Marius91 Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Hei! Dere som er involvert i flyklubber i det ganske land, hvordan er det med landing på et isbelagt vann? Er isen trygg, og er det noen som har vært med sin klubb på det nå denne vinteren? Var med min klubb, Haugaland Seilflyklubb, og landet på isen på Vatsvannet i Vats et stykke utenfor Haugesund i dag. Fantastisk, ingen radiokommunikasjon og uendelig med bane både foran deg og på sidene Det er livet det! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Har dere ikke snø på vestlandet? :grin: Regnes ikke islagte vann som utmark jfr. motorfertsel i utmark (uvist om dette gjelder seilfly.. :grin:) Siter
Marius91 Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Skrevet 15. februar 2009 Hahah :grin: Her er det mye snø skal jeg si deg, altfor mye. Har vært snø og minusgrader i over 1 uke nå, sjeldent snøen ligger så lenge her. Men nå har det begynt å regne, håper den forsvinner iløpet av FÅ dager, møkklei nå Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Kunne godt tenkt meg å lande på ett islangt vann her, men da må vi brøyte oss igjennom 1 m snø først.. Ingenting som kommer til å skje på "impuls" med andre ord. Myk landing får man, bremselengden blir vel også høvelig liten, men jeg tror vi sparer forsikringsselskapet for den jobben. :grin: :grin: Siter
Johan Holmseth Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Hvordan er det egentlig mtp. regler når det kommer til landing på isbelagte vann? Forskjell på motorfly og mikrofly her? Siter
Lars Peter Galaasen Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Hei. Vi lander på sjøene i Trysil. Sjekk denne tråden. http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=455521&Searchpage=1&Main=58554&Words=galaasen&Search=true#Post455521 Lars Peter. Siter
Johan Holmseth Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Så dette altså opp til kommunen å avgjøre? Heldigvis er man havnet i en "ja" kommune som nettopp har delt ut 110.000 til den nyoppstartede flyklubben, så man kan vell ikke forvente noe annet enn ja? :grin: Siter
Marius91 Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Skrevet 15. februar 2009 Kunne godt tenkt meg å lande på ett islangt vann her' date=' men da må vi brøyte oss igjennom 1 m snø først.. Ingenting som kommer til å skje på "impuls" med andre ord. Myk landing får man, bremselengden blir vel også høvelig liten, men jeg tror vi sparer forsikringsselskapet for den jobben. :grin: :grin: [/quote'] Hahah :grin: Evt ringer inn et anonymt tips om at du snakker store økonomiske påkjenninger for forsikringsselskapet, dersom det islagte vannet ikke er måkt innen 3 virkedager? Siter
Marius91 Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Skrevet 15. februar 2009 Så dette altså opp til kommunen å avgjøre? Heldigvis er man havnet i en "ja" kommune som nettopp har delt ut 110.000 til den nyoppstartede flyklubben' date=' så man kan vell ikke forvente noe annet enn ja? :grin: [/quote'] Er nok opp til kommunen ja Ikke jeg som styrer med dette i min klubb, men vi har sikkert godkjennelse da klubben har landet der lenge der lenge før min tid. Når det gjelder ATC, var det veldig greit. Var på sola radar etter vi passerte 1500 fot over Haugesund, når vi nærmet oss Vats var det bare "Request to leave your frequency, *callsign*. Deretter holdt vi på uten radio resten av dagen Fantastiske greier å slippe! Squak 7000 Siter
Marius91 Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Skrevet 15. februar 2009 Skal se om jeg får lagt ut noen bilder dersom jeg får tak i Siter
Einar Halvorsen Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Vermundsjøen, like øst for Flisa, er jo åpen for trafikk. Ring og sjekk at banen er brøytet før man drar så man veit at man kan lande når man kommer frem. Kafe med nydelig mat like i nærheten. Kaffe Finnskog Vermundsjøen Ang. landing på is - kanskje denne kan gi et hint: Landing på is Siter
Marius91 Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Skrevet 16. februar 2009 Hmm, noe dårlig utstallede landinger samt et par groundloops, kan det ha vært solo-elever? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.