Skrevet 20. februar 2009 15 år Etter å ha hatt en egen "teknologipark" i snart 5 år har jeg kommet til følgende konklusjon; Ting virker ikke når de helst skal. Og de tar da gjerne også farvel på det minst ønskelige tidspunkt. Ikke det at det egentlig finnes et ønskelig tidspunkt for slikt heller... Ting som har "gått galt" for meg i løpet av de siste 5 årene; - 2 stk. 3D kort (256MB ATI 9600 XT-4, viftefeil på begge. Tower stasjonær) - 1 stk. DVD-spiller (Tower stasjonær) - 1 stk. Hovedkort (Tower stasjonær) - 1 stk. 160GB HDD (Laptop, feilet 3 dager før første avreise til New Zealand) - 2 stk. 2GB sett med RAM (Laptop, første sett feilet samtidig med overnevnte HDD) Og så til sist; - 1 stk. Maxtor 500GB HDD (ekstern) som tok kveld i forrige uke. Den ble i dag formelt erklært død... Det er selvsagt Maxtor-en som er det store irritasjons-momentet for øyeblikket, da den blandt annet inneholder det meste jeg har lastet ned til FS, samt mesteparten av mitt bildearkiv. Av alt som er "absolut kritisk" har jeg selvfølgelig "dobbel backup" (slikt som Universitets-oppgaver og notater). Planen er å forsøke å få gjenopprettet det som finnes av data på Maxtor-en når jeg kommer meg ut av studentøkonomien. Intill videre er den i alle fall erstattet av en Western Digital 1TB ekstern HDD, og håper den ikke lider samme skjebne med det aller første. Så var det alle FS-filene som må lastes ned igjen da... PC-en er nå uansett "overdue" for formatering og en ren instalasjon av XP. Oh, the joy of reinstalling FS9 with all addons... :whistle: Er det bare meg, eller er teknologi virkerlig skrøpelige greier? Jeg har i grunnen intrykk av at jo fortere det går, jo mer skrøpelig blir det. Som en sammenlikning hadde mine foreldre en urgammel PC som ikke tok kvelden før lynet tok den for ca. halvannet år siden. Da snakker vi om en 27MHz prosessor, og om mindre enn 300MB HDD. Den var vel allerede passert 12 år, men jeg har en mistanke om at dersom den hadde blitt berget fra lynet hadde den ennå levd i beste velgående. En annen PC vi har i familien kom vel ca. 2 år senere, og var resultatet av at min fars bror hadde satt sammen en PC av deler han hadde liggende og slenge. Den hadde 133MHz og 600MB HDD, og hele (jøss) 16MB RAM. Disse to PC-ene har det til felles at de ALDRI har hatt behov for å bytte deler etter at ting bare "gikk i stykker", for ingenting gikk i stykker. Dette gjelder også tastatur og mus som på begge PC-ene har måttet ungjelde under små barnehender. Greit, så begynner de å bli litt trege, og tastatur og mus begynner til slutt å bli merkbart slitt. Men til sammenlikning er en av PC-ene som er kjøpt enda senere (den gang winME var nytt) nå i ferd med å ramle sammen av utmattelse, og verken tastatur eller mus har overlevd mye mildere bruk enn det de førstnevnte PC-ene har blitt utsatt for... Mitt intrykk er i alle fall dette; PC-er fra tidlig 90-tall tåler adskillig mye mer bruk (og missbruk) enn det som er tilfellet for dagens PC-er. Enten det, eller så har jeg hatt noe absolutt grusomt med uflaks når jeg har kjøpt PC og tilbehør...
Skrevet 20. februar 2009 15 år Hei dette var jo trist. Det første som slår meg er at du bør sjekke opp strømm nettet ditt, en fin måte og sette tiltak på slike ting er og sette inn en UPS eller noe, har sett lignende scenarioer før, men da er det også en del annen elektronikk som går hyppig, pærer, vaskemaskin, tv etc...mulig en slag i luften, men dog kansje verdt og sjekke. God Helg.
Skrevet 20. februar 2009 15 år "Døde" harddisker er mulig å få liv i igjen ved å bytte ut PCB-kortet som er montert på dem. Du må da passe at det nye PCB-kortet har samme P/N og Firmware som det gamle. Sitter i skrivende stund med samme problem selv (en disk som spinner, men ikke gir noe respons) og har sendt ut forespørsler i alle himmelretninger til forhandlere jeg håper har disken med de spesifikasjonene jeg er ute etter. Løste også dette problemet i forrige måned. Da var det nok vann som var kommet og lagde krøll. Brukte en tannkost og pusset av alle eiringer på kortet uten at det fikk liv i den. Mottok en ny identisk disk og byttet om kortene på disse. Fikk dermed liv i disken igjen. Satte så det gamle kortet på den igjen og den fungerer i beste velgående den dag i dag
Skrevet 20. februar 2009 15 år Forfatter Jeg er ikke mer datateknisk enn at jeg har sånn passelig peiling på hvordan jeg setter sammen en PC med tanke på å koble til strøm, sette HDD's og DVD-spillere i kontakt med hovedkortet, ect. Det å begynne å bytte PCB-kort har jeg liten greie på. Men jeg har åpnet en HDD før, og der ble delene plukket grundig fra hverandre. Det var en død hardisk som ikke inneholdt noe vesentlig, da den vistnok hadde blitt tatt backup fra før den døde.
Skrevet 20. februar 2009 15 år Når det gjelder det med at pc'er fra 90 tallet tålte mer, så støtter jeg den teorien. Jeg ser det samme i mobiltelefoner. De gamle tålte mye mer enn de du får kjøpt i dag. Man begynner å lure litt om det er taktisk, for å få mest mulig solgt... Men så er det da synd at du har opplevd så mange feil på relativt kort tid. I løpet av de 3 årene jeg har hatt pc, har jeg bare skiftet ut ett modem som ble grilla av lynet. Etter det drar jeg alt av kontakter ut når jeg har skrudd av.
Skrevet 20. februar 2009 15 år Alt mekanisk bygd på 70-80 tallet tåler 10-50 ganger mer enn ting bygd idag. Nå er det penger man tenker på,så ting bygges med hensikt dårlig slik at man skal kjøpe ny,og en ny, og en ny, og en ny. Sitter på laptop nå,mens hovedmaskina mi ikke vil boote. Håper bare ikke disken er skadet. Data har jeg separate disker,så det er ingen problem,men...Kvier meg virkelig for reinnstallasjon for det tar slik tid. Ikke minst FS. :crazy:
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.