finstad, det er noen år siden jeg var fast inventar her på forumet, men du evner fremdeles å provosere meg så til de grader.

Du snakker om kriminelle som om de var satan selv. At det er ren ondskap som styrer dem. Jeg arbeider i feriene på Ila fengsel. Det er et høyrisiko-fengsel, med pedofile, dobbelt- og trippeldrapsmenn, voldtektsmenn, narkobaroner mv. Kort sagt: Norges verste kriminelle. Det er én ting som går igjen: De aller aller fleste har hatt en oppvekst og en barndom som ville fått frem det verste i enhver.

Det er snakk om at de er utsatt for overgrep fra lav alder, mange har aldri opplevd å være i trygge opplevelser. Flere har hatt narkomane foreldre, og selv begynt med stoff i ung alder. Poenget mitt er: I de fleste tilfeller har ikke disse menneskene satt seg ned, og tatt et valg om at "nå skal jeg bli jævlig". Det er en utvikling over tid. De er blitt tilnærmet psykotiske som følge av at de har opplevd så mye ondt. Jeg snakker som en raddis-sosiolog nå, men tro meg, det er jeg ikke. De skal straffes, og det gjør de. Men det blir så ubegripelig lite reflektert å omtale dem på den måten du gjør.

Jeg vet ikke hva slags oppvekst du har hatt. Men jeg har hatt en trygg oppvekst, men jeg kan ikke garantere at min sti hadde vært ren om jeg hadde kommet til verden under de vilkår som disse menneskene har hatt. Kriminalitet er noe som vokser frem som følge av elendighet - stort sett alltid.

det er noe alvorlig galt med det samfunnet vi lever i.

I så fall må du forklare meg hvilket samfunn du heller ville foretrekke å leve i, dersom Norge er så forferdelig. Jeg synes vi har det ganske godt her. FN støtter meg i den tanken. Synd at du synes det er så skrekkelig vondt. Du får ta en tur til araberlandene. Håper du ikke gjør én eneste liten tabbe der nede.

Kan noen av dere sitte her å si at det noen gang er nyttig for samfunnet at Baneheia morderne skal få slippe ut å være frie igjen, tilbake sitter det familier som er helt ødelagt for resten av livet, det er den straffen morderne deler ut, de som er etterlatte blir straffet resten av livet........

Den ene av Baneheia-drapsmennene sitter på forvaring. I teorien - og dette er ikke bare en teori - så kan han sitte livet ut.

Det må ikke bli sånn at vi lar oss styre av tørre paragrafer og teknisk juss i voldssaker.

I alle land i hele verden styres voldssaker av "tørre paragrafer og teknisk juss". Slik har det vært i noen hundre år nå. Jeg antar du ønsker deg tilbake til middelalderen, der folks skjebne ble bestemt ut fra dagshumøret til en bøddel?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...