Skrevet 9. februar 2009 15 år Hver gang det skjer noe ... noen skal lande på en flyplass med en situasjon som er under optimal så slås det full alarm. -Har noen flyplass noen gang slått halv alarm? Er dette bare avisers måte å prøve å sanke interesse eller er det grader av alarm? Jeg er temmelig sikker på at det var trekvart alarm på Hamar Flyplass her om dagen Hvis det slåes full alarm - må man sette resten av flygingen på pause til og fra den andre rullebanen fordi alle bæbu og blålys-biler er ute og ingen er igjen for å ha beredskap for de andre flyene? :-)
Skrevet 9. februar 2009 15 år nei, halv alarm er det nokk ikke noe som heter.. desverre. Men kvart alarm derimot! Slåes kvart alarm nesten overalt :grin:
Skrevet 9. februar 2009 15 år Det finnes nok forskjellige grader av beredskap. Forskjellige grader av alarm har jeg derimot aldri hørt om... Ellers slår du vel stort sett alarm etter at noe har gått galt, mens beredskap er noe du har i påvente av at noe kan gå galt. Tror jeg da, i alle fall....
Skrevet 9. februar 2009 15 år Interessant tenking Andreas. Har ikkje fundert på dette sjølve (merkeleg nok). Men du har jo eit poeng her. Om det slås FULL alarm ser eg for meg at ALT av køyrety og fartyg set ut for å bistå havaristen\\den naudstøtte. Og då er det jo ingen igjen til dei andre dersom noko anna skal skje. F.eks slik eg har forstått det på diverse helikopterbasar så står det ofte ein maskin igjen på basen i tilfelle andre ting skal skje. Slår dei då f.eks full arlarm i Redninsselskapet og berre tre kvart alarm hos 330 skvadronen? Eller reknar dei det som full alarm der òg sidan dei har minimum av folk att på basen? Og kva om det skjer noko anna og delar av eit utrykningslag forlet ein stad for å hjelpe ein anna stad. Vert alarmen då degradert til 5\\6 fordi delar av mannskaper gjekk på ei anna utrykning? Eller reknar dei det framleis som FULL alarm ettersom alt tilgjengeleg mannskap er der? Forøvrig... "Scanor 2256, please press P until we have solved this problem" :grin:
Skrevet 10. februar 2009 15 år Det slåes gjerne alltid alarm under unormale omstendigheter. Det kan til og med slåes full alarm hvis f.eks en stuer brekker beinet. Grunnen til dette er at mannskapet skal få trening i utrykkning. (da vil politi, brannvesen osv komme så fort de kan til han fortvilte og litt brydde stueren)
Skrevet 10. februar 2009 15 år Men om det vert slått alarm. Er det ein kvart, halv eller full alarm? hehe
Skrevet 10. februar 2009 15 år Jeg tror kanskje forskjellen er at i en situasjon er det bare flyplassens beredsakp som svarer, mens i situasjon f.eks større PAX fly (Dash8, 737 osv) skal alt av tilgjengelig mannskap ut, flyplassens beredksap samt Politi/Ambulanse/Brann i nærheten av flyplassen.
Skrevet 10. februar 2009 15 år Er det egentlig noen alarm i det hele tatt? Eller er det bare beskjed over samband/telefon? Viss det er en alarm, må de absolutt SLÅ alarm? Holder det ikke med å skru på alarmen?
Skrevet 10. februar 2009 15 år Når slår de alarm, og når øker de beredskapen? Vist en 737 på final til gardermoen oppdager at de ikke får armert spoilers, slår de full alarm? øker beredskapen? eller henter seg en ny kopp kaffe? Full alarm er nok overdrevet brukt av medie. Høres jo mye mye mer dramatisk i overskriften når det står full alarm på gardermoen. Vist det bare hadde stått alarm på gardermoen hadde det ikke vekket så mye oppmerksomhet.
Skrevet 10. februar 2009 15 år Er det egentlig noen alarm i det hele tatt? Eller er det bare beskjed over samband/telefon? Viss det er en alarm' date=' må de absolutt SLÅ alarm? Holder det ikke med å skru på alarmen? [/quote'] Interessant vinkling du tek her Thomas. Dei trykker vel på knappen, og det vert gitt alarmsignal til rette instans. Men då slår dei jo ikkje. Så ein kan seia at dei "Trykka full alarm" då? Og om dei berre skal ha ein kvart alarm så trykker dei då knappen berre ein fjerdedel ned?
Skrevet 10. februar 2009 15 år Før i gammledager, før knappen var oppfunnet, da slo de alarm. De hadde ei diger bjelle som de slo på. Mulig de fyllte opp bjella med mer lyd før de slo full alarm....
Skrevet 10. februar 2009 15 år Alarm er et ord som avisene tjener penger på. Det flyplassene gjør, er å iverksette f.eks. økt beredskap, eller full beredskap. Det er et par nivåer her, men dette var de to jeg kom på i farten, og de krever mer og mer reaksjon etter hvert som de nærmer seg full beredskap.
Skrevet 10. februar 2009 15 år I fly-verden kan man vel kanskje si at en Pan-Pan melding er å slå halv alarm (Possible Assistance Needed), mens Mayday blir full alarm. Fra Wiki: Thus 'pan-pan' will inform potential rescuers (including emergency services and other craft in the area) that a safety problem exists whereas 'mayday' will call upon them to drop all other activities and immediately instigate a rescue attempt. Men altså til daglig og i media er det vel mest en utrykksform uten noen veldig spesifikk betydning utover det at noen har måttet "reagere" på noe. Det hender vel også at det refereres til at noe/noen ble "satt (full) i beredskap". Hvor mye som må til før en alarm blir full vet jeg ikke, men jeg antar man kan si at den på Gardermoen i forbindelse med jagerfly var mer halvfull enn alarmen i NewYork 11 sept 01, selv om avisene sier det ble slått full alarm i begge tilfeller.
Skrevet 10. februar 2009 15 år alarm er den høyeste formen for beredskap, det slås alarm når det er 100%sikkert at det skjer noe unormalt.
Skrevet 10. februar 2009 15 år Forfatter Aha... nice post! Altså er det ikke full alarm men full beredskap aka alarmberedskap? :-) Jeg har fått hvisket følgende link i øret: http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_AD_1_2_en.pdf Sjekk punkt 1.3 om beredskapsgrader... Det heter faktisk full alarm når de rykker ut...
Skrevet 10. februar 2009 15 år Merker meg at "full alarm" står som den engelske betegnelsen. Den norske betegnelsen er "full utrykkning"...
Skrevet 10. februar 2009 15 år Øket beredskap: Er "ganske" vanlig. brukes ved for eksempel sterk X-vind, veldig glatt rullebane, etc. Full beredskap: Fly med problemer er på vei inn, PAN-PAN, eller MAY-DAY Full utrykning: Flyet har havarert I alle tårn finnes det en fin rød knapp, som setter i gang alarmen på brannstasjonen. De er som regel koblet til en tyfon, samt ringeklokker. Den trykkes på ved havari, eller om en nødsituasjon oppstår så nært en flyplass, at man må få fingeren ut med en gang. Er en nødsituasjon ennå langt "borte", holder det med en telefon til utrykningslederen. Han vil deretter samle sammen mannskapet, til øket/full beredskap. Alle tårn har også varslingslister som skal ringes. Politi, HRS...etc. Vi har også en funksjon, hvor alt aktuelt personell som har fri, blir varslet på mobilen. De får da beskjed om hvilken beredskap som er iverksatt, og ved å trykke på en knapp, gir de beskjed om de kan komme eller ikke.
Skrevet 10. februar 2009 15 år Så de fleste gangene mediene reffererer til "Full alarm" så er det egentlig "Full beredskap" det er snakk om?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.