Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør oppmerksom på at disse fakta er basert på min egen opplevelse, og at en gitt situasjon ikke trenger å være reelt for andre.

Like før jul ble jeg opp ringt av If Forsikring i anledning min bilforsikring som jeg hadde stående hos TryggVesta. Den trivelige selgeren spurte rett og slett hva som skulle til for at jeg skulle bli kunde hos If. Ærlig som jeg er sa jeg at det måtte ett utrolig godt tilbud til, som jeg umulig kunne avslå. Vi gjorde en avtale om at han skulle ringe opp igjen påfølgende dag med ett tilbud.

Selgeren holdt sitt ord og ringte på slaget, som avtalt. Jeg ramset opp de forsikringene jeg hadde hos TryggVesta, og han ramset opp forsikringene jeg kunne tegne hos If, samt pris på de forskjellige polisene. Vi gjorde nok en avtale om at han skulle ringe tilbake påfølgende dag, til samme tid, slik at jeg fikk anledning til å grovregne på prisene, samt snakke med mitt gjeldende forsikringsselskap.

Da jeg satte tallene sammen var valget enkelt, If stod med ett tilbud jeg vanskelig kunne si nei til. En rask telefon til TryggVesta med forespørsel om ett nytt tilbud, med den konkrete beskjed om at jeg kom til å bytte forsikringsselskap om de ikke kunne hoste opp ett godt tilbud.. Noe de selvfølgelig ikke klarte. Realiteten er hard og jeg sa ja takk til If når de ringte påfølgende dag.

Etter en rask telefon hadde jeg byttet forsikringsselskap på bilforsikringen og sparer 2000,- årlig på byttet.

I tillegg har jeg inntrykk av at jeg har byttet til ett forsikringsselskap som virkelig kan ta vare på kundene sine.

Skrevet

Nja... det er jo bare fint hvis du er fornøyd, men

kjenner flere som har hatt IF Forsikring - som IKKE

skal noengang ha forsikring der lenger. Ut fra hva

jeg har hørt, går alt greit og fint så lenge ingenting

skjer. Men når dagen kommer at man virkelig får BRUK

for forsikringen, så har visstnok problemene stått i

kø for svært mange IF-kunder. Nå har riktignok også

Gjensidige og en drøss med andre selskaper, tilsvarende

kundemasse som er misfornøyd - dog har det vel vært

konstatert fra flere hold; at IF er / var på "klagetoppen".

Skrevet

Fo de som kjenner min historie med Trygg-Hansa så bør man ikke engang vurdere,Trygg-Hansa, de heter nå foresten Codan!

If er på topp på klageliste for at de er størst, de har flest kunder derfor har de flest klager.

Forsikringsbransjen er banditter og unnalurere!

Skrevet

Når det gjelder forsikringsselskaper vil jeg nok tro at de er som bedrifter flest, de er her for å tjene penger. Det er nok sant som du sier, smisker med kunden, så lenge det ikke skjer noe. Vil kunden pluttselig benytte seg av forsikringsretten blir det en kamp om kronene.

Jeg tror dog ikke at If er hverken bedre eller dårligere enn andre selskaper når uhellet først er ute, men at jeg sparer 2000,- i året er for meg nok til å gi de en gylden mulighet. ;)

Skrevet

Jupp, forsikring er den utgiften jeg hater mest å betale. Ser ingen grunn til å ikke skifte forsikringsselskap. Forsikrings-selskapene er ikke verdt en dritt for meg (såsant det ikke skjernoe uventet), og jeg er kun en inntektskilde for dem. Brenner huset ned, så er det sannsynligvis rettsak uansett. Så det er kun prisen som teller når jeg velger selskap. Det eksisterer ingen som har et "kundeforhold" til et forsikringsselskap for å si det slik ;)

Bilforsikringa mi koster 3900 hos postbanken, Vesta ville ha 7000, hehe. Men vesta var 1000 spenn billigere på husforsikringa og bedre betingelser på kronasje ved uhell.

Så jeg har forsikringer hos flere selskap. De 8% samle-rabatt man får er stort sett helt uinteressant da man oftest sparer mer på å tenke billigst mulig per forsikring man har. Da blir det flere enn et selskap ja ;)

Skrevet

Nja, det er nå ganske individuellt. Når jeg bodde

i Norge, sjekket jeg forsikringspriser nå og da hos

andre - men tjente langt mer ved å samle alle hos

ett og samme selskap (Gjensidige). De gir opptil

18% samlerabatt via "Gjensidige Fordel", og da

begynner det å bli en god del penger. Langt mer

enn hva Vesta gir, hvis det du sier stemmer.

Skrevet

Når vi kommer til samlingsrabatter etc. blir det nok som du sier, inviduelt. Noen har mye å forsikre, andre har mindre å forsikre. Men når tusenlappene begynner å fly, er det kanskje like greit å gjøre en rask overregning på alternativene. :)

Skrevet

Uten og ha lest alle postene, så vil jeg svare direkte på din første, Ivar.

IF er det selskapet som roter desidert mest. De har ikke oversikt over noe som helst, sender regninger feil, de sender ikke regninger i tide, og de er kjent for og sende purringer på betalinger som allerede har gått igjennom så lenge som 1-2 uker før. (Kunne gått med på et par dager, men ikke 1-2 uker.)

Jeg snakker av erfaring, og kommer nå til og styre bort fra IF da de er dyre og, som sagt, latterlig lite strukturerte. Hva gjelder bil, så koster det ikke mange kaloriene og bruke de forskjellige priskalkulatorene som ligger rundt omkring på nettet i dag. Opp mot IF, så kunne jeg blant annet spare 4000,- på bilen med kasko og 20.000 km årlig.

Avtalen føles kanskje som en god deal nå, men vær sikker på at du følger skikkelig opp, slik at du ikke ender med unødige inkassokrav på nakken, slik som har vært tilfelle for meg.

Skrevet

Ja det er vel faktisk så individuelt at det praktisk talt er umulig å si at det ene selskapet er bedre enn det andre, uten å være veldig spesifikk. Det kommer jo veldig an på hvem du er, hvor du bor, nøyaktig hva du har, osv, osv. Også er det jo dette med at selskapene ikke har lov til å eksludere objekter de ikke vil ha, så da smører de heller på en 500% prisøkning for akkurat den gruppen eller gjenstanden de ikke har noe tro på lønnsomheten i.

En annen sak er jo at det er litt som med mobilabonementer, relativt mange nyanser, "om'er" og "hvis'er" eller ting med liten skrift som jo kan gjøre det litt vanskelig å peke ut det beste tilbudet totalt sett.

Kenneth Lie

Forsikringsbransjen er banditter og unnalurere!

Joda, det er jo forsåvidt fristende å bare være ening i det, og det er jo først og fremst tjene penger som er målet. Er helt sikkert litt varierende i hvilken grad langsiktig kundetilfredshet faktisk står i fokus.

På den annen side tror jeg det på enkelte områder er elementer av en litt selvforsterkende ond sirkel, inne i bildet også. Moralen synker nok på begge sider av bordet, og prisene går opp. Nå er det bil, og bilskadeforsikring jeg kjenner godt til, og det er forbausende mange som prøver å snike til seg litt ekstra på oppgjør, og mye rart, i den delen av bransjen.

Det serveres til tider historier om skadeforløp, som får "magic- bullet teorien" under Kennedy attentatet til å blekne og høres dagligdags ut. :o

Så det er vel synd at det slik, og selskapene kan jo lett oppfattes som noe skikkelige vrangpelser, men jeg tror dessverre ikke dette bare skyldes at de er banditter eller unnalurere, som prøver å lure sine kunder. Det finnes selvsagt dårlige saksbehandlere, og kritikkverdige virksomheter, men jeg tror altså mye av problemet er en ren konsekvens av å drive i et marked med så mange banditter og unnalurere. Dessverre rammer jo slike ting også det store flertallet, som tross alt har relativt god moral, og som bare prøver å få det de har krav på.

Skrevet

Det er under 10% som prøver å lure forsikrings selskapene skal alle de andre 90% lide for det?

Jeg tror nok det er en del mørketall og gråsoner her' date=' men det er uansett et dillemma ja. Altså skal man bare øse ut og heve premier tilsvarende, og hvor går grensen mellom god kontroll eller kundefientlighet.

se her hva forbruker rådet sier

http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2002/1031569282.52

Om ikke dette er urovekkende vet ikke jeg!

Ja slike ting er helt klart urovekkende, spesielt hvis det da ikke har skjedd noen forbedring siden 2001. Og det er mye annet med bransjen jeg finner urovekkende, som bla den utviklingen jeg har nevnt rundt kontroll, selektiv utvelgelse med kunstige priser, og jeg syns ofte jeg ser at saker der det er to selskaper som skal dele et oppgjør, tar det sin tid å bli ening, mens kunder blir kasteballer.

Så som jeg sa, det er fristende å bare være ening i at alle forsikringsselskaper er kjeltringer, men ville bare nevne et eksempel på at ting ikke alltid er helt sort/hvitt.

Det blir etter mitt syn ofte litt for enkelt å bare si at alle forsiktingsselskaper er kjeltringer, alle banker er svin, eller at våre politikere alle er udugelige, og den typen generaliserende heldekkende utsagn. :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...