TOS Skrevet 5. februar 2002 Skrevet 5. februar 2002 Det gjekk eit program om United Airlines Flight 93 som styrta i Pittsburg Pennsylvania 11. september 2001 i går. Va da nåken andre som såg prgramet? I så fall..... er det nokon som kan sei meg ein ting, for det vart sagt fleire ting som eg tvilar litt på. Eit vtine til styrten sa at flyet kom over han i ekstremt låg høgd, og opp-ned, før det snudde seg rett veg igjen og traff bakken. yns da virka merkelig at ekspertane seie at flyet hadde ca 800 km/t då da traff bakken. Men alikavell har denne personen lart å få med seg i eit brøkdel av eit sekund at flyet låg opp-ned før det styrta. Altså har han ein ekstrem reaksjonsevne. For når han merka flyet på grunn av lyden, så ville jo flyet vore eit stykke forbi, sidan flyet hadde 800 km/t og lyden går berre med 340 m/sek. Altså når han merka flyet, var det allerede eit stykke forbi han, og korleis kan han då sei om flyet er opp-ned eller ikkje? Og uansett i så låg høgd vil vel ikkje flyet klare å retta seg opp igjen å fly rett veg før det styrta, for etter mi meining og erfaring, vil et stort passasjerfly miste ein god del høgd og vil derfr ikkje ha klart å retta seg opp, i og med at flyet truleg låg i ein høgd på under 1000 fot dei site sekunda av turen. Dette er på ingen måte nokon "sikre" påstandar frå mi side, men derimot ei framleggin av tvil...... Siter
Trond Fossen Skrevet 5. februar 2002 Skrevet 5. februar 2002 Hei Torstein Skal ikke uttale meg om hvordan flyet har nærmet seg bakken, men jeg lurte på om du muligens har tenkt litt feil på enhetene du bruker for hastighet. Lydens hastighet er drøyt 331,4 m/s(i tørr luft ved standard trykk og temperatur). Dette gir drøyt 1193 km/h, så sjansen er vel til stede for at vedkommende faktisk kan ha hørt flyet før det passerte. -Trond- Siter
Timmy Brandt Skrevet 5. februar 2002 Skrevet 5. februar 2002 Damn Torstein, du skulle jobbet for FAA [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ! [ 05-02-2002: Endret av: Timmy Brandt ] Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 5. februar 2002 Skrevet 5. februar 2002 Et lite regnestykke: 800km/t / 60 minutter = 13.33333 km i minuttet 13.33333 km i minuttet / 60 sekunder =0.22222 km i sekundet som igjen er lik 222 meter i sekundet. Og du slår selv fast at lyden går med ca 340m/sek, altså kan vi slå fast at flyet ihvertfall fløy "subsonic", og lyden gikk fortere enn flyet. Nå kjenner ikke jeg de nøyaktige data for 757, men vil tro at overspeed warning går på en 280 kts +/- noen titalls knop. Og flyet må ha hatt ca 432 knop for å tilsvare ca 800 km/t. Jeg personlig synes dette høres ekstremt ut i så lav høyde (tykk luft), men det er klart, om motorene går for full pinne og man har stupt en stund er det vel neppe umulig. Noen av dere som flyr litt større maskiner som vet om det i det hele tatt er mulig å få et fly av typen 757 opp i 430 knop i lav høyde, eller vil motstanden i flyet / vingen bli for stor til at det er mulig ? Siter
TOS Skrevet 5. februar 2002 Forfatter Skrevet 5. februar 2002 OK. Skal ikkje påstå nåke eg ikje vett om e heilt sannt. Men eg skreiv no berre da som var opplyst i programmet i går kveld. I følge flight recorderen så hadde flyet ein hastigeht opp i mot 800 km/t ved "impact". Altså så stemmer det. Når det gjeld om vedkommande hørrte flyet før elelr etter, så er ikkje det min sak. Men når eg var på flystevne på Sørstokken (ENSO) så tok en Saab 340 en Lowpass over flyplassen. Då hadde flyet passert, men lyden kom ikkje før etter et par sekund. Siter
Espen Søderstrøm Skrevet 5. februar 2002 Skrevet 5. februar 2002 Hey. Jeg så programmet. Og mener de sa at det flyet stupte fra over 20.000 fots høyde. Så det fikk nok en voldsom fart. Det stupte visst veldig vertikalt. Men som Tarjei sier: quote: [...]å få et fly av typen 757 opp i 430 knop i lav høyde, eller vil motstanden i flyet / vingen bli for stor til at det er mulig ? så vet ikke helt.. Det skal jo ha vinglet en god del i tillegg. [ 05-02-2002: Endret av: Espen Søderstrøm ] Siter
TOS Skrevet 5. februar 2002 Forfatter Skrevet 5. februar 2002 Ja da stemme dette at flyet stupte frå ca 20 000 fot. Men da eg seier er kun da eg fekk med meg av å sjå programmet. Kan jo selfølgelig vara at eg overhøyrte nåke. Men at vedkommande fekk md seg at flyet låg opp ned virkar litt rart syns eg uansett. Et passasjerfly som er basert på "å fly rett vei" vil vel ikkje tola ein roll? Eg veit ikkje eg. Men uansett så har da skjedd nåke spesielt ombord på United 93. Siter
Gjest Skrevet 5. februar 2002 Skrevet 5. februar 2002 testpiloter har rollet en B-707.... så de kan nok tåle det, men om det er mulig i så lav høgde og så høy fart tviler jeg på.... Siter
Espen Søderstrøm Skrevet 5. februar 2002 Skrevet 5. februar 2002 De sa ingenting om at flyet utførte en roll. De sa bare det at flyet kom inn på "skjeive", rettet seg opp, også styrtet.. Vil tro at det da sikkert fløy med en kraftig bank, men ikke at det tok en roll. Siter
TOS Skrevet 6. februar 2002 Forfatter Skrevet 6. februar 2002 Ein kar som hadde vore på eing gård og malt ein tank når flyet fauk over hode på han, sa at flyet låg opp ned altså på ryggen, når da fauk forbi. Men ka som i realiteten skjedde å ka som vitner påstår vil eg ikkje spekulera i. Syns berre da virka litt rart. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 6. februar 2002 Skrevet 6. februar 2002 quote: Opprinnelig postet av Torstein Sønstabø: Men når eg var på flystevne på Sørstokken (ENSO) så tok en Saab 340 en Lowpass over flyplassen. Då hadde flyet passert, men lyden kom ikkje før etter et par sekund. Lyden må jo selvfølgelig komme frem til øret ditt, og alt avhenger av hvor du står. Men vi kan slå fast at flyet fløy under lydens hastighet, om ikke kaptein Myran var hissigere i høyrehånda den dagen enn normalt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Btw: saab340 er "red lina" på 250kts, dvs ca 460 km/t. Nå skal vi nok slå fast at kaptein Myran lå så tett opptil denne hastigheten som mulig, men han var nok ikke over tør jeg med sikkerhet si, selv om jeg ikke var ombord på nevnte flyging. La oss si at du står 340 meter ifra stedet hvor flyet er, da vil det ta ca 1 sekund før lyden kommer frem til deg. Men husk at flyet bråker og gir lyd fra seg også før det kommer inn over stripen, og siden lyden går vesentlig fortere enn flyet i dette tilfellet så vil du nok høre lyden en stund før flyet er over stripa, selvfølgelig kan det være at han kom inn høyt, stupte kraftig inn mot stripa, løfter nesa for å flate ut over stripa og skyver "power levers" hurtig frem for å være sikker på å ikke miste fart (vil jo ikke komme så langt ned på fartsmåleren at man ser mellomrom mellom fartsnåla og "red line nåla" i slike situasjoner [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ) og at det var en slik økning i lydvolum du hørte, og du vil seff, avhengig av hvor langt unna flyet du står, ikke høre lyden før en liten stund etter at økningen virkelig har skjedd. Om det var annet bråk på flyplassen samtidig vil virkingen bli enda større, men hadde det vært forholdsvis stille og du hadde lyttet skikkelig hadde du nok hørt saabens propeller skrelle lufta "lenge" før flyet var inne over stripa. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.