Skrevet 12. februar 2009 15 år Oida.... bra med sideload på den landinga der ja :grin: Var vel kanskje på grensa av max crosswind den der... :grin:
Skrevet 12. februar 2009 15 år Er ikke det der omtrent som en "normal" dag på Værøy og Røst da tro? Pokker for noen dristige piloter altså
Skrevet 12. februar 2009 15 år Fascinerende greier, og det må jo være litt skummelt. De fortjener absolutt lønna, og det er jo også en hårfin grense mellom heltestaus og tiltale, eller suksess og tragedie. Er i grunn de "split second" besluttningene disse pilotene må få riktig hver gang, som imponerer meg mest.
Skrevet 12. februar 2009 15 år Forfatter Man kan vel kanskje definere det som " skilled luck" Det safe måtte vært å gå rundt i slike tilfeller. Tøft var det nå likevel.
Skrevet 12. februar 2009 15 år Noen som vet hva max-x vind er på bussen? Satt bare å ventet på go-around hele filmen der... :eek:
Skrevet 13. februar 2009 15 år Noen som vet hva max-x vind er på bussen?Satt bare å ventet på go-around hele filmen der... :eek: Send PM til Torbjørn Fjeld eller post spørsmål på Pilotene Svarer så får du garantert et kjapt og brennsikkert svar!
Skrevet 13. februar 2009 15 år Forfatter Crossvind Airbus http://www.skybrary.aero/bookshelf/books/179.pdf Videre må dette være en av de verste og mulig den aller seneste beslutningen om go-around jeg har sett. http://jeremy.zawodny.com/blog/archives/010054.html
Skrevet 13. februar 2009 15 år På den siste linken din, Tom, så ser det ut til at "go-around" ikke kommer før etter at venstre vingetupp har tatt nedi bakken... Det er vel heller ikke mer enn et år siden...
Skrevet 13. februar 2009 15 år Stemmer det. Insidenten ble forøvrig godt og tidvis friskt "diskutert" her inne utover vårparten ifjor.
Skrevet 13. februar 2009 15 år Heftig landing ja.Men den var nok innenfor limits.Nesten som en vanlig landing på Keflavik det der. :grin: x-wind+gusts=fin coctail :grin:
Skrevet 13. februar 2009 15 år Nesten litt Offtopic, men det får meg till å tenke på en dag med radiostyrt og veldig mye vind Tenk att dere kombinerer de to kjente teknikkene, crab og skid, dvs du vingeglir med "feil" rettning på sideror. Effekten blir dobbelt så stor vinkel bort fra stripa og en ganske spesiell finale. Noen som tar utfordringen å lage en film fra FS?
Skrevet 14. februar 2009 15 år Jeg synes ikke denne landingen var så spesiell, det ser alltid dramatisk ut når man filmer landinger med sidevind bakfra og zoomer. Fotografen var vel tilstede fordi det var sterk sidevind og valgte ut tilfellet med størst krabbevinkel og sendte til avisene. Journalisten lager så en dramatisk overskrift.
Skrevet 14. februar 2009 15 år Arne, du har altså ikke sett bildene av venstre vinge etter den go around'n. Deler av vingen var helt flærret opp. Ergo,vingen toucha nedi bakken før de rettet opp og gikk rundt. Det skjer da ikke hver dag,så spesiell å man jo da si at den var. Var atskillig mer dramatisk for både pax og flight crew enn hva som går fram av videoen vil jeg da absolutt tro.
Skrevet 14. februar 2009 15 år Det blæs gitt. :grin: Tommy: Det er jo en øøørliten sjanse for at Arne mente den første videoen, den trådstarter postet?
Skrevet 14. februar 2009 15 år Nei det tror jeg ikke Magnus F. Arne er nok egentlig pressetalsmann for Lufthansa, og ønsker å påpeke at dette med at vingen subber litt nedi er helt udramatisk, og ren rutine. Våre piloter øver på dette hele tiden. Hehe, nei det kan jo hende han snakket om videoen tråden egentlig handlet om ja. Jeg vil ikke nødvendigvis kalle den dramatisk, men det ser jo over gjennomsnittet spektakulært ut vil jeg si. Og jeg vil tro det oppleves som relativt ubehagelig og lite rutinemessig for passasjerer. Hadde det stått at det var en nesten- ulykke, og at bare flaks hindret en katastrofe, eller noe sånt hadde det vært ille. Men syns i grunn ikke det er så galt å rapportere dette som en spenndene hendelse. Men det er klart media liker å dra på litt og har en tendens til å overdramatisere, det vet vi jo. Jeg stusset i grunn mer over fly som "bokstavlig talt fyker til værs"
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.