Lars B. Frostad Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 Ja hva skal man si? På 90-tallet ble det altså bestemt, at det skulle investereres og bygge rådyre mineryddingsfartøy. De to fartøyene som ble bygget, har kostet de norske skattebetalerene ca. 800 millioner kroner. I dag vil Forsvaret kun bli kvitt disse raskest mulig, og selges på nettauksjon med minstepris: EN KRONE! Når disse ble bygget på 90-tallet kostet "KNM Oksøy" og "KNM Glomma" hele 400 millioner pr. stk, og disse har så og si ikke vært i drift overhodet. Begge skip ligger i dag fortøyd ved Håkonsvern i Bergen, eksempelvis har "KNM Glomma" kun vært i drift i knappe 25 dager - siden skipet forlot verftet ferdig bygget i 1997! Stabssjef i Sjøforsvaret, Lars Fleisje sier at Stortinget har besluttet at vi skal ha et mindre og moderne sjøforsvar, og at disse fartøyene ikke inngår i disse planene. I juni 2004 vedtok politikerne på Stortinget å kvitte seg med de to båtene på grunn av dårlig økonomi og lite behov. Vurderingen den gangen var svært kontroversiell innad i sjøforsvaret. Verre sløsing og en mer hinsides feilinvestering, skal man lete lenge etter. Men desverre er ikke dette overraskende, slike skandaler er jo ikke noe nytt. Dette har vært et skandaleprosjekt fra dag én, bl.a. truet i gjennom fra politikere - elendig distrikspolitikk i mine øyne, for såkallt å oppretteholde arbeidsplasser og norsk industri m.m. Allikevel er det de som forsvarer denne investeringen, man kan bli matt av mindre.. Les en av mange artikler om saken, samt video her: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2557579.ece Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 Ganske bortkastet ja.. Håper man i det minste får en grei sum for båtene. På en annen side hadde det vært morro å få seg en husbåt til 100kr :grin: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 Noen som ønsker å bli med på å sette i stand et flytende hotell? De har jo tross alt 40 sengeplasser... :grin: Siter
AMO Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 Dette er Forsvaret i et nøtteskall. Samme med Hæren oppe på Skjold, vi har per dags dato 3 kompanier i 2.bataljon. Til sommeren skal vi omorganiseres til lett oppsatt bataljon, og alt av stormpanservogner skal sendes ned til Telemark Bataljon. Kavalerieskadronen her oppe ble opprettet i 2008 og mottok sin første kontingent 11.august 2008. Denne eskadronen tok over for Mekanisert Infanterikompani B, som kommer tilbake sommeren 2009. Status per i dag er at 2.bataljon skal spare 50 millioner kroner i 2009, ingen av våre tre kompanier får øvd nok, vi har for lite og for dårlig utstyr, og det blir bare mindre og mindre penger å rutte med. Likevel skal Kp B gjenopprettes, og vi får fire kompanier som skal dele på budsjettet våre tre skakkjørte kompanier deler i dag. Logikk har ingen hørt om, det virker iallefall ikke slik. I Oslo leier vi lokaler for 56 millioner kroner årlig fra det sivile marked, samtidig som vi har halvparten av tilsvarende lokaler i antall kvadratmeter stående ubrukt på Akershus Festning som kun trenger en liten rehabilitering før de kan brukes. Og dette bare i Oslo. Forsvaret kaster penger ut vinduet så det synger etter, og ingen greier å se det med egne øyne, annet enn de som blir rammet av det hardest, nemlig gutta på bunnen. Agder HV-distrikt fikk nytt hovedkvarter på Kjevik for fire år siden til den nette sum av 50 millioner kroner, som nå skal legges ned. Forsvaret har også gått i gang med innføringen av et nytt datasystem i Forsvaret. Dette er utviklet av en sivil aktør, som ikke skjønner strukturen og systemet innad i Forsvaret. Resultatet er at løytnanter, befal generelt og til og med sivilt ansatte i Forsvaret ikke skjønner bæret, og bruker mer tid per dag til å krangle med systemet enn de bruker til å få jobbet effektivt. Tid koster penger, og bortkastet tid i sammenheng med kostnader ifm innføring av et horribelt datasystem er med på å betegne hele prosjektet som en unødvendig stor utgift i forhold til hvordan det smaker. Hadde lærdommen soldatene får i grunnperioden blitt fulgt, hadde dette forhåpentligvis vært unngått. "Gjør jobben skikkelig første gang, så slipper du å måtte gjøre den om igjen." Oppi alt dette bevilger Forsvarsdepartementet 70 000 kroner til opprettelse av en statue til ære for en marinehund. Jeg bør egentlig være lojal mot min arbeidsgiver, men nok får være nok, ansatte generelt i Forsvaret er drittlei, ingen ser logikken i det som kalles omorganisering lenger. Folk er generelt bare frustrerte. Lenge leve Forsvarsdepartementet. Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 et lite spørsmål, var det ikke "KNM Oksøy" som grunnstøtte og tok inn en del vann utenfor bergen noen år tilbake. Siter
Mathias Ganss Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 Forsvaret er lekk som en sil der penger renner ut i alle bauer og kanter. Jeg har reist en del med generaler og de mesker seg som toppledere i næringslivet. En General får felttillegg i lønnen selv om han bor på suite på hotell (noe jeg har sett skje), og denne suiten blir selvfølgelig betalt av forsvaret. Hvis du virkelig vil se hvor pengene øser ut: Gå gjennom reisegodtgjørelsene til alle med en gullstjerne og oppover. Se hva som skrives på disse. De har jeg sett selv. Mathias Siter
Aleksander.Rønning Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 Slik går det når dere stemmer på AP, SV og gjør slik at de forblir i regjering. Forsvaret er i dag en skygge av seg selv, og værre skal det bli - 2009 kommer til å bli et veldig tøft år budsjettmessig sett, det er det ingen tvil om. Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 Jeg tror det går litt begge veier. Litt høyre-siden sin skyld litt venstre-siden sin skyld. Idiotisk at disse fartøyene skal selges til så lav pris nå, men på den annen side; hvis de kun har vært ute ca. 25 dager siden 1997. Hvorfor kjøpte vi de? Det er jo ganske tydelig at det var tull å kjøpe de båtene når de såvidt er brukt. Siter
Aleksander.Rønning Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 Fordi de passet inn i datidens flåtestruktur. Vi hadde et behov for dem, som vi ikke lenger har. Det jeg ikke forstår, er hvorfor forsvaret ikke kan selge fartøyene til andre NATO-land istedenfor å selge dem sivilt. Videre uttrykker jeg liten forståelse for at forsvaret alltid skal være "lite, men moderne". Kan det ikke heller bli "stort og moderne"? Siter
Andreas Nysveen Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 Jeg bare gjetter her, men kan det være fordi det ikke er noen som er ute etter lille Norge? Eller at de som bestemmer i det minste satser på at det er sånn? Siter
Aleksander.Rønning Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 Mest sannsynlig fordi de fører pre-9 April 1940-politikk (også kjent som naivitet). Det er helt klart at det må bedre økonomisk styring til, men hvis forsvarsbudsjettet hadde stått i stil med de reelle kostnadene, istedenfor at vi får enorme overskridelser fordi budsjettet er for lite - så hadde det nok kunnet bøte på. Siter
Morten Ruud Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 Kanskje Forsvaret rett og slett må være lite og moderne fordi ingen vil tjenestegjøre i Forsvaret lenger? Folk utdanner seg til befal men skygger unna så fort plikttjenesten er over for å gå inn i sivile jobber. Samtidig husker jeg Forsvaret som et stort sluk av penger. Siter
Aleksander.Rønning Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 Det stemmer at forsvaret er et pengesluk, men jeg syns ikke vi kan sette en pris på sikkerhet. Riktignok er det mye befal som forsvinner så fort plikttjenesten er over, men jeg tror nok at mye av det hadde endret seg dersom vi innført underoffiserskorps igjen. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Skrevet 12. februar 2009 et lite spørsmål' date=' var det ikke "KNM Oksøy" som grunnstøtte og tok inn en del vann utenfor bergen noen år tilbake. [/quote'] Det er korrekt Andreas! Den ble vel tatt ut av tjeneste, etter denne grunnstøtingen faktisk.. Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 kom vell ikke som en overaskelse at forsvaret ikke har råd til og reparer da, og synes ikke det kommer som noen sjokk at det norske forsvaret mangeler penger. og øsler bort det lille di har, har brukt ca 4 år på og skrive ned historier og fortellinger som min bestefar har fortalt, og jeg må si at militæret var nokk ikke noe bedre på 50tallet, så tror ikke akkurat det norske forsvare snur seg med det første. Siter
Ilan Sharoni Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 Om noen mener at det var mye bortkastet penger, bare vent til de nye kampfly kommer. . Siter
Aleksander.Rønning Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 et lite spørsmål' date=' var det ikke "KNM Oksøy" som grunnstøtte og tok inn en del vann utenfor bergen noen år tilbake. [/quote'] Det er korrekt Andreas! Den ble vel tatt ut av tjeneste, etter denne grunnstøtingen faktisk.. Ikke bare det, men KNM Orkla brant jo opp etter at de fikk en maskinbrann som de ikke klarte å slukke. I Sjøvesnet går den under navnet "verdens dyreste engangsgrill". Forsåvidt stemmer det at forsvaret har lite penger, og det er fordi politikerene ikke bevilger nok, og ikke sørger for at det er god nok økonomisk styring. Det er mange hårreisende historier om idiotiske ting som blir gjort, som gjør at forsvaret taper penger de kunne brukt på andre ting. Dog skal det sies at man i dag får mindre forsvarsmateriell pr krone enn hva man gjorde før. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 (forkortet) REf: At Forsvaret leier lokaler fra det sivile marked når det står ledige tilsvarende lokaler på Akershus som trenger en oppussing. Dette var et tegn på at noen her har glemt, eller ikke vet om, at dersom Forsvaret skal bruke noen militære lokaler – så eier de faktisk ikke lokalene men må leie av Forsvarsbygg. Om Forsvarsbygg skal leie ut disse lokalene, som du sier trenger oppussing, så skal jeg love deg at det blir meeeeeget dyrt! –Om Forsvarsbygg i det hele tatt hadde funnet penger til å pusse opp disse nevnte lokalene… Dataprosjektet du nevner var i oppstartsfasen kanskje kranglete, men det har faktisk blitt veldig mye mer brukervennlig Og er det noen som forventer at et resultat ikke skal bli ”slik at man har gjort det skikkelig første gang”, så gjør man noe annet. Du maler fanden på veggen uten å vite hvordan han egentlig ser ut. Mathias: Det heter ikke felttillegg; det heter øvingstillegg og det følger ansvaret. Høyere ansvar, (grad), ... lønn deretter. Og da kan du i praksis bli brukt til hva som helst, 24 timer i døgnet. Det ser du ikke i det sivile uten at arbeidstilsynet står og kremter ganske kraftig i gangen hos arbeidsgiver... Siter
Mathias Ganss Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Det heter ikke felttillegg; det heter øvingstillegg og det følger ansvaret. Høyere ansvar, (grad), ... lønn deretter. Og da kan du i praksis bli brukt til hva som helst, 24 timer i døgnet. Det ser du ikke i det sivile uten at arbeidstilsynet står og kremter ganske kraftig i gangen hos arbeidsgiver... Jeg er fullt klar over hvorfor det gis tillegg. Det er ikke det jeg reagerer på. Jeg reagerer på at dette tillegget gis uten noen form for skjønn. Jeg har ikke observert at noen høyere offiserer brukes til hva som helst 24 timer i døgnet. Minst av alle øvingsleder. Når øvingsleder så bor på hotellsuite med kone og barn for flere tusen kroner natta, dekket av Norge, mener jeg dette er sløsing av penger. Jeg vet ikke hvor mye du har jobbet med generaler, men jeg har jobbet tett på NATO-generaler, fra en til tre stjerner, fra både Norge og andre land. Disse bruker ganske store summer. Da Karlsvik ble tiltalt, tenkte jeg at nå kommer det til å bli en real oppvask. Etter hva jeg har sett og hørt ,er det ikke tilfellet. Mathias Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Ilan, ikke lett og ta deg seriøst akkurat med dette utsangnet. Hva mener du vi skulle hatt i stedet for nye fly? Plakater og fakler, samt gratis busstransport til demonstrasjoner? Siter
Ilan Sharoni Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Hva mener du vi skulle hatt i stedet for nye fly? Trenger vi virkelig fly som er bedre enn F-16? (eller F-4 for den saks skyld?) Har luftforsvaret resurser til å trene på og bruke flyene vi alt har? . Siter
Aleksander.Rønning Skrevet 13. februar 2009 Skrevet 13. februar 2009 Ja, og ja. Det som er resursskrevende nå, er å holde våre gamle F-16 i lufta. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Ilan, om det ikke finnes ressurser til og trene etc, så er det et politisk issue. Personlig så tror jeg at en verden med finnansproblemer gjør at vi har mere og mere bruk for et godt forsvar. Men jeg respekterer de som har en annen oppfattning, finnes jo de som mener at det bare er og be til gud så fikser dette seg også. Ha en flott lørdag, strålende sol og masse deilig natur og ta tak i i dag. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 Hva mener du vi skulle hatt i stedet for nye fly? Trenger vi virkelig fly som er bedre enn F-16? (eller F-4 for den saks skyld?) Har luftforsvaret resurser til å trene på og bruke flyene vi alt har? . Nja, vi trenger kanskje ikke "bedre" fly enn F-16 per i dag, men faktum er at de maskinene vi har nå har så mange timer i lufta at de uansett må byttes ut snart... Siter
Ilan Sharoni Skrevet 14. februar 2009 Skrevet 14. februar 2009 en verden med finnansproblemer gjør at vi har mere og mere bruk for et godt forsvar. Jo da, men hva er et godt forsvar? Militære styrker som er godt rustet til forrige krig er i hvert fall ikke det. De fleste bevæpnede konflikter de siste seksti år var enten i små skala eller mellom meget forskjellige rivaler. Iran-Irak-krigen (1980-88) var den siste symmetrisk krig mellom nasjoner så vidt jeg husker. Hvem skal vi forsvare oss mot med disse fly de kommende 30 år? Sverige? Danmark? Noen tror at vi klarer å skremme russerne med et par dusin operative kampfly om de virkelig ønsker å innvadere Norge? Hva er sannsynligheten for at de faktisk kommer på slike tanker selv om vi ikke har fly i det hele tatt? F-16-flyene har gjort en utmerket jobb (om man kan kalle fjerndrap for det) de siste tre tiår mot bakkemål ved flere konflikter. Ingenting tilsier at disse fly vil ikke være gode nok til samme formål de neste tretti år. Og det går fint an å kjøpe nye F-16. Kr.40.000.000,- er mye penger. 100 mineryddingsfartøy f.eks. Hele staben kan bo på hotell med familiene i mange år for mindre enn det. . Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Ilan. Først og fremst la meg ønske deg lykke og gull og glitter. Jo da, men hva er et godt forsvar? Militære styrker som er godt rustet til forrige krig er i hvert fall ikke det. De fleste bevæpnede konflikter de siste seksti år var enten i små skala eller mellom meget forskjellige rivaler. Iran-Irak-krigen (1980-88) var den siste symmetrisk krig mellom nasjoner så vidt jeg husker. Dette er overhode ikke relevant, da vi faktisk har fått både wifi og gprs siden da.. Hvem skal vi forsvare oss mot med disse fly de kommende 30 år? Sverige? Danmark? Noen tror at vi klarer å skremme russerne med et par dusin operative kampfly om de virkelig ønsker å innvadere Norge? Hva er sannsynligheten for at de faktisk kommer på slike tanker selv om vi ikke har fly i det hele tatt? Hva er alternativet? plakater? mere penger til regnskogsfondet? nye sandaler til Solheim? F-16-flyene har gjort en utmerket jobb (om man kan kalle fjerndrap for det) de siste tre tiår mot bakkemål ved flere konflikter. Ingenting tilsier at disse fly vil ikke være gode nok til samme formål de neste tretti år. Og det går fint an å kjøpe nye F-16. Get real, våre fly kunne ikke brukes under desert storm, pga mangel på LINK 16 etc, uten og bli mere spessefik her, kan ikke pga jobb... Kr.40.000.000,- er mye penger. 100 mineryddingsfartøy f.eks. Hele staben kan bo på hotell med familiene i mange år for mindre enn det. Null rellevans, og måle forsvars evne opp i mot bergans ryggmeisel er ikke mulig, skjønner ikke tanke gangen din... Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Å tro at Russerne ikke er interresert i Norge er vel å være en smule naiv. Derfor er det vel også bedre å ha et forsvar som i alle fall kan yte litt motstand, selv om det ikke er all verdens. Dersom Russerne faktisk rissikerer å miste soldater ved en invasjon blir det plutselig mye mindre attraktivt. Ellers er vel F16-flyenes største svakhet ganske enkelt at de nå har nådd en alder hvor vedlikehold er blitt ganske kostbart... Hadde derimot New Zealand gått til innkjøp av nye kampfly skulle jeg stusset litt. Hvem skal i så fall invadere dem? Australia? Siter
Aleksander.Rønning Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Det er, som Gunnar sier her, viktig at vi ikke er så naive at vi overser det som faktisk skjer i verden med tanke på geopolitiske ressurser - noe vi har mye av i Norge. Vi må ikke lalle oss inn i en tro på at ingen vil gjøre noe med Norge fordi vi er så snille og fredselskende (9. April 1940). I Tillegg; New Zealand solgte jo sine A-4K Kahu Skyhawk fordi de ikke lenger fant det realistisk at det kom til å oppstå en situasjon der man fikk bruk for dem. En periode var det faktisk snakk om å gå til innkjøp av 28 stk Block 15 F-16, men det kjøpet ble kansellert fordi man mente det var bortkastede penger med tanke på den nærmest ikke-eksisterende trusselsituasjonen rundt NZ. Siter
Ilan Sharoni Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Takk Geir så hyggelig! Gull og glitter kan du forresten beholde selv. Iran-Irak-krigen (1980-88) var den siste symmetrisk krig mellom nasjoner så vidt jeg husker. Dette er overhode ikke relevant, da vi faktisk har fått både wifi og gprs siden da.. Ikke relevant? Sannsynligheten for et vist trusselbilde er ikke relevant for utrusting av forsvaret? Get real, våre fly kunne ikke brukes under desert storm, pga mangel på LINK 16 etc Og hva vil det si? at flyene selv var for dårlige, eller at de manglet utstyr? Kr.40.000.000,- er mye penger. 100 mineryddingsfartøy f.eks. Hele staben kan bo på hotell med familiene i mange år for mindre enn det. Null rellevans, og måle forsvars evne opp i mot bergans ryggmeisel er ikke mulig, skjønner ikke tanke gangen din... Man kan godt være uenig om forsvarbudsjettet, men en viss ramme får man uansett. Selv med FRP bak rattet. Mener du virkelig at disse fly er ”mest forsvar for pengene”? Å tro at Russerne ikke er interresert i Norge er vel å være en smule naiv Spørsmålet er ikke hva som kan skje. Å gjøre oss klare mot alle eventualiteter klarer vi aldri. Det som vi kan gjøre, er å sortere trusselbildet og prøve å fordele ressursene fornuftig. Risiko er som kjent konsekvens x sannsynlighet. Hva er konsekvensen om russerne sender bombefly mot Oslo? Men hva er sannsynligheten for det? Mer sannsynlig at de f.eks. tar seg mer til rette i den norske økonomiske sonen. Er kampfly det beste verktøy til å løse en slik konflikt? Men OK. La oss si at russerne faktisk invaderer Norge. At de gjorde det ikke da de faktisk drev med slikt, skyldes neppe det allmektig norske forsvaret. Men NATO, ikke minst Norge, har vist i det siste at prinsippet er ”med deg gjennom ild og vann – så lenge det er ikke varmt eller vått”. Hva om Russland invaderer og vi står alene? Dermed er vi tilbake med en usymmetrisk krig, der denne gangen er det vi som er de svake. Ingen kan si om det skjer før det faktisk skjer, men erfaring med usymmetrisk krig har til og med Norge. Vi kan jo kjøpe fly til 40 milliarder, men vi kan også lære fra egen og andres erfaring og utvikle en hensiktsmessig plan. . Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Vi kan jo kjøpe fly til 40 milliarder' date=' men vi kan også lære fra egen og andres erfaring og utvikle en hensiktsmessig plan.[/quote']Men kjære vakre vene; det er jo nettopp det som er gjort. De flyene er tross alt en del av planen. At en eventuell fremtidig krig blir asymentrisk er av mindre relevanse. Å sammenlikne Russlands og Norges hær kan nok være som å sammenlikne musa og elefanten, og likevel er altså elefanten forsiktig med musa i nærheten... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.