Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har etter hvert som åra har gått fått en god del timer som fly-passasjer, og når en selv har erfart hvor vont det kan gjøre i ørene så kan en tenke seg hvor vondt dette kan være for små barn, alikevell ser en ofte "mor og far" drasse med seg spebarn som hyler som stukkne griser av smerte på lange interkontinentale flighter. Dette grenser til barnemisshanling, ei heller er det kjekt å være passasjer å høre på når en 8-10 småbarn beljer for fult.

Ta heller toget sier jeg.

BjøRn

Skrevet

Er nok mye man kan si, skrive, og mene om dette. Selv

mener jeg (både når jeg reiser som pax, og erfaringer

som kabinansatt) at mange foreldre drar med seg spedbarn

i ALT for ung alder. Har mange ganger overhørt foreldre

som "skryter" ovenfor andre passasjerer, hvor mange ganger

de allerede har hatt fem/seks/syv flyturer med barnet

som kun er f.eks. 3 mnd. gammelt. Dog er det flere

barneleger som synes det er helt greit, så lenge barnet

er 3-4 uker. Skulle jeg selv bli far, ville jeg aldri

ha tatt med mine barn ombord i ett fly før de var minst

ett år. Jo da, det går som regel bra - men ville ikke tatt

sjansen uansett.

Synes faktisk dette er ganske egostisk av foreldrene,

og mener man minimum man burde ha ventet til barnet

er ett år (helst to!). Det er påvist flere farer med

å ta med spedbarn på flyturer, som kan føre til både

hørselsproblemer, kritisk fall i oksygennivået

i blodet, m.m. Det har vært flere eksempler, hvor

spedbarn etter lengre flyturer har omkommet i etterkant.

Så over til delen hvor andre pax kan synes det er

sjenerende, å sitte i nærheten eller ved siden av

barnefamilie ombord. Ofte fungerer dette bra, andre

ganger ikke - og det er vel de færreste som synes

det er spesiellt artig å høre på konstant bråk og

grining under en flytur. Dog er det stadig økende

interesse for "barnefrie" flyvninger, noe som også

har vært utprøvd hos flere flyselskap.

Skrevet

Men så er det også forskjell på "småbarn" og "barn".

Jeg har ei søster på åtte, som til tider kan være helt grusomt ugyggelig å komme i veien for eller omgås når hun er i feil lynne. Og jeg ville for alt i verden ikke opplevd noe sånt på et fly - da hadde jeg blitt rimelig lite hyggelig selv.

Det skal sies at jeg er en tålmodig sjel, men akkurat barneskrål - DET kan jeg godt unngå når jeg selv er mest interessert i ro.

Skrevet
Kanskje flyturer med aldersgrense er tingen? :)

Faren og sønnen på 10 år står og venter på flyet til ENTC.

-"Gå til gate 4 for avgang til Tromsø. Vennligst vær obs på at flyvningen har 18 års aldersgrense. Dette for å unngå uroligheter og opptøyer ombord. Ha en fin flytur."

:grin:

Opptøyer faktisk :grin:

Dette er ett relativt viktig tema. På en side' date=' hvem har ikke gledet seg til flyturen, for så at den skal bli ødelagt av en jævla dritt unge som sitter bak, forran eller på siden og skriker fra du har begynt å takse, til du har hentet bagasjen?

Hvis dette hender på turen ned til ett ferie land, så ødelegger det delvis begynnelsen av ferien etter min mening. Men på den andre siden, skal vi forby småbarn og barn fra flyvinger? "Alle under xx år må vennligst benytte gate 14 for spesial fly til Las Palmas, alle over XX må gå til hate 15." Umulig.. Si at ungen i tilleg har flyskrekk? Hvem skal da hjelpe kidsa?

Neeeiii... ta heller med iPoden, noen gode ørepropper (sjekk her).

Skrevet

Her virker det som at jeg har hatt flaks når jeg har dratt med fly til forskjellige steder. Litt barnegråt må man jo uansett tåle mener jeg.

Men det meste av det jeg selv husker fra flyturer er stort sett den lett "pluddrende" småungen, eller de litt større ungene som sier ting som kan gi noen og enhver lyst til å bryte ut i en skikkelig latterkule. Unger sier utrolig mye rart ombord på fly... :grin:

Skrevet

Litt spennende diskusjon dette. En god vennine av meg som har ei datter på ca 7 mnd er mye ute å flyr. Strekningen det er snakk om er Bergen - Trondheim, noe som gjør tog ganske uaktuelt da vi i så fall snakker om ei reise på over 12 timer.

Første gang de reiste snakket jeg litt med min venninne om akkuratt dette, da hun gruet seg litt til reisen. Hun var redd for at det skulle bli flaut om dattera laget for mye styr. Jeg har selv opplevd små barn som gråter mye, spesielt under descent, når dottene setter seg som verst.

Med litt planlegging valgte hun ut ett reisetidspunkt der barnet normalt akkuratt hadde fått godt med mat, og var vandt til og sove. Turen gikk over all forventing, og barnet sov nesten hele veien. Det hadde blitt litt suttring like før approach, men ikke mer enn at tutten, å litt mammatrøst dempet det meste.

Ble vist litt langt innlegg, men poenget mitt er at det er nok individuelt fra barn til barn hvor mye de tåler, men er man litt forbrett når man tar med seg barn på flyet, så tror jeg det går bra. Og skulle ditt barn ha vannskeligheter med å holde seg rolig i fly, så bør man kanskje ta forhåndsregler etter det.

Min venninne derimot, flyr nå nesten en gang i måneden med barn, og det går strålende.

Skrevet

Dette temaet har vært oppe før, og den utviklet seg fra de som ment at det var grusomt med barnegråt og at de nærmest hatet barn, til de som syntes at det var helt OK.

Klikk her

Så må jeg si at til de av dere som sier at dere "gledet dere veldig til en flytur for så å få den helt ødelagt av barneskrik, eller sparking i setet osv" så må jeg minne dere på at ingen liker barneskrik eller sparking i setet. Flymaskiner er transportmiddel og ikke alle blir våte av å fly slik så mange her på forumet blir.

Mere problem med fulle mannfolk som klår eller er ekle enn skrikunger, bør vi derved begrense mannfolk på fly?

Skrevet

Enig i at fulle folk nok er et større problem enn barengråt, ja.

Er det forresten noen som har en forklaring på hvorfor det alltid er fulle mannfolk som er problemet, og hvorfor vi aldri hører om fly som mellomlander for å kaste av fulle kvinnfolk? Er det slik at mannfolk rett og slett er værre på det å drikke seg full rett før/under en flytur, eller er kvinnfolkene rett og slett mer fredlig av natur til tross for et glass for mye?

Jeg har forresten aldri selv opplevd fulle folk på fly etter hva jeg kan huske, men jeg har truffet på en og annen fyllik på landjorda, blandt annet på en bedriftsfest på en av mine tidligste arbeidsplasser. En måned senere arbeidet jeg ikke der lengere...

EDIT: På SAS sin første "evakueringstur" ut fra Thailand i månedsskiftet november/desember satt jeg på samme seterekke som en småbarnsfamilie (de satt i den midterste raden, og jeg i den til høyre). At det skal være spesielt sjenerende kan jeg ikke med min beste vilje forstå. Ellers har jeg også opplevd å sitte forran unger som er veldig ivrige setesparkere, og det har aldri vert værre en å si høflig ifra til foreldrene. Men ofte kommer foreldrene meg i forkjøpet, og stopper ungen før jeg rekker å si noe... :grin:

Skrevet

Flesteparten her på forumet er jo nærmest barn sjøl, så denne diskusjonen er nytteløs. (Nei jeg tar ikke alle under samme kam, men litt har en da bitt seg merke i) Vi vet da alle at ung gutter 12-18 pluss minus noen år ikke har utviklet noe fars instinkt enda (Noen aldrig) og mangler nok innsikt til å kunne uttale seg om et sånt tema på en saklig måte. De som faller under denne alderen eller oppfattning av barn har nok med seg selv.

Ta å prøve å sette deg i andres situasjon å spør deg sjøl om du hadde heller satt deg på en buss eller tog i tolv timer bare for å tilfredstille mennesker som hater barne gråt, sutring og det som følger med en liten tass, eller to timer med litt suttring på et fly? Jeg vet hva jeg hadde valgt hvertfall. Til deg som klager på barn i fly, husk at værden handler ikke bare om deg som enkelt person selv om en kanskje skulle ønske det. Det er ikke så lenge sia du selv satt å feis i setet atmed morra di mens hu hysja på deg fordi du satt å prata hull i huet på noen :cry:

Til Bjørn Arthur Kleppe som er opphavsmann til denne tråden. Det er ikke på grunn av no fysisk smerte at barna hyler å bærer seg på lange turer. Det som skjer er at barnet ikke er rundt sine vante omgivelser på flyet som gjør at småttisene blir utolmodige å trassige. Alt bråker så fælt å det lukter rart er nok noen av flere grunner til å trigge denne oppførselen til ungene. :sick:

Der fikk dere hvertfall mine tanker om emnet. Mente ikke noe vondt med disse komentarene ;)

Hilsen to barns far.

Skrevet

At ikke barn hyler av smerte er bullshit, har reist jevnligt med fly i over 40 år og har følt smerter i ørene mine både som barn og som voksen, dog var dette verst som barn, til dem her som ikke har kjennskap til menneskets "utvikling" så er det et faktum at barn er mye mere var for høye lyder og trykkforandringer enn voksne, små barn kan faktisk høre flaggermus.

Å utsette sine egne barn for slik smerte i 10-12 timer er ikke annet en rått,hensynsløst og egoistisk, tenk om en satte seg på kafeen på det lokale handlesenteret i en 10-12 timer og begynnte å stikke nåler i ørene på barna sine der.

Det er foreldrene jeg klager på,ikke barna,barna er offer for foreldrenes tullete handlinger.

Er selv far og hvet hvor grusomt barneskrik kan låte, men jaggu er jeg såpass oppegående og hennsynsfull at jeg ikke bevisst driver å utsette disse (barna mine) for smerter for at jeg selv skal skal kunne ha det gøy.

Fulle mannfolk på fly er heller ikke gøy, men det får bli emne i en annen tråd, det var og er barna jeg fokuserer på.

BjøRn

Skrevet
Dette temaet har vært oppe før' date=' og den utviklet seg fra de som ment at det var grusomt med barnegråt og at de nærmest hatet barn, til de som syntes at det var helt OK.

Klikk her

Så må jeg si at til de av dere som sier at dere "gledet dere veldig til en flytur for så å få den helt ødelagt av barneskrik, eller sparking i setet osv" så må jeg minne dere på at ingen liker barneskrik eller sparking i setet. Flymaskiner er transportmiddel og ikke alle blir våte av å fly slik så mange her på forumet blir.

Mere problem med fulle mannfolk som klår eller er ekle enn skrikunger, bør vi derved begrense mannfolk på fly?

Ja! Vi setter opp eget fly for barn, eget for menn, og en egen for kvinnfolk.

Men han der som snakker om bikkjer? De ligger jo nedi lasterommet!!!

Skrevet

Å utsette sine egne barn for slik smerte i 10-12 timer er ikke annet en rått' date='hensynsløst og egoistisk, tenk om en satte seg på kafeen på det lokale handlesenteret i en 10-12 timer og begynnte å stikke nåler i ørene på barna sine der.

[/quote']

Det er nå en "litt" drøy påstand... trykkforandringen er over så fort flyet er i marsjhøyde.

Erfaringen jeg har er at det er værst for barna under landing.

Det er også smertefullt for voksne som er forkjølet...

Skrevet

Jeg mener trøndere og bergensere ikke bør få være med på fly. Dette er verste sort folk. Gi de noe å drikke så er hele turen ødelagt.

Som alle vet, så er trøndere dritings HELE tiden. De burde egentlig bare holde seg hjemme.

Bergenske grinerunger må vel da være den ultimate nedturen å treffe på et fly. Det skulle ha kommet et forbud mot ungeprodusering i Bergen. Og om de nå endelig MÅ ut å resie så kan de sendes som bagasje.

Blir ikke bedre når de begynner å vokse opp å bli frekk i kjeften. Pubertale breiale bergensere i stemmeskiftet som stadig kommer med bemerkninger som midt i setningen skjærer opp i falsett, har vi vel alle sett oss lei av. Foreldrene som allerede før avgang har en promille som med god margin har passert 1,8 kjefter på den dustete kiddn' og ber de holde kjeft slik moren deres gjør. Om ikke moren har prøvd å drukne sorgene i tørr martine, er hun så flau over både mann og avkom at hun bare har krøper ned, nesten under setet.

Dette er jo dagligdagse scener på flighter som krysser grensene. Ikke måte på hvor stas det er å shoppe i taxfree og ha tatt knekken på ildvannet før landing i Kjøben. Selvfølgelig om man kommer så langt som Kjøben da. Fulle fedre som banker både kjærring og kabinpersonell hører liksom med til turen. Er vel like før vi får en voldsavgift i tillegg til alle de andre skattene vi betales sammen med flybiletten.

Jaja. Er ikke kun hylende barn som er problemet i kabinen, men slik har det alltid vært og slik vil det alltid bli.

En løsning kan jo være

39210406.jpg

Skrevet

Klart at ungene får vondt i ørene under landing. Og jeg får fremdeles (veldig) vondt i ørene dersom jeg glemmer å utligne trykkforskjellen på vei nedover (er nå 22 år). Som liten får du dotter i ørene (og vondt), og vet ikke riktig hva du skal gjøre, ergo; du skriker. Du har ikke så mange andre alternativer...

Jeg er så absolutt enig i at en flytur med meget små barn ikke er gunstig for barnet, men dersom alternativet til 1 time i fly er 12 timer på toget (eller buss eller bil), så forstår jeg faktisk valget meget godt.

Når så det er sagt; jeg er enige i at man bør tenke seg om en ekstra gang før man tar med ungen på flytur. Å ta fly med ungen for å lage en "skryteliste" er en tullete idé som jeg er glad for at mine foreldre holdt seg langt unna.

Skrevet

Ja! Vi setter opp eget fly for barn' date=' eget for menn, og en egen for kvinnfolk.

Men han der som snakker om bikkjer? De ligger jo nedi lasterommet!!! [/quote']

Når jeg sier at bikkjer og barn (altså spedbarn, som tråden handler om) skulle vært forbudt på fly tenker jeg på vedkommendes egen helse, ikke mine egne ører. Godt headset og bra musikk holder støyen ute for min del. Les hva Lars Frostad skriver om påviste farer forbundet med flyturer.

At bikkjer oppholder seg i lasterommet gjør ikke saken noe bedre. Jeg har sett bikkjer som har bitt seg selv til blods inni buret sitt i lasterommet..

Skrevet
Men han der som snakker om bikkjer? De ligger jo nedi lasterommet!!!

Desverre du. man har to typer kjeledyr. Pet in Cabin, og Pet in hold. Så når man har med seg "veskehunder", kan man dersom ingen passasjerer var registrert som alergiker på det tidspunkt man søkte om å få med hunden, faktisk få lov til å ta den med inn i kabinen. Men det skal sies at de fleste flyselskap tar betalt for å sende kjeledyr uavhengig av om de går i cabin eller hold.

Skrevet

Har hatt med guttungen på flyet mange ganger og han var ikke mange månedene første gang. Han har aldri plagdes av dotter i ørene som har ført til at han har gitt uttrykk for det i noen form. Er altså ikke alle som plages. Syns ikke det er stas med hylende unger selv jeg, men de har jo ikke andre måter å si fra på. Etter å hatt en unge med kolikk tåler jeg litt grining på en flytur. Jeg syns ikke det er uansvarlig å ta små barn med på fly, selv om noen griner. Tenk på foreldrene til dette barnet som hyler, det er de som har det jævligst i hele kabinen.

Det har vel med det enkelte fly sitt ventilasjon- og kabintrykksstyrings anlegg..? Er jo ikke alltid jeg merker noe til dette selv heller. Heller skjeldent nå til dags.

Kabinen skal jo ha mer eller mindre samme trykk hele tiden og dette må vel justeres hele tiden under opp- og nedstigning. Kanskje noen fly har tregheter i systemet eller rett og slett er gammelt? Ikke vet jeg hvorfor den noen ganger er mer ille enn andre, men gjør meg noen tanker.

Skrevet
Unger og bikkjer skulle ikke vært lov å ha med på fly.

Et fantastisk forslag synes jeg. Hvem skal vi da verne mot flyturer?

Jo, spedbarn som kan få det vondt i ørene.

Toåringer som kan kveles av peanøtter eller lego som deles i flyet.

6åringer som har det helt forferdelig å sitte rolig i timevis uten å vifte med armer og bein.

Ungdom som har det smertefullt pinlig å sitte sammen (og bli sett) med mor og far og lillesøster.

Og selvsagt voksne som kan jo få blodpropp.

Og det med sjenanse:

Klart skal man ikke bjeffe eller skrike. Eller sparke og sikle på medpassasjerer.

Eller være full som flere har nevnt.

Eller være for stor eller feit til å passe i det miniatyrisk ”rom” man har betalt for.

Eller spre for mye lukt av sigaretter eller parfyme eller aftershave.

Eller være forkjølet og nyse farlige mikrober på medpassasjerene.

Eller ha høyt frisyre som hindrer passasjerene bak å se filmen.

For ikke å snakke om skjegg som skremmer jo vettet av mange flypassasjerer.

Personlig ville jeg bare forbi forretningsfolk som går førest på flyet med ”én” trippel koffert hver og bruker opp alene hele bagasjeplassen for en hel rad. Det blir i hvert fall bra for miljøet om alle får lov til å bestemme om hvem de vil IKKE ha med på flyet.

.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Hadde det ikke hvert for oss foretningsfolk som betaler for bilettene, hadde du måtte ha tatt opp lån for og fly....

Skrevet

Nå har vi listet opp snart alle og en hver.. så nå har vi bare pilotene og cc igjen. Jeg syns vi bør forby de også,og sende tomme unmanned aircrafts rundt omkring i verden. Så er alle trygge og ingen er til sjenanse for noen. God jul!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...