Erlend Hamberg Skrevet 6. februar 2002 Skrevet 6. februar 2002 Når ble de norske F-16 flyene kjøpt inn? Siter
Glenn Tegnander Skrevet 6. februar 2002 Skrevet 6. februar 2002 Norge begynte å se etter nye fly i 1970 som kunne erstatte F-104 Starfighter. De så på F-16, Mirage F1 og Saab Viggen. F-16 vant "loddtrekkningen" og de ble bestilt i juli 1975. De bestilte 60 F-16A og 12 F-16B(toseter). Disse skulle bli bygd da på lisens i Nederland av Fokker. Leveransen startet i 1980 og ble avsluttet i 1984. Kilde: www.f-16.net /glenn LN-BDY [ 06-02-2002: Endret av: Glenn Tegnander ] Siter
Stig Foshaug Skrevet 8. februar 2002 Skrevet 8. februar 2002 Hei Det er riktig som dere har sagt.. Visste dere forresten at de norske flyene er registrert med byggeår 1978 hos fabrikken? (Serienummer 78-xxxx) Såvidt jeg vet var det i 1978-1979 at flyene til de fire europeiske "deltakerlandene" ble bygd/påbegynt. Men som nevnt her, så ble de levert i 1982. Forøvrig har vi vel kjøpt inn minst ett F-16B i ettertid for å erstatte fly vi har mistet? Er ikke helt sikker på detaljene her.. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Stig Siter
Rolf Liland Skrevet 8. februar 2002 Skrevet 8. februar 2002 To nye fabrikknye fly ble fløyet fra Fort Worth til Bodø høsten 1989. De hadde tailnummer 711 og 712 og ble tildelt 331 skvadron som tradisjonelt har fått det nyeste av fly til operativt bruk først siden det både var den første norske jagerskvadronen i Royal Air Force, og under store deler av den kalde krigen var den fremste "Air Defence" skvadronen. 711 hadde såvidt jeg vet første flytur fra Bodø 5 sept 89, mens 712 fløy første tur dagen etter. De hadde da kun flyturen fra USA og trolig en acceptance flight der borte bak seg. 712 havarerte ved Bodø i fjor vår etter motoren tok fyr etter å ha slukt en måke i stor hastighet og lav høyde. Mvh RoL Siter
Erik Hoelsæter Skrevet 8. februar 2002 Skrevet 8. februar 2002 quote: Opprinnelig postet av Stig Foshaug: Det er riktig som dere har sagt.. Visste dere forresten at de norske flyene er registrert med byggeår 1978 hos fabrikken? (Serienummer 78-xxxx) Såvidt jeg vet var det i 1978-1979 at flyene til de fire europeiske "deltakerlandene" ble bygd/påbegynt. Men som nevnt her, så ble de levert i 1982. Block 10 er 78-**** og Block 15 er 80-**** ,mens de to 2-seterne 711 og 712 er/var "87-modeller". De er/var forøvrig block 15 maskiner til tross for at de ble produsert så sent. 711 og 712 ble som "RoL" påpeker, bygget i USA. E.H. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.