Skrevet 14. februar 2009 16 år Hei! Dere som er involvert i flyklubber i det ganske land, hvordan er det med landing på et isbelagt vann? Er isen trygg, og er det noen som har vært med sin klubb på det nå denne vinteren? Var med min klubb, Haugaland Seilflyklubb, og landet på isen på Vatsvannet i Vats et stykke utenfor Haugesund i dag. Fantastisk, ingen radiokommunikasjon og uendelig med bane både foran deg og på sidene Det er livet det!
Skrevet 14. februar 2009 16 år Har dere ikke snø på vestlandet? :grin: Regnes ikke islagte vann som utmark jfr. motorfertsel i utmark (uvist om dette gjelder seilfly.. :grin:)
Skrevet 15. februar 2009 16 år Forfatter Hahah :grin: Her er det mye snø skal jeg si deg, altfor mye. Har vært snø og minusgrader i over 1 uke nå, sjeldent snøen ligger så lenge her. Men nå har det begynt å regne, håper den forsvinner iløpet av FÅ dager, møkklei nå
Skrevet 15. februar 2009 16 år Kunne godt tenkt meg å lande på ett islangt vann her, men da må vi brøyte oss igjennom 1 m snø først.. Ingenting som kommer til å skje på "impuls" med andre ord. Myk landing får man, bremselengden blir vel også høvelig liten, men jeg tror vi sparer forsikringsselskapet for den jobben. :grin: :grin:
Skrevet 15. februar 2009 16 år Hvordan er det egentlig mtp. regler når det kommer til landing på isbelagte vann? Forskjell på motorfly og mikrofly her?
Skrevet 15. februar 2009 16 år Hei. Vi lander på sjøene i Trysil. Sjekk denne tråden. http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=455521&Searchpage=1&Main=58554&Words=galaasen&Search=true#Post455521 Lars Peter.
Skrevet 15. februar 2009 16 år Så dette altså opp til kommunen å avgjøre? Heldigvis er man havnet i en "ja" kommune som nettopp har delt ut 110.000 til den nyoppstartede flyklubben, så man kan vell ikke forvente noe annet enn ja? :grin:
Skrevet 15. februar 2009 16 år Forfatter Kunne godt tenkt meg å lande på ett islangt vann her' date=' men da må vi brøyte oss igjennom 1 m snø først.. Ingenting som kommer til å skje på "impuls" med andre ord. Myk landing får man, bremselengden blir vel også høvelig liten, men jeg tror vi sparer forsikringsselskapet for den jobben. :grin: :grin: [/quote'] Hahah :grin: Evt ringer inn et anonymt tips om at du snakker store økonomiske påkjenninger for forsikringsselskapet, dersom det islagte vannet ikke er måkt innen 3 virkedager?
Skrevet 15. februar 2009 16 år Forfatter Så dette altså opp til kommunen å avgjøre? Heldigvis er man havnet i en "ja" kommune som nettopp har delt ut 110.000 til den nyoppstartede flyklubben' date=' så man kan vell ikke forvente noe annet enn ja? :grin: [/quote'] Er nok opp til kommunen ja Ikke jeg som styrer med dette i min klubb, men vi har sikkert godkjennelse da klubben har landet der lenge der lenge før min tid. Når det gjelder ATC, var det veldig greit. Var på sola radar etter vi passerte 1500 fot over Haugesund, når vi nærmet oss Vats var det bare "Request to leave your frequency, *callsign*. Deretter holdt vi på uten radio resten av dagen Fantastiske greier å slippe! Squak 7000
Skrevet 16. februar 2009 16 år Vermundsjøen, like øst for Flisa, er jo åpen for trafikk. Ring og sjekk at banen er brøytet før man drar så man veit at man kan lande når man kommer frem. Kafe med nydelig mat like i nærheten. Kaffe Finnskog Vermundsjøen Ang. landing på is - kanskje denne kan gi et hint: Landing på is
Skrevet 16. februar 2009 16 år Forfatter Hmm, noe dårlig utstallede landinger samt et par groundloops, kan det ha vært solo-elever?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.